Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

*kl*

Lyckats med en ny manöver..:D Skulle gå upp till hagen, släpper som vanligt shettisen lös (han springer efter så fort vi kommit en bit). Kommer fram till hagen med varmblodet, och shettisen söööölar för han hittade en mumsig grästorva. Jag orkar inte vänta på att han ska uppfatta att vi är borta utan släpper stoet i hagen för att hämta honom. Varav varmblodet skriker i panik över att ha blivit övergiven, stirrar på eltråden och drar tvärs igenom med en snärt. Jag såg ut så här:eek: ungefär.. Får gå ner och hämta henne och gå tillbaka igen, den

Vilken underbar tråd!!!:D:D

Har bara ett minne just nu som jag kommer på.
Jag och kompisen red över ett fält fullt med snö, tycker som så att nä nu ska vi galoppera i full fart!
Både jag och kompisen tappar sakta men säkert kontrollen över hästarna helt, dom tycker ju det är super kul stt springa fort.
Kompisen skriker "JAG BLUNDAR OCH HOPPAS PÅ DET BÄSTA"
Samtidigt hoppar jag av hästen i skenande galopp, tänkte väl att det är bättre än att jag flyger av:crazy:
Håller så klart kvar i tyglarna och släpas efter (Tack för att det finns mjuk snö:grin:) , det tyckte ju inte hästen var så kul så han stannar och kompisens häst stannar också, det blir helt knäpp tyst och jag kan inte annat än skrika "DET GÖR VI IGEN!!!!!!".
Varav kompisen asgarva och tyckte att vi ska nog rida hem nu :P

(Nej vi gjorde inte om det:P)

Jag har en bra också...när jag var typ 11 så kom jag på den LJUSA idéen att knyta fast en vanlig pulka bakom min ponnytravare - ni vet, så att man kunde sitta bakom och åka i den härliga snön:idea:

Ponnyn var säkert 10 år gammal och körd o tävlad i vagn i flera år men när han hörde första "fraset" av pulkan i snön så bar det av! Jag åkte av i ett stort snömoln, hästen försvann i sken med en dinglande pulka efter sig, ut på stora vägen i ishalkan, fortsatte ner mot byn och riksvägen som går igenom där, jag sprang efter och fick skjuts av en huligan från orten som kom i sin gamla Volvo Amason!
Han körde som en vettvilling ner till riksvägen där vi hann ikapp ponnyn, killen VEVAR ner bilfönstret och nappar tag i tömmarna:eek:
Ponnyn är helslut och stannar äntligen - precis innan byns centrum.

Jag var helt livrädd för huliganen i Amasonen och för vad jag hade ställt till med men EVIGT tacksam i dag för hans hjälpande hand:D

Ponnyn var helt oskadd som tur var och han fungerade i många år till som tävlingshäst framför vagn så han fick inga psykiska men heller.

HAHAHAHAHA, SÅ KLOCKRENT att veva ner rutan i farten!! :D Jag lovar att jag skrattar xD

Man har hunnit med en hel del i livet, men än har jag inte blivit allvarligt sparkad/biten, vilket är ett under!

Jag skulle träna min häst att stanna inne i boxen, trots dörren avr öppen och hon gick ut gång på gång, till slut blir jag lite förbanand och hon genar när hon ska in. Vilket resulterar i ett 20 cm långt sår och en lös benbit. :S

Var och red en treårig ganska bestämd hingst och vi avr ute och galopperade. Jag lår självklart först och när vi skulle sakta av vände jag mig om och sa det till de övriga, men en hörde mig inte. så när de springer förbi blir hingsten förbannad och hugger tag i tjejens lår och vägrar släppa! efter kanske tio galoppsprång ahr han lyckats slita tjejen ur sadeln, hon landar rätt framför oss, men som tur är tar hingsten ett ordentligt skutt över henne och jagar dponny:n vidare, han springer i panik och det tar ett par hundra meter innan jag får stopp på hingsten jag red. som tur var så hade vi en tjej till emd oss som kunde assistera att fånga ponnyn. hingsten fick inte komma ut fler gånger efter det där, han fick köras med vagn, då var han betydligt snällare! :)

jag vet inte hur många gånger man råkat släppa ut hästarna. en vinter så for min häst och hennes sex månaders föl över en ganska trafikerad väg, ut i djupsnön på några lägdor, lyckas sparka av en eltråd och en grannhäst, men när dom väl möter mig på vägen (märren i en jävla fart) så stannar fölet, heeelt utmattad att springa i djupsnö och över diken) och när min märr upptäcker att hon blev ensam så följer hon med oss hem. :)

häromdagen så lyckades jag släppa lös min hästs hagkompis som går in i stalle toch till hödelen, som består av ganska tunna plankor. han står och trampar stressar runt och allt bara knakar (hade han farit genom golvet hade det blivit panik!) eftersom han var så stressad försökte jag lugna honom med mat och fick tillslut tag på honom, endast en knäckt planka, Tur!

ett urval av alla dumheter man har gjort!

Knapplån

Tycker inte att den här tråden är rolig alls. På vilket sätt är det kul med klantiga, ansvarslösa grejer som kunde gått riktigt illa?

Jag har glömt bensnörena på ett täcke en gång, slutade med stökigt stall, en trasig pall och lyckligtvis bara ett ytligt sår på hästen. Är fortfarande irriterad på mig själv för det, inte ett dugg road.
En annan gång slarvade jag när jag skulle släppa in en häst i boxen, blev klämd så att hela bröstkorgen knakade, inte heller kul.

Flera exempel i tråden gör mig mörkrädd, inte konstigt att olyckor händer.

Nu ska glädjedödaren gå härifrån.

Äh, nu är du väl för tråkig!

Det är mänskligt att fela och hur man än försöker så kommer man fortsätta göra misstag. Självklart ska man alltid tänka så mkt på säkerheten som det går. Men OM det går fel någon gång utan att bli allt för allvarligt så är det väl bättre att kunna skratta åt det än att gräva ner sig?

Jag ÄLSKAR den här tråden... den gör att man själv känner sig lite mindre klantig och man inser att världen inte går under för att man gör ett misstag.

Den här tråden är underbart rolig och befriande att läsa för alla oss som har en smula självdistans och som efter mycket hästhantering råkat ut för ett och annat som hade KUNNAT gå fel. Jag har läst hela tråden och inte sett något inlägg där det verkligen hänt allvarliga saker.
Man kan hantera hästar hur korrekt och ansvarsfullt man vill, men förr eller senare händer det grejer eftersom hästarna inte är några robotar utan levande varelser med instinkter, reflexer mm.
Om man inte kunde skratta åt sin egen klantighet då och då vore man en rätt trist person tycker jag...

Detta skrivet i försvar för alla som generöst delat med sig av sina missar.
Heja på bara, mera!!!:banana:

Nu kanske ingen har skrivit ett exempel som resulterade i allvarliga skador på djur eller människa, men det finns flera exempel som bara genom ren tur inte gick helt åt skogen.

Jag har både humor och självdistans i de flesta fall, men just slarv och okunskap som kan leda till riktigt allvarliga grejer är helt enkelt inte roligt. Att garva åt "sin klantighet" kanske är kul för vissa, men den dagen man "klantat sig" så att ens häst rymmer och blir överkörd/skadar någon/river stallet då tror jag inte många skrattar. Okej att man gör dumma grejer när man är 7 år och tror att man är Zorro, men när man är vuxen... Njae.

Olyckor kan alltid hända, självklart, men de flesta olyckor beror på - slarv eller okunskap.

Senast ändrad:

Ett otroligt korkat misstag jag har gjort var för ungefär 6 år sen. Jag, mamma, pappa och min lillebror är i hagen hos våra två shettisar. Jag kommer på idén att låta min lillebror få sitta upp på den snällaste (trodde jag).

Efter en stund kommer jag på den ursmarta idén att släppa ponnyn så han kunde gå runt lite själv. Men ponnyn ville inte ha min lillebror på ryggen mer och börjar bocka. Lillebror flyger lååångt och landar på rumpan. Jag vågar inte tänka på hur illa det kunde gått..

Nu kanske ingen har skrivit ett exempel som resulterade i allvarliga skador på djur eller människa, men det finns flera exempel som bara genom ren tur inte gick helt åt skogen.

Jag har både humor och självdistans i de flesta fall, men just slarv och okunskap som kan leda till riktigt allvarliga grejer är helt enkelt inte roligt. Att garva åt "sin klantighet" kanske är kul för vissa, men den dagen man "klantat sig" så att ens häst rymmer och blir överkörd/skadar någon/river stallet då tror jag inte många skrattar. Okej att man gör dumma grejer när man är 7 år och tror att man är Zorro, men när man är vuxen... Njae.

Olyckor kan alltid hända, självklart, men de flesta olyckor beror på - slarv eller okunskap.

Visst är det så. Samtidigt måste man FÅ göra misstag men samtidigt då LÄRA sig av dem.
Alla kan göra fel, men bara de som är dumma lära sig inte av sina misstag.
För en sån som mig är det skönt att läsa om andras misstag och se att hästen inte blir totalt förstörd för att du gör nån liten grej fel. Det gör mig mer avslappnad och inte lika självkritisk = jag mår bättre, mina hästar mår bättre och allt blir bättre! :D

jag, 4 år gammal, skulle vara duktig och gå upp till hagen och borsta på vårt nyinköpta 2-åriga arabsto, nästintill ohanterad.
Kryper in i hagen, binder fast hästen i en staketstolpe, kryper ut för att hämta ryktpåsen, och fuxamärran märker att hon har blivit fastbunden, försöker i panik ta sig loss, och drar därmed sig halva kortsidan av staketet :grin:

KL

Måste man berätta :o :D
- Red på min nyinridna unghäst på bilvägen när min morsa o farsa skulle hämta halm på släpkärran. Hästen såg släpkärran med pressenningen långt borta i fjärran, tvärvände och satte av i full galopp hemåt :p
- Longerade hästen på ridbanan, hon börjar rusa, jag tar tag i linan och hästen gick omkull :crazy: kände mig som ett monster!
- Tog på lillsyrrans bakskygga unghäst ett fleecetäcke och släppte henne i gräshagen utan täckgjord :o måste jag berätta slutet? :o :o
- Sadlade superslarvigt så att padden satt aldeles för långt bak under sadeln. I galoppen åkte den av och vips var sadelgjorden helt lös :crazy:

Jätte rolig tråd:bow::bow:
Jag lyckades en gång när jag vart nykär stå och drömma om min nya kärlek när jag sadlade min häst och var så rusig av lycka att jag som alltid bara spände ett fåtal hål på jorden men glömde sedan efter spänna innan jag satt upp och givetvis susade sadlen runt och under magen på hästen när jag vart på väg upp i sadlen varpå jag for i marken med ett brak:angel::D pinsamt men jag slog mig inte men blicken jag fick från hästen sa det mesta "människor":cool::D
Det har hänt mig ett flertal gånger måste jag erkänna :]

ha ha, du är inte den ända!! En gång gjorde jag det dumaste som kan göras!! Vår lånehät skulle iväg på ponnyridning och min häst blev helt galen!! så jag tänkte låta honom beta i trädgården ett par timmar, jag tog och flyttade fram en stol och en bok till mig och så tog jag ett rep och band fast min stackars häst i traktorplogen, det gick jättebra, jag satt där och hade koll på honom, men helt plötsligt så traslar han in sig en aning, han hinner få panik innan jag hinner fram, och så har han trasslat in sig till världens garnnystan, repet snurrade sig runt ena bakbenet och han drog iväg flera meter ed plogen med tre ben innan han rammlade omkull, jag kastade mig snabbt efter första bästa kniv och skar av repet, men som tur var hände iget "allvarligt" han ömmande lite, men det kan man ju förstå! Sen så tappade han bara lite päls på ett ställe, men det blev inga sår, han blev bara lätt chokad, så där har ni en "varning" men ni har säkert hört att man aldrig ska binda en häst så som jag gjorde, jag vet, det var det dumaste som jag gjort, men jag kommer ju aldrig att göra om det iaf!

En annnan gång var oxå när jag inte hade hjälm då vi skulle lasta honom, pappa kasade med bilen, hästen blev rädd, flög på mig och jag fick en spark i huvudet, men det gick bra men man tar händelser inte på lika stort allvar när en själv skadas än om hästen skadas, det gör iaf inte jag, men nu har jah alltid hjälm och säkerhetsväst när jag lastar!

Självklart har jag gjort andra dumma misstag men inte lika dumma! Ha ha! :p

ha ha, jag har en till , kanske inte så roligt, men fruktansvärt onödigt!! Jo, där min ponnyvalack och vår lånesto skulle gå på bete så gick det även en hingst en annan hage, en dag så grejade jag och hingstens ägare lite med honom, jag skulle utur hagen och bad hans lilla lilla ägare hålla honom, han for ut ur hagen som en galning, bort mot hagen med stoet som nyligen börjat brunsta och en allmänt arg valack, ja det gick ju sådär, min valack vrålade, har aldrig hört något liknande komma från en häst, hingsetn skiter i hanom och galopperar glattfeter stoet, valacken sparkar av eltråden, så vips finns ingen avgränsning mellan hästarna, men som tur är ligger eltråden på marken och som tur var så var alla hästarna totalt livrädda för att gå över så det gick bra tillslut!

Jag skulle rida barbacka på min unghäst, ställer honom brevid bänken som är något för låg så jag står med vänsterbenet över hästen och högerfoten på bänken när hästen går iväg. Resultatet blir att jag hamnar på marken och i farten slår i vänster fotknöl i bänken och hästen står vid sidan av och tittar på mig. Alltså tanter över 40 år som är lika viga som ett kylskåp ska inte rida barbacka :rofl:

MVH Ann

Jag skulle rida barbacka på min unghäst, ställer honom brevid bänken som är något för låg så jag står med vänsterbenet över hästen och högerfoten på bänken när hästen går iväg. Resultatet blir att jag hamnar på marken och i farten slår i vänster fotknöl i bänken och hästen står vid sidan av och tittar på mig. Alltså tanter över 40 år som är lika viga som ett kylskåp ska inte rida barbacka :rofl:

MVH Ann

Haha hoppade du upp från höger sida om hästen eller? :rofl:

Man kan också göra misstag utan att veta om det. Min kompis arbeta i ett stall en sommar när hon var ca 15 år. Där fanns många hästar och ponnyer. En av de första dagarna sa ägaren till henne att ta skimmelponnyn och köra en runda och pekar neråt stallgången. Hon skrider till verket och spänner för och kör iväg. 45 minuter senare återvänder hon in på gårdsplanen. Där håller ägaren på att få fullkomligt tuppjuck. HAR DU KÖRT MED DEN PONNYN!!! skriker han. Jaaa, svarar hon lite tveksamt. Är du inte klok den är aldrig körd tidigare!! Hon bara stirrar och kliver försiktigt av vagnen och säger med svag röst: Ja men nu är den inkörd. Ägaren börjar storskratta och håller med. Från den dagen gick ponny att köra. Det är många år sedan det hände men vi skrattar fortfarande åt det. Vi har också spekulerat många gånger om hur det var möjligt att bara spänna för och köra iväg. Ponnyn var bara 3-4 år så den hade kanske inte så många negativa upplevelser utan tyckte det var ganska kul. Dessutom var min kompis fullkomligt säker på att ponnyn var körd mycket (vilket den som hon skulle köra också var), det gjorde att hon var helt lugn och trygg vilket nog smittade av sig på ponnyn.

Har oxå gjort ett litet misstag ... Min o. min kompis skulel före ut tre hästar. Hon som har stallet (min moster) hade sagt att dn ena hästen skulle kunna gå lös till hagen, vet int om hon hade gjrot de eller inte ... Nå, så tu vi ut hästarna, ena fick gå lös ... -.^ Hagen är inte alls långt från stale kasnke 50m. Ja ledde en nordis o min kompis ett hbl. Så skulle vi svänga in i hagen, de lösa stoet bara gick svängde int me. Nordsisen som ja ledd är helt, elelr var, helt galen i henne >.< O. sku följa efter, o. kompisen satt in hbl:et i hagen. Hbl:et började stressa i hagen. Hästen jag ledd vilel me hästen som var lös o börajde dansa ... o. hon ahde nån tid före sprugni över en människa -.- Så sprang dn lösa in på plan, de tog en tid innan kompisen fich fast henne ... Så fick vi nordisen o, dn lösa in i hagen till sist :P

Puh! -.-' Nu känner jag mig inte alls lika ensam om att ha gjort dussins av misstag när det gäller hästar. :) Vilken underbar tråd! :love:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka