Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

:rofl::rofl:

Hahahahaha! Jag kan inte förkara i ord hur mycket jag har garvat genom denna tråd! :D

Kom att tänka på min sambo i detta elände. Han och min foderhäst gillar varandra i massor (tillägg: min sambo håller sig annars låååångt bort från stallet) och brukar ta sig en promenad då och då.
En dag sitter jag här, i kontoret, när han kommer och säger "hej".
"Ehh...hej...?". Så slog det mig, hämtade inte han nyss hästen i hagen? "Var tusan har du gjort av hästen?!" "Hästen? Han har jag bundit fast i broräcket utanför ytterdöra, han står där och betar medan jag ska fixa lite här inne..."
"Gaaaahhhh!!!!!!!" :eek:

Men, han stod då så lugnt, fastknuten med den värsta knuten jag sett i vårt broräcke som jag såg släpas iväg när ajg först fick höra historien. Äh, han begrep inte bättre och hästen sket då i vilket :D

Vilken rolig tråd! Är ganska ny här på forumet och har skrattat gott då jag läst dessa tokigheter. Man är ju inte helt fläckfri själv förstås.

För ca tio år sedan hade vår familj just köpt en ny häst som jag skulle rida ut på för första gången. En kompis skulle rida med och även mina två barn som var tio och tolv vid tiden. Min man som vi fått igång lite via ridlektioner på en ridskola hos en väninna hade fått blodad tand och ville med han också och fick låna en häst av kompisen som red med. Den nya hästen var lugn och trevlig, visserligen hade han blivit lite hingstig då vi släppt ihop honom med de andra hästarna men det var ju inget jag tänkte på då. Inte heller tänkte jag speciellt mycket på att de tidigare ägarna sagt vid några tillfällen att han var lugn att rida ut på men att de bara brukade vara två då de red ut.

Min kompis red i täten efter kom jag sedan min man och sist våra två barn. Vi tog en stig utmed en å och redan efter några meter började min springare att takta och knata ifatt täthästen. Då han kommit upp i svansen några gånger för mycket tjoade jag till min kompis där framme att vi kanske kunde skifta plats så jag blev först. Hon svarade äh, vi tar en avslappnande galopp istället så lugnar han sig säkert.:idea: Sedan drar hon iväg och min häst går fullständigt i luften men följd att jag tappar stigbyglar och hamnar på svaj. Efter några krumbuktsprång, ropar jag att hon ska sakta av så jag kan ta mina stigbyglar igen. Hon stannar och frågar hur det gick och vänder sig om mot oss:eek: Men var är din gubbe? säger hon. Jag vänder mig också och tittar bakom mig och upptäcker ett tomtrum där min man borde vara med sin häst. "Var är pappa?" frågar jag ungarna som ser lite bestörta ut. "Där!" pekar de mot ån. Och just då hör vi ett skvalpande och bubblande nerifrån vattnet och upp sticker två huvud ur ån.
Hans häst hade blivit jätterädd då vår nya pärla brallade och dök på huvudet ner i ån med ryttare och allt. Min man kravlade upp med lervatten rinnande ur hjälmen och de nyinköpta ridstövlarna från Graninge slokade i skaften. Hästen lyckades naturligtvis att ta sig upp på andra sidan ån vilket resulterade i att min häst som numer bestämt sig för att han var en stridshingst stegrade så att jag hade hovarna över huvudet mest hela tiden (jag hade hoppat av i all turbulens). Då hästen efter mycket besvär kommit upp på andra sidan ån brann den iväg med sadeln på svaj och försvann i fjärran. Våra andra hästar blev rabiata och ungarna bestämde sig någonstans där för att hjälp behövdes och gav sig av i galopp tillbaka mot stallet. Efter några minuter kom det några bilar farande i rök och damm. och efter ytterligare någon kvart var alla hästar infångade och hemma. Min man fick åka hem surmulen i ridlärarens joggingdress och underbyxor. Tur det gick bra trots allt:rofl:

Efteråt har det blivit många kommentarer och goda skratt. Min man fick tipset att ta med snorkel och cyklop nästa gång han skulle rida ut och faktum är att vi hittade grodyngel i sadeln som varit i ån.

Jo, ibland undrar man vad det är man håller på med. Min man tycker inte att det är så roligt att rida längre, han säger att han har fått en överdos av hästar.:laugh:

Ja, här finns det en del som kan grävas fram ur skamhålan...

* 14 år gammal: skulle ta ett coolt kort på fullblodet, satte farsan bakom kameran och mig själv på pållen. Bygger stoooor oxer på en liten grusväg som är ca 5 meter lång och tar sats..... behöver det tilläggas att häststackarn inte hade en chans att ta hindret på ett vettigt sätt. Det flög bommar överallt...

* 15 år gammal: rider barbacka med syster och kompis. Inget fel med det, förutom att vi gjorde det mitt i natten, i hagen, utan några som helst grejor på hästarna och med resterande hästflock springande med oss! Alla överlevde och jag tror faktiskt att hästarna inte var helt sönderstressade heller....

*16 år gammal: Går emellan en nykastrerad hingst och ett sto som han försökte våldta, följd? En nästan helt avbiten tunga och midsommarfirande med sugrör! Jättekul - INTE! Han ställde sig upp och sparkade mig under hakan, och naturligtvis hade min tunga på nåt vis hamnat mellan tänderna som slog ihop....

* 16 år gammal: Försöker köra fjordingen själv, han hade haft vagn ett fåtal gånger bara.... det slutade med en totalförstörd vagn mellan två träd, en kusk på marken svärandes långa ramsor, och en häst som studsar hem och ställer sig i hagen och äter.... Han fick bara några veckor senare fullt godkänt vid sitt körprov.

* 18 år gammal: satte pulka på knappt inkörda unghingsten, mitt i natten och höggravid (födde sonen knappt ett dygn efter detta), full galopp i månskenet - jättemysigt tills TRÄDET dök upp! Det trädet som alla de andra hoppade över, inklusive min pålle..... Jag däremot hamnade med häcken rakt i trädet..... och hästen fortsatte sin galopp mot fjärran!

Ja, herregud, skulle man kunna förstöra en häst så lätt som man ibland tror, skulle alla mina misstag varit förödande. Men faktiskt var alla mina hästar väldigt tillitsfulla, eller så var det dumma i huvudet, för vi hade inga problem med någon utom dumhingsten som attackerade syrran med senare....

xD de var nog lite dumma i huvet. :angel:
hehe, tror att hästar kan uppskatta lite tokigheter de med, om bara allt annat runt omkring stämmer:P

Härlig tråd...känner att jag måste bidra med några knäppighter.

Dumhet nr 1. Jag var ute och promenerade med en mycket bestämd ardennerdam på vintern. Hon vägde ett drygt ton, och hade isbroddar på 11mm med spets. Jag vägde kanske 45kg och hade gympaskor...Vi kommer ett parhundra meter på vägen sedan vänder hon och travar hem, jag kanar efter på isen.
Avslutningsvis trampar hon mig på foten. Tre tånaglar lossnade av bara förskräckelsen.

Dumhet nr2. Skulle ha med mig min kära nordsvensk till sommarstugan 1 veckaoch stängslar upp en provisorisk hage med mestandels tjusiga plaststolpar.
Stora nordsvensken blev skrämd eller fick tråkigt på natten och kliver ut ur hagen. Polisen ringer mig på morgonen och berättar att min häst springer runt på flygfältet och hindrar trafiken.

Då hade altsså hästen sprungit efter vältrafikerad väg i 4km och sedan in på flygpplatsen( viltstängslet var rivet pga byggarbete)
Där sprang han runt på landningsbanan medan ett flygplan cirkulerade i luften i väntan på att landa och fyra flygplatsarbetare springer runt och jagar honom...
Nu har jag iaf lärt mig att stängsla ORDENTLIGT.

Mina sporrar klingade, jag rättade till hatt o chaps och skred till verket..

Hahahahahahahahhahahahahahahahahahahaha...:D

Det var inte du som hade hästar som sprang på 45:an? =)

Tokrolig läsning i alla fall :D

Skulle lasta av en nordis som verkligen ville ut nununununu.
Någon ropade: släpp knuten på grimskaftet så han får sticka ut med en gång.
Jag tänkte att "nej det är dumt att släppa knuten innan jag är garanterat säker på att alla bakom vagnen flyttat sig så jag väntar tills någon säger okej"

Vad händer?
Jag tvingas ducka för hästen får frispel när han hör hästarna utanför, på backen ligger en grimma i tre delar, ett trasigt grimskaft, ringarna som grimskaftet var knutet i flög all världens väg och utanför travar en lycklig häst runt utan grimma så han gick inte fånga i den som det var tänkt.....

Underbart kul sånt där när hästarna rymmer....i efterhand såklart.

Jag och tjej hade två hästar i en hage med elstängsel. I hagen bredvid lät vi korkat nog, grannen dumpa av lite packade hösilagebalar. Baaaad move.
Dagen efter får jag ett samtal. Då har våra två illbattingar helt sonika letat upp bästa stället att traska igenom elstängslet på och sedan tuggat hål på varenda bal och gottat i sig som två femåringar i en godisbutik. Grannen var inte lycklig.
Än mindre lycklig blev han bara någon dag senare när vi tog in en av tre hästar i stallet och inte alla vilket var en dålig ide från början. Hästarna bestämde sig för att bege sig ut och leta efter sin kompis.
Nästa dag ringde grannen igen och meddelade att våra två illbattingar traskat byn runt och smaskat i sig både rabatter och bärbuskar. Var tal om skadestånd till flertalet villaägare men det rann ut i sanden som tur är =D

Ahh har en till på lager. Skröt för familj, pojkvän och svägerska om hur lätthanterlig shiren jag hade var.
Ja han var en shire...jag e en späd tjej på164 cm så ni kan tänka er skillnaden.
Det är dags att ta på honom tränset. Så sänker han huvudet och då tänker jag vara smart och hålla honom i pannluggen och trä på tränset samtidigt eftersom han försökte slippa tränset ibland. Har fungerat förut. Hela min familj var på besök den dagen i stallet, samt svägerskan, samt pojkvän. Jag tar ett stadigt grepp i pannluggen....och tjoff så hängde jag med ens och dinglade med benen i luften och blir så paff att jag inte tänker på att släppa taget om pannluggen utan bara hänger kvar. Alla börjar asgarva och jag blir röd som en tomat.
Hmm morsan hade videokameran framme....*muttrar*

och tjoff så hängde jag med ens och dinglade med benen i luften och blir så paff att jag inte tänker på att släppa taget om pannluggen utan bara hänger kvar. Alla börjar asgarva och jag blir röd som en tomat.
Hmm morsan hade videokameran framme....*muttrar*

:rofl::rofl: vilken syn! den filmen vill jag se :D

:grin: Kommer ihåg första ridlägret jag var på, kanske var jag 12 år eller så. Skulle ta ner "min" häst i hagen, sitter upp barbacka med grimma och grimskaft i högsta hugg. Kommer fram till hagen, grinden är en sådan med slanor som ligger i hållare, hästen stoppar huvudet under överst ribban, häver den över mot mig som sitter på ryggen, följden är att jag slår en kullerbytta bakåt och hamnar bakom hästen med typ svansen i handen. Kan säga att jag blev paff. Som tur var höll sig pållen lugn och inte drog iväg. Hade säkert gjort så många ggr skulle jag tro.

Haha, det får mig att tänka på min kompis med, mitt shettis sto hade rymt då jag skulle häva in henne i hagen. Det är ju vår och gräset växer, då rymmer hon mycket. Iallafall så ställde sig hon under en kulle och min kompis smög bakom kullen och efter en liten stund gick hon fram och tog tag i manen. Lillanna (shettisen) började galoppera och min kompis sprang efter då hon höll i manen Lillanna var såklart snabbare och kompisen började hamna bakom henne. Lillanna kan man inte lita på för hon kickar ibland mot dom hon inte känner jätteväl så min kompis vart ju rädd att bli kickad så då fick hon nått ryck och slängde sig på Lillanna utan ens en grimma hon höll sig i manen och dom försvann bakom ett hus.
Efter nån sekund hörde man ett IIIIIHHHH! då var det Lillanna som hade märkt att hon hade någonting på sig. Hon kickade av kompisen så hon flög i backen och sprang iväg själv, som tur fick vi in henne. :D

HAHAHAHAHAHAHAH fan va kul det låter xDDD bra jobbat(Y) :D

SKOJAR NI !!!!

Har inte varit här på länge och så finns denna min tråd kvar och har fått stjärnor!!!!!!!!!!!
jiippiiiekayeye

KL
Jag skulle åka iväg med en av min arbetsgivares finfina dressyrhäst till en veterinär i mitten av Skåne (en av de mer välkända veterinärerna..) Jag fick köra honom själv och var jättenervös, hade aldrig vart där förut... Nåja, hittade iaf dit och skulle lasta ur hästen..

Öppnade luckan och bommen och klappade pållen lite och sa "kom nu", men han kom inte, jag sa lite hårdare "men kom nu då!!" (han är världens snällaste, aldrig några problem att lasta själv) och då kom han...Saken var det att jag hade inte lossat honom, så han sprängde helt enkelt grimma och rusade ut ur transporten.

Det var ingen i närheten och jag hade parkerat en bit från själva ingången till kliniken. Jag tyckte att det var skitpinsamt och var livrädd att någon hade sett det. Pållen sprang, som tur var, in i en öppen hage och gick och pratade med haggrannarna. Jag lyckades iaf få tag på honom, knyta ihop grimman med en hårsnodd, och fick in honom i stallet.

Jag har aldrig berättat exakt vad som hände, inte för min chef heller, och till veterinären sa jag bara att grimman måste ha gått sönder i transporten..:angel: Huuuuu vad jag skämdes..:o

MWAAAHAHAHA :rofl::rofl::rofl:

Typ så har jag låtit hela tråden igenom! Underbar tråd! Jag har inte världens erfarenhet av hästägande och tyvärr inget att komma med, jag vill bara tacka alla underbara människor att ni har delat med er av de här historierna!

(Tänk att man ibland faktiskt ÖNSKAR att man har gjort ett korkat misstag :D)

HAHA! Jag har inte skrattat såhär mycket på vääldigt länge.

Jag har gjort en del dumma grejer jag med i mina dagar. Jag är klantens dotter.
Har dessutom en väldigt lättskrämd häst som inte missar chansen att stressa upp sig lite extra.

Första vintern jag hade honom köpte jag ett dyrt vintertäcke till honom. Jag som inte var speciellt van vid alla dessa snören och gjordar, glömde såklart lossa på bensnörerna. Hästen får panik när täcket låg kvar på rumpan, och bensnörerna trasslade på benen.
Dåvarande pojkvännen som var med i stallet fick muta häststackarn med godis, så jag kunde lossa på snörerna. Sen hade jag ett trasigt, fd dyrt täcke. Han blir fortfarande rädd om täcket fastnar på vägen över rumpan, men det börjar bli bättre.

En annan grej jag gjorde med flanen var att binda upp honom ute. Vi använde väggen till hönshuset som uppsällningsplats. Han hade stått där väldigt många gånger förut, och han är inte den som sticker utan anledning.
Men anledningen kom när jag skulle prova mina nya easyboots, och knäppet knäppte till. Hästkraken kastar sig bakåt och det gamla grimskaftet går av (tur det). Dock springer han oftast till mig, så det var bara att knyta upp ett nytt grimskaft och haka fast honom i.
Det drog han av nästa gång jag skulle täcka honom ute, haha. Men väggen satt som tur var kvar tills stoet drog av den av samma anledning.

En annan otroligt dum grej hände mig för någon månad sedan.
Jag skulle släppa ut min häst och hagkompisen på morgonen. Jag hade bråttom och skulle på arbetsintervju. Jag tar min ranglåga häst först eftersom han stog lägligast till, släpper ut honom, inga problem.
Tar den ranghöga hästen och ska släppa ut. Jag brukar öppna grinden, vända hästen, stänga och sen plocka av den grimskaftet. Men den här hästen, som hade fått syn på min häst långt där borta, börjar gå i rask takt, och där står jag med eltråd i en handen och gående häst i andra. Rycker lite i grimskaftet för att få honom att lyssna, det resulterar i trav. Jag springer med, släpper tråden när den inte räcker till (duktigt). Sen börjar hästen galoppera och jag ser ingen annan utväg än att släppa. Men precis när jag släpper tappar jag balansen och ramlar jag på mage i den hårdtorkade leran. Svär, gormar och gråter. Men när jag väl kommer fram till hästen står han där hur snällt som helst och låter mig ta av grimskaftet. Jag var glad att stallet för det mesta är rätt tomt på morgone, det måste sett väldigt kul ut.
Var bara hem och byta kläder, tvätta bort leran och näsblodet, gå på intervju och se glad ut.
Kan ju säga att jag numera tar av grimskaftet och håller i grimman när jag öppnar grinden.
Har aldrig vågat berätta det här för någon, så aysha lär skratta gott åt mig :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka