Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

15år: Rider mammas unghäst. I stilla skritt i skogen lägger jag av en brakskit som ekar mot sadeln och skrämmer unghästen till den milda grad att hon skenar 3kilometer..gissa att jag aldrig fiser på hästryggen igen...

Åh, gud, jag har nog aldrig skrattat så jag gråter, men nu rinner tårarna.

*knapplån*

Jag hade en sommarhäst i somras som var ganska envis vid hanteringen men en ängel vid ridningen. En vit stor d-ponny vid namn Pompe. Hursomhelst, jag skulle ut och rida och eftersom han vägrade gå in i stallet sadlade jag alltid honom utomhus,fastkedjad i stallväggen i ett grimskaft, och jag hade satt på benskydden, sadeln och skulle sätta på tränset. Jag tog självklart av grimman, tänkte att äsch, han står bara och vilar sig i skuggan jag behöver inte ta av grimman innan jag sätter den runt halsen. Men tydligen tänkte den lilla rackarn ta tillfället i akt och gena tillbaka till hagen, som låg 1km ifrån stallet, och direkt när jag skulle fästa grimman runt halsen började han backa!! :eek: jag tog tag i hans pannlugg i ett sistaförsök att hålla fast honom och sedan i sadeln men nejdu! FULL GALOPP mot hagen där hans kompisar stod och självklart kunde han inte låta bli att gena genom mina grannars fininredda trädgård. (dom hatar oss,hästar,hundar och ja alla!!) och jag hörde bara hur frun i huset sprang mot stackars hästen och försökte jaga bort honom, vilket bara gjorde honom ännu mer peppad! jag tog bara cykeln och trampade uppför backen för allt jag var värd och hahah guuuud! Det enda jag kunde tänka var att han skulle bli överkörd, alla på ridskolan skulle döda mig, alla i byn hata mig och ååhh stackars POMPE! Då började hästjäkeln galoppera ännu fortare och som tur var stod ägaren till en av hästarna just vid hagöppningen och släppte ut sin häst så hon öppnade grinden och in i hagen for han som en raket.. Och självklart hade stigbyglarna åkt ner och slog han i sidorna så han sprang ännu fortare.. HAHA jösses.. Jag var helt röd och andfådd och Pompe var dyngsvettig och hela gapet var fullt av fradga. Haha den dagen blev det ingen ridtur! xD Fast pompe var ju nöjd som fick beta istället hela dagen och lata sig! haha jösses..

Senast ändrad av en moderator:

så härligt att vi är många som gjort bort oss så totalt:laugh:

HÄR KOMMER: VÅDAN AV ATT FODRA FÖR HAND:
Föräldrarna, syrran och jag hade "bytt bostad" över sommarn med Faster och Fasters familj. Faster bor bredvid stor hästanläggning, där mascotten är en fjording som inte går att hålla inom stängsel.
SÅ MYSIGT, tycker pappa och börjar utfodra Mascotten med knäckebröd varje eftermiddag på verandan. :d
Värmebölja och alla dörrar och fönster står öppna nattetid....
Vilda skrin från föräldrarnas sovrum nattetid- "lille" Mascotten har fått för sig
att han ska tigga knäckebröd och står och nosar Mamma i örat....
Någon vecka efter berättas dråplig historie för Faster - som självklart tror vi överdriver hejvildt och med bestämda steg går till köket för att hämta tårta...
Vilda skrin därifrån, Faster uppkörd mot köksbänken medan Mascotten förtjust tuggar i sig jordgubbstårta....:d:d
Lärdom: MINA hästar fodras aldrig för hand, och inte på verandan heller för den delen

Gör misstag för jämnan tycker jag.

Nu senast skulle jag släppa ut min medryttarhäst i hagen. Hon är ganska dum att släppa ut då hon bara vill rusa rakt ut så jag brukar ta av grimskaftet innan och sen ta henne i grimman medans jag öppnar grinden så det bara är att släppa henne. Samma sak gjorde jag nu för bara några veckor sedan men nu så var jag ju dum nog att ställa mig framför henne innan jag öppnade grinden. Hästen missbedömde situationen och sprang rakt över mig och vräkte ner grinden. Hästen klarade sig oskadd medans jag hade blåmärken lite överallt och ett stukat finger :P

En annan gång skulle jag ta ut en åring från en box jag skulle mocka. Jag börjar öppna dörren men inser att skottkärran står i vägen. Så utan att stänga boxdörren (hästen är ju så snäll, klart hon inte springer ut) går jag för att ställa bort skottkärran. Självklart tar hästen chansen att sticka. Fick tag på henne innan hon hann ut ur stallet som tur var.

Har gjort så mkt mer korkade misstag men kommer inte på något specifikt just nu :P

*kl*

Lyckades med en snygg sak igår.:angel: Skulle släppa ut hästarna i vanlig ordning. Har varmblodet i ena handen och shettisen i andra. Släpper in shettisen som springer till balen. Släpper varmblodet som genast gör det samma. Då ser jag att ena fleecelindan bak sitter lite illa, måste nog göra om sista två varven för säkerhets skull. Sagt och gjort, jag sätter mig på huk och lindar upp två varv. Felet nu är att jag inte sett till att shettisen uppmärksammat att jag är kvar där utan han försöker jaga bort varmblodet (vilket han inte gör om han ser mig) så varmblodet hoppar iväg. Med lindan fladdrande:o. Jag såg ut såhär:eek: och inte stannar hon heller, utan bockar iväg över hela hagen i full galopp. Som tur är fastnar den inte i nåt eller lindar upp sig mer, utan jag får till slut stopp på henne och lindar fast den..:crazy:

Haha, ja tänk vad mycket tok det kan bli när man inte tänker sig för ;)

Kan väl berätta om min förra medryttarhäst då :)

Ett stort och kraftigt halvblodssto med varenda nerv på utsidan av kroppen, dressyr primadonna ut i hovspetsarna, men förvånansvärt lugn i boxen ändå..
Den här dagen är hela stallgången full av hästar som ska ut och ridas i det vackra varma höstvädret, så jag har Chérie i sin box och står och borstar i godan ro, allt är frid och fröjd, men så tittar jag ner på hennes framben och hovar.. Jag står på hennes högra sida och får då en ypperlig titt på insidan av vänster framben och ser att längst nere vid hoven sitter det minsann lera kvar, så utan att tänka böjer jag mig framåt för att med 2 snabba borsttag få bort nämda lera..
Men vad händer?!?!? Jo, damen blir irriterad på en fluga som landat på HÖGER framben, så samtidigt som mitt huvud närmar sig de lägre delarna av hästkroppen så skickar hon upp sitt framben för att stampa bort flugskrället..
Behöver jag nämna att kontakten mellan hennes framknä och mitt vänstra ögonbryn blev ganska brutal?! Denna närkontakt ledde till en rejäl bula i ögonbrynet och sedemera ett blått öga, såg ut som värsta slagskämpen i några veckor efter det....

Så ett tips gå runt hästen även om det är jobbigare ;)

haha alltså jag bara ääälskar den här tråden!:rofl:

kan la slänga in en liten historia från mitt liv..hände för en 4-5 år sedan lr nått sånt..en kompis(på liten arabponny) å jag på stort halvblods sto(alltså en bit till marken)
har ridit en runda i skogen å är på väg tillbaka mot stallet..för att komma till gårdsplanen så måste man rida på en smal stig på utsidan av ena hagen..å över stigen hänger det ett gammalt träd..brukar inte vara nått problem att komma under det där trädet bara man böjer sig framåt över sadeln...

MEN nu var grejen att vi satt å småpratade å så där..å jag glömmer böja mig framåt..trädet kommer emot mig så jag lutar mig bakåt istället..men man är väll inte vääärldens vigaste människa så ja kom liksom inte så långt bak..så medans jag förtvivlat försöker få min kära pålle att stanna så sveper trädet mig lååååååååångsamt ur sadeln..ner på korset å PLASK rakt i en läbbig vattenpöl!

jag tappar andan TOTALT å sitter där å kippar efter luft å min kompis bara garvar! min stackars pålle står på andra sidan trädet, tittar snopet på mig å ser ut att tänka : men käära lilla matte, vaad gör du DÄÄR?!!!du ska ju sitta UPPE på mig!:eek:

snäll som hon är så stod hon iaf stilla!:love:

så..efter att ha börjat andas normalt tar jag å packar ihop min ömmande kropp å kravlar upp på häststackarn igen..

som om inte det var pinigt nog så var veterinären i stallet samma dag..så när jag halt, lytt å drypande våt sitter av på gårdsplanen, med en fortfarande lika garvande kompis på hästen bakom så undrade han nog vad tusan vi höll på med:angel:

klarade mig utan större skador..en sjuuukt öm bakdel fick ja iofs dras med ett tag men äsch..det e smällar man får ta..önskar bara att jag hade det på film..måste sett sjuuukt kul ut eftersom det gick så oootroligt långsamt;):D

så härligt att vi är många som gjort bort oss så totalt:laugh:

HÄR KOMMER: VÅDAN AV ATT FODRA FÖR HAND:
Föräldrarna, syrran och jag hade "bytt bostad" över sommarn med Faster och Fasters familj. Faster bor bredvid stor hästanläggning, där mascotten är en fjording som inte går att hålla inom stängsel.
SÅ MYSIGT, tycker pappa och börjar utfodra Mascotten med knäckebröd varje eftermiddag på verandan. :d
Värmebölja och alla dörrar och fönster står öppna nattetid....
Vilda skrin från föräldrarnas sovrum nattetid- "lille" Mascotten har fått för sig
att han ska tigga knäckebröd och står och nosar Mamma i örat....
Någon vecka efter berättas dråplig historie för Faster - som självklart tror vi överdriver hejvildt och med bestämda steg går till köket för att hämta tårta...
Vilda skrin därifrån, Faster uppkörd mot köksbänken medan Mascotten förtjust tuggar i sig jordgubbstårta....:d:d
Lärdom: MINA hästar fodras aldrig för hand, och inte på verandan heller för den delen

:rofl: :rofl: :rofl:
Underbart! Vem vill inte vakna med en fjording i örat?

Vi har nog alla gjort mer eller mindre dumma saker.
Kan ju nämna några.

Ridit ut barabacka på bockande häst som jag självklart ramlar av. Hästen springer hem och får sällskap av en kompis häst som ochså gör sig av med ryttare. Hästarna springer hem till stallet och drar på något sätt med halva staketet i ena hagen. Detta hände då när nya ridlägerdeltagare hade kommit till ridskolan. Trevligt första intryck de fick:P Detta hände för ca 4 år sedan.

Sedan på vintern för ca 3 år sedan red jag ut utan broddar och lekte bambi på hal is med ponnyn. Det var HALT kan jag säga. Sedan dess rider jag aldrig ut utan broddar när det är halt.

Och en kväll skulle jag släppa ut hästar i hagen och min pappa var snäll och hjälpte till att öppna grinden. Det dumma var bara att han gick rätt in i hagen istället för åt sidan, och då blev hästen rädd för något och rusade rakt in i hagen och min stackars pappa blev nermejad! men som tur var lät han sig inte avskräckas.

Sedan har ju hästar smitit in hos grannar och retat upp dem genom att trampa sönder deras trädgård när man har stalltjänst. Kulkul. Eller inte.

En till sak som jag kom på nu är att jag åkte på tävling och min häst hade ett STORT sår i munnen utan att jag visste om det. Och han försökte hela tiden säga det genom att stegra och skaka på huvudet, men dum som jag var fattade jag ingenting. Och när jag red första klassen uppförde han sig galant! Det var första gången det gick riktigt bra för mig på en tävling. Men när jag skulle rida andra klassen förstod jag äntligen att något var fel med honom och valde att utgå. Sedan upptäckte jag ju det hemska såret.
Nu går det inte en dag utan att jag kollar hästens mun ordentligt, och så tänker jag på vilken fantastiskt snäll häst jag har som gick så bra i ena klasse trots att han hade ont i munnen. <3

*kl

Lite nya idiotheter som jag har gjort

- Mitt stall ligger ca 1-2 km från ridhus. Rider dit på träningar och annars. Hade varit på dressyrträning en mörk kväll och lånat sadel där, och gått dit med hästen innan. Hade med mig ett schabrak.
Efter träningen var jag ju lite trött sådär, så jag tänkte att jag kan ju rida hem :idea: (Ponnyn är lite speciell kan tilläggas, har lite ideer ibland. Dessutom tjock och hal med en del päls) La på henne schabraket, jobbigt att hålla i ju, och klättrar upp.
På vägen hem rider man över galoppbanan, där brukar vi ju galoppera. Och så rinner det lite läskigt vatten på ett ställe där. Ponny laddar för galopp, jag försöker lugna henne, hon tar ett skutt rätt upp vid vattnet och jag landar på huvudet på marken eftersom schabraket glider när hon rör sig:p
Hoppade inte upp igen utan gick hem med henne. Och den vandringen var helsnurrig, jag var hur vimsig som helst och det var värsta deja vu och det kändes som att jag gick i en dröm och jag blev jättesömnig. Läskig känsla :rofl: Och jag gör inte om det.

- Var ute o red med en kompis som lånat en häst. Hade skrittat efter galopp och skulle galoppera igen.
"Ska vi galoppera här" säger hon.
Okey säger jag och fattar galopp och ponny dundrar iväg :rofl:
Du får gärna säga till innan du fattar galopp nästa gång, jag satt på långa tyglar, säger hon när vi saktar av efter en lång bit.
Vems misstag? Jag vet inte :D

När vi var små var vi rätt galna...Men som tur hade vi så snälla shetlandsponnyer haha....

När vi var ca 10 år gamla hoppade vi bock på shettisarna..
Vi red in min mammas shettisar på 10 min sa vi...sen så red vi ut i skogen barbacka som alltid... o ja kan ju berätta att vi har åkt av många grr.

En gång när ja var lite kanske 8 år skulle jag o min mamma o syster åka bort till ett av våra beten där vi hade ca 15 shetlandsponnyer som gick..
så fick ja för mig i nattlinne att ja skulle rida på våran gamla ''Ludde'' så ja hoppa upp på han..han var alltid lat o orkade aldrig göra något.
Men då for fan i han, så han skena iväg med mig o kasta av mig i en skithög...så ni kan gissa att ja grina eftersom ja åkte med huvudet före.

Gjorde en rätt pinsam sak när ja var 18 år. stod i ridhuset o longerade min väluppfostrade unghäst...
så kommer en tjej in med sin häst o sak rida.
så frågar hon

E det ok om ja rider här nu när du longerar ?

Själklart sa ja, vi kommer inte vara i din väg..

ja hann inte säga det förrens min haken på lina gick av o min häst for runt i ridhuset som en vildhäst hahaha

Hahah underbar tråd! ;)
Det här hände för flera år sedan när jag var ute och red på en kompis häst. I hennes område fanns det då en mycket snygg kille som jag hade spanat in, och just som jag styrde in hästen på en grusväg så fick jag syn på honom och två av hans kompisar ca 50 meter fram. Min kompis häst var en pigg liten arab som taktade fram, och eftersom killarna hade fått syn på oss så sträckte jag på mig och kände mig stolt över att jag hade full kontroll över den nerviga hästen. Ah, jo, tjena.
När killarna var ca 20 meter framför flyger en fågel upp ur en buske bredvid, varav hästen sticker iväg som ett skott och jag som har fokus på att se snygg ut flyger av - rätt i en lerig vattenpöl. Jag hade lera i håret, i ansiktet, över hela kläderna... inte så värst hett! Killarna gick förbi och gapskrattade, och själv fick jag gå de 4 kilometerna hem till stallet.
Nästa gång jag råkade träffa på han och hans kompisar så utbrast han: "-Men titta! Där är ju dynghögen!" Det blev inget mellan oss kan jag säga.... :D

Misstag: Sitt för sjutton inte och försök se snygg ut i sadeln. Håll koll på hästen istället! :D

Senast ändrad av en moderator:

för någon månad sen:
"parkerade" hästen bredvid uppsittningspallen (pallen bredvid hästen till vänster) och tänker "han står ju så snällt still" och håller då inte i tyglarna.
när jag har ena benet över hästen sticker hästen iväg till höger och jag druttar av till vänster :rofl:
hästen travar iväg bort mot stallet medan jag stapplar efter liiiite generad :D
så klantigt gjort!

i höstas skulle jag släppa in min häst i hagen, när det står en annan häst vid ingången (envis och tänkte inte flytta på sig).
jag öppnar och tänker vända på min häst men han sticker iväg bortåt bakom den andra pållen som står vid öppningen så jag dras med..
pållen som då står vi ingången tror att det är öppet så han försöker springa igenom "fjäder-" trådarna vilket leter till att han får en stöt och springer på ännu mer = jag tvingas släppa trådarna och den pållen springer mot stallet =P
som tur var va det en annan liten hage innan stallet så han kom ju ingenstans, men ändå :rofl:

Jätte kul att se att de finns fler :D .

Har gjort mycket konstigt under tiden jag haft häst. haha
några exempel:

13 år- Jag och några kompisar smiter ut till stallet mitt i natten och klär på våra ponnysar grimmor och knyter ett grimmskaft som tyglar, sen bär de av till hoppbanan:idea:. Hjälm, väst vad är de?:angel: Som tur var de sommar och inte kolmörkt.

13 år- Barbackarejs på fullblod på stubben (OJ ett krondike!!):grin:

14 år- Jag och en kompis fick för oss att smyga på en älg som stod på åkern barbacka på våra ponnysar. Inget att rekomendera, resulterade i två lösa ponnysar och ett hovmärke på rumpan.

15 år- Rejsade med ponnysarna och kände att jag pluttsligt inte hade någon stigbygel längre, den hängde vid den skenande ponnysens fötter. Vadå måste man smörja och kolla lädret med jämna mellanrum?

17 år -skulle ta in hästarna från hagen en mörk vinterkväll då min häst antagligen inte tyckte att jag var snabb nog för vet inte ricktigt vad som hände men jag såg 16 hovar försvinna brevid mitt huvud och hela ansiktet och munnen var full med lera. En rabatt och 3 timmar senare hittar vi dom betandes på en granodligt brevid E-18

18 år- Va och tränade med min gamling och kom på den smarta idén att byta från träns till grimma utanför transporten (vilket jag borde ha fattat att de inte va nån bra idé). Där försvinner hästen i fjärran med ett täcke med mitt namn på med stora guldiga bokstäver, jag efter med ridstövlar, hjälm och en tom grimma. Efter stort engagemang från polis, ridskolechefen för anläggningen, min tränare och en vättskrämd gammaldam så ficka vi fatt på han på en ö lite utanför stan. Enda vägen att ta sig dit är öven en smal enkelriktad bro. En eloge till mej själv för min stora tanke förmåga ( INTE! )

Vad har jag lärt med av de här då? Dålig styrförmåga med grimma, Ha kontroll över hästen om inte kolla om de kan finnas några tex diken i vägen, hästar ÄR rädda för älgar, kolla utröstningen ibland, vänd aldrig en häst ryggen :d , dumt att släppa hästen lös på en anläggning och använd huvet ibland :rofl:.
(de sissta jobbar jag fortfarande med :d )

De va några av alla klantigheter jag har fixat. Men som tur är så lär man sig av sina misstag. :banana:

vet inte om det klassas som misstag men iaf:
var ute och promenerade med mitt varmblod,hans kompis står i hagen och gnäggar som om hon höll på att bli uppäten av en flock vargar.Tänker inte så mycket mer på det eftersom hon är en lugn och pålitlig gammal islänning.när vi är på väg tillbaka möter vi pappa som säger att hästen smitit(hon behövde bara traska över staketet eftersom det är så mycket snö längre bort i hagen) och sattit av i full karriär efter stora vägen,hon trodde att vi hade gått den vägen,men vi hade vikt av på en skogsväg.jag fick lite panik och släpade med mig hund och häst för att hitta odågan,en massa bilar for förbi och två stannade och informerade mig så vänligt om att en ponny var på rymmen.När vi har gått 2 km ser vi henne,pappa kör bil och leder henne i ett grimskaft genom sidorutan:D allt slutade lyckligt,men nu får hästarna stå i en mindre hage,med högre staket,när den andra är borta

Åkte til stallet för ett tag sedan med "ungen" med mig. Pratade en stund med någon annan i lugn och ro. Ungen tydligen upptagen på sitt håll. Så skönt va med en ungen som hittar på och sysselsätter sig?!? När jag kommer in i stallet är ungen inlåst i boxen och står och gråter för fullt. Skulle bara gosa lite och låste in sig själv. Ponnyn ståår bakom, nosar och ser undrande ut. Såg iofs ganska gulligt ut men jag är glad att ponnyn inte blev rädd.

Jag har gjort ett litet misstag.

hade öppet boxdörren i stallet en liten bit, skulle hämta en ryktborste när jag skulle borsta min medryttarhäst. På den tiden väldigt nervöös... Mitt i det hela smäller det ngt otroligt. Hästen har fått för sig att den ska ut och har dragit ner boxdörren och farit till dörren för att bli utsläppt, som är stängd. Hästen får panik.Jag hinner precis dra undan dörren och hästskrället komemr ingalopperandes i boxen igen. Ingen skadades, men ägaren som bor granne med stallet hörde smällen in till hennes hus! ^^ Pang så det lät.

Samma häst skulle jag ta in i bara grimman. Tänkte bara att det var den gamla medryttarhästen och släpper hästen efter halva biten genom dörren för att han själv ska gå in. Nervösingen får spel och galopperar in i full panik. Ingen skadades där heller. ^^

/ Prenses

15år: Rider mammas unghäst. I stilla skritt i skogen lägger jag av en brakskit som ekar mot sadeln och skrämmer unghästen till den milda grad att hon skenar 3kilometer..gissa att jag aldrig fiser på hästryggen igen...

Hahahaha! Gud du gjorde så jag fick ont i magen av skratt! :rofl:

Har en gullig historia; var ute och red min nyss inridna arab. Det var vår och solen skiner och allt var jättehärligt. Jag satt på långa tyglar och skrittade när vi kliver ur skuggan in i solen. Hästen ser sin egen skugga,blir så rädd att han hoppar till,vilket leder till att han släpper en fjärt som verkligen skrämmer honom och han måste skena hem...
Nu är han känd i byn som hästen som är rädd för sin egen skugga och fjärt:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka