Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Hahah detmåste ha varit en syn :D

Minns när jag samt 3 andra tjejer hade helgtjänst på naturbruksgymnasiet. Red som vanligt upp körhästarna (3 nordisar å en ardenner)till en stor vår/sommarhage nån kilometer från stallet.

Grinden till hagen står öppen så vi rider in i hagen en bra bit...några hundra meter. Sen hoppar vi av å släpper hästarna..
Men vem stängde grinden då?? INGEN nej...

Resultatet blev att hästarna tvärvände och sprang i full kareta ut igen, ner på stora vägen , förbi stallchefens hus och hem igen. (Gud va vi hoppades att han inte var hemma...)

Blev som tur var inga skador på nån av pållarna, men ibland undrar man var man har hjärnan nånstans..

känner mig slutligen manad att skriva några rader även jag ;)

det absolut värsta jag gjort (som kanske egentligen inte kan klassas som misstag men jag har fortfarande dåligt samvete över stackars hästen!)

För många år sedan var jag medryttare/skötare på ett halvblod. Det var i början av sommaren och jag och en kompis gick ner med hästarna till en liten strand som fanns i närheten. Hästarna tyckte det var jättemysigt i vattnet men på botten låg något som min sköthäst trampade på vilket resulterade i ett sår på benet som rent ut sagt sprutade blod! Hjärtat tokbultade när vi sprang hem med hästarna till stallet och ringde ägarna... Ägarna berättade att det låg massa konstigheter på bottnen där och de trodde jag visste det typ... Det slutade med att hästen fick stå blockhalt i en minimal hage hela sommaren!
Så för att lära sig av detta misstag kan man ju tänka på att kolla upp strand och botten innan man tar för givet att en strand är till för att badas vid!

Sedan har jag väl som så många andra bundit fast en pulka bakom hästen (en annan än ovan) men det var absolut inga problem och hästen travade glatt på i skogen ;) Den enda som hade problem var den som satt på hästen då vi hade knutit fast pulkan i stigbyglarna och det var ju rätt svårt att hålla benen rakt nedåt kan man ju säga haha
men man hade ju ingen tanke på att något kunde gå galet vilket det bevisligen gjort för många andra...

Känner igen mig i det första:crazy:
Jag och min kompis red en gång ett varmblod och en lite äldre häst.Vi hittade en liten strand,som vi tänkte plaska i och lite simma.Vi var hur stolta som helst när vi fick ner varmblodet i vattnet,men plötsligt vill hästen upp,och en kvist är riktigt i den höjden så att jag faller ner och hästen kommer upp med blodiga ben.Han fick äta antibiotika och stå en tid..:crazy:
Vi märkte sen att bottnet kanske inte var det bästa,och sedan ville ägaren kolla på bottnet,och då skämdes vi nog en aning:o

Haha, jag älskar att läsa och känna igen sig i denna tråden! Här kommer ett litet bidrag från mig.

Det var på ett klubbmästerskap i dressyr för några år sedan då jag var 12 år och jag rider fram tillsammans med två andra ekipage bredvid tävlingsbanan. Helt plötsligt ur det blå kom en stor, brun hästrumpa och jag blev nog lika paff som min lilla ponny. Vi blev inträngda i ett hörn och enda vägen ut var.. över dressyr-stacketet. BAKLÄNGES. Min lilla stackars ponny tog ett baklängeshopp som såklart skulle fastna på video. Och jag skrattar lika mycket varje gång jag ser det. Först mitt ansiktsuttryck som bara skriker: "Vad f*n kom den ifrån?:confused::confused::confused:" Och sedan ett korrekt hopp baklänges som om man spolade tillbaka filmen. Och till råga på allt hamnar vi mitt framför tävlande ekipage som blir lika chockade som vi. Publiken ställde sig upp och applåderade och kanske ska lägga till att vi vann det där klubbmästerskapets alla deltävlingar.

Det är nog bland det konstigaste jag varit med om. För en ponny som hoppar baklänges växer inte på träd direkt. :laugh:

Måste dra mitt strå till stacken och berätta om första gången jag skulle transportera min häst. Jag var 19 år och var noga med att inte ta onödig hjälp från andra... Hästen var nytvättad, ursnygg med en massa ny utrustning på sig ( täcke, nya trasnportskydd och ny lädergrimma ). Det var ett ganska stort uppbåd med folk som skulle titta på, eftersom jag skulle flytta till ett annat stall. Jag ber min dåvarande kille att gå ut och flytta på bilen så att den står lite bättre till.
jag kommer ut på gårdsplan och ler mot publiken, här skulle de få se en häst som litade på sin människa...När vi har tagit ett första steg upp på lämmen hör jag en röst:
"Ska du inte ha en bil till släpet, eller?"
Ser mig omkring och inser att pojkvännen har kopplat bort bilen och flyttat enbart den!!!! Där står ett ensamt släp och jag och hästen är på väg in i det!!!???
Pojkvännen som ni förstår är inte med i bilden längre... "ÖH, jag fattade väl inte att jag skulle flytta allt, du sa ju bilen..."

Min man gjorde en liknande grej: backade till transporten men glömde att sätta fast den. Hämtade hästen, ett stort grovt halvblod, och som vanligt ledde han fram hästen och smackade, varpå hästen gick upp i släpet på egen hand. Bara det att den här gången lättade hela framdelen på säpet från marken...maken smackade på i ren panik, hästen tog ett steg framåt (eller rättare sagt uppåt) , transporten dunsade i markenoch PANG så landade kopplingsanordningen på dragkroken.

Bundit upp hästen olämpligt, vem har inte det!:o Man fattar inte vilken kraft det är i en panikslagen häst förrän man ser det.

Jag red på ridskola med en sträng ridlärare när jag var i lägre tonåren, men mina kompisar som hade egna hästar undrar ibland hur de kunde få för sig vissa saker. Som att rida med handhäst längs hårt trafikerade vägar, till råga på allt med en häst som aldrig gått som handhäst förr. Ge sig ut på å- och sjöbottnar man inte visste hur såg ut. Kapplöpning i steniga hagar, gärna barbacka och utan hjälm. Gå på promenad med en unghingst i bara grimma förbi stohagar. :crazy:

Jag har en bra också...när jag var typ 11 så kom jag på den LJUSA idéen att knyta fast en vanlig pulka bakom min ponnytravare - ni vet, så att man kunde sitta bakom och åka i den härliga snön:idea:

Ponnyn var säkert 10 år gammal och körd o tävlad i vagn i flera år men när han hörde första "fraset" av pulkan i snön så bar det av! Jag åkte av i ett stort snömoln, hästen försvann i sken med en dinglande pulka efter sig, ut på stora vägen i ishalkan, fortsatte ner mot byn och riksvägen som går igenom där, jag sprang efter och fick skjuts av en huligan från orten som kom i sin gamla Volvo Amason!
Han körde som en vettvilling ner till riksvägen där vi hann ikapp ponnyn, killen VEVAR ner bilfönstret och nappar tag i tömmarna:eek:
Ponnyn är helslut och stannar äntligen - precis innan byns centrum.

Jag var helt livrädd för huliganen i Amasonen och för vad jag hade ställt till med men EVIGT tacksam i dag för hans hjälpande hand:D

Ponnyn var helt oskadd som tur var och han fungerade i många år till som tävlingshäst framför vagn så han fick inga psykiska men heller.

:rofl::rofl::rofl: Dagens skratt!

Det dummaste jag någonsin har gjort var när jag och en kompis red på våra hästar på en stor äng, som i sin tur var uppdelad i mindre ängar av diken.
Jag ska stajla och får för mig att jag ska göra akrobatik på hästryggen, och börjar att flytta runt i sadeln så att jag sitter bak och fram..
Precis när jag ska hoppa tillbaka till "rätt" läge så blir min häst rädd och börjar att galoppera fort rätt framåt, hoppar över ett dike och jag åker självklart av.

Hästen ville sedan inte fångas in, utan fortsatte att springa runt på ängarna. Tur i oturen, han fastnar med ett framben i tyglarna men stannar, och då kan jag ta fast honom. :crazy:

Och min kompis fortsatte bara att rida runt på ängen utan att försöka hjälpa till :devil:

men hahahaha va knasigt xD kan se de framför mig, tur att det gick bra

*KL*

Även jag har gjort korkade saker- den roligaste var nog när jag jobbade på ridläger och det var lite stressigt. Min tränare ville ha in 3 hästar samtidigt från hagen (2 var hennes och en var ett sto på 180 cm, tränaren hästar var lite "bäng" och kunde när de kände för det dra lite dit de ville) som låg.. 1 km bort. Jag bad om hjälp, men hon hade inte tid och tyckte att "bara du får med dej en så hänger de andra två med".

Sagt och gjort, lagom positiv Lavinia knatar km till hagen (på galoppbanan som låg bredvid havrefälten) fånga upp tre st hästar och börjar knata tillbaka.. Efter kanske 50 m får tränarens ena häst får sej att åkern ser bra så mycket roligare ut och vad gör man då?? Jo först håller man i så man hamnar i åkern ("för bara den ena går så hänger ju dom andra på") men där är stråna så höga att man tappar kräken och får sen springa resten av km till stallet och hämta tränaren som får hjälpa till att fånga lösa hästar i havreåker.. Det gick massor med fortare än att hjälpa till från början- NOT!

En annan gång skulle jag hämnas på min sambo.. Vi delade på min pålla och var ute och red/gick. När jag ridit hade han gömt sej i en buske och sen hoppat fram och "skrämt"oss (både jag och häst såg honom hela tiden, så så värst rädda blev vi inte).. Sen bytte vi iaf, så han fick rida och jag fick superidén att skrämma honom lite:-). Sagt och gjort- jag drar iväg som en avlöning och gömmer mig i skogen och när han och pållan rider förbi hoppar jag fram och skriker "BU!!!". Varken sambo eller häst såg mej, pållan skuttar förskräckt åt sidan och på backen ligger ganska arg sambo..

/ Lavinia, inte alltid snäll..

Måste dra mitt strå till stacken och berätta om första gången jag skulle transportera min häst. Jag var 19 år och var noga med att inte ta onödig hjälp från andra... Hästen var nytvättad, ursnygg med en massa ny utrustning på sig ( täcke, nya trasnportskydd och ny lädergrimma ). Det var ett ganska stort uppbåd med folk som skulle titta på, eftersom jag skulle flytta till ett annat stall. Jag ber min dåvarande kille att gå ut och flytta på bilen så att den står lite bättre till.
jag kommer ut på gårdsplan och ler mot publiken, här skulle de få se en häst som litade på sin människa...När vi har tagit ett första steg upp på lämmen hör jag en röst:
"Ska du inte ha en bil till släpet, eller?"
Ser mig omkring och inser att pojkvännen har kopplat bort bilen och flyttat enbart den!!!! Där står ett ensamt släp och jag och hästen är på väg in i det!!!???
Pojkvännen som ni förstår är inte med i bilden längre... "ÖH, jag fattade väl inte att jag skulle flytta allt, du sa ju bilen..."

:rofl::rofl::rofl: Ha, HA, HA jag kan se hela scenariot framför mig! :rofl::rofl::rofl:

Underbar tråd, perfekt att ha till hands en grå dag!

Mitt bidrag får väl vara när jag (kanske 15-16 år då) & min mor är ute & rider.
Hon på sin nordsvensk som är i "inlärningsåldern", jag kände mig lite full i :devil: och jag föreslår : "En galopp?" & mer tid får hon inte på sig förrän jag rivstartar iväg i full kareta... :eek:
Vilket helvete jag hade sen inom den närmaste framtiden då hon hoppade omkring gipsad pga brutet ben...:angel:

Efter det har jag tänkt mig för liiite mer... ;)

Vi lastade vår shettis i transporten, men tänkte att vi orkar inte ändra bommen, det brukar inte vara några problem. Vi åker in med ekipaget på macken och tankar. Dottern skall titta till ponnyn och öppnar framdörren medans jag är inne och betalar, varvid ponnyn, som inte sitter fast, kliver ut genom framdörren och rusar runt på planen utanför macken.
Han kunde precis gå under bommen, det var inget vi tänkt på:crazy:.
Vi fick fullt sjå att försöka få tag på den lille busen och det var enbart tur, att han inte blev överkörd, då han saknar trafikvett.

min historia är inte lika 'rolig' som era, men jag berättar den i allafall.

det var många många år sedan, jag var som vanligt hemma hos min dåvarande bästa kompis, och det var dags att släppa ut hästarna i hagen. vi släppte alltid ut hästarna i en speciell ordning. D-ponnyn släpptes alltid näst sist, och sist släpptes alltid shettisen. (öppnade bara boxdörrarna och sen gick dem ut i hagen själva)

den här dagen släppte jag dock av någon anledning ut shettisen först och sen ponnyn. Precis när shettisen når hagens grind springer D-ponnyn ifatt henne och tränger sig förbi, för hon vill ju ut i hagen först! Men grinden är inte tillräckligt öppen, d-ponnyn fastnar i låsanordningen och sliter upp hela innansidan utav bakbenet. Hon ramlar och slår nog till och med en volt, blir liggandes på marken och blodet FORSAR.

sen gick allt så jävla fort. jag sprang ut på gården, ropar till min bror och min kompis bror att dem ska hämta deras mamma fort som attan, min kompis står och gallskriker vid grindöppningen och jag springer sedan ner till hästen. sen kommer hennes mamma, hon och min kompis håller hästens huvud och försöker hålla henne lugn, min bror och min kompis bror tar in dem andra hästarna som förtvivlat ränner runt oss i hagen och jag pressar en handduk med all min kraft mot bakebenets sår för att försöka stoppa blödningen.

en stund senare kommer veterinären och D-ponnyn avlivas på plats. hela benet var sönderslitet och det fanns inte ens chans att ställa det till rätta.

Det här var min kompis tävlingsponny och dagen efter skulle vi på ett stort ponny-meeting...
jag kan inte ens beskriva hur många gånger jkag klandrat mig själv för att det här hände. varför in i baljan släppte jag inte ut hästarna i dess rätta ordning som alltid förr? varför skulle jag släppa ut dem annorlunda just den dagen? helt galet allt något liknande kunde hända.

jag önskar verkligen att jag kunde vrida tillbaka tiden och ställa allt tillrätta.

KL

för typ något år sedan praktiserade jag på en ridskola. Skulle ta in ponnierna, stängde för överallt då man bara släppte dom så gick dom lösa in.

hade precis satt för sista plankan för stigen ner mot vägen och vänder mej om för att öppna åt dom att vandra in, ser en av ponnierna komma i full fräs mot grinden och verklige SATSAR mot den!! B-ponny och grinden är minst 1.30 :confused:, (grinden bestod av två plankor man bara skuter i sidled för att stänga, den översta lägger man). naturligtvis klarar han inte hoppet och den översta plankan svishar iväg rätt in i skallen på mej :rofl: hur fan kunde det hända liksom :eek:, vaknar efter en stund med min f.d ridlärare över mej som ser ut såhär :eek::eek: kraftig hjärnskakning bara som tur är.

Vad har vi lärt oss av det?: Snabba på reaktionsförmågan månne? :banana: and those birds arent real :bump:

hahaha riktigt rolig tråd :bow:
jag har gjort mke klantiga grejer i mina dar men kmr inte på alla just nu,
kan ju berätta om en nu då, (ej klantigt av mig, snärare hästjäveln ;))
jag och min kompis skulle ut o rida o hon lånade min mammas halvblod o jag red på min d-ponny (mer känd som ridskolans bockprins när jag köpte honom därifrån:D) men det var för en gng skull inte han som hitta på hyss. nej vi hade ridit en sväng o allt gick bra, det va en varm sommardag o vi bestämde oss för att rida en stund i paddochen. sagt o gjort vi red runt lite där o helt
plötsligt flyger fan i gamla halvblodet, (han ÄR snäll men kan dra ett rejs när han känner för det:angel:)
alltså, han drar i full karriär över hela ridbanan kompisen hållersig kvar men när han börjar bralla så räcker inte hennes försök att överleva till längre. han dyker med ansiket först och glider ca 2 meter, hästen står nöjd och tittar på. jag skyndar fram och när hon tittar upp har hon sand/grus i hela ansiktet, och jag bra kompis som man är börjar asgarva tackolov gör hon det likaså haha :) men hon hade allt tur att näsan höll xD

återkmr med mer när jag kommer på nått

Åååh, fy vad jobbigt. Sånt man tror aldrig skall hända.

Red grannens häst ute i skogen och red över ris & grenar som låg på marken, märker att hon haltar, hoppar av och då pumpar det blod från ljumsken på hästen...:cry:
Hon hade trampat på en gren som slagit upp & stuckit rakt in i ljumsken!
Enligt vet. så var det bara någon millimeter tillgodo till stora kroppspulsådern, men sån tur hade vi att hon klarade sig!:)

Gissa vem som helst inte rider genom ris längre...:p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar