Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Knapp

Visserligen har jag slutat med hästar nu, men en del dumt har man gjort trots allt.

*14 år och jag hade precis kommit hem från min sjukhusvistelse efter att trillat av en d-ponny och fått en spricka i mjälten.
Jag blev belagd med en månads ridförbud och vila. Dagen efter jag kom hem gick jag och min styvsyster ut till vår c-ponny hingst i hagen och jag tyckte hon skulle hoppa upp och rida lite i bara grimma och grimskaft, vilket hon också gjorde, men när jag tyckte hon skulle galoppera ville hon inte det och tyckte att jag själv kunde göra det istället för att sitta och tjata.
Sagt och gjort, jag hoppar upp och börjar galoppera för han var ju så snäll tyckte jag...visst...inte denna gången, han bockade och jag for i backen. Och där satt jag livrädd att jag skulle dö eller något.
Men som tur var hände inget utan jag gick snällt in och la mig i sängen och vilade som jag blivit tillsagd istället:crazy::p

*16 år. Jag skulle ta in hästarna från hagen och orkade inte gå flera gånger så jag släppte dem istället. Då fick väl min buse fart och rusade in i stallet i full karriär. Men hon missade sin box och srang rakt förbi den varpå hon började bromsa(satte ner båda bakhovarna i cementgolvet) och hon kasade på skorna så det slog gnistor och sen tog det tvärstopp rakt in i en vägg med mulen först. Hästen blev lite skärrad men skadade sig inte som tur var:p

*18 år. Jag och en kompis tömkörde hennes häst i padocken är vi kom på den lysande ideen att "köra in" stoet. Vi tog en planka och band fast efter hästen så hon skulle gå med den där tyckte vi. Sagt och gjort, hästen blev skitskraj när hon hörde plankan skapa i marken bakom henne och hon skenar iväg, rakt genom stängslet och på väg mot stallet då plankan fastnar under däcket på stallägarens nya bil varav linorna går sönder och hästen springer in i stallet.
Dock klarade sig alla utan skador(även bilen), men hur tänkte man egentligen?

Kommer säkert på mer sen:)

*14 år. Skulle rida på ardennern i hagen som gick och betade. Utan grimma, hjälm eller någonting. Rärr vad det var satte filbunken(:grin:) iväg i full galopp uppför en backe med massa träd. Jag såg inte en gren som hängde ner så jag fick den rakt i pannan och slungades av från hästen och rullade nerför backen.
Jag klarade mig undan lite mörbultad och med ett STORT blåmärke i pannan. Behöver jag säga att jag aldrig provade det där igen?:D

1. Brukade få rida och ta hand om stallägarens två små ponnyer, en a-ponny och en b-ponny, dem gick på lösdrift utan foder. Så jag och min kompis tyckte väldigt synd om dom små pållarna som inte fick någon mat! :mad: Så vi tog två stora hinkar och hällde i ca 1 liter havre, 1 liter betfor, några deciliter mineraler och lite kalk (vi viste inte vad man hade det till så hästarna fick äta det, men det är till golvet i stallet:angel:) Så gick vi ut och matade dem med det, haha vi tyckte dem tog väldigt lång tid på sej att äta upp, och blev lite irriterade på dem efter som dem nu för en gång skull fick mat!

:eek::eek: heerregud hahaha:rofl::rofl:

Detta hände för 6 år sedan-
Jag hade haft min lilla ung häst på 8 mån hemma i två veckor när vi skulle ut på promenad för första gången. Lite hoppig o glad var han, och jag hade bara grimma och longerlina så det va ju inga problem alls tyckte jag att hålla den lilla.Rätt som de va gjorde han en bock serie och drog som en tok med mig i linan, jag vägrade att släppa så jag åkte efter honom 5-6 meter på magen i leran. Rätt som de va låg vi båda på marken och jag tänkte att nu, nu ger han sig-men han var snabbare än mig och satte fart upp igen på benen. Ett krafigt ryck i min hand och linan släppte, förtvivlad och gråtande stapplade jag upp på benen,men stöp som en fura igen då mina byxor,ja både trosor o jogging byxor låg runt fötterna. Där låg jag bölande i leran nakenfis, och såg en skvatt galen tinker med linan hängandes efter sig dra ut på grannens åkrar,,
Väl uppe på benen med byxorna på rätt plats,sprang jag för att hämta honom. När han såg mig kom han springande mot mig som att inget hänt..
När vi båda två lunkade hemmåt leriga och utmattade då kännde jag att mitt finger inte va som de skulle,,,
Idag är det opererat tre gånger och fortfarande krokigt,men va gör de min häst klarade sig utan en skråma,,

Oj, vilken historia! Måste erkänna att jag skrattade lite där när både trosor och byxor åkte ner.

kl

Vad har jag på lager?

Jo, när jag var 14 soch precis hade gjort slut med pojkvännen gick jag ut i hagen och sökte tröst hos vår lilla b-ponny som stod i hagen. jag hoppade upp och la mig på honom bakochfram och grät. Jag brukade hoppa upp och rida på honom i hagen så det var inget konstigt med det. Men så kommer den andra hästen, en c-ponny fram och biter honom i flanken och b-ponnyn sparkar bakut och jag flyger och landar på en sten. Jag hade världens blåmärke dagen efter.

Jag och en kompis gjorde iordning en ponny tillsammas. Vi kom på den smarta idén att kratsa två hovar var. Vi började på var sin sida och ponnyn åkte såklart ner på knäna. Stackars häst.

Utöver det har jag ALLTID uppfört mig exemplariskt. :)

Jag och en kompis gjorde iordning en ponny tillsammas. Vi kom på den smarta idén att kratsa två hovar var. Vi började på var sin sida och ponnyn åkte såklart ner på knäna. Stackars häst.

Utöver det har jag ALLTID uppfört mig exemplariskt. :)

Hur gjorde ni för att få upp två hovar samtidigt? :rofl:

jadu man har nog gjort bort sig lite genom åren.. haha:p

* Jag och några kompisar hade varit ute och ridit en sväng på min dåvarande foderhäst och jag flummade lite och satt upp på hästen bak och fram (va ju världens snällaste och lungnaste fjording.. trodde jag) :D
iaf hästj*äveln får fnatt och börjar bocka så att jag ramlar av och precis när jag rest mig upp kör min hästens ägare in på stallplanen :angel:

som tur var så hände inget vare sig med hästen lr mej ;)

*Hade en traktorslang som mina föräldrar ville att jag skulle dra upp för en backe (vi hade haft den och åkt på i pulkabacken) smart som jag var (trodde jag) gick jag och hämtade shettisen och spände fast den i selen så att hon skulle kunna dra upp den.. allt gick bra ända tills slangen började röra på sig för då blev pållen skiträdd och skenar iväg och jag har ingen chans att hålla kvar :angel: hon fortsätter så ända fram till en tunnel där slangen inte kommer igenom, men som tur var så lossnade den då och allt slutade lyckligt men den gången var jag verkligen rädd:o (var inte alls gammal då)

finns säkert mer men det här vad jag kom på för tillfället^^

Det konstiga var att det blev han inte. Han hade ju mat att tugga på. ;)

Jag skämdes dock och trodde vi hade förstört hästen för all framtid.

Kan ju berätta om en lite sjuk sak som hände för nått år sedan.

Jag och en kompis skulle ta ut en travnordis, som inte var våran, och köra. Vi hade aldrig kört hästen tidigare, men galen som man är.. :grin:
Jag satte mig i rockarden och min kompis tog tömmarna och skulle leda ut hästen ur lidret där vi spänt för hästen.

Smarta som vi var så var liderdörren bara öppen kanske 80 cm, och som alla vet så finns det ju inga rockardar som är så breda... :idea:

Ni kan ju gissa vad som hände. Rockarden fastnade i dom väldiga dörrarna, hästen kastar sig fram, stegrar, sparkar och sliter för allt den är värd och min kompis hänger som en vante i tömmarna vid hästens huvud för att få den att stanna upp. :cool:

Men det gjorde hästen inte. Utan hon flög runt stallet, huset, sicksackade mellan träden, över stenar och rakt in i buskaget i 170 km/h och jag bara satt där och höll i mig för glatta livet, jag hade ju inga tömmar!! :eek:

Men slutet gott allting gott. ;) Hästens ägare blev dock jätteorolig för oss och lite chockad. Hästen klarade sig. Men det är inte vad man kan säga om selen.. Men nu idag skrattar vi åt det :)

En annan sak som hände för någon vinter sen, var att jag, min kompis och våran ridlärare var ute och red i skogen. Ridläraren hade med sig sin 1-åring som handhäst. Vi skulle rida över ett fält, och ridläraren skulle rida först upp på fältet. Tyvär så var det ett dike ivägen.

Ridlärarens häst dök ner i det snöfyllda diket, varav att ridläraren drog med sig handhästen, som visade sig vara en "följsam" häst, för hon flög efter ridläraren och hästen, och landade på vuxenhästens rumpa.

Vuxenhästen blev SKRÄMD och flög 17 meter upp i luften med världens brakfis och bockade av ridläraren som irriterad sprang efter som två lösa hästarna.
Tror ni att jag och min kompis skrattade lite? xD

Jo, när jag var 14 soch precis hade gjort slut med pojkvännen gick jag ut i hagen och sökte tröst hos vår lilla b-ponny som stod i hagen. jag hoppade upp och la mig på honom bakochfram och grät. Jag brukade hoppa upp och rida på honom i hagen så det var inget konstigt med det. Men så kommer den andra hästen, en c-ponny fram och biter honom i flanken och b-ponnyn sparkar bakut och jag flyger och landar på en sten. Jag hade världens blåmärke dagen efter.

vilken tröst du måste fått! :rofl:

Knapplån

Har väl gjort ett misstag som jag skäms över.
Praoade tillsammans med en kompis på en gård med många träningshästar, av det dyra slaget.
Skulle ta in en av dessa dyra hästar för att göra iordning, eftersom han skulle hämtas av sin ägare lite senare.
För att komma till hagen måste man gå på en åker, med en grusväg precis bredvid. Man kunde inte följa grusvägen och sen gå sista biten på åkern med häst, eftersom det var ett litet trådstaket vid kanten som var delvis uppe och delvis nere, dvs bara trådar på marken.
På vägen tillbaka tyckte jag och min kompis att det var så jobbigt att klafsa runt i den leriga åkern, så vi bestämmer oss för att trots allt gå över tråden på ett ställe där den låg nere på marken.
Såklart fastnar hästen, som går snett bakom mig, i tråden, drar med sig den och fäller mig så jag ramlar, och fortsätter sedan springa så att han vänder mig i luften och drar med mig en bit, innan jag släppte.
Hästen stannade på andra sidan vägen ute på åkern, så vi fick gå i ännu mer åker. Vi kollade hästen hundra gånger om den var skadad, men det var den inte. Får fortfarande ångest när jag tänker på det.

Skulle också skritta en liten bit barbacka med min dåvarande sköthäst, tillsammans med en annan tjej. Min dåvarande sköthäst skulle bara skritta lite, eftersom han var halt.
Cirka hundra meter från gården fanns det en annan gård, men lite hundar.
Vi hinner dit, sen börjar hundarna skälla. Min kompis häst vänder och springer typ 50 meter. Min häst vänder, och galopperar ett tag på stället, utan att röra sig framåt en centimeter!
Jag hade då när han vände suttit kvar, och blivit så arg för att han skulle ju bara skritta, och tydligen tagit tag så ordentligt i tyglarna så att han inte vågade göra annat än stanna, förutm de galoppstegen han lyckades utföra på stället då...
Duktig häst!

"killen VEVAR ner bilfönstret och nappar tag i tömmarna"

garvar högt här :rofl:

Såklart har ju jag kommit på lite idiot grejer med :angel:

12 år. ska rida upp ponnyn till ridhuset som ligger 10 min skrittväg från stallet 10, på asvalt. hästen letar upp ngt JÄTTE läskigt som hon INTE vill gå förbi (en helt vanlig buske). på den tiden tyckte jag det var skit läskigt när ponnyn stog och stegrade när hon inte ville gå förbi saker och ting. jag hoppar såklart av hästen och försöker leda hästen UTAN att ha tagit över tyglarna över huvudet och försöker få förbi henne och då stegrar hon sig *som vanligt* och jag tappar hästen och hästen springer hem i full galopp och jag springer efter med min dåliga kondition blir jag tvungen att börja gå efter 150 meter ungefär ^^ samtidigt som jag ser framför mig hur alla skol bussar kommer och kör över henneväl hemma så står hästen på grann tomten och betar medans grannarna står och tittar på. Bara upp igen och försöka rida till ridhuset igen. Pållen klarade sig utan skador ^^

12. är lat och tycker att jag ska rida barbacka i dag på min ponny (som jag givervis inte kan sittan ner på i trav och hon är väldigt "kastig" (så hon kastar sig för ALLT!), börjar ju rida lite och ska göra snett igenom i mellan trav och hästen kastar sigoch där ligger jag på backen och ser surt på medan hon står och blänger tillbax. ponnyn blev inte skadad denna gång heller.

mellan 12 och 13. ridit klart dressyr träningen och min mamma tycker att jag ska skritta av ute och ljust när vi ska börja gå och mamma stängt porten så kommer en DÖ LÄSKIG hästtransport in på gården och mamma tar tyglarna så hästen kastar (stegrar) sig in i ridhus porten med mig på ryggen och jag blir intryckt mellar henne och väggen medans ponnyn sätter sig på en metall bit som stack ut märker först ingen sedan upptäcker mamma att hästen blöder och jag flyger av och blir helt förstörd eftersom hästen nästan nyss hade haft en böld från en vaccin spruta springer in till tränaren och ber henne komma ut och kolla på det. inget hon kunde göra såklart så vi åker hem och ringer alla veterinärer vi hittar men INGEN har vårat område men till slut hittar vi EN typ en timme härifrån som kan anta uppgiften att sy ihop henne, när hon kommer sticker hon in hander i såtet och säger -" det är nog inte så farligt eftersom det är i musklen och det är "bara" 5 cm djupt" och syr ihop hästen med 17 stygn och dränering, ger oss lite butta och pencillin och kanyler och en maffig räkning på 6000. såret låg lite framför höftknölen, allt som syns idag är ett V format ärr precis där såret var och lite inbuktning i musklen.

13 år. Jag har inte bara dålig kondition utan är VÄLDIGT lat! mamma eller pappa är inte hemma så jag tycker inte att jag ska rida utan jag ska longera henne i paddocken , så jag slänger på benskydd bak+fram och tömkörnings gjord, halsförlängare och trns m. longerlina börjar longera och jag tycker inte om att bara "gå runt runt" så jag joggar lite vid långsidan och hästen brakar loss och börjar bocka och lyckas sparka mig på låret :grin: sedan ser jag en ryttare som bor på andra sidan ån (ca 500 m från mig) som kommer ridandes och frågar om det är ngt som har hänt och jag bara -" nej inte vad jag vet" medans jag tänker " Aaaa! :cry::cry: häst jä*len sparkade mig :cry: *tyck synd om mig*" och hon rider vidare jag haltar in med svårigheter till stallet och försöker lasta av hästan alla de grejor jag satt på henne. sedan haltar jag in (har stallet hemma) och ringer mamma och säger att hon ska komma hem, men hon jobbar ju så hon kommer inte hem på ett tag och ringer sedan till pappa och han kommer hem och kör mig till akuten där jag får vänta i ett näst intill tomt väntrum i ca 3 timmar och då kan jag få lite salva till min "fina" lårkaka :p:D givetvis hade jag ingen hjälm eller handskar ^^ ponnyn blev inte skadad

För en del år sen satt jag uppe nästan hela natten tillsammans med en nybliven pojkvän, och red därefter jakt i fem timmar på mitt rejält stora fullblod.
När jag kom hem till stallet fanns ingen genast på plats för att hjälpa mig att lasta av, och trött och irriterad slängde jag ner lämmen och tog bort bakbommen. Jag hade dock glömt att lossa stoet framtill. Hon började backa, märkte att hon satt fast och fick panik och började slänga sig våldsamt bakåt.
Då fick även jag panik och kastade mig blixtsnabbt in till henne för att hjälpa. Vi möttes halvvägs - 700 kg på väg ut och 50 kg på väg in.
Jag slungades med ohjälmat huvud in i frambommen och hon fick ett köttsår på ena bak av en söndertrampad lykta.
Min nyblivne (och hästrädde) pojkvän kom ut och fick se mig med ett uppsvällande ansikte krypa över gården på jakt efter min blödande häst. Han ilade såklart fram för att hjälpa mig, men blev bortvräkt och jag kröp ivrigt vidare efter hästen.
Som tur var läktes hennes köttsår fint och snabbt. Jag blev blåsvartgulgrön i hela ansiktet i olika omgångar men var glad över att inte ha spräckt skallen.
Det enda egentliga nöje jag fick ut av mitt extremt korkade misstag var att anklagande vända mitt blåslagna nylle mot den nyblivne pojkvännen när vi var ute bland folk och med ynklig röst halvviska: "Huuuur kunde du göra mig såååå illa?"
(Och nej, det höll inte så länge mellan oss...)

Ett annat korkat missöde var när jag mötte ett ivrigt gäng fullblodsföl i full galopp i en hage och tänkte att "jag träffar dem hellre när de har stannat". Alltså rullade jag snabbt ut under elstängslet, men eltråden snodde sig runt mitt öra på något sätt, och det kan jag säga var en känselsensation som inte liknade något annat! När jag väl lyckats ta mig loss tittade jag förvirrat upp mot skyn och undrade ifall jag skulle bli lika allvetande som John Travolta i filmen Fenomen och ifall det var läge att rusa iväg till närmaste lottobutik.
Men - näää, ingetdera tyvärr...

Gud vad jag skrattar haha, en del saker är ju hemska men då man vet det gått bra så kan man ju inte hålla sig från att skratta gott.

Hmmm jag vet inte vad jag ska bidra med

Har provat krypa genom ett elstängsel i en blöt bikiniunderdel och en jacka på överdelen. Huvan på jackan snodde in sig i den övre tråden och när jag svärande försökte få mig loss så duttade jag den blöta underdelen i den nedre eltråden och fick en stöt rakt i härligheten haha....det var ingen hit, strömmen i det stängslet var det inget fel på kan jag säga.

En annan gång skulle jag rida ut på min unghäst, "han är ju så snäll" och jag hade tränat mycket i repgrimma så jag red i repgrimma och grimskaft...urdumt för han brallade iväg med mig i skogen....har fallit av honom två gånger under de två år jag ägt honom och då ingår inridningstiden och det där var en av gångerna :rofl: Nyinriden pigg unghäst och repgrimma....smaaaart. Han stannade direkt jag åkte av och vände på huvudet och puffade mig på armen med lysande ögon "upp igen matte så fortsätter vi"...

Har provat krypa genom ett elstängsel i en blöt bikiniunderdel och en jacka på överdelen. Huvan på jackan snodde in sig i den övre tråden och när jag svärande försökte få mig loss så duttade jag den blöta underdelen i den nedre eltråden och fick en stöt rakt i härligheten haha....det var ingen hit, strömmen i det stängslet var det inget fel på kan jag säga.

ungefär det där har jag också lyckats med :o det är INTE mysigt :angel:

Dett var inte jag som gjord detta utan min kompis: Hon hade en sköthäst och skulle rida, men visste inte var hon skulle göra av fölet, hon skriker ut frågan till ägaren som är på andra sidan stallet, och ägaren säger lås in henne i stallet. Min kloka vän fattar då inte att hon ska låsa in fölet i boxen, utan släpper fölet lös i stallet, stallet ligger då precis mot ridbanan och har ett jätte stort plastfönster mot banan, när min kompis går förbi stallet, blir fölet överlyckligt som ser mamman och hoppar rakt in i fönstret ( som tur är skadade sig inte fölet blev bara chockad ) och blev inlåst i boxen.

En annan sak var när jag var 9 år och skulle få min första B ponny härta, jag hade då aldrig hoppat och mina föräldrar tyckte att jag var duktigare än jag var. Ägarna till ponnyn förklarade för mina föräldrar man kan ju inte köpa en hopp ponny utan att man hoppat den. Ja då var det bara styra ponnyn mot hindret. Saken var bara den att jag aldrig hoppt förr och den söta ponnyn kände det och tvärnitar framför hindret, jag flyger som en gnu rakt in i hindret och får bommen mellan benen. reser mig upp medd ett leende och säger - denna ponnyn vill jag ha!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar