Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

HAHA jag kommer också ihåg när jag var 14 - 15 år och skulle på ridkonfermations läger. Jag och min kompis hade planerat att ha en uppvisning, och våra föräldrar var ju glada över att vi tog det kristna lägret på så stort allvar. Vi tränade grymt mycket och var jätte nöjda med vad vi kommit på.
Den stora dagen kom och vi skulle rida ut då kommer jag och min kompis i full fart och racar runt till en hårdrocks låt där de sjunger " the devil is the dj" och hoppar och far. ;) vi var lagom populära sen!

nej nu kom jag på två saker till haha x)

Efter detta underbara läget fick jag en ny häst i konfirmations present, jag var verkligen överlycklig och den hade bra stam, utbildad m.m och 100% trafik säker woho tycker jag. Fick en as surig häst som man inte kunde gå in till, när vi var på ritt blev han jätte rädd för en 4 hjuling ramlar ner i diket med mig, jag kläms mellan häst och taggtråd, hästen hoppar upp igen, sen ner i diket igen , sen upp igen. Skakig men vi fortsatte. Nästa gång jag skulle rida ut på honom tappade jag på något höger stiglädret. Hoppar av för att ta det tappar hästen som springer full fart iväg. jag springer efter i 3 km hittar han i en hage som är full med lera och han har fått tyglen rund benet och får panik så fort jag närmare mig. Tillslut lyckades jag lugna honom och knäppa loss tyglen ifrån bettet... den hästen såldes.

en annan sak är jag och min kompis har alltid varit lite galna, och hon skulle visa mig sin nya häst , hon höll hästen medans jag satte mig på honom ( hon höll han då bara i grimman ) jag lägger mig bakåt ni vet huvudet på rumpan. Då släpper hon hästen som blir överlycklig och springer upp för en backe bockandes. Jag höll på att ramla av i en sten, lyckligtvis hamlade jag brevid stenen. Men jag var fly förbannad på min kompis!

När jag var på ett annat läger skulle vi rida ut, vi hade då tävling och skulle galoppera upp för en backe. jag hade då ingen sadel men såg inget problem med det... full fart satte vi av och jag gled mer och mer tillslut låg jag raklång på hästen höll i manen och halva benen hängde utanför hästens rumpa. Hästen forstätter i full fart och vi vinner tävlingen och jag håller mig kvar. Jag fattar inte hur det gick till men rädd var jag x)

Alltså måste fråga. Hur gammal e du? Får för sej att jaga hästarna me en plastpåse!! De osar ju katastrof ju.

Hur kan man sätta på ett täcke fel?? Bara undra då man klart o tydligt ser hur ett täcke ska sitta.
Vill inte va otrevlig men ja va tvungen o fråga...

Vill du se vuxna mänskor jaga hästar med plastpåse på pinne?
Välkommen till en officiell arabvisning...

För övrigt är väl tanken att denna tråd ska handla just om "korkade misstag"? Och det kan nog vara bra om det är rätt högt i tak då.

Jag kan förresten lägga till ännu ett korkat misstag som jag har gjort:
I min tveksamma snällhet ville jag skänka ett äpple till en för mig totalt främmande häst. Det var ett litet, runt och vackert äpple. Hästen tog emot det med tacksamhet och satte det genast i halsen. Jag körde instinktivt ner armen och fick upp det, men det var mest slump och tur faktiskt. Någon centimeter hit eller dit och jag skulle ha varit en hästdråpare.
Som straff lever jag numera i evig skräck för att förbipromenerande "snällisar" ska ge mina hästar hela äpplen från handen...

Alltså måste fråga. Hur gammal e du? Får för sej att jaga hästarna me en plastpåse!! De osar ju katastrof ju.

Hur kan man sätta på ett täcke fel?? Bara undra då man klart o tydligt ser hur ett täcke ska sitta.
Vill inte va otrevlig men ja va tvungen o fråga...

KL

Jag har gjort misstaget att X antal gånger tro att hästen snäll går igenom grinden om jag tar av grimman lite innan.
Föreställningen i mitt huvud är att snälla lilla hästen ska gå in i hagen och börja beta, och jag slipper vända hästen, stänga in oss, ta av grimman och sen gå ut igen.
Verkligheten säger att det är grönare gräs på andra sidan. POFF så är pålle ute på något mumsigt gärde och käkar!:o

Oj oj man hinner göra ganska många misstag under åtta år som jag haft min häst..

Jag var väl runt 13 år kom på att jag glömt ländtäcke på hästen han är ju så snäll å står stilla tyckte jag så lämnar hästen utanför stallet och springer in och hämtar täcket Rune ville dock inte stå och vänta så han drar i väg och jag ser det genom fönstret jag efter fort som bara den efter några vändor på åkern så får jag tag på honom:crazy: det gör jag inte om.

ska släppa ut rune i hagen har höpåsen med mig och tänker har ju hö så kan ju stänga hagen när jag gå ut ( plank som öppning) dock vänder han lika fort å springer löst på strömsholm, fick hjälp av stallchefen i kungs att fånga honom PINSAMT dock gick det bra och inga skador.. stänger alltid grinden nu för tiden.

härom veckan Har en lös sko jag ska dra av den så att den inte gör skada (gör detta i hagen) ena sömen sitter fortfarande fast så skulle bara ha något å slå upp den med och tänker mig inte för alls och tar hagens handtag och slår lite dock så hinner jag bara slå tre gånger sen drar han iväg eftersom att han fick en stöt, inga större men efter det hade otrolig tur bara att han inte drog iväg en spark då det var baksko med mitt huvud mitt i skottlinjen.. :angel:

finns en hel massa mer man har lyckats med men om jag ska skriva allt så blir det en hel bok

Hahaha detta är värkligen en rolig tråd!

Alla har väll gjort misstag, vissas mindre andras större. Jag har nog gjort en hel del själv med ;)

Jag var 14 år och skulle hämta min C-ponny i hagen. Då vi hade en ganska stor hage så brukade jag rida upp i grimma (hade alltid hjälm såklart) då min häst var världens snällaste. Men den dagen så ville hon inte stå stilla men jag var bestämd och skulle ha henne att stå stilla. Det slutade med att jag antagligen åkte av och slog i huvet spräckte hjälmspännet och svimmade. vaknade ungeför 20 min senare, snurrig och en välldig huvudvärk. Åkte ambulans till akuten men det var inte värre än en hjärnskakning.

Sen har jag gjort några sådan (okey rätt många) släppa hästen innan den riktigt kommit in i hagen så den backar :P

hahhahahahahhahahahahaha :D:D:D ja garvar hjäl mej!!

bra häst de där:D den me barnkalaset asså *vissel*

rolig tråd:)

det här är snarare ren dummhet än ett misstag:
när jag gick på gymnasiet hade vi julshow varje år. (gick på hästgymnasium) jag skulle tolka på små plastminiskider i manegen samtidig som det bygdes upp hinder. det gick strålande å publken som bestog av i prinsip hela skolan heja på så min kompis som red kolla bak på mig som en bekräftels på att vi skulle öka tempot. jag nickade tillbaka å så bara de i väg när vi kom till kortsidan gick det ganska fort men jag klara första svängen, vid andra stog det ett hinder en bitt från spåret så det gick inte å rida innanför vilket behövs eftersom jag åker på ett spår längre utt än hästen. optimistisk som jag är kommer jag självklart att klara svängen vilket jag inte gör utan åker rakt in i sargen med ett brak! kommer aldrig glömma alla huvud som nyfiket kikar ner från läktaren...kan ju till lägga att showen slutade där... detta slutade med en ambulansfär (trotts att jag kunde stå å gå som vanligt men skolsyster som vet bäst tvinga mig å ligga kvar på marken och vänta på ambulansen). och en bruten arm... lagom pinsat å koma in på akuten stinkandes häst med krage runt nacken och två stora röda prickar på kinderna! hela situationen va så komisk så jag kunde inte göra annat än å skratta:rofl:

Haha men tjenare, Ullis! det där minns jag, jädrar vad rädda alla blev där ett tag!

Jag skulle rida ut med en kompis för typ ett år sen. Det gick jättebra tills jag skulle rida under en gren och ta bort den med handen för att jag inte orkade luta mig framåt... Det visade sig att det var två grenar som satt ihop över stigen och jag fastnade ju såklart där. Jag ropade på min kompis och hon släppte sin häst och kom för att hjälpa mig. Hennes häst följde med fram till mig men kom sedan på att hon kunde springa iväg... Tillslut lyckades vi iallafall få henne att stanna genom att gå åt andra hållet med min häst (min kompis häst ville inte vara själv så hon följde efter oss och min kompis kunde fånga henne):p

13 år. Jag har inte bara dålig kondition utan är VÄLDIGT lat! mamma eller pappa är inte hemma så jag tycker inte att jag ska rida utan jag ska longera henne i paddocken , så jag slänger på benskydd bak+fram och tömkörnings gjord, halsförlängare och trns m. longerlina börjar longera och jag tycker inte om att bara "gå runt runt" så jag joggar lite vid långsidan och hästen brakar loss och börjar bocka och lyckas sparka mig på låret :grin: sedan ser jag en ryttare som bor på andra sidan ån (ca 500 m från mig) som kommer ridandes och frågar om det är ngt som har hänt och jag bara -" nej inte vad jag vet" medans jag tänker " Aaaa! häst jä*len sparkade mig :cry: *tyck synd om mig*" och hon rider vidare jag haltar in med svårigheter till stallet och försöker lasta av hästan alla de grejor jag satt på henne. sedan haltar jag in (har stallet hemma) och ringer mamma och säger att hon ska komma hem, men hon jobbar ju så hon kommer inte hem på ett tag och ringer sedan till pappa och han kommer hem och kör mig till akuten där jag får vänta i ett näst intill tomt väntrum i ca 3 timmar och då kan jag få lite salva till min "fina" lårkaka :p:D givetvis hade jag ingen hjälm eller handskar ^^ ponnyn blev inte skadad

Känner igen mig själv i det där Dock var jag lite äldre.
Skulle vetbesikta ungponny till försäljning. Under böjprovet kom han på att matte springer ju!! jätte kul!!! nu leker vi!!! tjoho!!! svängde runt och slog bakut, träffade mig på baksidan avlåret strax under skinkan.:devil: Veterinären blev jätte orolig och frågade om vi skulle ställa in besiktingen (hon hörde ju smällen) men jag kämpade på och fick ponnykräket besiktat. Haltade dock hem från stallet senare på dagen, inte glad :mad: kunde inte rida på en vecka, minst. Inte sitta riktigt heller för den delen :o

12 år skulle jag borsta i ordning min sköthäst i det fina vädret, han var världens snällaste.
Alla bra platser ute var upptagna men eftersom han var så snäll lindade jag bara grimskaftet runt handtaget på en stor soptunna i plåt....:o

En dörr slår upp framför ansiktet på honom och han blir såklart tokrädd och sätter av i sken med en skramlande soptunna efter sig.
Stackars häst, allt "gick bra", ingen skadades och tack o lov för den hästens goda psyke. Men behöver jag nämna att det var lite "knöligt" att köra in honom sedan:angel:

Fy vad jag skäms fortf men ändå skönt att få lätta sitt hjärta lixom :)

12 år gammal ska det såklart så... skulle inte borsta hästen i 12 år, haha

Gud vad kul! Har skrattat mig harmynt!

Bjuder på mina dummaste:

15år: Rider mammas unghäst. I stilla skritt i skogen lägger jag av en brakskit som ekar mot sadeln och skrämmer unghästen till den milda grad att hon skenar 3kilometer..gissa att jag aldrig fiser på hästryggen igen...

Ja..det var väl det mest korkade jag gjort...

:D:D sitter här i min ensamhet och skrattar så att jag gråter, hi, hi gud va komiskt!!!
majeld:banana:

12 år gammal när man skrittade av sin ponny då på slutet av sjuttiotalet satt jag oftast utan stigbyglar med benen framför vulstren...eh...jag kom på en bra idé ..prova att hoppa med benen kvar i det läget....eh behöver jag säga att jag ramlade av!!

Red på den tiden i skogen BREVID golfbanan, vi träffade på några golfare som sa :ni rider väl inte på golfbanan. -NÄÄ det gör vi inte, sen tar vi tyglarna och börjar trava, efter ett litet stycke tar min ponny better och i full sken drar han i väg tvärs över golfbanan med mig dragandes i tyglarna utan verkan, kompisen som har kontroll på sin ponny tycker det är så pinsamt så istället för att rida normala vägen hem styr hon efter mig......bara för att komma snabbt där ifrånKan bara tänka mig golfarnas tankar om oss ponnyryttare....

Red med säkerhetsstigbyglar på ett fält som angränsade till en fårhage =fårstängsel kom för nära stängslet och fastnar med stigbygeln i nätet, panik sken stängsel hängande bakom innan stiglädret lossnar...

Red en stor häst över 170 när jag var typ 10 skulle bara skritta den utanför stallet, när den helt sonika går in i stallet med mig liggandes på ryggen bakåt på hästens kors.....

Den osmidige farbrorn som stått och sett på när vi lastat den omöjliga ponnyn, och när vi väl fått in den öppnar farbror den lilla dörren och sticker in huvudet och ropar BRA JOBBAT TJEJER....tror ni hästen stod kvar?? Den kastade sig handlöst ut baklänges igen....Farbrorn är i dag död....eh fast jag är oskyldig ;-))

Tolkade bakom shettis i trädgård.....fastnade runt stången med tvättlinorna....

Ska lära kompisen sitta RAKT I RYGGEN tvingar henne att ha en krakstav (som man har när man hässjar hö, vass i båda ändar) bakom ryggen och armarna runt så att ryggen blir rak....hästen får panik när han märker denna krakstav och det blir sken och avramling, ändå utbildar jag mig till ridlärare :-))

kommer nog på mer..../majeld

*KL*

Något säger mig att vi är många som varit i den här situationen..

hektor6juli8.jpg

Det där påminner om (en hel del) situationer som uppstått när man som nybörjare ska sätta på grimman på en ridskoleponny som står i spilta, exempelvis efter att man tränsat av, och pållen får för sig att ta ett stort skutt bakåt ut i stallgången, precis när man på ett mindre smidigt sätt ska trä nosgrimman över mulen. Då försöker man haffa lite pannlugg och hålla i för kung och fosterland medan man försöker göra sig så lång mellan "vingspetsarna" som möjligt och peta pållen på rumpan för att den ska gå framåt igen :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar