Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Jag har en rolig historia när jag hjälpe min tränare att rida hennes ungponnier. Hur många har funderat på att stänga av ljudet på mobilen när ni sitter på häst?

Inte jag iallafal, jag red en känslig 5-åring när min mobil ringde, väl nerlagd i ridbyxfickan. Jag hade en stegrande ringsignal och hästen började nervöst trippa så fort ljudet gick igång. Jag kunde inte ta tyglarna i en hand och komma åt mobilen då hästen blev mer och mer istadig ju mer ljudet stegrade. Jag kunde inte heller hålla hästen och jag misstänkte skulle få panik vilken sekund som helst. Eftersom det bara var en ponny tog jag beslutet att snabbt sitta av. Hästen får panik när jag sitter av och kastar sig åt andra hållet, vilket resulterar i att jag "bump" hamnar på rumpen i sanden och min tränare fick sig ett gott skratt. Hästen stannar en bit längre bort och allt gick bra. Men jag kände mig ganska dum efteråt, haha.

Så glöm inte stänga av ljudet när ni rider okända och unga hästar ;)

Senast ändrad av en moderator:

haha låter precis som jag :p fast jag gjorde samma misstag på en träning på en ridskola med hundra tioåringar på läktaren och en kännd storfräsare till tränare som åskådare :D det ska tilläggas att vi hade skrittpaus på långa tyglar och att min mobil drar igång på full folym och hästen formligen exploderar. så jag hann inte välja metod "avsittning" utan jag fick istället en mindre komfortabel metod, Metoden "Fanjagtappadestigbyglarna" "helvetedennakommerkännas" eller alternativt "spottagrusientimme" metoden :grin:

har även gjort en annan trög grej när jag och en kompis var på praktik och ett utav fölen snodde "rondpappret" från mappen och det blir lite fuktigt och fasnar på dennes läppar och han drar med sig hela MammaFöl flocken på en halsbrutande skentur i hagen :cool:

jag gjorde något liknande, men skillnaden var att det var för inte alls längesen, för 5 dagar sen närmare bestämt (A) Det var iaf tävling. Det var pållens första tävling förutom klubbtävling, och jag var jättenervös och antagligen lite tankspridd. Efter att jag hade hoppat inser jag att jag har ridit med mobilen i ridbyxan där jag inte har några fickor utan bara satt den i byxan om ni förstår MED ljudet på. Visserligen är pållen inte nervös av sej men hade nog ändå varit riktigt pinsamt om den hade börjat ringa mitt i tävlingen xD

jag gjorde något liknande, men skillnaden var att det var för inte alls längesen, för 5 dagar sen närmare bestämt (A) Det var iaf tävling. Det var pållens första tävling förutom klubbtävling, och jag var jättenervös och antagligen lite tankspridd. Efter att jag hade hoppat inser jag att jag har ridit med mobilen i ridbyxan där jag inte har några fickor utan bara satt den i byxan om ni förstår MED ljudet på. Visserligen är pållen inte nervös av sej men hade nog ändå varit riktigt pinsamt om den hade börjat ringa mitt i tävlingen xD

haha :D tur du ska ha då, ge mej lite :rofl:

hahaha nja det var väl den enda turen jag hade den dagen, haha :D Nej jag bara skoja men jag fattar fortfarande inte att varken mobilen börja ringa eller att den ramlade ur när jag hoppade :rofl:
Men lite tur får man väl ha ibland haha :angel:

KL

Kommer inte ihåg hur det gick till, men har ett minne av mig släpandes genom en hel hage efter en ranglåg häst och grimskaftet fast runt handleden.. :3

12 år: Skulle hoppa min första clear round, och skrev upp mig på ridskolans äldsta och mest långsamma häst. Det kändes tryggt. Jag var den enda ryttaren som verkligen klätt upp mig för dagen, och var skitnervös. När jag ropades upp och skulle rida in i manegen var det någon som sa att inte kunde jag hoppa den där gamla hästen utan spö. Det hade tagit någon minut att hämta ett, men jag sa att det inte fanns tid, nervös som jag var. Hästen vägrade ut sig på första hindret, och finklädd men förödmjukad skrittade jag ut...:o

12 år: Nytt försök. Jag skulle hoppa med min sköthäst, min älskling som älskade mig väldigt mycket tillbaka. I stallet vill säga, han var ingen stjärna att rida precis. Han hoppade som en groda, typ jämfota. Den blev en vägran på första hindret, rivning på andra, och på tredje åkte jag av i luften när vi var över hindret. Fallhöjden blev väl nästan tre meter, och ryggen ganska kvaddad.

17 år: Min bästa historia! Jag bara måste berätta den, trots att det egentligen var ett annat djur än en häst som fadäsen gällde: Jag brukade motionsrida en häst åt dess höggravida ägare. Detta sto hade en get som sällskap, och de båda var smått oskiljaktiga. Hästens mankhöjd var ungefär 175 cm, och getens kanske 50, så de var ett ganska omaka par. Geten brukade springa lös bredvid oss under våra skogsturer, och en dag passerade vi genom en gård med gödselbassänger på båda sidor av vägen. Då vi skulle passera en parkerad traktor blev geten rädd, hoppade upp på en bassängkant och sedan rakt ner i skiten! Jag satt där på hästryggen och bara gapade! Skulle jag hoppa i och fiska upp henne? Som tur väl var såg bonden på gården det hela, och hoppade efter i mitt ställe. Han fick tag på hornen på geten och fiskade upp henne. Sedan var det bara att ta fram trädgårdsslangen... Tänk om jag fått rida hem till ägaren som berätta att hästens älskade kompis drunknat i gödsel... :crazy:

I somras: Jag och svägerskan fick för oss att ta hästarna jag rår om ibland på en skogspromenad. Vi hade ingen större pejl på hur de skulle reagera, då de mest bara gått i hagen under väldigt lång tid. På den smala skogsvägen som ledde till ett grustag hörde vi plötsligt ett stort motorfordon komma emot oss. Vi tittade skräckslaget på varandra. Som tur var fanns en liten ficka där vi kunde hoppa in med dem på andra sidan vägen. Där fanns dock en massa metallskrot, som valacken hoppade in i när lastbilen passerade. Ingen skada skedd, tack och lov!

Förra veckan: Dagen efter jag fått hem min nya häst skulle jag leda in henne i stallet från hagen. Hon hade visat sig ganska nervös och orolig i sitt nya hem, men jag trugade, berömde och fick med henne. Nästan framme vid stallet blev jag varse en liten detalj som jag glömt: Den väldigt skällande hunden i hundgården fem meter från stallet... Gissa om min dam vände och sprang raka vägen tillbaka till hagen...

15år va jag nog. jobbade lite i ett travstall och en dag så hade ett sto kommit tebax från någon tränare. jag tänkte då tar jag o tester henne, roligt o rida en ny häst!
sadlar på och rider ut ca 1 timma. galopp, trav o skritt.
kommer upp på gårdsplanen o möter ägaren:
"går det o rida Mysan?"
jag: "va? ja? *förvirrad*"
"ja henne har vi inte suttit på förut"

då blev ja ganska tyst, satt av o där va den hästen inriden :D inte för jag haft några större problem när jag ridit in travare efteråt men den gången gick det väldigt smärtfritt!

Hahaha!!! Den här tråden är verkligen något som alla borde läsa, vare sig man är nybörjare eller gammal och (-O) erfaren.

Jag har haft hästar omkring mig sen jag lärde mig krypa så jag har gjort en hel del dumt och klantigt.

* Var runt 7-8 år och hade en varmblodsvalack som var världens coolaste och snällaste. Skulle ut och gå en promenad med honom men skulle in i stallet en sväng och hämta en sak. Band fast hästen i en stege som stod lutad mot väggen. Alla kan väl ana hur det slutade? Han drog lite i grimmskaftet och stegen välte, över honom. Han fick panik och rusade iväg ut i hagen med stegen flängades efter honom. Som tur var gick grimskaftet av efter en bit men han hann få ett antal skrapsår. Får fortfarande ont i magen av att tänka på vad som kunde skett..
* När jag var runt 10 år var jag ute och red med samma varmblodsvalack. Jag hittade en ny stig som jag ville utforska. När jag ridit ett tag kom jag fram till en brant backe som jag naturligtvis skulle uppför. Mitt i backen försvinner marken under fötterna på hästen och han faller framåt, liggandes på knäna. Han kanade neråt 3-4 meter innan det tog stopp. Jag gled av under tiden som han gled neråt och försökte få upp honom på fötterna. När han slutade glida tittade han på mig som att jag var dum i huvudet och sedan ställde han sig upp. Fick varken skrubbsår eller andra skador (som tur var) men jag är fortfarande riktigt försiktig med att rida på okända marker.
* Var 13-14 år. Grannen hade ett antal islandshästar som bara gick i en hage hela dagarna. Vi hade aldrig sett någon rida dem men vi blev lite sugna. En natt gjorde vi slag i saken. Utrustade med träns smög vi iväg till hagen och klängde upp på hästarna. Allt gick bra och vi fortsatte motionera dem några nätter. En natt möter vi dock ägaren, uppsuttna på hästarna. Han blev inte så glad och ringde senare hem till min mamma... det blev en fin utskällning.

En rolig sak som min unghäst gjorde en gång. Han var runt 2 år, långbent och vinglig. Jag sprang mycket med honom vid den tiden då jag tränade honom för att ställa ut honom. En dag var jag ute och sprang med honom på en grusväg och han får för sig att han ska bita efter mig. Jag tog då upp handen för att markera (hålla den mot hans öga enbart) och han reagerar med att hoppa åt sidan... rakt ner i diket. Där stod han sen, chockad och fundersam över hur han hamnade där. :grin:

Det mest korkade jag gjort det hände för mååånga mååånga år sedan.
Jag var skötare till en häst, det var vinter, mörkt och halt.

Denna häst hade inte blivit riden så mycket på sista tiden men fått lika mycket havre som dom övriga.
Först drattade jag av när hästen brallade, men då slog jag mej inte.

Sen var det en grupp efter som red. T.o.m ridlärarens dotter drattade av. Jag mös.
Sen skulle hästarna ner till stallet. Det var en rätt så brant backe ner och som sagt var, mörkt och halt.
Eftersom jag var skötare på hästen så skulle jag naturligtvis leda ner den.

Rätt som det var blev hästen rädd och sätter av i full galopp rätt ner för backen. Jag hade bara EN tanke i huvudet: Inte släppa tyglarna. Så jag höll i. SOM jag höll i. Åkte med hästen tills en hov träffade mej i huvudet. DÅ släppte jag. Hade jag nu bara släppt innan så hade inget hänt.
Nu blev det transport till sjukhus och sy 11 stygn i huvudet samt hjärnskakning.
Tyvärr så hade jag lämnat min hjälm i stallet innan.... :mad:
Man lär sej av sina misstag.

Mycket dumt har man gjort, men just nu kommer jag bara på en lite halv-kul grej som min pappa gjorde när han var yngre. Min faster (således hans lillasyster) hade 1 häst och 1 ponny hemma på gården och hon hade bett honom att ta in dom på kvällen och fodra dom då hon inte hade möjlighet. När min faster kommer hem senare på kvällen och går ut i stallet står bara 1 häst i sin box och på ponnyns boxdörr sitter en lapp "hästfan vägrade att flytta på sig så jag band fast henne i trädet" Den lilla envisa ponnyn hade fått nys på äppelträdet och VÄGRADE gå därifrån. Så min faster fick snällt gå bort till äppelträden och hämta sin ponny som stod fastknuten i äppelträdet! :rofl:

Jag har två pinsamma saker som jag minns tydligt.

Det ena var när jag skulle skritta av ridskolechefens häst, jag var i 12-års åldern och detta var något jag läänge åtrått. Hur som haver, hästen blev givetvis livrädd för någonting och galooperade in i stallet. Hästen tog givetvis vägen förbi ridskolechefens kontor. :o

Samma häst skulle få en morot i fjäsksyfte, sätter denna i halsen, går ner på knä och ter sig som att den ska DÖ. I mitt ungdomliga oförstånd kallade jag inte på hjälp utan stod chockad och handlingsförlamad och såg på när dyraste hästen i stallet höll på att kvävas av min morotsbit.
Skäms än idag, Varför gjorde jag inget liksom :confused::o:o

Kanske ska tillägga att hästen överlevde utan men....

Här följer två händelser som hände för många år sedan som man ångrar såhär i efterhand.

Min kompis var ute på ett fält i närheten och red sin ponny, och jag fick för mig att ta en promenad dit med min B-ponny, som var snäppet för liten för mig. Väl där är jag dum nog och sätter mig upp utan hjälm i bara grimma och grimmskaft. Ja, det funkade ju, tills jag fick för mig att galoppera över fältet och min B-ponny tycker det är jättekul och bockar av mig. Det gick som tur var bra, men jag har inte vågat berätta det för mamma än idag.

Jag och min kompis var ute och red på våra ponnyer, och upptäcker ett uppbyggt terränghinder i skogen. Tyvärr är det lite nedrivet så vi tänker att vi ska bygga upp det innan vi hoppar det. Vi ställer hästarna bredvid hindret där de ställer sig och betar, så vi binder dem inte. Sedan börjar vi bygga upp hindret och pratar om hur snälla hästar vi har som inte går någonstans. Jo, tjenare. I samma ögonblick som vi säger det drar båda hästarna upp huvudena och galopperar därifrån, så för oss blev det bara till att promenera hemåt. Inget hoppande av terränghinder där inte.

15år va jag nog. jobbade lite i ett travstall och en dag så hade ett sto kommit tebax från någon tränare. jag tänkte då tar jag o tester henne, roligt o rida en ny häst!
sadlar på och rider ut ca 1 timma. galopp, trav o skritt.
kommer upp på gårdsplanen o möter ägaren:
"går det o rida Mysan?"
jag: "va? ja? *förvirrad*"
"ja henne har vi inte suttit på förut"

då blev ja ganska tyst, satt av o där va den hästen inriden :D inte för jag haft några större problem när jag ridit in travare efteråt men den gången gick det väldigt smärtfritt!

HAHAHAHAHA man kanske ska börja testa att gå rak på sak i fortsättningen också ahahha :rofl:

herregud så skönt det är att läsa att folk har gjort dumma saker, jag är inte ensam xD men usch vad hemskt det skulle kunnat gå :O
skäms så at jag rodnar varje gång jag tänker på den gången jag skulle köra in min häst... hade tömkört och gått bakom med vagnen och allt möjligt jättemånga gånger och hon är världens snällaste så trodde att det skulle gå bra... började gå bredvid med vagnen men rätt var det var så skenar hon iväg och jag flyger åt sidan. (har ingen aning om hur det gick till för att jag hamnade inte under vagnen :O) när hon tagit en runda runt ridhuset och kommer tillbka på andra sidan utan vare sig träns, sele eller vagn och avslutar rundan med att hoppa in i grannarnas hage :O hästen klarade sig helskinnad men vagnen och selen behövde en ganska lång rehabilitering...
Alla gör misstag men ibland har man en skyddande ängel :O

Tjaa när jag var liten knöt jag fast min ponny i pakethållaren på cykeln och cyklade iväg och köpte glass!

Kanske inte det smartaste ur säkerhetssynpunkt...

Mmmm :p
Jag cyklade 190 typ med min lilla cykel med röd flagga på och ponnyn sprang som en trumpinne bakom. Stackarn :o
Sen köpte jag en piggelinglass och cyklade hem :D

Har även blivit avkastad ungefär 100 miljoner gånger när vi kids skulle kapplöpa på ett fält. Eftersom min ponny var snabbare än deras så bestämde vi helt resolut att jag skulle ge dom försprång på några hundra meter. Så när dom galopperade iväg så var planen att jag skulle hålla min ponny och stanna kvar.
Smart plan :p
Ponnyn blev ju tvärförbannad och bockade av mig och stack sen iväg efter dom andra (och varvade dom både en och två gånger innan hon klippte ett staket och hoppade in i en fårflock) :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar