Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Hahaha, det här har blivit min nya favorittråd, underbart att läsa att även andra kan klanta till det rejält ibland!

Nu ska vi se här... Förutom de fyra gånger då jag trillat av en stillastående häst (släppte taget för tidigt, fick för mycket fart när jag skulle hoppa upp barbacka, pallen gav vika när jag skulle klättra upp på en 180 cm hög bjässe...) måste jag erkänna att det finns en hel del andra små anekdoter att dela med sig av. Bland annat har jag lyckats med konsten att slå en kullerbytta (på riktigt) över halsen på en B-ponny, släppa taget om hästen i ren tankspriddhet när vi var ute och gick och att fäga min hästs vita man i en rödskrimrande ton på en dressyrtävling där jag fick blödande skav p.g.a. handskarna. Jag har även lyckats ge en ridskoleponny en smärre chock då jag lyckades vrida på fel kran och sprutade ner hela hästen med iskallt vatten i novemberkylan - meningen var ju förstås att han skulle få sig ett varmt bad.

Det är härligt att skratta åt sin egen (och andras) dumhet i bland...

*kl*
Underbar tråd!:laugh: Den gav mig många skratt i kväll kan jag säga. Måste bidra med något ifrån historieboken själv oxså :p.

Som barn/ungdom var man mer på än av, heller hur var det egentligen? Mer på när det gällde, men det slutade oftast av hästen.... Att man lever....:o

Var väll 12 kanske, skulle prova min nya sulky till russet som jag fick i födelsedagspresent. Man kör inte hemma med tävlings sulky annars, men just för att prova så skulle det bli en tur.. jojo, selade, och gav mig ut. Hade slagrem på som alltid då han kunde lätta ibland. Det gick ju kalas fint och var super nöjd. Vände hemåt med ponnyn, och han började med att slå bakut... jaja slå du tänkte jag, mig träffar du inte. bara det att slagremmen gled framåt på den nya, blanka skalmen för varje slag, och träffade mig fint på det vänstra benet ett antal gånger, träffade mig i magen och så ramlade jag ur... sittandes på vägen såg jag min ponnys rumpa i galopp hemåt....Det var premiären. Var blå/svart på det benet länge efteråt, men det gick inte av som tur var.:angel:

Sadlar som åkt åt alla konstiga håll har också självklart hänt, men jag lyckades med bedriften att tappa stiglädret i travar trav. Hade smort sadeln, satt dit stiglädren igen, men hade väll förstås inte lyckats få tillbaka spärren på stigläderklämman ordentligt. Det kändes när den sidan bara släppte, och jag rasade i backen. Lika förvånad blev hästen som stannade:eek: (travaren stannade) och tittade konstigt på mig....

En "rolig" från travet till... Jag som är kort fick alltid ställa om sulkyn efter karlarna (nu pratar vi stor häst) för att nå fram med fötterna. En av gubbarna ställde om sitsen åt mig, men glömde i all tidspress dra skruvarna. Detta resulterade i att ju mer hästen låg på ute på banan, ju mer kanade jag bakåt........:cool: var INTE så kaxig då innan jag kom in på stallbacken igen. Aldrig har ett varv på travbanan känts så låååååångt....:devil:

hmm de va några.. kommer nog på någon till kan hända....:)

Har gjort en väldigt pinsam sak. Jag var kanske 10 år eller ngt!
Jag & två kompisar gick in i en hage med 2 st hästar och massa kor. Det var som ett naturresarvat så man fick va där inne det visste vi. Men den ena hästen var i alla fall en unghäst. Jag har ingen aning om hur vi fick idén men vi försökte i alla fall leka med hästen som om att vi vore hästar dvs. typ gnägga och springa runt. I början var det kanske kul, eller för hästen var det kul hela tiden ;) Leken går såklart överstyr och det slutar med att hästen leker med oss som om vi var hästar dvs. stegrar jagar oss osv.
Jag vågar inte ens tänka på vad som kunde ha hänt om vi inte hann ur hagen så pass snabbt som vi ändå gjorde. Gud vad vi skämdes och jag skäms fortfarande. Har absolut ingen aning om vad som hände.:o
Det roligaste av allt är att vi filmade under tiden haha :angel:

hahaha :rofl:

herre gud tur att man inet ligger på golvet och skrattar som ett och annat kolli!!! hehehe

Har en grej som kunde ha slutat illa men som tur var inte gjorde det..

Jag och en kompis började rida i ett stall för ett par år sedan och jag red för tillfället sto med föl på sidan av. Totalt fanns det tre mammor med föl som gick i samma hage. Det var då sommar och vi hade tagit in alla tre innan ridning då det var lugnast för dem alla, väldigt flockkänsliga.

Efter ridining bestämmer vi oss för att vi inte orkar gå 2-3 ggr så vi tar med oss alla hästarna, 3 mammor och 3 föl.. Det är mörkt ute och fölen är lagom oregerliga. Jag har som tur är reflexväst på mig.

Det börjar med att det kommer en bil så vi tvingas in i stallet igen och tänker att "oj, det kunde ha gått illa" så vi tar nog en mamma + föl i taget istället.
sagt och gjort, första mamman med föl ut till hagen utan problem.
Så vi tänker då att vi kan fixa att ta varsin mamma med varsitt föl nu och går ut till hagen igen.

Allt går fint, fölen går lite hej vilt visserligen men håller sig nära mamma.
Ska precis släppa in i hagen när en till bil kommer.

Jag står med två mammor när kompisen ska öppna grinden och fölen rusar iväg för bilen är ju jätteläskig! :crazy:

Tänker snabbt att om jag släpper in ena mamman så kanske dem andra följer efter.. Inte direkt... :grin:

Mamma nr 1 rusar efter fölen bort mot skogen och mamma nr 2 försöker springa efter och jag håller i allt vad jag kan tills grimskaftet lossnar (!) :eek:

Vi stänger grinden och ger oss av efter mammorna och fölen och lyckas på något vis få tag på alla fyra och få in dem i hagen igen, ingen skada sen.

Snacka om att hjärtana bultade sen om man kände sig extremt dum! :o

Inget hände med hästarna och liknande har inte hänt igen...

Jag fick som 16-åring i uppdrag att köra in ett shettissto. Ponnyn i fråga var envis som en åsna, och jag var inte direkt något proffs till kusk... Ponnyn brukade ganska ofta stanna och vägra gå, vilket oftast resulterade i att jag var tvungen att spänna loss vagnen för att få ponnyn att gå framåt.

En dag när detta hände hade jag dock bestämt mig för att ponnyn skulle gå fram UTAN att jag kopplade bort vagnen. Ponnyn stannade i vanlig ordning, jag gick ur vagnen och försökte leda ponnyn framåt. Min metod var till början att bestämt säga åt ponnyn att följa med mig framåt, men då detta resulterade i en backande och jävligt förbannad ponny så la jag om taktiken och försökte nu med mildare metod locka fram ponnyn med gräs och godis. Här bör tilläggas att ett par meter bakom ponnyn så fanns en lodrät brant med forsande vatten flera meter ner.

Plötsligt bestämmer sig ponny för att ta ytterligare 10 steg bakåt, vilket resulterar i att vagn + ponny åker baklänges nedför branten, och fastnar till slut i ett hönsnät som ligger mitt i branten. Jag klättrar ner och kopplar bort vagnen som störtar ner i forsen, och lyckas sedan få loss ponnyn från nätet och vi tar oss lyckligtvis upp oskadda!

Jag har iaf lärt mig 2 saker! Att ALDRIG tolka med längdskidor & försöka hålla fast en häst som sticker!

Jag och min kompis var runt 12år och skulle ut och tolka med hennes New Forest.
Allting går skitbra tills vi rider förbi grannhuset längre bort.
Där i garaget står karln med en svets eller vinkelslip och det både dånar och ett rejält "eldglitter" eller vad det nu heter på svenska efter svetsen eller vinkelslipen..

Hästen får panik och börjar bocka och ha sig.
Min kompis fastnar med foten i stigbygeln och hänger upp och ner, jag släpper linorna och ska knäppa av mig skidorna men givetvis fastnar linan i ena skidan och dess bindning framme vid tårna.

Min kompis flyger till slut av och hästen drar iväg i fullt sken hemåt och jag släpas efter på backen!
Skidan ligger framför mig och när jag släpas efter blir det som en våg av snö som sköljer över mig..

Ser soptunnor och en stor ek framför mig och visste att detta inte skulle gå bra..
Sagt och gjort, jag smäller in i eken med smalbenet först och TACK GODE GUD för att linan small av..

Jag låg och gallskrek av smärta och trodde jag hade brytit benen, men fick bara en spricka..
Efter det tolka vi aldrig mer med längdskidor..

Grej nummer 2:
Oxå en New Forest och jag var runt 12 år.
Hästen bestämmer sig för att sticka ut ur stallet och jag sliter tag i grimskaftet.
Hästjäveln sparkar bakut och träffar mig på låret och framdelen av höften..
Resultat? Blåmärke i form av 2 hästskor på låret och höften..
Hädanefter när jag känner att jag inte har kontroll över en bråkig häst så släpper jag..

*kl*

Jag gjorde en väldigt klantig sak, dock kan jag skylla på att jag var runt 10 år gammal, hehe.

Skulle plocka ut min lilla B-ponny ur hagen. Knäppte fast grimskaftet och allt var bra, tills han började stissa runt, jag tog tag i grimskaftet enda inne vid grimman (i metall knäppet) och eftersom jag ville ha koll på honom så att han inte gjorde något dumt så hade jag blicken på honom när jag skulle öppna hagen. Plötsligt flög hästen iväg (som om han blev rädd) och jag fattade inte vad som hade hänt, han brukade ju bara vara allmänt dum, inte på detta sättet. Jag vände mig om och upptäckte att jag stog och höll eltråden i handen. Tur för mig, otur för hästen att jag hade skickat vidare stöten till honom xP Den stackars pållen råkade ut för många misstag under sin tid hos mig kan jag säga, men kan inte komma på något mer än detta just för tillfället, dock påverkades han inte av detta. Tack och lov för tåliga ponnier :bow:

*kl*

Jag, kompis + våra sköthästar var på träning på en anläggning.
Vi skulle röra på dem lite och jag tar min i grimma+grimskaft och kompis frågar om jag inte ska ha kedja på honom. (skenkula) men det spelar ingen roll. vill han sticka så gör han det oavsett träns, kedja, hingstbett whatever.
Så kompis säkrar genom att ta kedja på sin ifall min sticker.

Så tar vi ut dem, jag hinner bara upp på stallplanen så far min. Kompis flinar och säger "Tur jag tog kedja" hon hinner knappt avsluta meningen så far hennes också :D

Inte nog med att dom drar, dom drar upp till granngården och hundstallets agilitybana.
Så först kommer en tjock nordsvensk i 180blås, efter en tjock ponny som springer bara för o springa.
Bakom dem kommer två tjejer som ropar.
Jag brukar hota med "Kommer du inte hit nu får SCAN bli nya ägare ditt as" således även denna gång.
Kunderna på granngården tittade lite konstigt på oss. :D

ha ha!!^^ trodde att jag var den enda som gjort det misstaget:p men min häst var rädd för eltråden redan innan.
i somras så skulle jag tävla och och då åka med grannen och deras häst, och eftersom jag redan lämnat träns och sadel i transporten dagen innan och inte orkar hemta dem igen så leder jag min häst en km till grannen istället för att rida. allt går bra tills hästen ser att grannens kor är ute O_O!! bara ungdjur men ändå, livsfarliga enligt min häst! springer runt, runt mig några varv och sätter av i sken över åkrarna med mig hängandes i grimmskafter några meter (aj!)
hoppar över några stengärde och springer in i sin gamla box hos grannen som såklart blir förvånade. 5min senare kommer jag dammig och mörbultad och frågar om de sett en galen häst springa förbi^^
som tur var blev pollen inte skadad och hade sprungit av sig en massa överskotts energi.
tävlingen gick kasst och 3dagar senare var pollan halt:/ kan ha att göra med att jag bara haft henne i 5mån och hon sprungit i hagen för att hålla koll på kor och sina gamla häst kompisar 1km bort^^ + att hon på tävlingen brakade in i ett hinder och vägrade på 2 andra. jätte bra första tävling!!?! nej... i augusti började jag skritta henne igen, 3 veckor efter igångsättningen trampar hon i en håla och blir halt igen. men nu så är hon frisk och blir riden 5dagar i veckan! jag har dock tappat all kondition och alla ridmuskler som jag jobbade ihop året innan:(

Hej!

Jag lyckades med ett korkat misstag igårkväll..

Jag och en kompis red ut på våra älsklingar, red över åkern, där vi ridit massor med gånger, bara inte i snöstorm.. Tog oss över tågspåret och förbi alla smala dikeskanter utan problem och hamnade på nästa åkerkant..

Plötsligt viker staketet av åt vänster och jag får hjärnsläpp och vet inte var jag ska rida- är det längs med staketet eller rakt fram. Så mot bättre vetande och mot pållans vilja följer jag staketet och plötsligt försvinner marken under oss, jag har ridit ner oss i diket jag glömt existerar!!!

Stackars pållan får rädda upp oss ur diket och spenderar sen resten av turen med att leta efter nya diken..

Så enkelt tar man knäcken på ett förtroende man fått från en arabfröken...

/ Lavinia, som iaf inte lyckades skada någon av oss:-)

KL

I ungdomen gjorde man väl en hel del dumma saker, men det allra dummaste var nog att inte inse hur stark en häst är, och hur illa det kan gå om man inte har huvudet med sig. :crazy:

Jag och min kompis skötte varsin häst i ett stall nära våra hem. "Min" häst blev halt och skulle bara promeneras, men vi skulle följa med kompisen när hon red "sin" häst.

Det var fint väder så vi ville göra i ordning hästarna ute i bästa romantiska hästboksanda, med hästarna bundna vid staketet i solskenet. Så vi band hästarna i varsin staketstolpe och borstade och donade.

Min kompis hämtade sadel och hjälm inne i stallet och kom ut med hjälmen i en vit plastpåse. (Hon var hemskt rädd om sina saker och ville väl inte lägga den på marken medan hon sadlade.:D)

Hästarna såg påsen och började trampa och dra i grimskaften, och innan jag hann ropa åt henne att stanna och dölja påsen så hade de båda dragit iväg med stolpar och tråd i fullt sken. Den som sprang värst var såklart min stackars halta sköthäst... :cry: :crazy: :o

Tack och lov så lossnade det mesta av "skräpet" efter en bit, men jag har aldrig varit så rädd och skämts så i hela mitt liv!

Läxan jag lärde mig var att ALDRIG NÅGONSIN binda fast en häst i något som den kan tänkas dra med sig!

Det man binder i ska vara så stadigt att hästen inte alls kan ta sig loss, eller så ska grimman eller grimskaftet vara den svagaste punkten och brista. Annars är det bättre att ha hästen lös eller hålla i grimskaftet själv, hur bökigt det än är. :cool:

När jag flyttade till nuvarande stall fick jag höra att hästen vars box jag tog över hade stått skadat efter att ha dragit iväg med en gammal grind som användes till att binda hästarna i. :grin:

Grinden finns såklart inte kvar, av förklarliga skäl, men dess stolpe och vidhängande staketbit står kvar, och banne mig om det inte sitter ett grimskaft fastknutet där i...:crazy:

Senast ändrad:

Kl

Stod och gjorde iordning en av hinsgtarna på stallgången när arbteskamraten ropade på mig. behövde hjälp att hålla i en ettåring lite snabbt.
Eftersom det skulle gå snabbt fick hingsten stå kvar medans jag hjälpte arbetskamraten. Tog väl max 2 minuter eller så.

Prpblemet är att just som jag är på väg tillbaka ringer telefonen, svarar, ordnar samtalet osv.
Sedan hojtar chefen att vi ska åka och äta. Vilket vi gjorde..

Sedan var vi iväg och hämtade hem några fölmärrar med lastbilen på ett bete en mil bort innan vi återvände till stallet.

:oJösses där stod hingststackarn kvar på gången och undrade var tusan jag hållt hus de senaste timmarna:eek:

Tur det finns lugna och sansade avelshingsrat också:love:

Det man binder i ska vara så stadigt att hästen inte alls kan ta sig loss, eller så ska grimman eller grimskaftet vara den svagaste punkten och brista. Annars är det bättre att ha hästen lös eller hålla i grimskaftet själv, hur bökigt det än är. :cool:

balsnöre är toppen- mycket billigare än nya grimmor.

Jag har gjort massor med misstag:o, men kan just nu bara komma på ett.

Det var dagen efter att jag hade fått hem min förra häst. Han gick i en annan hage än dom andra för att det skulle bli så lugnt som möjligt när vi sen släppte ihop dem. Hästen var väldigt sälskapssjuk och av någon anledning skulle jag ta in honom ensam i hans box. Förra ägaren hade sagt att man ska ha kedja på honom för rätt som det är kan han få för sig o sticka. Men jag tänkte ju självklart att så värst långt till stallet är det ju inte, så det är ju lugnt! :angel: Jag gick de tio meterna mellan stallet o hagen som han stog i och in i boxen. Jag vänder honom och ska precis till att stänga boxdörren. DÅ sticker han, klämmer fast mig mellan honom och öppningen. Han sprang, om jag minns rätt, upp i mammas trädgård och trampade runder. Jag slet bort skinnet på min tumme och fick gå med compeedplåster (stavning?) i någon månad och naglen var säkert blå och konstigt formad i ett halvår!
Efter det hade jag ALLTID kedja på honom :rofl: .

Hästen klarade sen av att vara ensam;)

aj! innan fick man ha kedja på min häst också, tills stallägarens son hade tagit ut pollan en dag, hittade henne med stort svullet varande sår under hakan efter kedjan på eftermiddagen. (hon hade nog varit riktigt besvärlig att ta ut då han ryckt i henne) efter det har jag aldrig använt kedja, gömde kedjan sen så att ingen skulle få för sig att använda den på pollan:(

Har själv en (av 1000) grej att berätta som min förra foderhästs ägare gjorde, som fick mig att bli skadad.
Skulle rida på pållen som var 3 år och unghäst för första gången utan lina.

Just den dagen ville han inte stå still och då kommer hon på den briljanta idéen att mata honom med havre under tiden jag kravlar mig upp.
Dumt nog kommer hon i samma ögonblick som jag sitter upp att nä det kanske inte är så smart med havre ändå, eller jo, eller nej.. osv, vilket resulterade i att hon flyttade hinken fram och tillbaka framför mulen på den matglada haflingern som i sin tur blir riktigt tjurig över att inte få något. När jag väl ska börja skritta fram så börjar han trava längs fyrkantsspåret och tillslut svänga in på en snäv volt för havren den skulle han ha! Och jag som sitter barbacka klämmer i panik i mina skänklar i hans sidor, och med en brakskit drar han iväg i en serie bocksprång mot ägaren, som ska försöka stanna honom genom att ställa sig mitt i spåret och ruska med havrehinken.

Men nu vill inte pålle stanna, så PANG rätt in i matte med fodervärd hängandes som en vante i manen. Fortare och fortare gick det, och tillslut hängde jag på rumpan på honom, när han tog en avstickare till rätt in i mitten av ridhuset. Då flög jag fram som en projektil och landade på huvudet och lyckades på något konstigt vänster få minst ett kilo sand i ridbyxorna. Ägaren kommer fram till olycksplatsen och ursäktar sig med att "man kanske borde skippat havren.." Jo tack för den!
Lyckligtvis klarade både jag och hästen oss lindrigt undan med lite muskelvärk.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka