Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

*KL*

jag och en kompis har hästar i ett stall där det bara står våra 2.
Har lyckats flera gånger (!) med att vi har missat elr struntat i att stänga boxdörrar när vi ska ut och rida, om man tex bara ska gå och hämta nåt i sadelkammaren och hästen ser sin chans och springer glatt ut (varpå den andra hästen undrar varför i hela friden den ska va kvar själv och försöker ta sej ut elr blir helt förtvivlad.

Som tur är så om man går ut den vägen så kmr man direkt till en "stallplan" som är inhängnad och leder direkt till hagen.

En gång har det hänt att man håller på att sadla, ska bara gå runt hästen och hästen drar med sadeln liggandes löst på ryggen.. den hängde kvar lagom tills "ekipaget" hunnit ut i den smutsiga hagen :D hehe...

*KL*

Oh gud. Det här är jobbigt...

*Ca 11 år. Min kusin ville rida min ponny. Jag tänkte att hon skulle få en häftig upplevelse genom att låta stalldörren bli en startbox. Problemet var bara att ponnyn var för tjock och stalldörren för smal, vilket resulterade i att min kompis knäskålar blev rätt så ihopknosade. :-/

*Ca 14 år. Jag red min häst barbacka ute på gården. Min lustige lillebror skulle skoja till det och tände på ett smatterband. Jag landade på svanskotan och kunde inte sitta på 3 veckor. Och inte kunde jag springa ikapp och dänga upp brorsan heller pga smärtan.

*Jag har också bundit upp en häst i en för dåligt ankrad stolpe... = skenande häst.
*Jag har även longerat på för halkigt underlag... = hästen gick omkull.
*Jag har lastat en häst när inte transporten var ordentligt fastsatt på kulan... = trasiga elledningar.
*Jag har lyckats rida fast en häst på ett hårdtrampat skoterspår... = jag fick skotta lös honom.

m.m, m.m

Förlåt alla hästar som har varit tvungen att utstå mina idiotgrejer!

*kl*

Tråd passande mig:p Gör ofta dumma saker, eftersom jag är expert på att göra/säga saker utan att tänka mig för.

1.Det värsta jag gjort som jag kommer att tänka på nu är att gå med en av ridskolans storhästar över en elsladd som låg i vatten dessutom!! Det var exremt dumt och pinsamt gjort, vilket jag också fick höra.
2.Gallopera på en ojämn äng med många hål och liknande (fast hästen skadade sig inte)
3.Lät foderhästen gå lös lite som han ville i grimma med grimskaftet över halsen, bl.a på gårdsplanen och på en ej inhägnad äng.
4.Lämnade hästen i stallet kort stund med sadel och träns, vilket kanske inte är jättedåligt men hon kunde ju ändå ha fastnat i något.
5. Bundit up hästen med grimskaft direkt i tränsringarna, i gången:eek:
6. Släppte hästen i paddocken men glömde stänga grinden=hästen stack iväg.

Kommer nog på fler sen, nu såhär i efterhand när jag tänker efter har jag verkligen haft tur att allt gått bra, måste lära mig tänka efter före.

*kl*

Kom ju faktiskt på en klantig sak.. vet inte om jag kanske redan skrivit om det? Jaja, isåfall bjuder jag på det igen :p

I våras hade nyblivna 6-åringen bara ridits ett år ungefär, fortfarande lite busig osv ibland, så jag tyckte att det var smartast att rida med väst. Köpte tom en väst till maken för de få gånger han rider..

Hursomhelst skulle vi ut ett gäng, vart lite stressigt för som vanligt är man tidsoptimist :crazy: kom iaf på i sista stund att jag ju skulle ha västen också!!
Skyndande in i stallet igen, krängde åbäket över huvudet och knäppte, skyndade sen tillbaka till kompisarna och hästen.

Skuttar upp och vi rider iväg. Det är ganska blåsigt, men första biten rider vi i skogen, jag är glad och nöjd i min väst, och ingen säger nått.
Så kommer vi ut på grusvägen då en vindpust tar tag i min hjälm och nästan sliter den av huvudet på mig!
(?)
Kan det blåsa så hårt? :confused:
Höjer förvånat handen och fångar i sista stund skärmen på.. kepsen!! :eek::eek:

Där sitter jag som en fåntratt, på en unghäst i bara repgrimma, med säkerhetsväst och keps??
Hur dumt måste inte det sett ut? :rofl::rofl:

(snällt att ingen frågade om man inte borde ha hjälm om man ska va så duktig å ha väst :angel:)

*kl*
Jag gjorde en riktigt dum sak när jag hade en unghäst som skulle vänjas med sadel. Hon hade haft den på ryggen flera gånger utan att reagera märkbart och jag hade också satt gjorden mot magen utan att hon tyckte det var något jobbigt. Så jag tog ut henne på gården i repgrimma och långt rep, lade på sadeln och drog åt sadelgjorden.
Då bröt helvetet lös, jag hade ingen aning om att en häst kunde bröla :eek: Men det gjorde hon, och hoppade som en rodeohäst över gården, jag tappade taget så klart och hästen försvann bakom ladan som har en brant slänt ner mot en väg bakom sig, snacka om shock jag fick :eek::eek:
Tur som var hade hon, när jag hade sprungit första biten för att sen när jag kom bakom ladan försöka se lugn och pedagogisk ut, stannat där bakom och stod och hyperventilerade. :o
Shit vad jag kände mig dum. Klart jag skulle vara på inhägnat område, om jag haft några grå som hade hållt reda på vad jag gjorde, men så långt tänkte jag inte då. Gud ske lov hade jag inga problem sen med henne, hon hade några små bockrace när jag longerade henne med sadel på sen men inget mer, PÅ INHÄGNAT OMRÅDE :D:p

Har själv en (av 1000) grej att berätta som min förra foderhästs ägare gjorde, som fick mig att bli skadad.
Skulle rida på pållen som var 3 år och unghäst för första gången utan lina.

Just den dagen ville han inte stå still och då kommer hon på den briljanta idéen att mata honom med havre under tiden jag kravlar mig upp.
Dumt nog kommer hon i samma ögonblick som jag sitter upp att nä det kanske inte är så smart med havre ändå, eller jo, eller nej.. osv, vilket resulterade i att hon flyttade hinken fram och tillbaka framför mulen på den matglada haflingern som i sin tur blir riktigt tjurig över att inte få något. När jag väl ska börja skritta fram så börjar han trava längs fyrkantsspåret och tillslut svänga in på en snäv volt för havren den skulle han ha! Och jag som sitter barbacka klämmer i panik i mina skänklar i hans sidor, och med en brakskit drar han iväg i en serie bocksprång mot ägaren, som ska försöka stanna honom genom att ställa sig mitt i spåret och ruska med havrehinken.

Men nu vill inte pålle stanna, så PANG rätt in i matte med fodervärd hängandes som en vante i manen. Fortare och fortare gick det, och tillslut hängde jag på rumpan på honom, när han tog en avstickare till rätt in i mitten av ridhuset. Då flög jag fram som en projektil och landade på huvudet och lyckades på något konstigt vänster få minst ett kilo sand i ridbyxorna. Ägaren kommer fram till olycksplatsen och ursäktar sig med att "man kanske borde skippat havren.." Jo tack för den!
Lyckligtvis klarade både jag och hästen oss lindrigt undan med lite
muskelvärk.
Hahahaha, underbar syn det måste varit :rofl::rofl:

Har också gjort ett antal riktigt korkade saker i mitt liv.. :angel:
Men en av de dummaste jag kan komma på nu, som inte bara var farligt för de 18 hästarna utan också för de 18 barnen...
Jag jobbade som lägerledare på ett ridläger i somras och då skulle vi bla följa med barnen o hämat hästarna. En tjej hade med sig sin privathäst som hade flyveil, och därför grimma i hagen. Sista dagen skulle vi hämta hästarna och tror ni inte att hennes häst hade tappat grimman.. Saken var att vi var sena och hade bråttom eftersom alla föräldrar skulle komma och hagen låg 10-15 minuter bort så jag kände att vi bara inte hann hämta en annan grimma :angel:
Tjejen hade ju i alla fall grimskaft med sig så jag fixade en provisorisk grimma, men jag skäms fortfarande över det, vi gick trots allt längs en, dock väldigt lite trafikerad, grusväg och det var 18 barn o 18 hästar.. Hade tjejens häst slitit sig hade det nog inte varit så lyckat.. :o jag hade ju ändå ansvar för dem.. ser framför mig 18 översprungna barn :eek:
Det gick bra som tur va o hennes häst va ju snäll men det va lite pinsamt när barnen åkt hem o vi skulle äta lunch med de som driver ridlägret. Kvinnan i ägarparet är nämligen väldigt försiktig och säkerhetstänkande av sig och den andra lägerledaren som jag jobbade med frågade ju såklart vid lunchen om jag hade hittat grimman till privathästen :o ridlägerägaren kollade frågande på mig men jag lyckades slingra mig ur det på något sätt :angel:

Haha, kom på några fler mindre skickliga saker som jag lyckats med :angel:

Dels när jag var 12 år o skulle prova en medryttarhäst, de had frågat om jag om min syster kunde rida den för den va för svår för den lilla ryttaren som fått den. Jag skulle galoppera i skogen o det gick asbra på vägen bort, men jag var inte så smart så jag vände direkt när jag saktat av varpå ponnyn drog iväg i fullt sken hemåt :o min syster hade mod nog att ställa sig ivägen o stoppa ponnyn, så det gick bra, men den lilla ryttaren som "ägde" ponnyn stog på sidan o såg ganska skräckslagen ut..

Förra året var jag ute o red med samma ryttare som nu hade en annan ponny o jag hade en nordsvensk travare. Det var egentligen inte jag som klantade mig den här gången utan det va den andra tjejen :angel: det va snö ute, min häst va barfota o hennes med skor. Jag ville rida på fälten för de va halt på grusvägen så de gjorde vi, men en liten sträcka var vi ute på grusvägen o då hade hennes ponny styltor, så hon skulle knacka ur dem. Hon hoppade av o lyfte hoven, men djävulen måste flugit i hennes, annars väldigt snälla ponny, som satte av i full galopp hemåt på den, isiga, grusvägen. Min häst hade väl ingen lust att stanna kvar då så hon följde efter.. Kan bara tacka högre makter för att det inte kom nån bil eller att vi inte gick omkull utan kom hem helt oskadda :bow: min ridkompis sprang efter såklart o mötte på vägen en man som kollade på henne o frågade "går det bra?" :rofl:

För att inte tala om när samma, väldigt tjuriga o kittliga, nordsvensk sparkade en mamma i stallet så att hon bröt handen när hon skulle hjälpa mig lägga på täcket... jag glömde liksom nämna att man skulle stå nära.. pinsamt :angel:
Eller när stallkompisen skulle lösspringa sin 6-åriga hopphäst i paddocken o den helt sonika hoppade över staketet.. :o
Två dagar senare skulle jag ta ut samma häst i hagen på morgonen o öppnade först boxdörren o sen sträckte jag mig efter grimman varpå hästen raskt stegar ut ur boxen.. Som tur va lyckades jag kasta mig på den när den va halvvägs så den blev så chockad att den kastade sig tillbaka in i boxen.. Hade blivit lite jobbigt annars eftersom stalldörren va öppen.. :angel:

Min garnnes hästar gick här för ett tag sedan. (7 stycken) Nästan allt gräset var slut i hagen och de skulle hem till ägaren en vecka senare.
Tyckte synd om det gamla travarstoet på 19 år. Tar ut henne ur hagen och låter henne beta en bra stund utanför hagen på en äng med färskt grönt gräs. Kiddy (som stoet heter) började hugga in.
Jag låg på hennes rygg och drömte mej bort.. Tänkte på hur underbart livet kunde vara med en häst.. :cool:
Efter en halvtimma tog jag in henne i hagen igen.

Dagen därpå skulle jag gå och se till hästarna innan jag cyklade iväg till skolan. Såg att kiddy stod längst upp på kullen stilla. Alla andra hästarna sprang ner till mej, men Kiddy kunde knappt gå. Fick panik och ringde ägaren som kom och tittade på henne. "hon har nog fång. Jag tar hem henne till mej så får jag ringa vet. Men om det är illa så får hon somna in eftersom hon är så gammal." :eek:
Jag nämnde inget om dagen föra men fick själv panik! Jag hade varit skyldig till en annan hästs död! Men dagen därpå ringde ägaren och sade att hennes skor klämde. han hade tagit av skorna på henne och lät henne vila. Nu mår kiddy helt utmärkt och är till och med ute och hopptävlar lite med min låtsassyrra på 9 år. Bara 30 cm, men ändå. :bump:

Men fatta vad rädd jag var! Det hände nu i höstas. :angel:

Korkat och potentiellt farligt.
Som barn höll jag till i ett stall där de hade en avelshingst. Av rasen New Forest, D-ponnystorlek. Han stod i box mest hela dagarna.

En dag fick vi (tre stycken tonårstjejer) för oss att det var synd om honom som aldrig fick komma ut. Vi släppte ut honom i en paddock som låg i direkt anslutning till stallet. Problemet var att det var avelssäsong (på den tiden handlade det om naturligt betäckning). I en anslutande hage gick ett brunstigt sto (med föl) i väntan på betäckning av hingsten.

Naturligtvis fick hingsten vittring på det brunstiga stoet och blev helt galen. Vi tre tonårstjejer fick med gemensamma krafter in honom i stallet innan han sprängde stängslet. Sen var vi bra knäsvaga länge!

En annan korkad grej jag gjort var att gå in i en hage med ett antal väldigt hungriga hästar, med höpåsar i händerna. Utan att först lägga ut ett antal högar med hö längs med staketet för att få undan de mest påträngande hästarna. Jag fick veva med höpåsarna för att hålla hästarna ifrån mig. Inte trevligt alls.

Ja herregud jag ska berätta om när jag va ca 14 15år o hade en fodervärds häst på 4 år o red henne in från hagen med en kompis på en annan häst i rasande våldgalopp i grimma o grimskaft:eek::eek:
Denna häst va inte inkörd men jag sätter en bred snöskyffel efter henne som jag hade knytit fast med grimskaft o ska åka lite:eek: men som tur va så hände inget hon rörde inte en min utan bara går men hon va en häst med ett starkt psyke hon va en fjordhäst, såklart:love:
En annan gång så va det jag o min kompis vi red båda två på hennes häst i våld galopp över en åker o det slutade med hon blev så trött på oss att hon började bocka o min kompis började kana av o drog med mig o hästen trampade mig på vaden o jag har fortfarande ett märke o det är snart 15 år sen.
Men idag så har jag fortfarande fjordhäst:love: men skulle aldrig få för mig att göra så dumma saker med han utan NU tänker jag mer på hästen o vi kör våran tantdressyr:bow: o mer kontroll när vi är ute inga våldgalopper för mig:bump:

Ok ser att även andra kan göra knäppa saker...inte bara jag puh!!! Det kanske inte är så farligt i bland att göra bort sig..

Jag (typ 14 år då)galopperade med min ponny över en växande vall en gång. Ägaren till vallen kom utrusande och skällde ut mig efter noter. Jag tänkte J...a kärring!!! Men jag har aldrig gjort om det sedan dess (det var nu för ca 25 år sedan:p)

Jag blev så irriterad på min ponny (samma som ovan) som alltid hade så förbaskat bråttom hem. En dag så sade jag -Jamen spring hem då!!! och satte skänklarna i sidan på ponnyn. Det är enda gången som han någonsin har skenat med mig. Vansinnesfärden slutade inte förrän vi var hemma på stallplan (efter någon kilometer). En mycket bister stallägare dök upp i stalldörren och undrade om det verkligen var meningen att det skulle gå så där fort???

Vilka härliga historier!

- Min ponny hade ett tag för sig att bocka som en liten galning så fort man la till skänklarna. Jag tyckte detta var lite obehagligt och beklagade mig för pappa (som är ridlärare). Han tyckte att jag skulle skärpa mig för "så farligt kan det ju inte vara". Han satt upp på ponnyn och skulle visa vem som bestämmer. Ponnyn drar igång och bockar ca 10 rejäla bocksprång, pappa hamnar framför sadeln, då stannar ponnyn och pappa kravlar sig ner. efter det han han aldrig underskattat mina klagomål (eller min förmåga att kunna sitta kvar i omöjliga situationer) igen :P

- Jag på samma ponny några månader senare. Hon hade då inte bockat på minst en månad. Rider ut på ett fält, sätter hälarna i ponnyn som far iväg i sådan fart så att jag flyger upp i luften och hamnar bakom sadeln :O DÅ bockar ponnyn och på något mirakulöst sett så lyckas jag tillslut hamna i sadeln och få stopp på henne! Lillebror och mamma var med, mamma var livrädd lilebror skrattade så han grät...

- Jag med min foderponny (shettis) när jag var 7 år. Vi skulle för första gången få rida på "stora banan" utan staket. Första varvet går bra men sedan ser ponnyn att det ju inte finns ngt staket! Börjar skritta mot stallet, ignorerar mig totalt. pappa kommer efter men då börjar ponnyn trava, pappa börjar springa och ponnyn sätter av i galopp! När vi kom till stallet (ca 700 m) stannar ponnyn. mamma kommer ut och undrar varför pappa jagar oss XD

- samma shettis. Vi hade kämpat för att göra hagen shettissäker med 4 slanor och 7 (:O) trådar. vi åkte och hämtade ponnyn, släppte den i hagen och pappa sa : "nu kan han ju försöka komma ut". Vi gick in och fikade. När vi kom ut ca 40 min senare stod ponnyn glatt betande utanför hagen!

:rofl::rofl::bow: tack för alla historier!

Ska bidra med några av mina misstag:devil:

12år - Några sommarbarn 'från stan' gick förbi hagen och fråga om dem fick sitta på hästen - jag stod i sommarhagen och pysslade om honom. Javisst kom in ni bara hojtar jag, lyfter upp 5åringen som var den minsta i gänget och hästen går två steg och gör sen den största-högsta-bocksprånget i mannatider och ungen flyger som en katapult och ger ifrån sig ett avgrundsvrål i landningen. Oj då!

13år- Hoppar studs ute på ett snöbelagt fält, trodde inte det var halt men hästen gör en rivstart mot nästa hinder, halkar, jag flyger av landar på knät mot isen....och hästen landar över mig:crazy: Blev akuten och en obehaglig smärta i knät 7år.... Nu mår jag dock bra. Hästen landade mjukt och mådde bra hela tiden:)

16år - praktiserade i ett mindre stall och skulle linlöpa en av ägarens hästar. Valde att göra det i blött gräs och hästkraken går omkull:o Allt gick bra.

16år - skulle visa för mig själv vilken bra kontakt jag hade med min häst och väljer att rida ut på grusvägarna utan någon utrustning alls! Får stopp på hästen efter 3km genom att dra i skägget under hakan....

(men tji den som ger sig - bara vi övade fick vi den där kontakten tillslut)

Nu som vuxen gör jag naturligtvis inga misstag värda att nämna:idea:

Tror inte jag minns alla misstag jag gjort... En del grejer man gjort som yngre har ju lyckligtvis gått bra (t.ex. rida barbacka på korset och/eller baklänges, för det måste ju vara coolt?).

Vid utsläpp valde jag att släppa min kompis relativt nya häst precis innan den hade kommit in med kroppen innanför öppningen (det gick ju SÅ mycket fortare så), vilket resulterade i att den rymde. Såklart. Sprang iväg i riktning mot den (som tur är) avstängda järnvägen full med vassa stenar och ömma sulor. Järnvägen leder i sig till en 90-väg. Jag hade tur att han sen verkade tänka om och självmant kom tillbaka då han inte är särskilt lättmutad med havre om han väl bestämt sig för att han ska gå åt ett annat håll.

En annan gång när jag övertalat min hästrädda syster till en hästpromenad slutade det med att jag stod på en gräsmatta ägd av en perfektionist med en fjording utan träns. Varför jag inte klatschat till honom i baken istället för att dra i tränset är för mig en gåta. Jag lyckades som tur är få på tränset igen och komma av gräsmattan innan den blev totalförstörd och utan att bli upptäckt. Tur att fjordingen inte var mer rymningsbenägen än så.

Tur att man lär sig av sina misstag.

kl

14 år - skulle longera en hingst det var vinter och kraken hade inga skor men i mitten av en hagen var det bra underlag men i grinden var det halt, men hästen får spatt och brallar förbi mig igenom grinden så jag tappar balansen och tar omedvetet stöd i linan för att inte ramla, det blir alltså ett ryck i longerlinan vilket leder till att stackarn far omkull. till min fasa ser jag att han landar 2 dm ifrån en avbruten staketstolpe på 1 dm.:eek::o:eek:
kan säga att jag var rejält uppskakad, av vad som skulle kunnat ha hänt!

Min ridlärare gjorde ett "korkat misstag" som drabbade mig... Vi två gick ut i hagen i höstas för att hämta in tre hästar, hon tog två samtidigt och jag tog en liten ponny. Vi får släpa upp pållarna för den leriga backen upp till grinden, nästan framme hör vi ett brak i skogen ovanför oss. Ridlärarens ena pålle reagerar på en hundradelssekund och sticker iväg som en kanonkula i en hastighet som aldrig tidigare skådats. Det tar min ponny en halvsekund att registrera att häst nr 1 stuckit och då måste ju han också dra. Jag ledde honom på min högra sida, men istället för att kasta sig åt andra hållet gör han en tvär volt framför mig kommer runt på min vänstra sida o knuffar till mig med bogen :devil: och sticker iväg i full karriär han med. Där ligger jag raklång i lervällingen, är kall, blöt o skitig och har inte ens hunnit fatta varför jag ligger där. Som tur är undvek jag både hovar och stenar med en hårsmån... Häst nr 3 fick givetvis oxå bråttom iväg när han stod ensam kvar.

Visar sig att den läskiga varelsen som brakar omkring i skogen är ridlärarens hund som får springa lös runt stallplanen och som leker med spännande grenar och pinnar.... :grin: Hon fick kalla in voffsingen för att vi skulle få med oss hästarna därifrån...

Å fy fan vad jag skäms för vad jag nu ska skriva... :o När jag var 11 hade jag en hund som var med mig (kopplad) i stallet. Jag band hunden och skulle ta in hästen i boxen. Insåg då att hunden hade gått till andra sidan av box dörren så kopplet var tvärs över öppningen. Dum som jag var hade jag redan släppt hästen som sprang in i boxen och trasslade in sig i kopplet. Hunden fick sig några smällar innan kopplet gick sönder. Han hade sådant rollex eller vad det nu heter. Både häst och hund klarade sig utan skador. Eller tja, hunden fick något skrapsår. Jag skäms så sjukt mycket för detta men jag har lärt mig att vill man bli av med hunden när den e i stallet, så tar man in den i en hästlös box.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka