Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

hahaha jag hade gjort det om det inte hade varit att jag skämdes så mycket så att jag la filmen någonstanns på datorn och nu kommer jag inte ihåg var. Har verkligen ingen aning om var den finns eller om den överhuvudtaget finns kvar, men jag lovar att om jag hittar den så lägger jag upp den ;)

Haha, ja, det var tänkt att pappa skulle filma men när pållen började bralla struntade han i kameran och såg mer ut såhär istället :eek:

*kl*

Det dummaste jag gjort var väl när jag galopperade barbacka utan hjälm och med bara grimma och ett grimskaft, mitt ute i skogen :angel: Som om det inte vore dumt nog hade jag en systemkamera för 6000kr hängandes på axeln :o:crazy: Kunde väl gått ganska illa, men det hände tack och lov ingenting! Förutom att jag tappade min mobil samtidigt, och fick gå några extra km för att leta efter den.. :cool:

Underbar tråd! :bow:

:o Jösses där stod hingststackarn kvar på gången och undrade var tusan jag hållt hus de senaste timmarna:eek: Tur det finns lugna och sansade avelshingsrat också

:love: Worth waiting for ! :bow:

Jag har gjort massor med misstag :o, men kan just nu bara komma på ett.
Samma här... Skrittade ut en vacker dag på en ytterst bussig skogsmulle, som för dagen dessvärre förvandlats till ett allmänt avigt ök, utan uppenbar orsak. Sitter av efter drygt 100m något förbryllad, för att kolla om allt sitter på plats.

Tyglarna visade sig vara prydligt korslagda under hästens haka, dvs när jag trodde jag tog höger tygel så var det alltså vänster tygel jag drog i, samtidigt som säteshjälperna fortsatt angav höger färdriktning osv, så inte undra på att det blev en märklig ridövning...:crazy:

skulle hoppträna min medryttar häst hon reds på hackamore började med att skritta och sedan lite trav och hon lyssnade inte riktikt på hackamoret som hon brukar tog sedan en galopp och hon lyssnar inte här heller försöker bromsa när jag inser att hackamoret har farit åt sidan och bara sido stycket är över nosen , stannar henne och skyndar mig av och det visade sig att jag glömt att spänna kedjan under hackan , när jag hade hoppat av kommer min tränare gåendes och säger jag vet att hon är känslig men det är endå smart att sätta åt kedjan eller så kan du rida i en grimma det där kan ju bli livvsfarlig haha fy tusan vad jag skämdes

Senast ändrad av en moderator:

När jag gick på ridskola sista året var jag lite stressad inför lektionen och skulle dra av täcket från min häst. Jättebra, förutom att jag inte hade tagit bort remmarna som går mellan backbenen. Snabbt rev jag av täcket tills det sa STOPP och hästen sparkade och var helt vansinnigt arg.
Varför i hela friden då, tänkte jag, så såg jag.

Sedan var hästen skitsur hela lektionen (konstigt) och min ridlärare sa:
"Men GUD vad tjurig hon är idag, vad är det med henne?" *host*

Sedan dess är jag extremt noga med att alla remmar på täcket är uppspända innan jag drar av täcket :P

har en nästan dagsfärsk blunder. Erkänner mig som extremt dum. Jag har hanterat unghästar hela livet och ändå går jag in hos min 3-åriga ponny och tar på täcket i boxen. Han bli irriterad på mig när jag fixar med bensnörena och kickar till. Nu sitter jag här med trasigt knä och går på kryckor. Skitkul när man har tre hästar att sköta och en som verkligen behöver ridas varje dag.

Och så några historiska:

Jag tjatar och tjatar på alla tonårstjejer om hur viktigt det är att inte lämna saker i stallgången "Jag har unghästar som är flaxiga och lätt kan trassla in sig (blablabla...)". Tjejerna ignorerar mig fram tills en dag när jag lämnat skottkärran i gången för att hjälpa min dotter att lyfta hovarna på hennes ena ponny. In kommer slarviga kidsen och en av deras hästar fastnar i MIN skottkärra och skrämmer dotterns ponny som sliter sig och skrämmer den andra ungens häst som skrämmer hästen som står kvar ute med sin ryttare på ryggen. Resultatet? 4 lösa hästar och en ponnymamma som skäms som bara den men ändå lyckas klämma ur sig "ja där ser ni, så illa kan det gå när man lämnar saker i stallgången".

Och andra klassiker är alla gånger jag lyckats packa hatt istället för hjälm när jag ska på hoppkurs. Måste tycka att jag är snajdig som bara den.

Eller när jag ramlade av på provridningen. Innan har jag babblat på om hur duktig jag är och så lägger jag hästen helt åt helskotta fel på en 140 cm hög oxer och flyger i en redig båge när hon trycker iväg över ändå. Pinsamt var det.

Har gjort massa missar, men kommer inte på alla nu såklart ;)

Jag var ute och red med en kompis, jag på min busiga c-ponny och hon på ett stort halvblod. Hon skriker plötsligt "Vi tävlar!" och ja jäklar hann jag tänka innan jag satte fötterna i sidan på min ponny, men jag kom inte så långt! Ponnyn tog ett rejält bocksprång och jag åker över huvudet på honom och tränset åker också av eftersom jag inte släpper tygeln! Sekunden efter hoppar ponnyn över mig och sätter av i galopp och han vann! ;)

En annan gång när min ponny gick på lösdrift så skulle jag hämta in honom i stallet och ligghallen är ihop byggd med stallet så när man går ut där så står man på foderbordet. Men jag hade lite för bråttom och snubblar på mina egna fötter och ramlar handlöst på ponnyns rygg och han kastar sig ut ur ligghallen och jag hamnar i halmen!
Mamma som gick efter trodde att jag skulle kasta mig på min ponny bara för att han var så svår fångad i hagen. Gissa om det blev bättre efter det här? ;) haha!

*kl* :)

:angel: Alla gor vi klantigheter! :) Det hor lixom till..

Tankte dela med mig av lite historier jag med...

Misstag Ett:

Vi har en unghast, 4 bast som ar "cowboybroke" dvs han kan hoger, vanster, stanna, o gasa.. o sa kan han slapa kalvar. Den snallaste, goaste, storsta valp till hast jag traffat, en riktig mysgris som inte bockat en dag i sitt liv...
Vi hade fem hastar med oss denna dag... sa unghasten fick glatt sta och vanta pa sin tur, vilket drojde ett bra tag da han var sista hasten ut denna branding.. Vi sadlar pa och eftersom lille Mulle dar ar sa snall.. sa tanker sig inte husse for utan drar sadelgjorden lite mer an vanligt. Naval.. husse hann landa i sadeln, tanka "Det har kommer gora ONT!" o sen lag han pa backen medan Lille Snalle Mulle Som Aldrig Bockar... visade talang for att bli en rodeobronc! Naval.. hasten infangades utan nagra bekymmer, maken slappte efter lite pa gjorden, klangde upp o sa borjade de jobba ;) :rofl: Ingen skada skedd!

Misstag Tva:
Den har bjuder jag pa... Longerar gamlingen som Verkligen visar vilket krutpaket till humor han kan ha.. o jag funderar pa vad som i Hela friden har hant med varan snalle gamle gubbe? Brakar o stokar o grejjar... o Givetvis kommer jag for nara hans arsel nar jag trycker pa honom frammat - PANG! Tva femettor i brostet... givetvis blir jag Asforbannad o ger mig da j*vlar inte, sa vi longerar tills jag ar nojd... Na, det Pinsamma i hela situationen ar att jag -vet- att han maste fa Kissa i boxen innan man gor nagot, for han avskyr att kissa nagon annanstanns.. vilket innebar att han haller sig tills han far komma in.... Stackars var tokkissnodig o kissade sakert i over en kvart nar jag val stallde in honom igen.... :o

Misstag Tre:
Lilla Lektionsryttaren hade ridit shettisen.. som sa klart var Toksvettig.. och da blir man avspolad. Na, liten shettis har en fin ide nar det kommer till det dar med att duscha - hon star som ett ljus, om hon far duscha dig forst. Men jag var inte pa humor for att bli plaskblot sjalv, sa jag sprutar glatt av henne. Daaaligt med tryck i slangen sa man far sta ratt nara, o liten Tjock ShettisTant ar inte alls glad... Sa hon biter mig i laret, jag blir sa klart Inte glad o ger henne ett rapp. Sen kommer jag pa att lilla lektionsryttaren star dar och att vi precis haft en diskution ang. det dar med att rappa till hastar i tid o otid. Sa jag fick glatt forklara att om hasten bits sa far man rappa till - en gang... :idea: Laser sedemera i boken (lektionsryttarna hade sina "dagbocker" dar de skrev ned vad vi gjort under lektion o sina tankar om det..)

"Shettisen bet XX idag, da slog XX shettisen. For man far sla hastar som bits sager XX"... :o

Senast ändrad:

Humhum.. alla gör klantiga saker ibland :angel:

Mest spontana jag kan komma på nu var när jag kvällsmockade till mina hästar, har då alla boxdörrar helt öppna så de kan stå och titta ut. Ingen brukar göra någon ansats att gå ut ur boxen. Men så var ytterdörren öppen och vips så var min 7-åring på väg ut ur stallet :o

När jag sprang efter så fattade han tjusigt galopp och styrde kosan mot grannens fruktträdgård! Sedan ägnade han de närmsta minuterna åt att galoppera runt i grannens trädgård bland äppelträden. När han tröttnat där gav han sig ut i en av de stoooora sommarhagarna istället. Men inte genom grinden utan genom staketet vilket resulterade i trådar och stolp all världens väg. Full fart genom hagen och när han kommit lääääängst bort så stannar han, och står där.

Jag fick snällt knata efter, fånga in honom och ställa mig och laga staket mitt i mörka natten :angel:

Nu var det inte jag som gjorde denna grejen men mina två hästar var med.
Jag hade en jättegullig tjej som skötare och medryttare till gammelpållan.
Stallet var litet, först en box och innanför en spilta.
Gammelpållan hade tidigare stått i spiltan med då hon blivit stelare (hon var väl kanske 18 ) och fick svårare att vika ihop sig det som behövdes för att komma därifrån (mkt smal stallgång bakom spiltan).

Nu hade hon sedan några dagar fått boxen och hennes dotter spiltan.
Tjejen hade ställt in gammelpållans dotter i spiltan och gick ut i lidret för att pyssla med gammelpållan som stod lös därute och åt hö.
Gammelpållan trodde nog att det var matdags i stallet varpå hon snodde runt och travade in i stallet. Vanligtvis stängde vi stalldörren men det hade tjejen glömt.
Dock var boxdörren inte öppen ännu så gammelpållan for vidare och in i sin gamla spilta...men där stod ju redan hennes dotter och mumsade hö....

Tjejen ringde mig då hon misslyckats med att få ut någon av hästarna.
Det var ett gammalt stall med liten spilta och med två stadiga nordsvenska damer i fanns absolut ingen plats för någon människa att ta sig emellan. Bredden var liksom utfylld med två rejäla bakkärror...
Till saken hörde också att gammelpållan var paniskt rädd för trånga utrymmen så det hade varit mycket riskfyllt att ge sig på någon sådant.
(Nu när hon själv trängde sig var det tydligen en helt annan sak...)

Jag for till stallet och konstaterade vad tjejen sagt.
Då hästarna dessutom för första gången mumsade på det nya härliga höet som vi just tagit hem så hade de inget som helst intresse av att hjälpa till.
Så - vem skulle jag ge mig i kast med? Mamman eller dottern?

Det blev mamma häst eftersom om dottern började trängas skulle gammelpållan få panik. Bättre att hon fick trängas själv.
Nu började operation tålamod.
Jag drog henne i svansen och uppmanade henne att backa. Jag fick hålla på ett bra tag innan hon motvilligt backade lite såpass att jag kunde locka med lite hö - och fick så småningom ut henne.
Puh....

hmm nog har jag gjort riktigt många dumma saker genom åren.

en var ju att jag skulle ta in min stora fjording, det är hur lerigt som helst, man sjönk ner liksom, han blir helt galen och springer iväg ut ur hagen och in i en annan lerig hage som inte andvändes just för att den var så lerig, jag springer såklart efter med lera upp till knäna, han står på grimskaftet och vad för jag ? drar såhårt jag kan i grimskaftet och hästen försvinner igen.
det slutade bra iaf.

skulle hjälpa till att ta in alla ridskole hästarna för de skulle få mat inne i stallet och klart visste dem om det,
vi hade så att vi var runt tio pers och vi öppnade grinden och så fanns det stängsel som ledde hästarna upp till stallet då fångade man de skenande hästarna och tog dem till deras spiltor, utan grimmor, så får jag den häst som jag aldrig hälsat på och ledde han åt ena hållet för där trodde jag hans spilta var, men det visade sig att de hade bytt plats på hans spilta och han rusar in i en annans häst spilta och börjar käka dens kraftfoder och hö, jag blir galen och får panik sliter ut han och han drar in i en annan,
efter många panikanfall kommer det några som hjälper mig, men fyfan vad pinsamt det var!

min kompis var med mig i stallet och jag skulle rida min nya häst, paddocken var frusen så det blev uteritt för oss,
för att stajla skippar jag hjälmen och säkerhetsvästen ( dumt ! )
vi rider över en stor väg och hittar en fin äng, klart vill jag galoppera fast jag blivit strängt tillsagd att inte galoppera han ute för han stannar inte med någon utan rusar på,
helvete heller tänker jag här ska det galopperas och sätter av i galopp, när ängen tar slut lyckas jag tvärvända han och nu springer han emot min kompis som står och fotar missar henne precis och ut på vägen jag tänker nu kmr jag dö får stopp på han men då vägrar han gå tillbaka till ängen, han stapplar omkring sidleds och försöker resa sig jag hoppar av och leder han tillbaka,
klart hade två från mitt stall sett mig och min lilla ridtur utan hjälm och en skenandes häst,
på stallmötet dagen efter kan ni ju gissa om jag skämdes när alla sa åt mig att andvända hjälm och massa ..
usch vill bara glömma !

En annan gång när min ponny gick på lösdrift så skulle jag hämta in honom i stallet och ligghallen är ihop byggd med stallet så när man går ut där så står man på foderbordet. Men jag hade lite för bråttom och snubblar på mina egna fötter och ramlar handlöst på ponnyns rygg och han kastar sig ut ur ligghallen och jag hamnar i halmen!
Mamma som gick efter trodde att jag skulle kasta mig på min ponny bara för att han var så svår fångad i hagen. Gissa om det blev bättre efter det här? ;) haha!

:rofl::rofl::bow: Det hade jag viljat se !

*kl*

Jag minns första gången jag red ut ensam på min foderhäst. Red då barbacka, som jag gjort alla andra gånger. När jag skrittat en bit i skogen kom jag på att jag skulle trava. Tage var trots sina då 25 år en mycket pigg herre som alltid tog sina chanser att få springa. Det gick fortare o fortare o till sist gallopperade han. Det var mörkt ute o massa snö. Då han gallopperat en bit började jag fundera över vart stigen är o beslutar mig för att det nog är bäst att vända hem. Jag lyckas på något underligt vis sakta av o vända. Men knappt hade jag vänt innan Tage gallopperade hemåt igen. När vi kommit en bra bit genom skogen tänkte jag att det var bäst att sakta av innan vi kom fram till vägen. Jag tar tag i tyglarna o bromsar, men istället för att få stopp på hästen så tippar jag av. Faller ner i djupsnön o hästen fortsätter hemåt som om ingenting har hänt. Det var första gången i hela hans liv som han kommit tillbaka till stallet ensam :D I fortsättningen tyckte "stallkompisarna" att jag skulle rida ut med gjord iaf o inte helt barbacka.

Tage är tokig i renar o jagar dem gärna. Jag red ut ensam, denna gång med sadel. O ser renar längre fram. Jag vet ju hur han är o vet att om man säger "Vill du ta dom ? Ta dom då !" så sticker han. Eftersom att detta bara är något jag hört var jag ju självklart tvungen att testa ;) Så Tage stack o jag hade självklart inte en chans att få stopp på honom. Till sist börjar han tröttna o saktar farten lite. Jag skyndar mig att bromsa o vända. Först skrittar jag men sen tänker jag att det nog ska gå bra att trava. Tage försöker givetvis dra iväg igen o det dröjer inte länge innan han gallopperar i full fart hemåt också. Denna skentur resulterade i en sträckning så att hästen fick vila i en vecka.

Minns även en gång när jag red ut på min medryttarhäst Pillan.Hon hade skött sig hur bra som helst o inte hållit på med en massa dumheter.Men när vi är på väg hem börjar min telefon ringa."På fyra ben går den som jag gillar allra bäst, gillar gillar gillar allra bäst.Jag sitter på hans rygg för ha e min lilla häst, e min lilla häst.... "
Precis när jag hunnit ta upp telefonen o svara så drar hästen iväg.Full fart genom skogen.Så hon som ringde fick ungefär det här svaret : "Hej ! Meen du nu sticker Pillan för mig ! *Klick*"
Där satt jag med en mobiltelefon i ena handen o en skenande ponny i den andra.Första tanken var att kasta telefonen i snön.Men jag lyckades iallafall krångla när mobilen i jackfickan under reflexvästen.För att sen försöka få stopp på hästen.När hon stod nästan stilla så skyndade jag mig att hoppa av för att gå sista biten.Då fick jag plumsa.För det var otänkbart att Pillan skulle gå i snön, eller bakom mig.Hursomhelst klarade jag mig med en söndertrampad lilltå, som jag fått av att Pillan försökte springa förbi mig. Men den visade sig vara ganska hel :p

Sen i sommras red jag barbacka utan hjälm på "min" nuvarande ponny i princip varje dag i en månad. Jag gjorde inte illa mig nånting men dumt var det.

Ptja, nog har man gjort en hel del dumma dumma saker.Både som vuxen och ung! Som att helt plötsligt få för sig att man ska lasta av hästen helt själv " det går nog, han är ju så lättlastad" Eehh... nä så där i efterhand var det ju ingen vidare bra idé kanske :)

Galoppera ikapp ända fram - och in - i stallet på ponnyerna i ungdomens dagar. Jäklar vad skäll vi fick *skäms*

Rida 3 ungar på en stackars fjording samtidigt, fast, jag tror inte hon led så mycket för hon bockade av oss så fort vi krävde för mycket :)

:eek::eek:

På lille Buppen?

Ja, den stackaren har fått stå ut med många dumheter genom åren.

Ett korkat misstag jag gjort i hästväg var att inte kolla sadelgjorden när jag hade min 82:åriga ridelev på vårt gamla avelssto. Han ville rida i skogen och jag sprang med till fots. När han skulle få hästen att trava så hör jag plötsligt bakom mig hur den gamle gubben säger: "A-K, jag tror inte jag reder ut det här".
Vänder mig om och ser hur gubbe och sadel lutar snett. Hästen travar fram och stannar vid mig. Jag får ta emot gubben och sadeln. Gubben var ju inte det vigaste direkt men tur att han var så liten iallafall. Jösses, det hade kunnat sluta illa. Men med snäll häst och liten gubbe så fixar det sig.:p

Sedan spännde vi gjorden ordentligt.

Gubben är död sen nåt år tillbaka. Har dock inget med ovanstående händelse att göra.

:rofl::rofl::rofl:

Kl
Härom veckan när det var så kallt så ställde vi in en extra fläkt i stallet för att få upp värmen lite.
Det gick ju bra tills allt varmvatten tog slut och varmvattenberedaren startade.
Då gick ju proppen av överbelastning och jag drog ur strömmen till hagen och fläkten innan ny propp sattes dit.
Dock glömde jag ju att sätta på strömmen till hagen igen så några dagar senare kommer grannen och säger att vi har hästar lösa.
Min lilla häst hade gått där och mufflat i snön och helt plötsligt gått under tråden och ut på vallen.
Gud vad roligt hon hade, drog värsta galopprundorna och visade upp sig medans hennes kompis oroligt sprang fram och tillbaka innanför staketet och skrek.
Jag gick ut för att ropa på henne medans dottern sprang och hämtade grimma och grimskaft för att fånga henne.
När hon fick syn på dottern drog hon några vändor till för hon hade ju inte lust att bli fångad när hon hade så kul, men när jag väl kom dit och ropade så kom hon ju som tur var (det tar tid för mej att gå de 50 meterna till vallen så dottern hade ju sprungit en bra bit, utan strumpor och i bara tygskor i 2 dm snö:angel:) och dottern kunde få på grimman.
Ett par isolatorer hade spruckit i kylan så undertråden var så lös att jag kunde lyfta den över huvudet så hon märkte nog inte ens att hon gick ut förren hon var på andra sidan eller när den andra hästen började skrika på henne:o

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar