Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Tyglarna visade sig vara prydligt korslagda under hästens haka, dvs när jag trodde jag tog höger tygel så var det alltså vänster tygel jag drog i, samtidigt som säteshjälperna fortsatt angav höger färdriktning osv, så inte undra på att det blev en märklig ridövning...:crazy:

Ah! Det påminner mig om när jag satt upp på en av ridskolehästarna utan att lägga tyglarna över halsen på hästen först :angel:

kl
fy vad korkad man kan vara ibland!^^
pollan har de senaste dagarna också bestämt sig föra att inte gå hemifrån utan lite protest, dvs bocka stegra, slå bakut osv. men i lördags så bestämde jag mig för att rida barbacka på fältet i snön, tar då på mig säkerhetsvästen eftersom pollan förmodligen skulle bråka.
50m från huset blir det som jag trott. bocksprång, stegra och några spark bakut. satt som klistrad som vanligt på henne^^:p (har otroligt bra barbacka sits^^) skrittade och travade runt hela fältet i en kvart utan problem, tills jag kliade mig på huvudet och märkte, "JAG HAR INGEN HJÄLM!!!" :O efter detta blev det raka vägen hem och in i stallet. nåja ingen skada skedd men så otroligt korkat och tankspritt! varför säkerhets västen (som jag nästan aldrig använder) men ingen hjälm! i min ungdom red jag ofta utan hjälm men då hade jag inga tyglar eller sadel heller, dumt jag vet. men sen jag började med storhäst så har jag alltid hjälm. har bara glömt hjälmen en gång tidigare men det var precis efter jag hoppat upp som jag kom på det så det var inget större problem än att glatt hoppa av och springa och hämta hjälmen.
ush vad tänker man med ibland?...

Det här med tidig morgon är inte alltid min grej. Tävling långt bort därav planerd TIDIG avfärd..
Gör klart hästarna för avfärd.
Hämtar bilen.
Packar utrustning och foder.
Åker och kopplar på transporten och kör fram den.
Tar fram sulkysarna.
Hänger på vagnarna på släpet.
Kliver in i bilen och kör iväg mot den stundande tävlingen.
Kör några kilometer, vänder, och hämtar hästarna som står kvar hemma i stallet....:smirk:

:rofl::rofl::rofl::bow: ha ha ha shit vad bra!!

I mitt stall var vi ca 10 ponnytjejer mellan 13-16 år så vi har hittat på myyycket galenskaper och bus kan jag säga ;)

Det jag kommer på nu är när min kompis skulle ut och tävla med sin lilla B-ponny.
Vi skulle göra henne fin kvällen innan och alla uppbindningsplatser var upptagna så vi band fast henne i en av stalldörrarna/portarna. (stor gammal träport)

Hästen blir rädd för någon och hoppar till varpå hela FETA dörren hoppar ur gängorna på något vänster och faller mot lilla stackars ponnyn, som tur är så kom hon loss på något vis och dörren brakar ner bara någon cm från att träffa henne. Både vi och ponnyn som rusat bort en bit stod och stirrade på varandra i rena chocken..
Tur att det gick bra!:o

varför binder man fast hästen i vadsomhelst när man är liten??? trädgårds stolar, hag stolpar (med el tråd), tunna torra grenar, osv.
efter att ha sprungit efter en skräckslagen ponny ett x antal gånger så borde man väll lära sig? (har själv bundit fart ponnyn i både gamla ruttna stängsel och plast stolar. konstigt nog utan att pollen slitit sig mer än att dra stolen/stolpen ca 5 m :/ tålig rackare)

När man är liten kan man åtminstone skylla på att man inte har bättre vett. som vuxen band fast jag en häst i en grindslana i stället för i grindstolpen.:o

Staketet vek sig -det blir en :devil: hävstångseffekt med 3 meter slana- och hästen kom lös med slanan i grimskaftet. Allt gick bra, tack och lov.

Gud vilken härlig tråd. Jag har själv en massa misstag, eftersom jag är klantigheten själv. Här är några:

Det där med att fisa i sadeln har jag också gjort, men som tur var sprang inte hästen 3 km, utan gjorde bara ett stort jämnfotahopp två meter upp i luften.

14 år: Skulle släppa in hästarna med ska insläppningsfålla. Hästarna tog lite tid på sig att komma, så jag tänkte att jag minsann hinner före, och tänkte precis krypa mellan trådarna ut från fållan då hela flocken kommer dundrandes och jag blir påsprungen och ligger på mage under en nordsvensk. Som tur var lyckades hästen undvika att trampa på mig.

14 år: Ska rida min häst barbacka samtidigt som min bror ska använda traktorn. Han frågar innan snällt om hästen är rädd för traktorer och om han ska vänta tills jag kommit iväg. "Neeej då!" säger jag "Hon är jättevan vid traktorer!" Jag hoppar upp, han startar traktorn och vips ligger jag på backen och tittar på en hästrumpa som försvinner i horisonten. ;)

15 år: Ska rida ut och får för mig att testa en ny väg men hamnar så gravt fel att jag rider vilse och är ute i 5 timmar. Nästan hemma är jag så trött att jag råkar somna och vaknar av att hästen hoppar över ett dike. :crazy:

15 år: Ska låta min lilla kusin rida min häst och gör iordning hästen. När hon ska hoppa upp snurrar sadeln runt, hon slår läppen i en stigbygel så den spricker och börjar blöda och slår rumpan jättehårt i backen. Jag hade glömt spänna sadelgjorden... :eek:

20 år: Skulle rida min nya häst barbacka för första gången, går jättebra tills vi nästan är hemma då en gubbe slänger upp dörren till ett hus bredvid den väg vi rider på, hästen tar ett jätte skutt till sidan och jag ramlar av. "Du måste ha sadel!" Ropar gubben

På senaste jobbet två månader sen:

Ska byta vatten åt en extremt svårfångad och skygg häst och stänger inte boxdörren efter mig ordentligt. Tänker "Äh, jag hinner tillbaka innan han kommer på att dörren är öppen" och hör sekunden efter ett klippeti-klopp bakom ryggen. Det tog två och en halv timme innan han var tillbaka i boxen igen...

Jag har ju araber och ar van att klippa deras "fetlockhair" (fjadring?? vid hovarna) sa benen ar rena for utstallning.
Sa har ar jag runt 11-12 ar gammal, och skall hjalpa god van med hennes fjordis som skall pa premiering dagen efter. Visst, tar fram clippers och gor benen sa vackra och slata.. OCH, (vet att man inte gor det i sverige) sen borjar vi pa oronen.. och mulen, den var sa slat och fin den med..

Hasten akte pa premiering, klippt som en amerikansk arab... och tack och lov var domaren forstaende lol.. Men jag skamdes sa fruktansvart nar jag forstod vad jag hade gjort..

Ett rad, hall sig till en ras..

Hahahahahahahaha, gud vad roligt :)

Jätterolig tråd, har inte ens i närheten läst allas berättelser men kände att jag hade en hel del att dela med mig av. Vet bara inte var jag ska börja :S Jag är en sjukt envis person som ibland har liite svårt att stå emot mina impulser, det har som tur var blivit bättre med åren ;)

När jag var 12 år så hade min mamma ett polskt halvblod, en dag så bestämde jag mig för att rida in honom från hagen till stallet barbacka, barfota, med bara grimma och grimskaft och utan någon ridutrustning överhuvudtaget. Det slutade med att han ville tillbaka till sitt sto i hagen och backar rakt in i trån och jag bara flyger av i gruset och skrapar upp mig ganska rejält.

En dag när jag skulle släppa ut hästarna så tog jag ut dom en i taget och satte fast dom utanför stallet, vi hade tre hästar och jag envisades med att kunna ta ut dom själv alla tre samtidigt. Det slutade med att när jag är på väg ut med den tredje så får hästarna utanför panik och rycker loss brädan dom sitter fast i. Grejen är att stallet ligger alldeles brevid en järnväg men som TUR var så lyckas jag få fast dom på nåt sätt med den tredje i grimaskaft. Mitt i kaoset så hamnar brädan på min fot och ponnyn kliver på den så jag får in en spik i foten. Det som är absolut pinsammast är att detta hände 2 ggr *skäms*

En vinter så skulle jag släppa in hästarna, jag brukade bara öppna hagen så hittade dom in till sina krypin. Denna kväll så var det väldigt halt så ponnyn (som var barfota) kom inte upp för backen utan gled ner mot grusvägen, dom andra hästarna gjorde en helomvändning och tog en repa på byn istället.

Kom på att jag skulle släppa hästarna i en gammal kosshage på andra sidan järnvägen, visste att trån var tunn och orange men jag tänkte att det skulle säkert gå bra :) Dom var i hagen i typ 30 sekunder sen ser jag dom remma i skogen längs järnvägen! Panik! Jag ser att dom springer över järnvägen tillbaka på "rätt" sida igen så jag kutar dit och får upp en tråd som ligger där och lyckas valla in dom i en hage. Pust!

Skulle lastträna mitt förstfödde föl och mamman, av någon orsak så fick jag för mig att jag skulle ha mellanvägg i? Det slutade med att fölet stod som en ängel på sin sidan men morsan bara kastade sig ut och pajjade grimman och fick lite sår på kroppen.

Körde 2 av mina hästar i en transport på väg till en hopptävling, vi visste att polacken var breddåkare men vi tänkte vi skulle prova ändå. Vi hör hur det härjar där bak så jag bestämmer mig för att åka i transporten efter några km för att se vad som pågår. Vi åker i 10 meter sen reser han sig rakt upp, i ett virrvarr av hovar så lyckas jag trycka ner honom så han ramlar omkull. Signalerar till mamma och pappa i den minimala fönstret längst fram i transporten att stanna! Vi lastar ur honom och han har sår på alla benen trots transportskydd, han var dock inte halt. Jag red resten av vägen och efter banveterinärens tillåtelse så startade vi på hopptävlingen och vi vann! Nejdå, jag var så uppstressad av det som hände så jag red fel väg :)

Jag har gjort ofantligt mycket korkade saker i mitt liv, kommer inte på nå mer nu men det värsta har jag nog förträngt :O)

Usch att bita i tungan! Gör sååå ont! Jag red en bockande häst förra veckan- första gången i år vi rider ute och han blir jätte pigg- och så var jag inte beredd på att han skulle bocka. Hästens huvud slog i min haka och jag hade ont i flera dagar efteråt. Men nu har det gått över som tur är. :) Fast det gjorde verkligen ont!!

Min första foderhäst hade jag en märklig förmåga att ramla av på skumma vis bla detta.

Jag och en tjej till från stallet var ute och red. Vi var på hemväg efter en ganska lång tur och skrittade sida vid sida längs en grusväg på långa tyglar. Babblandes om utekvällar, killar och all sån smörja som två brudar i tjugoårsåldern babblar om. Noll uppmärksamhet på hästar eller dyligt. Då och då prejar kompisen ner mig och hästen mot diket så jag får ibland be henne att maka sig lite ut på vägen.

Plötsligt känner jag att min högerfot fastna i något! Jag kikar ner och ser att den kilat fast i en postlåda:eek: Kompisen märker inget utan fortsätter att babbla om killar och annat och skritta på. Detsamma gör min häst.

Jag mitt spån lägger inte tiden på att få stopp på hästen som lunkar vidare, nej jag försöker istället få loss foten. Och vips så glider jag över bakvalvet. Kompisen märker forfarande ingenting utan skrittar babblande vidare, liksom min häst. Paniken kommer men jag stannar inte hästen. Nejdå jag fortsätter att kämpa med min fot medans jag glider över rygg och rumpan på pålle som tillslut tar slut.

Men den duns åker jag i backen och där blir jag liggande, forfarande med foten i postlådan :D

Hästfan lunkar forfarande bredvid sin polare och min kära komis märker det först då.
-Vad gör du där? var hennes snopna komentar.
Jag hade skitont i svanskotan men skrattade så jag grät. Det måste sett hysteriskt kul ut.
Kompisen svär än idag över att hon missade detta ;) Kan tillägga att kusen var 167 cm hög så det kändes i kroppen nästa dag.:angel:

:rofl::rofl::rofl::rofl: Detta var nog trådens bästa bidrag!! :bow::D:rofl:
Och "skägget" i brevlådan fick just en ny innebörd, med bild och allt!

Knappia
Jag får väl ta o bidraga till tråden och inte bara sitta här o garva... Inte så kul som måmga andra historier. Det var i höstas, köpte hästen i juli så vi var ganska nya för varandra. Skulle bara ut en kort vända och sen skulle det vara bra. Bestämde mig för att öva på att gå förbi vägbommar eftersom pålle var lite rädd för det. Skulle bara gå förbi bommen som låg ca 300 meter från stallet och sen tillbaka... Pålle gick förbi - men inte tillbaka. Och på andra hållet fanns en annan bom så jag kunde inte rida runt heller... Vi kämpade och kämpade och kämpade. Stallägaren var på Ikea just den här dagen. Så vi satt där vi satt. I sex timmar - eftersom mobilen låg i tryggt förvar i bilen. Till slut satt jag på ena sidan bommen, pålle stod på andra sidan. Jag satt på backen och var skitsur - hon stod och sov...

skulle leka jockey på nordsvensk, kortar stiglädren REJÄLT och galopperar (superhårt :angel:), hästen blir rädd för en plastbit, stannar och jag tippar av.
Hon går en bit, jag hinner upp henne och hon travar typ 10 steg.. skrittar, jag hinner upp henne - hon travar 10 steg... 5 km senare är vi hemma.

är ut och kör med samma nordsvensk, har alldeles för långa tömmar som lyckas snurra in sig i hjulen.. paniken stiger och damen springer snabbare och verkar inte alls lyssna längre. Hinner precis stanna henne innan tömmen skulle ha sträckts helt. puh!

Sitter brevid häst, med handen på marken. 450 kg häst stiger på min hand och bryr sig mäkta lite i mitt fäktande med andra handen.. fick inte fram ett ljud pga av smärtan. hmm, ett stort blåmärke men inget brutet!

inte så farliga saker, har för mig att jag berättat värre saker tidigare i tråden :p

Jag vet inte om mitt bidrag är klantigt på det sättet men ganska pinsamt ändå...
Jag ska ta ut en av hästarna i hagen och kollar inte att grimma och grimskaft är ihopkopplade så tankspridd som jag är sätter jag på grimman på hästen och går iväg med grimskaftet DESSUTOM pratande med hästen öppnar grinden och släpper in...grimskaftet:p haha först då upptäcker jag att hästen måste ha lämnat mig 50m tidigare och står och betar gräs en bit bort! Kan ju tillägga att jag var glad att det inte var några andra i stallet då:o

:rofl::rofl::rofl: Jag skrattar så jag gråter!!! Det här är det roligaste jag någonsin har läst på Buke. Foten i postlådan! Hahaha! :bow:

Och fast satt jag!!:angel: Lyckades även ramla av detta fullblod stillastående en gång.

Skulle rida barbacka och hade parkerat honom vid en stor sten. Jusst när jag kastar mig upp tar han ett litet steg närmare mig varpå jag slänger mig snyggt över på andra sidan rakt i backen.

Detta iaktogs av en dam som rastade sin hund. Hon bad om ursäkt för hon trodde hon och vovven skrämt hunden. Lät henne tro det för sanningen var mer genant:o

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka