Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

........... varit orsak till olyckor och annat.

Mitt första möte med hästar inträffade för fyra eller om det är fem år sedan. Det var en midsommarafton och jag var med nuvarande sambo hos ett par bekanta till henne. Då de har en fin hästgård och westernridning både är deras och sambons stora intresse så är det klart att jag skulle puttas upp på en häst.

Jag har (med hyffsad framgång) åkt motocross sedan jag var tre år och är inte rädd för fart eller utmaningar. Så upp i sadeln och håller i "lädersnörena" medans herrn på gården och jag sakta skrittar i väg bort på grusvägen.

Det är en lång raksträcka mitt inne i skogen och när vi efter som jag tycker en evighet i snigeltempo vänder så frågar jag honom om hur man ska göra för att få fart på hamburgaren..

"Kicka till honom då" sa han, vilket jag gjorde.. Felet var att jag trodde han menade att jag skulle kicka på honom hej vilt hela tiden, vilket jag med framgång gjorde. Satan vad det gick, men van vid fart och allmänt orädd så njöt jag i stora drag tills jag började komma lite i otakt och höger fot åkte igenom stigbygeln.

" Det kan omöjligt vara bra" tänkte jag och fokuserade på att få ur foten ur stigbygeln som nu satt runt högervaden. Detta gjorde att jag tapppade tyglarna lite grand och när jag skulle försöka få stopp på hästen så hade jag händerna högt över mitt huvud och flera meter tygel varåt jag än tittade. Den hastiga rörelsen tillsammans med obalans gjorde att jag trillade av till vänster i full galopp och landade på vänster höft.

Min första tanke var att jag skulle bli överriden då jag inte hade någon aning om vad min följeslagare befann sig. Detta visade sig vara helt obefogat eftersom min följeslagare var på betryggande avstånd och bevittnade skådespelet.

När dammet lagt sig och jag gjort en första inventering av skadorna och konstadetade att allt verkade ganska okej, inga konstiga vinklar på armar och ben så kom nästa bekymmer. Hur faen ska jag hoppa upp på hästen? Inte kan jag komma hemlinkande med hästen i släptåg till stallet. Detta av flera anledningar.

För det första: Mitt ego hade fått sig en törn. Trilla en en häst på en grusväg får man inga applåder för. För det andra: min sambo hade regerat enormt kraftigt och likt en vildkatt gått lös på min stackars förjeslagare som lurat i mig dumeter som full galopp det första han gjorde, och för det tredje: det väntade en hästrädd kille som skulle rida efter mig och dealen mellan oss var att "vågar jag rida så vågar du"

Det var bara att leta upp skon som i fallet landat låångt bort i vägkanten och bita sig i läppen medans man satte upp igen. På väg hem så gick vi igenom vad vi skulle säga för att få iväg den hästrädde samt gjuta lite olja på de stormiga vågorna som skulle komma när sambon fick veta att jag "stigit av en smula".

Väl hemma på stallbacken så var det idel glada miner. "Gick det bra, var det roligt, visst är det bra fart på hästarna, vågade du trava eller sktittade du bara?" Frågorna från en glad sambo och hennes ridande vänner haglade och jag sa ja till det mesta.

Jag var helt bortdomnad i hela underlivet och jag kunde bara spela med och steg av med så glad min man kan ha. Den hästrädde strittade i väg och jag gick in i stallet för att i bättre ljus se vad som hänt.

Hela vänster underarm var uppskrapad under jackan. Skönt att slippa köpa ny dyr jacka tänkte jag och knäppte upp jeansen. Där kändes det lite konstigt. Det sov och var bortdomnat i hela vansterdelen av min höft. Det som senare blev ett enormt blåmärke började anas. Märkligt det här tyckte jag. Känns nästan som när jag tidigare buritit armar och ben på crossbanan. Det är en speciell känsla som inte direkt kan förklaras. Gör inte skitont, men annorlunda.

In i stallet kommer sambon som får se mig med brallorna nere och jackan av. En microsekund senare ser hon mina skador och mitt snea leende och vrålar min följeslagares namn med hög röst på på ett sätt som alla män känner igen och med fasa inser att: nu jävlar ligger man inte på plus.

In i stallet kommer han med slokande öron och en blick som man bara har när man vet att nu jävlar blir det" utskällning maximum" att vänta. Jag och min följeslagare lyckades lugna ner henne ganska omgående och förklarade att det var faktiskt Jag, inte han som ville rida fort.

Kvällen blev till natt och när ölen var slut och elden falnat så skulle vi cykla hemåt. Det gick inte jättesmidigt, men det gäller att bita ihop tänkte jag. Väl hemma landade jag i sängen och insåg att detta inte är bra på något sätt. En kraftig smärta från hela vänster sida av min höft gjorde att ligga och sova var inte var att tänka på. Stå funkade fin-fint, men inte ligga. Jag lyckades dock att sova lite grand liggande på sidan (höger)

När sen-natt blev morgon och det var samma konstiga, men allt för välbekant smärta kvar i höften, så ringde jag till sjukhuset för att fråga om råd och ilte tips. Sitta i bilen var inte jätteskönt det heller så jag beslutade mig för att inte åka in till sjukan den dagen, utan haltade runt lite med en öl i handen och trivdes ganska bra med tillvaron ändå. Andra natten var lika lilla som den första, inte mycket till sömn.

Följande morgon så beslutade jag mig för att jag nog trots allt bör åka in och kolla upp vad det är igentligen. Blåmärket som jag anade direkt efter att jag "stigit av" täcker nu hela vanstersidan av min höft och halva röven. Väl inne på sjukan så rönkades jag och frakturer konstarerades. Som tur var så behövde jag inte operera dessa då de låg bra.

Väl hemma igen så kom tankarna på jobbet. Hur ska det gå? Jag kan omöjligt sjukskriva mig för att jag har "brutit röven" då jag inte skulle bli tagen på allvar av någon efter detta, och jag hade inte heller tid att vara borta då jag var mitt uppe i ett viktigt, intressant och riktigt roligt projekt. Detta innebar mycket bilåkande till olika platser i landet vilket var lagom skönt. Bara att bita ihop med andra ord.

Nätterna på hotell efter långa arbetsdagar var inte någon dans på rosor de heller eftersom minsta lilla rörelse när jag låg ner innebar en smärta vilket jag vaknade av. Konstant skittrött i några veckor så kunde jag tillslut kunna sova hela nätter och ca ett halvår senare var både smärtan, blåmärken, svullnaden lagt sig. Svullnaden låg likt en falukorv längs höften, strax under kanten på mina byxor och vägrade att minska under många månader.

Under denna tiden så blev det som ni förstår inte mycket till ridande och om någon undrar om jag blev rädd för hästar så är svaret nej. Det var inte hästens fel utan klantaschlet i sadeln som gjorde att han trillade av. Kanske hjälpte det att jag direkt satte mig i sadeln efteråt innan eventuella negativa och fel tankar kom farande, jag vet inte..

Nu rider varje dag min underbara quarter och njuter varenda sekund...Full fart på både på ridbanan där vi båda gör fin-fina framsteg i reining och i skogen där vi trivs och blir ett lugnt och tryggt ekipage som inte stressar upp oss över så mycket. Har under sista nånader fått upp ögonen för cutting och working cowhorse. Här tror jag att jag har min gren att satsa på. Nästa vecka bär det äv till RHC då jag förhoppningsvis ska få njuta av trevliga tävlingar.

Vi ses....?!

Förlåt för allt svammel och OT, men det handlade trots allt om ridskador till en början:)

Usch, jag kommer ihåg ett minne från det stallet jag är i nu, det var nog det pinsammaste jag gjort!
Jag och min kompis var väl ungefär 11 och 12 år och hade åkt ut till stallet, hennes mamma lämnade oss där själva för första gången.
Vi hade fixat allt i boxen och skulle hämta hästarna, då gick vi och gjorde det, sen skulle vi öppna, då kommer de andra hästarna också och jag och min kompis får panik och sedan börjar de andra trava emot oss, så min kompis släpper hela hantaget till elen och hästarna kutar ut på gården och ingen var hemma. Min kompis och jag fick såklart panik och började störtlipa, medans grannen stog och kollade på och vi visste inte vad vi skulle göra. Jag hade med mig min mobil, men inget batteri i den.
Där stog vi och försökte med allt, men inget fungerade. Sedan fungerade min mobil iaf och vi ringde till hennes mamma som kom ut och hjälpte oss få in hästarna. Dock var hela gräsmattan full med hovavtryck och lite annat.
Jo, detta är ett minne jag kommer ha med mig resten av mitt liv. Nu har jag vuxit upp och blivit mycket säkrare med hästar är (14, snart 15) ;)
Mer behöver ni nog inte veta om den tabben vi gjortde... hehe.

´Ny medlem o såg tråden. Sjukt "skönt" att få det bekräftat att alla gör fel. Okej det VISSTE man innan, så det är inget nytt för en. Men man tänker ofta inte på det och är jätterädd (iaf jag) att göra fel eller skämmma ut sig själv osv! :)

eftersom det är lite begränsat av vad man får göra på ridskolan/inte (och hos medryttarhästen jag har) så har jag inte råkat ut för så många misstag. men ett o annat ...

Jag och min kompis (har medryttarhästar hos samma familj) ska rida deras hästar medans mamman och dottern är i göteborg.
*Vi har precis tagit in dem jag står hos ena och tar av vintertäcket, hon står hos andra och tar av vintertäcket. helt plötsligt springer hästen ut ur stalldörren och vi får mer eller mindre panik. Går ut för att leta utan större framgång. Inte långt efter går jag tillbak för att hämta ngt att locka hästen med och märker sen att han ganska direkt sprungit tillbaka i stallet, puueh! Han är inte väldens oräddaste häst så han villenog tillbaka till det trygga ändå :).

*Vi tog in hästarna i stallet utan att kolla upp på taket. Hade hängt snö över stalldörren (på taket, men det kunde åkt ner ju). Sen så höll pappan på att tina upp vattenledningen och hade konstiga saker där? Vi ville inte "störa" upptiningen så jag stog för när vi tog in hästarna så den inte hade ngn chans att trampa. Vi red ut och sen när vi kom tillbaka fick vi en utskällning eftersom vi inte tagit bort snön på taket (tänkte inte ett dugg på snön då det va snö överallt :$) och sen över att vi låtit sladden sitta i osv. Pinsamt, men det hände inget och vi har lärt oss av misstaget. De är dock inte sura på oss för det utan mer för att vi inte skulel göra det igen !:)
Dessutom hade jag försökt ta bort sakerna han använt vid upptining av vattenledningen, men då hade det tydligen varit en infravärmare som jag greppan tag i så mitt finger blev lite "bränd-mygga". Eller det luktade iaf så.. Så därför ville vi inte peta så myce tpå det.
Aja långt inlägg (:$)

-kl

Tänkte att det var mysigt att borsta hästen ute. Binder fast hästen i en liten träbänk(som inte satt fast i marken). Hästen går omkring lite, bänken rör på sig...hästen blir rädd, kastar sig bakåt...bänken anfaller. Hästen skenar...bänken följer med. Slutade dock lyckligt efter en språngmarsch efter häst+bänk. Lyckades kasta mig efter bänken och få stopp.... Kan tilläggas att hästen var såld och skulle åka till nya ägaren dagen efter, haha!

Letar upp gamla favorittråden och fyller på med en ny grej som hände i söndags:

Tycker att det har stått så mycket i tidningarna om lösa och påkörda hästar under hästen/vintern och brukar när jag ser dessa notiser undra varför folk inte har bättre koll på sina djur, hur svårt kan det vara liksom.

I alla fall, i söndags hade jag utsläppet. Våra hästar går ut själva till hagen, man bara öppnar alla boxar så knatar alla 16 iväg i en rad, utom två som står i en annan avdelning som man får ta i snöre och leda ut från baksidan av stallet. Den lilla grusvägen som löper förbi stallet ska spärras av med två rep så att hästarna går på insidan av staketen hela vägen till hagen.

Nå, jag hade släppt ut alla de "självgående" hästarna och gått och hämtat de två andra och rundade stallet från baksidan med dessa - då ser jag att jag bara har satt för det ena repet för grusvägen:eek:!! Inga hästar syntes till heller, så min första tanke var att de hade rusat iväg medan jag hämtade de två sista och försvunnit i bästa fall nånstans i skogen eller i värsta fall dragit in till Stockholm city via E4:an. Men som tur är så är ju våra fyrbenta vänner inte så smarta, så när jag kollade ordentligt runt hörnet så hittade jag allihopa vid en god buske - de hade inte fattat att det var fri lejd... Gud , vad rädd jag blev och tacksam att inget hände. Fattar inte vad jag tänkte på, hur kan man sätta på bara det ena repet, hinna glömma det andra under en sträcka på 2,5 meter!?!??

Ja misstag gör nog alla och jag minns inte äns alla från mina tidiga år som ryttare, men många turer och vurpor blev det med shettisarna!;)

Ett klassiskt misstag dock: När jag var i 11 års åldern hemma hos en kompis som hade travar nordisar skulle vi gå ut i hagen och borsta ett sto jag bar endast tygskor den inte alltför nätta damen ställer sig på foten min och jag får full panik och gör som man inte ska dvs drar undan min fot vilket resulterar i blåmärken och en stortånagel kvar i strumpan. Kan tilläggas att jag fick bära bandage och en röd raggsocka på skolavslutningen bara några dagar senare, jätte tjusigt!

Ett annat misstag var sommaren 2009 våran c ponny hade lyckas smita ur hagen (måste gått under tråden ) jag var såklart själv och den ända vägen in var under tråden vilket han nartuligtvis inte ville jag provade flera ggr att hålla upp tråden med ena handen och i grimman med andra handen men han vågade inte gå under, så i stället för att hämta hjälp vilket var min sambo som låg inne och sov detta var på kvällen såklart så bestämde jag att prova gå mellan fårhagen och hästhagen vilket bara var en liten smal gång, ibörjan gick det fint men när vi kom till det smalaste stället så får han fullkomlig panik och tycker att han är fastklämd och ska bort därifrån vilket blir vägen över mig som han sprang över det var inte alls mysigt att ligga på backen och se hovarna ovanför mig som tur va trampade han inte på mig men jag fick fina blåmärken på röven min och en handled som värkte veckor efter.

Har också lyckat ta i strömtråden så strömmen gått via mig och in i hästen som jag hållit i så det smällt till.

Listan är nog väldigt lång men det är detta jag kommer på nu.

Har också lyckat ta i strömtråden så strömmen gått via mig och in i hästen som jag hållit i så det smällt till.

Åh, det har jag också gjort! *ryser*

Bara det att hästen jag ledde var en unghäst som jag tror var nyskodd, med kedja under hakan, och någon hade lyckats lägga eltråden mot järngrinden som stängde hagen.
När jag skulle ta runt hästen för att komma in genom grinden höll jag en hand i kedjan, och la den andra på den strömförande järngrinden :crazy:

Aj i mig. AJ i hästen!
Han litade aldrig riktigt på mig igen. Konstigt nog. :angel:

kl

åh så mycket dumt man hittat på...

var ute och red själv i skogen, 12-13 år, på en travare som fortfarande gick på banan. har varit storm några dagar tidigare och skogen var full av nedfallna träd - jippie tänkte jag, hoppning på g! styr mot ett träd som nog mätte 120-130 med grenar, på en liten, smal stig full av rötter. :crazy: häst tänker "knappast" och stannar. jag vänder, rider på igen, häst tänker fortfarande "knappast!" men 3-4 försök senare ledsnar hon nog och hoppar över! :eek: båda två välbehållna, som tur var.

jag och en kompis som red en isis i samma stall får för oss att löshoppa hästarna. vid 90-100 tycker travaren att det börjar bli lite högt, varpå jag får den lysande idén att hoppa upp på henne för att kunna driva på. ingen sadel, inget träns, ingen hjälm... det gick fint men naturligtvis kommer mamma körandes på vägen bredvid paddocken precis då! :o vilken jäkla utskällning jag fick...

jobbade i ett turridningsstall utomlands, där vi hade ett gäng tjejer som red lektion. en dag skulle jag ha dressyrclinic för tjejerna, som inleddes med en ordentlig teoriomgång och sen skulle jag rida lite och avslutas med sitsträning på lina för tjejerna. jag red en yngre ponny med mycket egen vilja, men rätt trevlig att sitta på. men hon hade problem med ena varvets fattningar! så efter otaliga försök där jag påpekat vikten av att sitta rätt osv, lutar jag mig lite lite framåt i ren frustration i fattningen.. hon bockar, jag hamnar hängandes rakt ut från sidan med båda fötterna i stigbyglarna, där vi studsar runt ett tag innan jag åker i backen och landar på rumpan/ländryggen. tjejerna blev helt förskräckta men jag kunde ju inte visa hur jävla ont det gjorde, utan det var bara att sitta upp och göra om/rätt. sen kunde jag inte sitta på 2 veckor...

ett par månader senare, hemma i sverige, skulle jag rida en treårig hingst stor som ett hus. precis när jag ska sitta upp i ridhuset, från pall, hörs ett ljud och han stelnar till. jag som redan står i ena stigbygeln tänker "jag hinner!" och slänger över benet. han exploderar, studsar över pallen, gör otaliga capriole-liknande konster. jag har långa tyglar och en stigbygel, och precis när jag tänker "nu, NU har jag hittat balansen igen!" så ställer han sig rätt upp på bakbenen och jag drattar i backen, varpå han ställer sig på min fotled (som tur var oskodd). landar precis på samma sätt som från ponnyn, men från typ 1½ meters högre höjd...

Vet inte om man kan säga att det var korkat av mig, eftersom jag ändå tänkte mycket på det, men i alla fall...
Har ett sto som förut kunde få panik och slita sig när hon stod uppbunden och sedan var hon helt lugn igen, så hon hade alltid lädergrimma för att grimman ska gå sönder om grimskaftet råkade hålla när hon slet sig.

En dag stod hon uppbunden i en stor stock vi satt upp utanför stallet.
hon fick ett ryck och skulle slita sig, men både grimman och grimskaftet höll och den stora stocken slets upp ur marken.
min stackars häst drog iväg med den ca 60 kg tunga stocken slängandes mellan benen.
jag springer helt panikslagen efter och försöker få tag på henne så att jag ska kunna få bort grimskaftet.
jag kom ikapp henne när hon gick omkull, men lyckades inte komma nära då hon flög upp och stocken slängdes upp och jag fick ducka för att inte få den i huvudet.
hon drog iväg igen och gick omkull 6-7 ggr på en 200 meterssträcka innan grimskaftet äntligen gick av.
hon drog iväg utan stocken med mig efter och jag hittade henne i en skogsdunge ett par hundra meter bort.
hon stod och skakade och var så blodig att jag inte ens kunde se var såren var någonstans.
vet. kom ut ca 20 min senare och jag räknade alla sår till 55-60 st varav två dränerades.
tack och lov att det inte gick värre, då hon inte hade några värre skador än sårskador..

Lät en i mina ögon duktig instruktör försöka lasta min transporträdda häst då jag hade börjat ge upp hoppet(har dessutom svårt att säga nej).. Hon satte grimskaftet runt bommen vilket resulterade i panikslagen häst som kastade sig bakåt tills repet gick av. Detta resulterade i sin tur 10 gånger mer svårlastad häst efter än innan då han får panik och kastar sig varje gång som han får för sig att man ska sätta fast honom..

Här kommer lite jag har gjort :)

14 år: Jag och några kompisar ska undersöka ett hus långt in i skogen, Vi knäpper fast hjälmarna i sadeln drar upp stigbyglarna och knyter tyglarna, och släpper dom i tron om att de äter ju ändå bara gräs (a) De betar ett tag. men sen så råkar vi förstås smälla i något så de blir rädda och drar !. Min ena kompis som fick tag i sig ponny tänker sätta sig upp och rida efter , har ju självklart glömt att sadel gjorden är ju inte spänd och sadeln snurrar runt och hon ramlar av. Så hon ligger liggandes på marken och det blir 112 -,- Den andra kompisen springer efter hästarna. och jag stannar ju för att ta hand om min skadade kompis.haha. På vägen hem hittas det bitar i frå utrustning . Det var asfalterad väg hela vägen också . runt 1 ½ km kanske . Det sluta bra ialfall :)

15 år. rider barbacka med grimma och grimskaft med en busig pigg ponny, utan hjälm, rider ut med en kompis som går med. Hon ska självklart skojja med mig att börjar springa framför mig och säger nu kommer vi fram i trav, och självklart blir min häst helt till sig och tar världens galopp istället och världens rodeo språng och jag flyger av, VAr ju bara att gå tillbaka till stallet och där stod hon utanför hagen med en osyldig blick -.-

16år : Jag är på ridläger med min häst, jag och en kompi går ner med hästarna till vattnet, Jag sätter mig upp med kläder och försöker gå ut i vattnet , men hon vill inte, men eftersom jag är envis så försöker jag tills jag kommer i, men när jag väl är i tvärvänder hon och jag åker i . Kommer tilbaka dyngblöt, de frågar mig vad som hänt och jag vågar inte säga att jag tvingat i hästen i vattnet för att sedan ramla av så jag säger att hästen ville så gärna ut i vattnet så hon drog ut mig :D Haha vad fult det måste ha lätit igentligen (A)

17 år: Vi ska prova sätta släden på varmblodet. Självklart satt inte skaklarna på släden ordentligt och hon som hållde henne höll inte ordentligt. Så när hästen ska ta i för att dra åker bara skaklarna med och hon bli livrädd och bara springer.,hoppar över tråden in i hagen med skaklarna efter sig springer som en galning och vi bara väntar på att hon ska lugna sig , tillslut springer hon såpass nära så jag får tag i tömmarna och får stopp på henne. Men självklart så har själva eltråden virrat upp sig och blivit som en fisklina som är runt hela benen. Så det var att försöka lugna henne och fort hämta sax och i panik skydna sig att få bort det så hon inte får mer panik att hon är insnurrad.
Det sluta bra fast fick några skärsår runt hovarna. men läkte bra. Kanske inte sätter henne efter en släde bara mer -.-

haha
den första incidenten där blir som en bisarr men hemskt komisk wendy-serie i mitt huvud :rofl:

Har ett ganska färskt misstag i minnet, jag och hästen beger oss ut på promenad, -30 med friska vindar = sviiiinkallt.
När vi kommer tillbaka till uppfarten av gården tänker jag att "äh, släpper hästen så jag kan värma händerna innan för jackan":idea: Jag går med armarna i kors och hästen snällt lunkande bredvid, in på stallplanen kommer vi när hästen börjar se förvirrad ut,
Nänä! tänker jag "Har vi kommit såhär långt så ska det bannemej gå vägen!" Jag traskar helt sonika i förväg mot stalldörren. DUMT.
Hästen har stannat, än mer förvirrad, tittar på mig och förstår inte hur det inbillade grimskaftet blivit så långt!?
Jag ser en snabb tankeblixt fara igenom huvudet på henne: GRIMSKAFTET FINNS INTE:eek:
Varpå hon i full panik springer ned mot infarten, totalt förvirrad, trampar på en ispöl som (tur nog) krasar under hoven och får henne att kasta om och komma tillbaka i full kareta, Förbi stallet än en gång med en blick som skriker "HJÄLP MIG! JAG KAN INTE STANNA!" sedan försvinner hon upp mot kohagen, och hela tiden har jag stått där vid stalldörren med armarna i kors innanför jackan som ett fån.:cool:

Ungefär där någonstans vaknar jag till liv, känner på mig att hästen kommer komma förbi ännu en gång efter att hon fått syn på de svarta bestarna i hagen. Langar snabbt ut en hink med godis, öppnar dubbla stalldörrarna på vid gavel, sedan väntar jag i vad som känns som en evighet..

Men skam den som tvivlar på sin magkänsla! Tillbaka kommer hon i den trav hon aldrig bemödat sig att visa upp på banan, tvärnitar jämte mig och godishinken varpå jag snabbt knäpper fast henne och allting är tillbaka till det vanliga igen:angel:

Jag är otroligt lycklig över att min häst är rädd om sitt vackra utseende, vill inte tänka på alla gånger det kunnat sluta illa om det inte vore för detta:bow:

kommer på massa fler när jag sitter här och läser...

skulle lasta en travare, hingst, efter tävling. han knallar på släpet lika snällt som alltid, precis innan har jag dessutom deklarerat för dåvarande PV hur snäääälla och lätthanterade travhästar är.. sätter fast hästen och går ut på andra sidan släpet istället för genom dörren. häststackaren tror att vi ska ut igen, jag går ju "bakåt" så han försöker följa efter! slutar med lös hingst på stallbacken... :o tur han var så snäll som jag utmålade honom som!

jobbade på ett stuteri (samma ställe som jag åkte av 3års-hingsten) där det fanns 3 hingstar. en överjävlig 6åring (longerlina + kedja), en gudasnäll 3åring (vanligt grimskaft) och en sjysst 4åring (eg longerlina..). ska ta in hästarna, av någon anledning är 4åringen tokladdad och ingen av oss orkar gå och hämta linan, han sticker, jag tappar honom och vips, lös hingst. suck.

ska rida ut en unghäst för första gången, på ett turridningsstall jag jobbade på. vi följer med en 1timmes skrittur, lagom start för en liten plutt och bra sällskap med stabila hästar! den som sadlar sätter på svanskappa eftersom sadeln glider fram, jag tänker inte mycket mer på det. första biten av turen går uppåt och efter ca 40 min så sitter jag avslappnat och har konstaterat; "fan det här går ju hur fint som helst!" lite nedförslut och PANG så försvinner ponnyhalsen och jag ligger på backen! han hade ju aldrig haft svanskappa tidigare... jag tackar gud att jag hade hjälm för en gångs skull eftersom jag såg hans ena framhov ställa sig en centimeter framför mitt huvud!

samma turridningsstall, vid stängning. 2 i personalen red varsin häst i grimma och grimskaft, utan hjälm, uppför backen. 5 min senare släpptes "flocken" upp och fanns ingen bil nere så gick den duktige upp, vi andra kravlade oss upp på en häst och red med flocken. oftast i galopp. har varit med om vilda bockturer där åskådare undrar hur i helskotta jag suttit kvar (svar: ingen aning/överlevnadsinstinkt!), närapå krock med bil, bockningar i nedförsbacke i barancon, race med galopphäst osv.. idioti.

Har en gullig historia; var ute och red min nyss inridna arab. Det var vår och solen skiner och allt var jättehärligt. Jag satt på långa tyglar och skrittade när vi kliver ur skuggan in i solen. Hästen ser sin egen skugga,blir så rädd att han hoppar till,vilket leder till att han släpper en fjärt som verkligen skrämmer honom och han måste skena hem...
Nu är han känd i byn som hästen som är rädd för sin egen skugga och fjärt:)

hahahahaha, tårarna sprutar :rofl:

Haahah jag skrattar så jag dör xd Men skönt o se att man inte är ensam med alla dessa misstag hehe :) Jag har så mkt misstag att jag inte kommer på dem xd

Jag tog en barbackatur ut i skogen på min gamla ponny förra hösten. Mitt ute i ingenstans ringer mobilen och jag svarar. En av mina bästa vänner som jag tyvärr inte pratat med på ett tag. Jag fortsatte framåt pratandes en stund och var väl inte alltför koncentrarad. Sedan märker jag hur min normalt sett ganska stabila gamling stelnar till under mig och jag tittar mig omkring. När jag såg älgen som stod rakt framför och tittade på oss på 25m håll ångrade jag att jag svarat i telefonen. I det läget insåg jag vilken tur det var att det var just en trygg gamling som jag satt på. Samtalet avslutades snabbt och vi passerade älgen utan att någon greps av panik men det var inte min förtjänst. Mobilprat till häst-nej tack.

kl

Jobbade extra på ridskola ett tag, hade insläppet en kväll och det var ett par småtjejer som ville hjälpa till. Jag var väl runt 14 då. Fyra unghästar i ena hagen, de tar varsin och jag ska förstås visa hur himla duktig jag är och ta de andra två samtidigt:idea: Lyckas trassla ut båda hästarna genom grinden utan missöden, börjar stilla traska mot stallet och tycker att det här går ju bra! Då halkar unghäst 1 till på en isfläck, vilket skrämmer unghäst 2 så den kastar sig in i sidan på sin kamrat. Häst 1 blir rädd och drar iväg i vild galopp, varpå nummer 2 vill följa efter. Han stämplar mig rejält på foten och mer eller mindre släpar in mig i stallet där häst 1 tack och lov väntar. Tjejerna glodde på mig med stora ögon, men särskilt impade tror jag inte de var :p

En annan gång när jag var nåt år äldre följde jag med en ridskolegrupp ut med min egen häst. Jag red sist och skulle hålla lite koll på gruppen då ryttarna var ovana. Efter ett tag tyckte jag det blev himla enformigt att skritta och bestämde mig för att hålla in min häst och sedan galoppera ikapp de andra. Bara det att när jag kom farande bakifrån tänkte ridskolehästarna Jippie, nu blir det rodeo! Ungarna virvlade som höstlöv genom luften och hästarna var överallt och ingenstans. Det var otroligt pinsamt, och när det blivit någorlunda ordning i ledet fick jag frågan vad som hänt. Hasplade ur mig något om att jag stannat för att dra sadelgjorden och min häst blivit skrämd och stuckit. Jag gjorde iaf aldrig om det igen :o

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka