Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Jag vet inte om mitt bidrag är klantigt på det sättet men ganska pinsamt ändå...
Jag ska ta ut en av hästarna i hagen och kollar inte att grimma och grimskaft är ihopkopplade så tankspridd som jag är sätter jag på grimman på hästen och går iväg med grimskaftet DESSUTOM pratande med hästen öppnar grinden och släpper in...grimskaftet:p haha först då upptäcker jag att hästen måste ha lämnat mig 50m tidigare och står och betar gräs en bit bort! Kan ju tillägga att jag var glad att det inte var några andra i stallet då:o

Det där har jag gjort ett antal gånger och inte märkt det förren jag ska ta av grimman i boxen igen. Hästen har snällt följt med mej in iallafall :D Tur att jag har snälla hästar som bara ser grimma och gimskaft som något symboliskt som betyder att man ska följa med matte :love:

knapp

Jag hade min känsla för timing fullständigt felinställd idag :crazy: Ute och gick med hästen och tanken var att med hjälp av lite godis få hästen att tycka om tåg i full karriär. Det gjorde han nämligen inte alls innan och så har det fått förbli. Vi kom nämligen aldrig ner till tågen för häst började fnysa och gå på tvären på grund av ett par soptunnor vi skulle passera. Så vi började helt enkelt träna på dem först. Tur var väl det. Jag lyckades nämligen, tvärtemot min avsikt, med konststycket att med godis förstärka rädslan för soptunnor, eller rättare sagt, beteendet att skygga för dem :crazy: Så från att ha en häst som hajade till vid den specifika soptunnan så hade jag en häst som drog stora växlar på allt som ens liknande en soptunna och sen tittade på mig och undrade var hans belöning tog vägen :grin:

Fick lägga ner resten av promenaden till att rätta till tre godbitars verk; efter att ha dragit ett par djupa andetag och startat om hjärnan ett par gånger. Några tåg var inte ens att tänka på.

Haha det påminde mig om när min styvfar skulle slänga upp mig på en stor ardenner(1,70). Jag skulle rida barbacka och han skulle hjälpa mig upp, han tar tag i mitt ben och ska skjuta upp mig, men han tog i alldeles för mycket så jag flög en bra bit över ardennern och rakt ner i backen på andra sidan.

Jag nuddade inte ens ryggen på ardennern när jag for över.

Jag blev mäkta förvånad där jag satt på andra sidan hästen:p:D

kl

om somrarna går shettisarna på ridlekiset där jag jobbar i en jättemysig sommarhage en bit bort. Den är verkligen perfekt, med massor av högt, men rätt näringsfattigt gräs, skyddande träd och en gammal förfallen gård på på ena sidan som ger lite vindskydd. Dessutom finns det en pump i hagen, så man slipper bära vatten. enda problemet är att hagen ligger ca en kilometer från stallet, så det tar en liten stund att få in hästarna till ridlektionerna. Vi brukar vara tre stycken, och då tar vi 2+2+3 hästar (två går redan vid stallet, antingen de två lite mobbade eller mobbarna...), men någån nång var vi bara två och skulle ta fyra och tre hästar var. I vanliga fall får ju den med tre de snällasta hästarna, men nu var det ju jag som fick ta tre, och det blev då "värstingarna" (som var för sig kan ledas av barn, men tillsammans... :devil:...), den glupskaste, den hetaste och den starkaste... Allt gick väl rätt bra, förutom att axlar och armar var rätt ömma efteråt... Men hon som hade fyra (stallägaren, eftersom hon känner hästarna bäst) hade nog mer problem, men två lata och två pigga ponnyer, dessutom var två av dem inte helt förtjusta i varandra... Man ångrar sig dagen efter, men antagligen kommer vi vara för lata för att gå två gången även i sommar :P.

sen har jag sagt något rätt korkat (hör kanske inte riktigt hit...); när vi höll på och spänna på ett par av shettisarna när vi var på utflykt vid en liten sjö kom två större hästar/d-ponnyer. Vi stod mitt ivägen, så jag sa:
"Oj, nu får vi akta oss. Nu kommer riktiga hästar"
och det har jag fått höra nu några gånger, speciellt när jag beklagar mig över föräldrar som på fullaste allvar säger till sina barn när de är på ridlekiset "när du blir större kan vi rida tillsammans, på riktiga hästar".

kl
Det här hände för någon månad sedan när jag gick ut i hagen med kvällshöet till hästarna. Jag har en stor grön säck från Jula som nog är tänkt att bära löv i, men den funkar jättebra som höpåse. Den stå också upprätt själv utan att jag behöver hålla i den när jag ska fylla. Så jag fyller den med nattransonen hö till fyra hästar, går ut i hagen och fyller detta i höhäcken. Så långt allt väl.

Ser att gammelstoet håller på att tappa grimman, den sitter bara över ena örat så jag ställer ner säcken och går fram till henne och fixar grimman. En minut senare vänder jag mig om och ska ta säcken med mig in i stallet.
Säck borta! Tittar mig om i hagen och får se min tvååriga valack med hela säcken över skallen vandrande runt i hagen med noll sikt! Och han styr kosan rakt mot eltråden. Jag blev ruskigt snabb där, och han springa i kapp en mycket förvånad häst som såg riktigt nöjd ut med att ha återfått synen i gen.
Sensmoral: Lämna ingenting i en hage med nyfiken unghäst.

Maria

kl för inte så länge sedan då jag skulle rida barbacka så hade jag stora problem med att hoppa upp, först så skulle jag parkera hästen brevid en lagom hög sten, men pollan ville inte det utan ställde sig för långt bort hela tiden. fick nog och tog en skranglig metallsågbock och stälde brevid hästen, tog ett kliv upp på den, hästen ett kliv framåt och jag ramlade ner under hästen på ngt sätt varpå hästen hoppade undan.
tillslut så kom jag upp för att skritta i en 10 min fram och tillbaka på vägen :/ inte värt allt slit med att komma upp egentligen.

Jag red en ponny som inte blivit riden ute så mycket. Hon var redigt trälig och slängde av ridskolebarnen så jag red henne ofta själv. Iallafall galopperar vi i fullfart på en stig som delade sig i två, till höger fanns hinder jag ville hoppa och till vänster kom man ut så man såg ridskolan. det hela resulterade i att hon galopperade rakt fram och krockade med huvudet in i ett stort träd :angel:

16år gammal stod och borstade mitt halvblod med öppen boxdörr som vanligt, då ett sto(de gick i samma hage och kände varandra mycket väl!) passerar/stannar till eftersom jag och ägaren pratar, Men till saken hör att stoet varit hos en hingst som hon nekat dagen innan och var inte på humör. Min häst som ALDRIG tidigare visat något inresse får plötsligt för sig att hon är skitsnygg. Hon börjar veva med frambena, då försöker jag trycka in min häst i boxen, han börjar veva. Båda två träffar mig exakt samtidigt och där rök mitt korsband...:crazy:

Åkte pulka efter min häst trots att det bara var 2cm snö ute, efter några varv vill de andra åka och jag väljer att "låtsas" ramla ur pulkan (hur dum får man va?). Resultatet blev trasig handled, gör ont, svullnar osv fortfarande efter 4år...

Det absolut, absolut dummaste jag har gjort är när jag köpte min häst. Han var då 2½år, och jag hanterade honom alldeles för mycket (och med för lite kunskap)! vilket resulterade i att han nu har tappat lite respekt för människan,.. han är absolut inte dum på något sätt, är nästan av en favorit i stallet (med ca 20st inackorderingar och mer folk därtill som vistas i stallet) men felet är att han är väldigt bufflig, går på folk osv.. Jag har verkligen fått slita med honom det sista halvåret för att han inte ska gå på mig! han har dock blivit mycket, mycket bättre men jag tror aldrig att det kommer bli riktigt bra.

kl

Oj, har gjort mycket dumt... det senaste var väl när jag fick för mig att jag skulle passa på att lastträna när jag för en gångs skull var själv i stallet (gillar inte att ha "publik"...) Jahapp, fäller ner rampen och går och klär på hästen. Lastträningen gick jättebra, hon gick på och av tre gånger efter bara lite övertalning och jag var helnöjd. Dock noterade jag att det var väldigt vad släpet var ostabilt, gungade som fan när man gick på rampen. Jaja, är säkert bara lite dåligt med luft i däcken tänkte jag. När stallägaren dök upp var jag klar, men hon såg att hästen var transportklädd och undrade om vi skulle någonstans. Näe, vi har lasttränat! sa jag glatt och pekade mot transporten som fortfarande var öppen. Stallägaren såg ut så här: :eek: och utbrast -Men du har väl inte lasttränat utan att den sitter fast?!? Transporten kan ju välta!

Note to self: Lasta aldrig i enaxlad transport som inte är påkopplad. Tur att man har en slimmad häst :p

kl

Note to self: Lasta aldrig i enaxlad transport som inte är påkopplad. Tur att man har en slimmad häst :p

Shiiit, då hade du tur! :eek: Min finka tippar om man ställer sig två pers på rampen! Skulle jag gå på med hästen skulle den vika sig på en gång.. :crazy:

När jag hade köpt min ponny så tänkte jag att vi skulle ta oss en mysig tur i snön och gjorde mig beredd att sitta upp.
Såklart visste jag ju att jag hade en väldigt känslig ponny, men det gick ju bra igår att sitta upp, så jag höll inte i tyglarna mer än vad som behövdes och när jag slänger över benet börjar ponnyn traska iväg så att jag hamnar bakom sadeln...
Det blev en oändlig rodeotur, och jag kunde inte ramla av, vi for runt överallt på gården och jag satt som klistrad bakom sadeln medans ponnyn sparkade och skenade som en tok för att få av mig - när jag "äntligen" lyckas kasta mig av flyger jag rätt in med huvudet i transporten.

Stallägaren som precis hade kommit ut från sitt hus på gården hade ju sett alltihop och när hon försäkrat sig om att jag levde började hon asflabba och hon retar mig fortfrande.
Ponnyn stod däremot och tittade på mig som om jag var dum i huvudet, men sen var det bara att sitta upp och rida iväg på en ponny som var mycket nöjd över att sin ryttare satt där hon skulle! :grin:

KL

Ojojoj...många skratt har lockats fram av den här tråden!!! :rofl:

Jag lånade magen på ett sto för 3 år sedan, och hade tillsammans med hennes ägare morgonfodring och utsläpp. Ägarens andra sto var också dräktigt, och de delade hage.
Allt var frid och fröjd och morgonen gick sin gilla gång.... Vi fodrade alla hästar (runt 15 st) släppte ut, och tog sedan en välförtjänt kopp kaffe. Morgonmys!!!
Sedan var det dags för hundpromenad. När vi närmade oss stallet igen såg vi på långt håll några rosa täcken komma lunkande på grusvägen bakom hagarna. "Åh, det är ju likadana täcken som jag har på mina", konstaterar kompisen och vi tjattrar vidare om ditten och datten.
Precis samtidigt kommer vi på det orimliga i att någon är ute vid våra hagar med vintertäckade hästar!!!! (kalldusch nr 1)

Gissa om vi fick bråttom! :crazy:
De två frihetsnjutande damerna lät sig snällt fångas in, och vi gick tillbaka till hagen. Det visade sig att leddet på motsatt sida av hagen från där vi släppte in, stod vidöppet. Vi gnällde lite "ska det vara så svårt att....:cool:" innan vi kom på att vi själva tagit in dem det hållet kvällen före..... (kalldusch nr 2)

Haha .. ja de finns jue MYCKE misstag man har gjort.. minns nog inte ens hälften typ *S* antar att man lärde sig av dom och gjorde de bättre nästa gång :P ...

Lät en kompis rida på connemaran vi hade när ja va mindre .. en c-ponny .. de kom en traktor upp för backen å ja glömde tydligen att hon va traktor rädd ( hade ja suttit på själv hade jag säkert kommit ihåg de *S* ) .. Slutade me att hon skenade till bortre sidan av planen å kompisen i backen .. tur att de gick bra

Gick ut me en halvblodskille på 5 år .. lite nipprig ute å ist för att ta på träns så tar ja på repgrimma .. tänkte att de borde räcka .. Slutade med att jag låg i longerlinan massa meter bakom honom och åkte på magen för att han skulle stanna.. vilket han som tur e gjorde tillslut .. o ännu mera tur att de va snö å inte annat underlag *S* ... REsten av prommisen va lugnare :D

Jobbade på travet och lärde mig att man ska alltid själv kolla hur sakerna sitter fast när någon annan selar.. ( både pga egen tabbe o andras har ja lärt mig det ) ... Hade med mig en kompis ut i rockarden på mysiga Romeo Sund som ja kört fleeeera ggr och allt gått fint .. Gick fint ett halvt varv runt rakbanan med men sedan skenade han iväg .. lyckades få in han på stallplanen och hålla honom där men foort gick de.. Ja flög av i en kurva, rullade runt å kastade mig upp på benen igen... Kompisen åkte av rätt bakååt på ryggen och hästen stannade mellan två hagar då de va stängsel bortanför med.. Alla klarade sig fint men hon åker aldrig häst å vagn igen .. va första o sista gången för henne...

En annan gång så selade jag och tränaren åkte ut .. kom tillbaka efter en liten stund å bad mig sätta fast tömmen ordentligt .. hade glömt spänna spännet med =S TUR att de va en sådan me ståskena i så att den satt kvar tills han kom in igen iaf.. Han hade gjort samma tabbe med en gång *S* Man gör den bara en gång aldrig mer sa han å så sant som de va sagt

Hade köpt min nuvarande häst o då även en till häst som i dagsläget är såld ... For ut å red min andra häst samtidigt som min nuvarande fick stå kvar inne i stallet för ja tänkte rida honom sen .. Va ingen hade sagt va att han KLARAR INTE av att stå inne själv .. helt svettig å tossig står han inne i boxen när ja kommer tillbaka ... leder ut honom å väl ute så i glädjen av att komma ut så lyckade han slita sig å sparka backut av lycka ... Gissa vem som stod bakom *S* ... Utsidan av mitt högra knä fick sig 4 broddhål .. TUR att ingen brodd träffade knäslålen iaf...

Man ska ju alltid släppa tyglarna när man ramlar av sägs de ju men den vanan har ja aldrig fått in i huvudet utan jag håller hellre i så att inte hästen springer iväg å gör illa sig osv .. de slutade i ett brytet lillfinger sommaren -07 när min häst snubblade i en nerförsbacke å jag åkte av men tygeln satt kvar runt lillfingret.. Fortsatte rida ja tills ja märkte hur fingret hade svällt inne i handsken *S*

Kände att sadelgjorden satt lite löst men hade inte en tanke på att göra något åt det.. satte av i galopp o min häst gjorde ett bocksprång å där satt ja nästan på sidan av honom *skrattar* .. Tur han stannade lika fort och jag fick krångla mig upp

Hehe ja de va lite från mig iaf de :bow: sköj tråd

Senast ändrad av en moderator:

kl

Kan ju dela med mig av en dum tabbe jag gjorde för några veckor sedan.

Skulle ut o rida en sväng barbacka. Tänkte rida med kapson+ träns då han funkar väldigt bra med det. Tar på kapsonen, spänner allt ( sitter ju åt runt nosryggen). Sedan skulle jag tränsa men han vägrade att öppna munnen o ta bettet. Stog en bra stund o försökte och kände hur irritationen växte inom mig. Tillslut kom jag på : han kunde inte öppna munnen tillräckligt för att ta bettet...:crazy: Hade helt glömt bort att jag ska tränsa innan kapsonen ska på. Fick dåligt samvete som bara den för att jag blivit så sur på honom fast allt i själva verket var mitt fel.

Men hur som helst, jag bad om förlåtelse till honom, bytte plats på grejerna och hade en jättefin uteritt :D

För några år sen jag skulle tävla. Tvättade av hästen ordentligt på kvällen innan, sprayade hästen full av pälsglans....sen skulle jag ute och ta en härlig skrittur som avslutning, barbacka för att inte smutsa ner min skinande blanka häst. Hoppar upp på henne och med magen över ryggen inser jag att hon är hal som såpa. For alltså med full fart över ryggen på henne och landade på händer och armbågen på andra sidan rakt ner på den hårda grusplanen.....full av skrapsår och ömmande armar kände jag mig som en idiot. Hästen stod kvar men tittade förvånat ner på mig som låg halvvägs under magen och grät och kved och hade ont...
Efter det insåg jag att det räcker med pälsglans i man, svans och på korset...
Skämdes som få och sa till mamma att jag hade ramlat. Det var väldigt svårt att tävla dagen efter, sönderskrubbade ömmande händer och armbågar.....

Jag har faktiskt inte gjort så mycket sånna här saker!
En gång glömde jag sätta tillbaka nedre tråden vid ingången så att fem shettisar rymde.

Sedan så red jag min förra häst på pessoabett med, det är nog det värsta jag gjort.

Vilken rolig tråd. Har skrattat igenkännande åt flera saker.

I min ungdom hoppade jag min ponny i hagen. Min kompis var med och ändrade hindret. Plötsligt fick vi för oss att vi skulle se hur långt ponnyn kunde hoppa. Min kompis breddade hindret undan för undan och vi slutade inte innan ponnyn kraschade i bommarna och jag flög av mitt i hindret. Som tur var var bommarna tunna och gamla så det gick sönder. Ponnyn skadade sig inte men jag fick en del skrubbsår.

En annan gång skulle vi hämta våra hästar i hagen. Flocken är längst bort. Jag hoppar upp på min för att rida tillbaka i bara grimman. Min kompis häst springer till öppningen med de andra. Min kompis kommer då springande och drar mig i benet. Om jag inte fick rida får inte du heller, säjer hon. Då sätter min häst av i full galopp ner till de andra. Tvärstannar vid öppningen och jag flyger i en snygg båge rätt in i eltråden. Fick några rejäla stötar innan jag kom bort från tråden. Var inte så glad på min kompis just då.:crazy:

Haha rolig och igenkännande tråd.. :-)

Kom och tänka på den gången jag skulle flytta min "lilla" laura till ett nytt stall ca 1 km från det gamla. Hon skulle stå med två andra travare, himla smidigt tyckte vi alla. Jorå, sen när jag ska släppa in hästen hos sina nya kompisar, så öppnar min kompis trådarna(till grinden) inåt istället för utåt( typ så att man har trådarna bakom hästen och kan stoppa hästen om den får för sig att vända om); varpå Laura blir lite stressad över hela situationen, vänder på en femöring, sliter sig och springer "hem" till det gamla stallet..

var bara att sätta sig på cykeln och cykla efter för glatta livet, och sen börja om ^^
Kan tilllägga att det i slutändan blev bra, hon trivdes super med sina nya hästpolare, trots att hon hade väldigt bråttom ifrån dom första gången de sågs haha!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar