Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

hahaha rolig tråd !!!

Andvänd er aldrig av en longerlina som hängt ute en hel sommar....;)
Skulle longera pållen förra veckan i beteshagen jag brukar aldrig stänga när ja är där å tränar.. men just denna dag gjorde ja iaf det som tur var,, för första varvet i trav så stod ja med en halv lina bara å ser en överlycklig pålle rumpa sätta fart mot friheten... men tji fick han ;p hade ju ingen lust att jaga hingst över hela bygden.... :idea:

sen när ja va yngre jobba ja hos en travtränare å där hände de grejer.... :angel:

Var ute å red en unghäst.. (man kunde rida över en järnväg för å komma till bra ridvägar men dock ville inte tränaren att man gjorde de själv fall de skulle hända nått..... ) vilket ja alltid gjorde typ red över själv Denna hästen ja red å ja kom ej överens vid en väg som delade sej vi kom i trav å han gör en tvärsväng å stuper omkull (snö å is.) reser sej å springer i väg :cool: panik... ja efter men då börjar häst skrälle leka med mej 5 meters mellanrum skulle de va mellan oss sprang ja sprang han gick ja gick han stanna ja stanna han så höll vi på i ca 1 timme sen vänder han sej går fram till mej ja stiger upp å rider hem... sen red ja aldrig dit själv...

En annan gång glömde ja anpassa ridhuvudlaget till den häste ja skulle rida märkte inget förens ja skulle svänga å de hände inget hästen märker detta å sätter av i sken tillslut efter många varv på sandbanan blev han trött å ja fick hoppa av å ser då att han hade lyckats få in sidostycket i munnen å bettet agera sidostycke......:eek:

Sen skulle ja gå ut me en galen nipprig märr till skrittmaskinen Jag höll i kedjan som hon hade över näsan å glömmer stänga av strömmen tar tag i grinden å där stod ja utan häst... Hon blev lite extra nipprig när man gick förbi skrittmaskinen :angel:

Sen så har man ju ridit endel hästar som man trott varit inridna men som ej haft sadel nångång... fördelen med travare de är ju ändå vana att ha nått på ryggen:idea:

ja listan går att göras lång på allt man lyckats med....=)

Det dummaste jag någonsin gjort var när jag fick min första häst.

Jag hade tjatat på min mamma sedan var var fem år efter en häst och när jag var 10år kom hon hem med en present. Det var en b-ponny 113cm hög. Korsning med shettis och något annat som vi fortfarande inte vet. Innan jag fick denna hästen hade jag bara varit medryttare på en gammal ponny i två månader. Altså kan man säga att jag kunde ingenting. Men med min mammas vägledning och långa erfarenhet av hästar gick det bra.

Jag fick aldrig rida ut själv på honom då han var väldigt busig. Men när vi haft honom ett halvår ungefär var jag bra nog att jag kunde klara av honom själv.

En dag skulle jag och en kompis rida ut på honom tilsammans, en red och en gick bredvid så ingenting hände. Är ju aldrig bra att bara ute själv och rida när man inte kan så mycket. Min kompis hade nyss lärt sig att Shettisar är kallblod. Hon gick och pratade länge om hur stora och starka kallblod är och fick tillslut en ganska dum idé.

Hon föreslog att vi skulle testa att rida båda två på honom. En i sadeln och en bakom. Och jag som fortfarande knappt kunde någonting tyckte att det var en kul idé.
Vi hoppade båda upp pch testade lite på gårdsplanen, ponnyn verkade inte bli så sur över att vi satt båda två på honom och vi red iväg. Min kompis i sadeln och jag bakom.

Ingenting särskilt hände bara att ponnyn började bråka emellanåt då han säkerligen tyckte att va var alldeles för tunga, men eftersom han var busig vanligtvis, tänkte inte vi mer på det. Vi red en lång runda och kom sedan tillbaka glada och nöjda.

Nu efteråt har jag sådana hemska tankar om dettta, varje gång jag tänker på det mår jag så dåligt. Vi vägde tilsammans 70kg och red på en shettiskorsning!! Jag har aldrig berättat detta för någon då jag skäms så mycket, men det var faktiskt skönt att lätta på hjärtat lite. :) Men mår fortfarande dåligt över det, hur kunde jag vara så dum? Stackars lille Zlatan. :(

Mmmm :p
Jag cyklade 190 typ med min lilla cykel med röd flagga på och ponnyn sprang som en trumpinne bakom. Stackarn :o
Sen köpte jag en piggelinglass och cyklade hem :D

Har även blivit avkastad ungefär 100 miljoner gånger när vi kids skulle kapplöpa på ett fält. Eftersom min ponny var snabbare än deras så bestämde vi helt resolut att jag skulle ge dom försprång på några hundra meter. Så när dom galopperade iväg så var planen att jag skulle hålla min ponny och stanna kvar.
Smart plan :p
Ponnyn blev ju tvärförbannad och bockade av mig och stack sen iväg efter dom andra (och varvade dom både en och två gånger innan hon klippte ett staket och hoppade in i en fårflock) :angel:

HAHA usch vad hemsk jag låter men fy vad kul det måste sätt ut! fick din häst inte panik? :O

Nepp. Var väl "härdad" stackarn :crazy:

*När jag var runt 14-15 år så skulle jag och en stallkompis ut och köra våra hästar. (hon var väl 35 år och hade en travare och jag min newforestponny). På väg dit vi ska köra (ebben, var lågvatten) så måste man ta sig över en bro som vagnen precis kommer över.
Vi byter hästar på ebben och hon säjer YiiiiiiiiiiiiHaaa till min ponny o slår lite med tömmarna på rumpan. Min häst blir tokig och börjar sparka och får ett ben över skakeln och sticker hem, men hon som körde hoppade av och släppte ponnyn :eek: Hon tar sig över den lilla bron som tur var, men väl hemma så hade hon dragit ner typ alla hagar och fastnat med vagnen i en tall och där stod hon :( med bakbena uppskrapade, men det vart bra.

*När jag var runt 16 så var jag ute och red med grimskaft runt halsen i skogen :eek: det var inte bara skritt heller, tur att hästen var snäll vid uteritter :cool: och jag gjorde inte bara detta en gång.

haha, har inte hunnit läsa allt än (det är ju jättemycket...) men, det mesta är kuligt...

har gjort en del korkat med världens snällaste shettisgäng (som dock älskar att busa...)

*Tävlar med vagnar över en suubbåker med min kompis, tappar kontrollen på min häst, och flyger över den lilla vallen i slutet på åkern med vagn:bump:. Klarade mig bra, bara en uppjagad (men glad) ponny...

*släpper hästarna (med kompis) i de vanliga hagarna, stänger grindarna vi använt. går in i stallet och fixar i sadelkammaren, kommer ut och sätter oss och kollar på hästarna.
upptäcker plötsligt att en står bakom ett träd- och det finns inga träd i hagen. visade sig att vi glömt atänga bakre grinden till "tjejhagen" (med 3 hästar) kompis springer iväg för att hindra hästen att rymma, och jag springer in i stallet för att hämta hö.
när jag kommer ut möter jag en häst- från den ANDRA hagen :eek:
tar ett tag i pannlugen, och drar.
smart, glupsk shettis travar lydigt två steg, och trampar mig sedan på bortre foten (krokben...) så att jag ramlar och tappar allt hö!:devil:går in i stallet för att hämta grimmor, och hittar ytterligare en ponny...
det slutade i alla fall bra:angel:

*binder fast två shettisar i en sån där krok man skrivar ner i marken, avsedd för hundar. packar upp mat, äter, badar med hästarna, sätter tillbaka hästarna och badar lite till.
sen hittar man hästarna mitt i picknicken (öppna lådor...) och flaxar såklart med armarna och ropar "flytta", varpå de "missuppfattar" och far iväg över stranden. tog kanske 10 minuter att fånga in dem (gissa hur det såg ut, två jättelika (altså, pyttesmå men lika varandra) fuxponnyer galopperar, fastbundna i longerlinor i samma krok, med två barfota tonåringar, halvt badklädda, med kamera (var ju tvungen att fota också, litade faktiskt på hästarna) springandes efter...

*hanterar dem alltid allmänt oförsiktigt (dem i pannluggen, släpper dem lösa för att låta dem gå in i stallet, leder 3 samtidigt mm.). De rymmer väl upp i trädgårdslanden med jämna mellanrum, eller går in i fel boxar, men de är aldrig elaka, utan gör det bara precis på gränsen mellan irriterande och faktiskt farligt...:D

Senast ändrad av en moderator:

Gjorde en tabbe för ett par år sedan när jag skulle sadla en häst.

Kände honom inte utan skulle bara rida honom efter förfrågan av ägaren. Tar för givet att han kan stå uppbunden så självklart binder jag upp honom och lägger på sadeln. Tydligen var inte denna herre van vid detta så han kastar sig bakåt i panik, drar loss huvudet ur grimman, slår sitt huvud i taket och får sadeln under magen. Kastar sig runt i boxen samtidigt som jag inte har en chans att få tag på honom. Fick helt enkelt vänta tills han var trött, behöver jag ens nämna att jag inte red sen?

Skulle även ta in några ponnysar i stallet förra vintern. "Låtsassyrran" var också med och skulle hjälpa till och allt var frid o fröjd. Börjar med att jag tar in ledarstoet som också är det besvärligaste. Hade precis fått ordning på surtanten när jag hör att lillsis skriker bakom mig, då kommer två hästar skuttandes upp i rumpan på hästen jag leder, och som det typiska sto hon är gav hon ju självklart ett pip och började dra iväg i en jäkla fart. Eftersom att det inte var min häst hade jag bara en tanke i huvudet, inte släppa, inte släppa, så det slutar med att jag åker efter henne en bra bit innan båda trycks fast i stalldörren. Måste nog sett ganska komiskt ut men ont gjorde det. Tillslut kom hon loss och jag ramlade in i stallet. Nästa gång lovar jag mig själv att kolla ordentligt så att grinden är stängd innan jag försöker mig på att ta in hästarna med hjälp av ett litet barn.

Kan tillägga att varken hästar eller människor skadade sig under dessa händelser. Som tur var ;)

Rolig tråd:)

Mitt första ridskole jobb höll på att ta slut när vi en morgon skulle släppa ponnierna och jag glömde sätta upp tråden(på ca 1,5m)efter tömmningen av en container...
ja...20 lösa glada ponnies i tok galopp över nysådda åkrar på väg rakt mot motorvägen.
Som tur var kom ingen tillskada och jag fick behålla jobbet:)

P.S. Tog 3 timmar att fånga dom:)D.S

hihi rolig tråd xD

idag gjorde jag något riktigt kul xD

jag skulle hoppa upp på vår nordis men tänkte gå upp från en pall .
så jag tar och sätter i foten i stigbyglen och ska precis hoppa upp .. och då välter den dumma pallen och jag ramlar ner på ryggen som en padda :)
där låg jag en liten stund och tittade på molnen xD

kl
Nu hände ju inte det här mig, men jag hade första parkett till det.

Min kompis skulle ta kort på ett isisföl med sin mamma i en hage. Ett jättetrevligt föl som gärna kommer fram och myser.
Så när kompisen står och fotar mamman lyckas fölet trassla in sig i kameraväskan som sätter sig runt halsen på honom. Tror ni inte fölet får panik och rusar runt i 190, med mamman efter sig som försöker sparka bort väskan och med kompisen efter som försöker få tillbaka sin stackars väska. Det var en ganska rolig syn :rofl:

Jag gjorde en smådum sak igår, i alla fall tillräcklig dum för att man ska få dåligt samvete. Jag hade pga regn varit i ridhuset och tömkört min häst, och det hör då till saken att jag är rätt kass och hon är mycket känslig, samt att jag inte har orkat gå och köpa längre tömmar fast jag vet att det inte funkar så bra med dem jag har (= såna där med rep i änden, 12 m istället för 16). Jag brukar ha en longerlina som "säkerhetssnöre" till bettet eftersom hästen vid några tillfällen har gripits av panik och då är tömmarna för korta att hålla kvar om hon drar iväg, och hon blir givetvis då inte mindre rädd om tömmarna släpar efter henne i backen. Ni fattar, jag har klantat mig tidigare och hon är alltid lite misstänksam när jag tar fram tömkörningsgrejerna numera...

I alla fall, hon var lite orolig bitvis under passet och med det smattrande regnet på ridhustaket blev det ännu lite läskigare. Bestämmer mig för att avsluta när jag ser att hon anstränger sig fast hon är rädd och går ut. Utanför är hon dock extremt hoppig och oregerlig och jag måste ryta ifrån lite, varpå hon blir superrädd för mig. Medan jag står där och bannar henne upptäcker jag att jag har råkat tappa tömmen (ledde i linan) och gått släpat den som en lång orm efter oss... märkligt att hästen blir upprörd...

Då kände jag mig som en skurk och jag har kollat om hon har lagt ut annons på "Fodervärd sökes" för att slippa sin inkompetenta ägare.

Då kände jag mig som en skurk och jag har kollat om hon har lagt ut annons på "Fodervärd sökes" för att slippa sin inkompetenta ägare.

Samma tanke slog mig den där dagen då pållan verkade ovanligt stel och svårstyrd då jag efter halva ridturen upptäckte att jag lyckats vända på tränset (isisträns) på nått myskovis så hennes bett satt åt fel håll och tyglarna liksom på ovansidan av bettet :angel:
Fick snällt ställa mig och tränsa om ute i skogen...

När jag i min gröna ungdom var på praktik i ett travstall hade jag hand om några hästar. Ett var ett 2-årigt sto. Hur snällt och vänligt som helst. Det var bara det att hon hade varit lite "trött" i en kota och fått vila lite. Alltså gått i hage. Detta hade hon gjort i ett par veckor och sen var det dags att köra igång med henne på lugna turer. För sakens skull så fattade aldrig jag att man kanske skulle ha dragit ner på fodret under tiden hon tog det lugnt. Även när jag satte igång igen skulle hon inte haft full giva som om hon gick stenhårt och fort. (Kanske kunde man ha tyckt att någon skulle hjälpt mig lite med foderstaten, eller hur? Bara det här med fodret var korkat mao) Jag har för mig att när alla tvååringar magiskt blir treåringar över natten (nyår) byttes en del Krafft Groov ut mot Sport dessutom. Hästen var VÄLDIGT glad och pigg och led inte av energiunderskott på något vis iaf... Körde igång med henne och förutom att hon höll på att krypa ur skinnet gick det fint. Efter några veckor var hon jättepigg och glad fortfarande. Åkte ut och hade "vanlig" längd på tömmarna, man ställer ju in längden efter varje häst, har alltså ett par "öglor" att hålla i, bättre grepp när hästen blir ex pigg. Vi fick häst bakom oss som travade på fort och TJO åkte svansen rätt upp och hon började trava fortare och fortare och fortare.... Jag försökte få stopp men upptäckte att tömmarna helt plötsligt var en 30 cm för långa! När jag drog så blev det inte riktigt fullt ut. Det gick inte att få stopp på henne! Jag satt nästan BAKOM sitsen på vagnen och försökte stoppa men icke! Efter ett par stora snabba (tur hon höll sig i trav och inte började skena) varv i skogen bland alla som såg att jag hade noll koll lyckades vi så småningom utan värre incidenter sakta ner. Puh! Det var en riktig färd det! Man lär sig att bli noga med tömmarna efter sådant där. Det var ju ren tur att hon inte skenade eller tog svängarna tokigt så det hände något allvarligt. Hon menade verkligen inte att vara dum utan det var bara så SKÖNT att springa.

Man kan tro att sådana här lärdomar sitter men kanske inte så hårt som man kan tro. Hade en häst som var väldigt framtung och långt ner med huvudet. Tömmarna rätt inställda trodde jag ända tills hon helt plötsligt körde upp huvudet och blev kortare än kort. Tjoho... (svårt med alldeles för korta tömmar också eftersom man då får sitta och luta sig framåt, ryggen pallar inte riktigt sådan behandling. Kan hålla bakom "öglorna" också men då får man lita på att hästen inte får ett ryck också... Allt kan hända. Tur det ofta går så bra...

När jag skulle köpa min senaste häst (kallblodstravare pensionerad och gått i hage ett år) så skulle jag naturligtvis provrida. Jag insåg att han troligtvis skulle vara rätt pigg och kanske inte helt lätt att hålla så duktig som jag var använde jag mig för första gången av min nyinköpta säkerhetsväst. Ridturen gick bra och vi kom tillbaka tillsammans, han stod stilla väldigt snällt vid stallet och jag ska sitta av... inför ögonen på stallägare och ett antal unga tjejer som var hjälpredor så fastnar säkerhetsvästen i sadeln vid avsittning. Det blir platt fall på rygg med halva kroppen in under hästen. Hästen som hade haft väldigt bråttom ute i skogen och inte var helt nöjd med att jag ville ha något att säga till om vad gällde tempo står nu helt stilla och bara vrider huvudet och tittar lite undrande på mig.

Jag köpte hästen och har inte ångrat mig!

rolig tråd!!!
jag brukade rida min ponny heelt barbacka dvs inget träns, ingen sadel utan bara grimma och grimmskaft. och ingen hjälm så klart. (dum som jag var) så var jag för stor för hästen men tänkte "han klarar mig ändå" ponnyn travar 4 steg, får syn på en klöverbuske dyker efter den jag slår kullerbytta över halsen svimmar ngn sek,vaknar och ser en glad ponny stå vid mitt huvud och tugga nöjt på busken som jag landade i.
har utsatts för en liknande händelse med min shettis också men hon sprang iväg och betade :) när ska jag lära mig?!?! kommer dock inte rida helt barbacka på min stora häst, det är för långt att falla^^

har också "kört" in mina småttingar dvs tömköra 5 ggr sen spänna en sparkstötting efter med longerlinan som skaklar och fara iväg på den isiga vägen. men min gamla gubbe tyckte att det var jätte roligt så första gången jag prövade, galopperade han iväg med mig efter och jag fick knappt stopp på honom, som tur var stannade han för att prata med grannens hästar 500m bort.

ja !! jag kom på en sak till!!
vi renoverar vårt stall nu och i stallet finns det trä pelare invid vägen som håller upp taket, vi skulle ta bort dem då de var genom ruttna och de inte fylde nån funktion längre och hängde lösa. jag ställer up min stora dam i gången binder fast ena grimmskaftet i en av bjälkarna och en annan i box gallret, går in i sadel kammaren för att hämta borstar, går tillbaka hästen vännder på huvudet och sliter ner hela bjälken samt en del av väggen. som tur var så blev hon inte rädd och vi fick ner bjälken utan att lyffta ett finger:)

kom på en till sak:D när glöm-bort-delen av hjärnan öppnats går den inte att stänga^^

13år; efter att ha tömkört min lilla shettis några gånger så ville jag såklart tolka med henne(hade sett andra göra det), var dock ensam ute. så jag kom på den mycket brilianta iden att sitta och styra från pulkan själv. men det hade snöat mycket dagen innan så att när jag satte mig i pulkan så sjönk den ner och shettisen ville inte gå/årka dra loss mig. då tänkte jag att det går nog om jag sätter mig i farten när hon börjat gå, så att hon kommer i gång lite först :idea:

så fort hon hörde pulkan mot snön så blev det full sken runt i hagen med pulkan flygande efter:rofl:som tur var så stannade hon och stod stilla när jag frigjorde henne från sele och pulka:rofl:

ett år senare satte jag en liten barn spark bakom henne på isig väg. man tror ju då att hästen kommer halka eller skena iväg, neej då hon var så lugn så lugn och var rejält trögg. medans min då 25 år gammla tröga A ponny var jätte pigg och drog den lilla sparken lika kraftigt som om den var en tung flakvagn:rofl:

Red till en bråkig shettis för ett par år sedan, och tog av tränset innan sadeln när jag släppte lös ponnyn i hagen efter en ridtur. Resulterade i att den svårfångade ponnyn stack iväg i full fart över sommarhagen med sadel och slängande stigbyglar. Hade kunnat sluta väldigt illa om ponnyn hade kliat sig och fastnat :(
Skämdes för mycket för att våga ringa ägarna och be om hjälp, och det tog 5 timmar att få tag i ponnyn.

Löshoppade en tvåårig hingst på gräs, han gick omkull efter hindret och när han väl kom upp var han blockhalt. Herregud, trodde att jag skulle dö i det ögonblicket. Han blev ju bra, hältan försvann ju efter någon dag, men ändå.

Är det inte sjukt tycker ni, att man ibland sett förstadiet till några av dessa olyckor, speciellt de med hängande tyglar eller grimskaft. Men svensk som man är, inte sagt till att det kan hända en olycka? Har sagt till om t.ex. hängande grimskaft några gånger, men fått ilskna, förorättade blickar och kommentarer från andra som tack. Som om man försöker bevisa sig bättre genom att varna för en eventuell hemsk olycka!? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar