Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

En mindre gullig historia; har precis flyttat till ett nytt stall med mitt dåvarande halvblod. Är ute och rider med en tjej som föreslår att vi ska tävla hem. Jätte bra ide,säger jag och sen bär det iväg, vinter,mörkt och det snöade. Inser efter att ha galopperat en bit att jag kan inte se vart jag är pga all snö i ansiktet så jag vet inte när korsningen kommer. Lyckas se korsningen men inser att jag inte hinner stanna och kan inte svänga i den farten så jag tänker att vi rider rakt fram har vi lite extra tid att stanna på. Men det ville inte hästen,hon skulle höger till stallet, så vi kompromissade. Vi for rätt ut i skogen, hon far mellan två träd som jag fastnar mellan och jag åker av och landar på rygg. När jag väl kravlat fram ur snön står den andra tjejen i korsningen och undrar vart vi tagit vägen och hästen kommer upp på vägen lite längre bort och fortsätter hemåt. Fick två blåögon,fläskläpp och diverse blåmärken men vi vann!!!

kl

haha vilken rolig tråd!

Här kommer mitt bidrag:

En liten minishettis vägrar gå in i spolspiltan så jag och en kompis erbjuder oss att hjälpa den stackars tjejen med hennes envisa ponny. Hur mycket vi än försöker så flyttar sig inte den lilla ponnyn en mm.
Så jag kommer med den brillianta idén " Vi lyfter in den?"

Jag och Emmie tar varsitt stadigt grepp och lyfter in ponnybusen. Efter några sparkar och bitmärken lyckades vi iaf! Men den stackars ponnyn ville inte ens gå förbi spolspiltan dom närmsta dagarna efter.. :angel:som tur var släppte det efter ett tag :laugh:

*kl*

Usch, fick ett jobbigt minne av min förra häst.

Han var expert på att kasta sig bakåt och dra av grimman för att komma lös.
En dag var han extra hoppig, så jag tänkte att han få stå i gången, så knäpper jag bara uppbindningsrepen framför honom, som en avspärrning.

Tjena, hästjäveln duckar och smiter under repen med aldrig förr skådad smidighet. Stalldörren har jag så klart lämnat öppen och skrället drar rätt ut i grannens, gula, alldeles mogna, havreåker, precis bredvid hagen med kompisar.

Lycka till att få tag på den! Vad mutar man med, havre? :cool:

kl

Lyckligtvis har jag klarat mig undan några större klantigheter, men här kommer några i alla fall..

- Skulle hjälpa en stallkompis att sköta om hennes pålle en kväll. Står och borstar i godan ro, har boxdörren lite halvöppen för hästen står lugnt och tuggar på sitt hö. Plötsligt går han fram till öppningen, blixtsnabbt puttar han upp skjutdörren och travar ut genom stallet! Och jag efter, med grimma och grimskaft i handen. Det ska tilläggas att detta var en mörk höstkväll och inga lampor fanns att skåda nere vid hagarna dit den gode mannen sprang. Han hade mycket roligt en stund åt att låta mig komma nära för att sedan trava iväg igen... Efter en halvtimma fick jag tag i honom, när han hade beslutit sig för att låta sig fångas in. Jag tog in honom i boxen och stängde noggrant...

- En annan gång skulle jag rida ut i skogen på en medryttarpålle. Han stod på ett annat stall än där jag brukade hålla till så jag var inte så hemma på ridvägarna. Hade fått förklarat för mig en bra runda som skulle ta ungefär 45 minuter, perfekt tänkte jag och gav mig av. Jo, tjena, jag red ju vilse! :eek: Snåriga skogar och branta berg, men inte såg jag någon ridstig inte. Efter ungefär två timmar ute i skogen hittade jag hovspår i snön som jag följde och som tur var kom jag ut på en ridväg där jag kände igen mig... Som tur var så var det ljust ute hela tiden, annars vete sjutton hur det hade gått!

HAHAHA fy fasen vilken otroligt briljant ide! :idea::rofl::rofl:

senast jag gjorde något lite korkat var i Torstags. Eller det kanske inte var så korkat utan mer en fråga om bra timing och ett bra val.

Vi skulle borsta av hästarna lite snabbt som skulle på lektion då det var nybörjare som skulle rida och borsta, och då blir det inte speciellt noggrant och hästarna var riktigt skitiga. Men iallafall så skulle jag borsta en häst som kan vara riktigt grining och domenant, så jag hämtade en grimma för att binda upp henne. Jag öppnar boxdörren och frågar hästen om det är okej att jag går in och hon verkade vara på riktigt bra humör så jag stog kvar i dörröppningen och klappade lite, och PANG sa de bara så sprang hon över mig och ut i stallgången. Det var riktig tur att jag kunde komma framför henne och blocka flyktvägen och backa henne bakåt till sin box igen, och inte nog med det, så vänder hon och försöker springa åt andra hållet, men i precis rätt ögonblick fick jag tag i grimman så jag kunde kasta på henne den. Jag kan ju bara tänka mig hur pinsamt det skulle kännas om stallägarna fick syn på en lös häst med mig springandes efter :angel:

Shetans va långt det blev :crazy:

Uj! vilken rolig tråd!:D ( inte bra när man har magsjuka att skratta så mkt:p)

Jag måste också få ventilera mina otyg och galenskaper.:D

Kommer hittills på:

1. jag rider på min "halv"fordervärds häst som endast får promenad ridas och absolut inte galopperas ( p.g.a ålder, 21år) Jag är 12år och en mkt lydig flicka! Rider ut med en äldre tjej som brukar hjälpa till med ardennern i stallet, har inte träffat henne förut, men kul med sällskap! Vid första uppförsbacken säger hon "då galopperar vi då, OK?!" Jag hinner inte ens tänka innan båda hästarna är iväg i världens j*vla kareta å de bara yr, denna galoppsträcka är bra lång och det är igentligen 2 backar efter varandra... jag har inte susning att få stopp, så när vi tillsammans saktar ner, lugnt och fint till skritt,hasplar jag ur mig: Oj vad kul! fast jag får tyvärr bara som högst trava henne, är det ok om vi inte galopperar mer? Jaha förlåt, jag visste inte jag drog på lite extra för vi ska börja tävla ardenner galopp...:D

2. Jag har fått hem mitt varmblod, gammal travare (8år) och i full tävlingskondis, så vi har haft en heeel del duster. Tyvärr vågar jag inte rida ut så mkt själv då alla ridvägar går antingen ngn km längs smal 70väg eller så måste man rida över stora riksvägen där det är 90 + att det kan komma tåg bara någon meter innan stora vägen.

Ja men jag har ägt hästen någon månad knappt, och får sällskap av ardennern,(med annan ryttare) Vi har en jätte härlig ridtur i skogen och allt går så bra!. Tyvärr sista stigen vi är på är väldigt översvämmad. Ardennern tvekar lite, men går slutligen över. Min pålle trissar uppp, sig snurrar och tror att döden är nära, får förslaget att hoppa av och leda henne över, gör så, fastnar med skorna hästen hoppar över (ca 2-3meter brett) landar mitt i eftersom där står ju jag och håller i tyglarna, lyckas slita sig loss och fullkomligen skenar iväg...stigbyglarna dinglandes, tyglarna hängandes och Det är raka spåret mot 90vägen och tåget... plus att jag blir rädd att hon kanske "springer hem" vilket är ca 3mil bort...

För att avsluta detta så kommer min far och möter oss i bilen, Hästen har klarat sig över både väg och tåg spår, över gärdena och kommit till stallet, tur som var var några där, och hon gick snällt med in.. Hon var helt oskadd efter detta, inte ens skråma, inte ett svullet ben nästa dag inget, det enda som påminnde mig var att efter den dagen fanns det meterlånga svarta lastbilsbromsspår precis där man rider över vägen...:angel::angel::crazy:

3. Varit ute och ridit på min lilla travare igen gått bra! vi 3 som var ute bestämmde oss för att ta av sadlarna på stallplan och rida bara en liiiten kort runda barbacka! första gången barabcka för min häst, hon var lugn så det var klart det skulle gå bra! de andra 2 var uppe och jag stallde fram pallen och skulle hoppa upp, visade tydligt för stella vad jag skulle göra så hon skulle vara beredd, hoppade upp, hon ryckte till men det gick bra.

Åså skritta vi frammåt- Varpå stella nuddar pallen jag hoppad upp på, får total panik och drar över den lilla stallbacken i bock sken trav någonting, tvärvänder vid magasinet varpå jag vackert landar med hakan först i gruset.
Slutar med att jag har jätte ont i hakan, spottar grus och känner av handleden lite grann. Dock på sjukhuset har jag inget konstigt alls med hakan, bara skrapsår men däremot brutit armen samt tryckt ihop den :angel:

4. Har med mig hunden i stallet. Lydig förståss;) hon lämnar aldrig mig mer än ngn meter vallhund som hon är. går till stora sommarhagen för att hämta hästen, sätter henne bra bit från hagen och säger åt henne att stanna. inga problem. Visslar på hästen -hunden kommer, korrigerar. visslar inte på hästen. men väl inne i hagen och framme vid hästen säger jag väll säkert ngt liknande uppmuntrande kommando till hästen som jag brukar göra till hunden och när vi börjar gå den långa vägen tillbaka, ser jag något bekant komma emot oss med svansen i vädret, "gå ut" ropar jag och pekar mot tråden varpå en annan häst får syn på "odjuret" i hagen. Går till full attack i dundrande galopp, min hund ramlar platt på mage med nosen i marken och låtsas inte finnas! På något sätt hinner jag fram först till hunden, kastar upp den i armarna och skenar ut ur hagen. Jag ångrade bara liiite att jag inte tog med kopplet och band upp henne....

5. Har rakat stella, det tog tid för jag skulle göra fina mönster :angel: och klockan är över läggdags för hästen. Äntligen är vi färdiga! Släpper loss henne från grimman och smackar, så att hon ska gå in i boxen, som vi alltid gör, bara det att stella är så trött på mitt gnat, och väljer att vända på klacken och gå ut genom stalldörren. Tur som var hinner jag få tag på svansen! Hänger i svansen bra länge, stanna stanna ptrrooo, såja stanna lilla stella...hehe jag har tur som har en häst som inte sparkas och tur som var inte började trava.... kan byta grepp till manen och efter lite bök är vi inne i stallet igen...:D

det är säkert mer men det är sånt jag kan tänka på fortfaande då och då:crazy:

*kl*

Fick en riktigt smart ide häromdagen. Unghästen tyckte höpåsen var läskig så jag tränade med den och så häromdagen la jag upp den på ryggen, precis i samma ögonblick flyger vallacken på henne för att han vill ha hennes hö, så hon flyger in i stoet som blir vansinnig sen åker höpåsen ner på marken och alla hästar blir livrädda och flyger åt alla håll. Jag bara står kvar helt lamslagen.

Har även löshoppar min foderhäst. Hon tar ett varv runt banan och sedan hoppar hon elegant ut från ridbanan och sedan hoppar hon in i hagen. :rofl:

Red ut häromdagen i det sköna vårvädret på en PIGG pålle, vi red in på en okänd stig, den ledde till en hage med kossor, när han såg dem kastade han sig runt och började skena hemåt, jag lyckades vända runt honom så allt gick rba:o när vi kom hem och jag berömde honom råkade jag peta honom i ögat med fingret, han stod och blinkade i en kvart stackarn, undrar vad han tänkte:grin:

eller den här:
Hoppar av för att kissa, sitter där på huk, håller i tyglarna, då GÅR hästen iväg, går på huk efter med kisset rinnande:angel:

Detta hände för 2 veckor sen. Har en New forest-ponny och ett varmblod som vi skryter om hur snälla och lugna de är.
Har ny granne med tjejer som rider. De yndre har lånat hästarna och ridit lite och det har gått kanon.
Nu ville den vuxne dottern och yngre systern rida varvet runt gårdarna här där jag och sambon brukar rida. Inga problem. Nu har ponnyn tjockat på sig lite under vintern så jag fick ta en större sadelgjord som satt lite lösare än normalt. Men då tjejerna bara skulle skritta och testa lite trav trodde vi inte att det skulle bli några problem.
Tjejerna rider iväg och efter halva varvet ser jag dem på vägen på andra sidan åkern - i full galopp!!:eek: Shit, tänkte jag. Där gick det undan!!
Efter en kurva så skyms de av en stor skogsdunge och jag står kvar för att se om de saktat ner på sista raksträckan då hästarna egentligen inte ska rajsa för mkt då de stått en del i vinter. Och där kommer hästarna i full galopp utan ryttare!! Och ponnyn med sadeln under magen!!
Jag rusar ut och får till slut tag i dem och efter en stund kommer tjejerna gående. Då har den äldstes sambo åkt för att plocka upp dem och kört i diket...
Den äldste tjejen hade börjat trava lite och varmblodet som aldrig sticker med sambon rusar iväg i värsta travartrav, ponnyn vill ju komma ikapp och börjar galoppera. Efter en stund får tjejen nästan ner farten på varmblodet, men då glider sadeln på ponnyn och tjejen åker av. Ponnyn galopperar då förbi varmblodet som då ökar igen så att hon också flyger av!
Sen är det full fart hemåt..
Alla klarar sig oskadda , som tur är. ( utom sadeln)
Tjejens sambo som kört i diket frågar om min sambo kan hjälpa till att dra upp bilen. Visst, inga problem.. Vi puttar på där bak och svish säger det ( hade snöat under kvällen) så glider bilen ner i diket på andra sidan, fast då med både fram och bakhjul och är helt omöjlig att få upp :grin:
Så nästa dag får bärgaren komma och dra upp den..
kul helg för dom när de skulle hälsa på mamma första helgen :angel:

Känner igen mig i flera misstag. Ofta önskar man att man kunnat sjunka igenom jorden. :crazy:
Man får nytt självförtroende av att se att det inte bara är en själv som klantat till det ordentligt... Tack för denna tråd! :bow:

Mycket bra tråd:D Innebär att jag inte är ensam om mina dumheter.

Min första ponny jag hade vid 14års ålder var en ganska lagom framåt häst. Inte lat, inte för pigg. Men vid tävling (de små klubbtävlingarna jag åkte på alltså) så ville jag ha lite mer GO i honom. Alltså fodrade jag med en hel jävla skopa havre dagen innan tävling. En hel skopa är kanske 2,5 liter :crazy:
Helt bedrövligt korkat, men jag trodde ju att det skulle funka, och absolut inte vara några problem för magen.. Som tur var fick han aldrig problem med magen eller fång heller för den delen. :)

En gång skulle jag löslongera samma ponny. Med allt jag hade lärt mig om NH så tyckte jag det var jättebra ;) Jag jagar runt honom i den lilla inhägnaden (kanske 20 gånger 20 m.), för jag har ju lärt mig att man ska jaga på dem tills de riktar uppmärksamheten mot Dig. Jag jagar runt och jagar runt och fattar inte riktigt hur man ska göra. Tillslut blir ponnyn less på mig eftersom han aldrig får stå still, så han sätter kurs mot grinden med öronen spetsade och flyger över med ett elegant språng. Sen tvärstannar han och kör ner mulen i maken och börjar käka ^^

Min stora häst favoritknep var att backa sönder grimmor i stallgången. Blev han bara lite för provocerad framifrån (om jag t ex röt för högt åt honom eller viftade för kraftigt med armen av nån anledning) så backade han tills grimman gick sönder.
Så en gång när jag skulle lasta ur honom på hoppträningen (åkte alltid själv) så öppnade jag lämmen INNAN jag knäppte loss honom där fram.. Det gick inte så bra:p Hästen backade ut, om än något mer dramatiskt än annars, och min fina lädergrimma hängde i trasor i transporten... som tur var fick han inga men av det och blev inte rädd för transporten.

Fast, det dummaste jag gjort i hästväg måste ändå varit att köpa den första ponnyn överhuvudtaget. Han stannade vid grinden i varje varv och stegrade sig vilt. På provridningen! Ändå fick han följa med hem...:crazy: Fem år var han bara också. Perfekt förstahäst:grin: men allt gick så bra, och han blev en underbar ponny (ehum...liten häst)

Senast ändrad av en moderator:

Oj,oj oj som jag har skrattat åt denna tråden, tur att man inte är ensam att vara lite bakom flötet från och till :)

Mitt bidrag kommer här:

Minns ni snöstormen på västkusten mitten av 90-talet, 1995 eller 1996?
Jag var runt 12-13 år nånstans.
Detta var dagen efter stormen och jag tror aldrig västkusten haft så mycket snö, man var ledig från skolan då skolbussen inte kunde ta sig fram!
Livet lekte och tyckte att en promenad med ung hästen vore en idé.
Hur som haver pulsar vi över en åker och ..plopp! halva hästen försvinner.
Bara lilla huvet sticket upp, förvånat.
Igensnöat dike + liten ponny+ tonåring med svaga nerver är ingen bra kombo.
Slutar med hysterisk mamma med spade, nyfikna bönder i ring och mig blek och snorig ståendes brevid hela partajet. Hästen var cool lugn satt fast med snö till halsen men tyckte nog det var ganska trevligt, knaprade på lite snö när hon blev uttråkad.
Pållen var "befriad" på en kvart, lyckades sparka mig på knät i den sista och avgörande kraftansträngningen för att ta sig upp, antagligen nån form av hämnd ;)

The moral of the story is - Man vet aldrig vad som lurar under snön :)

Jösses vilken kul tråd!
jag som skulle sitta upp på min då knappt inridna unghäst hade publik i det nya staller ,, spänner mej nog lite för mkt då jag ville det skulle se snyggt ut o slänger mej ÖVER hästen rakt i backen !! :s

*kl*

Igår när jag tränsade erbjöd jag honom som vanligt bettet liggande i min öppna hand. Men på någon underlig vänster lyckades jag ändå böja fingrarna så att jag fick in lång- och ringfinger i munnen på honom. Lyckligtvis öppnade han munnen direkt när han kände de främmande "föremålen". Första, sista och enda gången jag klantar mig på det viset. :)

Många riktigt korkade saker har man ju gjort, vissa har medfört ren livsfara och man har kommit undan med blotta förskräckelsen. Två mindre farliga men likväl korkade ridinsatser har etsat sig fast i minnet.
Episod 1. Glad liten unge (jag för 35 år sedan) ska på sitt livs första uteritt. Dagen till ära får glad liten unge rida stallets sötaste shettis. Eftersom man har minst hät landar man längst bak i ledet. Ve och fasa så tappar glad liten unge sitt nya ridspö, vad göra? Jo givetvis stanna och plocka upp spöt. Men då har glad liten unge glömt hur man får stopp på den söta shettisen. Men eftersom där var ett lagom tjockt träd så tog ungen tag i detta. Stannar shettisen? Nej, givetvis inte utan ungen glider fint efter hästrumpan och landar på marken bakom. Då stannar den söte och tittar med en förvånad blick efter var glad lite unge blev av.
Episod 2. Tokig tonåring ( också jag fast 10 år senare) och hennes kompis bestämmer sig för att tolka med pulka. Väljer ut en lagom pigg pålle ( ju piggare desto bättre var resonemanget) som ska spännas för. Allt går efter planen ända tills den tokiga tonåringen får hjärnsläpp och i mycket hög hastighet bestämmer sig för att hoppa ett både djupt och brett dike. Lycka i ett sånt läge är 1,5 meter snö annars hade det kunnat sluta hur som helst. Konsekvenserna blev blott en mycket snöig tolkare.

Det enda jag kan komma på just nu är från samma sommar jag skaffade häst. Han var otroligt bökig och stökig och stod aldrig stilla när man gjorde i ordning. Och man kunde INTE lägga saker (typ grimman eller tyglarna) runt halsen på honom när man skulle tränsa, för rätt var det var kunde han dra iväg för att han kände för det. Jag visste ju det. Men jag glömt helt enkelt bort. Just denna dag hade jag köpt nya tyglar som verkade så sköna, så jag skulle prova dem, lägger dem runt halsen och ska tränsa. HEJDÅ sa pålle, drog iväg med tränset hängandes mellan frambena. :angel: Slutade med trasiga tyglar bara, som tur var. Men jag var rätt arg på mig själv för att jag gjorde precis så jag visste att man inte kunde göra på honom. >.<

Har säkert gjort mycket klantigt, men en sak sitter fortfarande fast i minnet:

Min valack kan få tokryck om han känner att han sitter fast, då drar han med hela tyngden bakåt.

Jag sätter ALLTID balsnöre emellan/säkerhetsgrimskaft när jag binder honom i "cowboyparkering" ute....(uppbindningsplats)

Just denna dag hade jag brått och glömde naturligtvis det. Jag sitter och borstar på ena frambenet när han plötsligt tar ett steg bakåt och känner att han sitter fast... Han slänger hela tyngden bakåt och sliter upp telefonstolpar och allt....:eek:.... Släpar det efter sej 5-6 meter med telefonstolparna dinglade farligt nära hans knän... Jag ser trasiga knän, brutna ben och akutfärd till Mantorp framför mej....:crazy:

Som tur är lugnade han sej när jag ska ptro till honom och stannade. Kopplade loss honom och kikade igenom honom...

Sen vänder jag mej om, där står min mamma och min sambo med tefatsstora ögon och ser totalt skräckslagna ut.

I min oro för hästen hade jag missat att när han ryckte upp telefonstolparna svischade dom förbi mitt huvud med ca 1-2 cm tillgodo....:eek:

Så den gången slutade det väl, men jag glömmer aldrig mer....

//Domino_s

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar