Jag är på. Har bytt jobb och gått ner i lön så jag behöver ändra hur jag i allmänhet tänker kring konsumtion. Mina fasta utgifter är inga problem, egentligen behöver inte ens nöjeskontot minska utan alla impulsiva vill ha-köp från stora blås-kontot. Har även en förmåga att unna mig saker och skjuta upp betalningen mha kreditkort. Betalar alltid i helhet så ingen ränta, men ändå lite osunt och otåligt. Inbillar mig inte ens att det är saker jag behöver, är väl medveten om att det bara är habegär
Mina regler:
- Undvik Pressbyrån.
- Hämtmat är okej, men lathet är bara en giltig anledning en gång i veckan
- Inget, absolut inget, nytt smink. Använder sällan men tycker tydligen att det är kul att ha?
- Ingen galen garnkonsumtion. Årets budget för handfärgat lyxgarn är sprängd sedan länge.
- Inga klädköp i butik förutom höstjacka/skor(har inga).
- Kläder/skor online ska gotta sig minst några dagar i varukorgen för att undvika triggerfinger och habegär.
Saker jag "får"/vill lägga pengar på:
- Sociala aktiviteter har inga ekonomiska gränser. Faktiskt är det hit jag vill styra ev överskott. Lite tråkigt att avböja saker för att jag har köpt en sjunde ögonskuggepalett jag inte använder.
- Har spanat in en kamera som är okej att köpa om den hamnar på dunderrea.
- Ev klädköp görs med fördel på Etsy/second hand, men fortfarande gäller regeln om några dagar i varukorgen. Säljs den innan det så gör den.
- Stickmagasin från -40/50-tal, men inte ALLA och inte hela tiden, och framförallt inte för att "användare X ska fan inte få allihopa!!"
Mina regler:
- Undvik Pressbyrån.
- Hämtmat är okej, men lathet är bara en giltig anledning en gång i veckan
- Inget, absolut inget, nytt smink. Använder sällan men tycker tydligen att det är kul att ha?
- Ingen galen garnkonsumtion. Årets budget för handfärgat lyxgarn är sprängd sedan länge.
- Inga klädköp i butik förutom höstjacka/skor(har inga).
- Kläder/skor online ska gotta sig minst några dagar i varukorgen för att undvika triggerfinger och habegär.
Saker jag "får"/vill lägga pengar på:
- Sociala aktiviteter har inga ekonomiska gränser. Faktiskt är det hit jag vill styra ev överskott. Lite tråkigt att avböja saker för att jag har köpt en sjunde ögonskuggepalett jag inte använder.
- Har spanat in en kamera som är okej att köpa om den hamnar på dunderrea.
- Ev klädköp görs med fördel på Etsy/second hand, men fortfarande gäller regeln om några dagar i varukorgen. Säljs den innan det så gör den.
- Stickmagasin från -40/50-tal, men inte ALLA och inte hela tiden, och framförallt inte för att "användare X ska fan inte få allihopa!!"