Hjälp! Har drabbats av sådan köplust! Nu hjälper mitt tomma banksaldo mig att inte köpa något förrän fredag men är rädd att jag då ska ha en sjukt lång önskelista
Jag har verkligen inte köpt något onödigt alls sedan juli eftersom jag snålat ihop till en skatteskuld. Men då jag snålat rätt ordentligt i 1,5 år så känns helt plötsligt idag allt gammalt och tråkigt, speciellt min garderob. Hur ska jag tänka? Bara stirra på banksaldot och hoppas på att köplusten försvinner?
Förstår känslan av köplängtan.
Men att påminna sig om att saldot är lågt och att man därför ska prioritera är ju rätt viktigt.
Själv har jag lite ekonomiskt "lågvatten" pga köp av ny bil, vilket också inneburit försäkringskostnad förstås. Dessutom reparation av hästtransport med flera lite tyngre poster. Det, tillsammans med insikten att det kommer att bli dyrt med foder under vintern, gör att jag måste "hålla i pengarna" vilket är ovanligt för mig.
Visst överfalls jag också av köplust då och då - framför allt gällande onödigheter - men jag försöker tala om för mig själv att jag har betydligt mer nödvändiga saker som jag faktiskt behöver köpa.
Och försöker säga åt mig själv att enbart köpa det som faktiskt behövs.
Belöningen kommer jag ju att få senare... när jag kan köpa något som jag har större behov av.
Jag tänker att "behöver" måste få vara tillåtet.
I lördags var jag och köpte grav-dekoration inför begravningen. En sådan sak som inte faller under köpstopp, förstås.
Och så köpte jag lösviktste på samma gång.
Det kan man kanske tycka är brott mot köpstoppet, men å andra sidan faller det rimligen inom ramen för "matvaror". Så utifrån "köpstopp" har jag lite dåligt samvete över te.
Jag har blivit ännu bättre på att skriva listor över det jag behöver skaffa, har på min lista följande inför november:
skarvkoppling till trädgårdsslang (två stycken)
kattmat
kattsand
ett par svarta eller mörkgrå byxor (kollade i garderoben och hade inga)
elrep till stängsel, med mera material (isolatorer främst).
Egentligen ett solcellsdrivet elaggregat tills i sommar, alltså inte november.
vinterkängor står på något slags "ska köpa-lista" men är så bedrövligt tråkigt att jag trots att de gamla är väldigt slitna, inte lyckats få mig till att köpa nya ännu. De har funnits på att köpa-listan i tre år vid det här laget - ibland går det att vara väldigt duktig på att INTE handla...
Roligt att shoppa vore ju nytt tävlingsschabrak till en tävling jag är anmäld till i november, men där får jag faktiskt se till att använda något av dem jag redan har, jag har ju några schabrak som inte är särskilt mycket använda.
Ack, ja.
Den där köp-längtan...