Angående boende, hur stor del av er inkomst/ekonomi går åt till hur ni bor? Bor ni billigt eller dyrt? Har ni valt var och hur ni bor pga priset eller utifrån vad ni drömmer om men som kanske är på gränsen till för dyrt? Finns det sätt att minska boendekostnaderna på? Lägger ni mycket pengar på boendet som skulle kunna sparas in under ett köpstopp?
Jag köpte en lägenhet/bostadsrätt och flyttade in i slutet av januari så har bott här i 2 månader snart. Min bostadsrättsförening går väldigt bra så vi har en gratismånad varje år så februari kostade ingenting. Ordinarie hyra är 2130 och då ingår värme, vatten och el
Trodde inte det gick att bo så billigt i en så fräsch lägenhet. Köket är total renoverat 2017 och resten bara något eller några år innan och det är så otroligt fint
I och med flytten har jag mer än halverat min bostadskostnad! I förra lägenhet som var en hyresrätt som var en etta på 37 kvm som var rejält sliten betalde jag 4300 plus el på 400 kr/månad så det blir 4700 och nu 2130 för en tvåa på 45 kvm centralt men med närhet till flera parker och 10 minuter till city med galleriorna med allt man kan behöva. Och jag flyttade bara över gatan så jag bor kvar i mot kvarter som jag älskar, kan se mitt gamla hus genom fönstret
Otroligt
Och en suverän sak är att jag istället för att bo på fjärde månaden utan hiss där man fick kämpa varje gång man handlat eller var lite trött fick kämpa sig upp, nu bor jag en halv trappa upp.
Och bland det allra bästa, jag bor 10 minuter från extra mormor och extra morfar som hjälper mig med hunden när jag behöver det, som när jag varit sjuk och borta länge eller om jag reser bort. Bor på promenadavstånd till min bror och hans sambo typ 15 minuter och typ 25 minuter från mina föräldrar.
Hoppas på att dom pengarna jag sparar nu ska göra så att jag inte längre går back varje månad innan.
Så ja, jag sätter mitt boende både utifrån pris och vad jag verkligen vill ha, letade ett år nästan innan den här lägenheten dök upp.
Skulle ni vilja flytta i och med ekonomin eller är det värt det eller inga problem alls med ekonomin?