Angående boende, hur stor del av er inkomst/ekonomi går åt till hur ni bor? Bor ni billigt eller dyrt? Har ni valt var och hur ni bor pga priset eller utifrån vad ni drömmer om men som kanske är på gränsen till för dyrt? Finns det sätt att minska boendekostnaderna på? Lägger ni mycket pengar på boendet som skulle kunna sparas in under ett köpstopp?
Nu blir det matematik...
Jag bor i egen stuga på landet. Lite svårt att veta vad det kostar. Men ca 1500kr/mån i lån. Sedan uppvärmning. Värre under vintern, billigare under sommaren.
Och så försäkring, sophämtning, slamtömning, sotare.
I snitt gissar jag på ca 5.000kr/mån utslaget över året (min elräkning på sommaren landar på 300kr i månaden plus nätavgift som är ungefär detsamma, februarifakturan för elen 2000kr, marsräkningen 1300kr men nätavgiften ligger som sagt utanpå).
Jag värmer med luftvärmepump, och det som gav en enstaka hög räkning var att det var kallt så jag kompletterade med elelement några gånger.
Jag kan värma billigare om jag väljer att elda i vedpannan men jag är latare än snål.
Imorse stängde jag av cirkulationspumpen och elpannan - räknar med att det inte kommer att bli så kallt nu att vattenledningarna kommer att frysa och då sjunker elräkningen direkt.
Andel av disponibel inkomst - liten.
Dyrt eller billigt?
Jag tycker att det är billigt, att bo i en stuga om ca 1290 kvadratmeter för 5000kr/mån (dyrare på vintern ett par månader, billigare på sommaren då det nog kostar ca 2500/mån inräknat el).
Jag ser inget skäl att försöka minska boendekostnaderna och enda sättet vore ju att elda med ved i stället för att värma med luftvärmepump.
Jag har inte en massa pryttlar som står och "käkar" el utom (på vintern) elpannan som är igång för att inte frysa och detsamma med cirkulationspumpen.
Försäkringen kostar vad den kostar - och är relativt dyr eftersom det är en hel gårdsförsäkring. Har för mig att det är ca 7000kr/år (minns inte säkert och det spelar ingen roll eftersom det är en kostnad jag inte bör ändra så mycket).
Sophämtning, slamtömning, sotare kan jag heller inte påverka. Jag har normal sopsortering, inklusive komposterbart. Det är egentligen löjligt eftersom jag lika gärna kunde slänga fruktskal och liknande på baksidan stallet, men töntigt nog är det dyrare sophämtning om man har egen kompost jämfört med om man sorterar komposterbart-brännbart.