Jag håller med dig i grunden. Dock undrar jag lite om du känner samma om du befinner dig i nått större skogsbolags skogsägor som när du beskriver hur du känner dig när du befinner dig på någons mark (och nu menar jag förstås inte på någons tomt eller vid deras hus)? Samma, eller tänker du så bara för privatpersoners mark?
Jag ser det lite annorlunda. I Sverige får man äga mark, men det finns begränsningar på ägandet. Tex att man inte får göra exakt vad man vill bara för att man äger den biten mark, och ej heller neka folk att gå igenom området etc. Just detta gör att allmänheten kan röra (relativt) fritt i naturen och det ska det inte tummas på, oavsett vem som äger marken, IMO. Dvs om vi vill ha kvar en allemansrätt.
Självklart ska vi respektera varandra.
"Att ställa villkor på markägaren för att gratis kunna utöva egen rekreation är bra fräckt."
Hur menar du? Kraven är inte ställda av privatpersonen som vill kunna röra sig i naturen, de är ställda enligt vårt lands lagar. Det är villkor för att få äga mark, och som gäller trots att man äger mark. Tex att man inte får ha hundar lösa hursomhelst även om man äger marken. Jag ser inget problem med det. Alternativet är att vi blir mer som USA och spärrar av områden och sätter upp skyltar med "TRESPASSERS WILL BE SHOT"
Nu är jag ingen koppelnazist heller och skulle nog lätt ha hunden okopplad då och då...men jag skulle inte jiddra och hävda min (obefintliga) rätt att ha det om någon blev upprörd över att min hund sprang fram till dem och jag inte klarade av att ha kontroll över den.. det tycker jag vore rätt fräckt.