Koppeltvång

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår träning på hundmöten har legat på en annan nivå
Det är kopplad hund på andra sidan vägen som har gällt fram tills nu
Tids nog lär dom sig säkert ignorera en nosande hund i baken ( hoppas jag)
Jag skulle nog vilja påstå att det inte alls är säkert, bättre att träna på det direkt. Liksom varför vänta, när som helst vart som helst så kan en sådan hund dyka upp och då är det bra att ha tränat på det innan på en hund man dessutom vet är snäll.

Är det något jag lärt mig så är det att man aldrig tjänar på att vänta med att träna vissa saker. Dessutom så är det en ganska viktig grej att träna tycker jag då om du kan få din hund att ha fullt fokus på dig vid möten så är risken liten att den taggar upp någon annan hund och man undviker problem.

Dom flesta hundar jag mött har totalt tröttnat på min när min hund inte bryr sig om dom. Lätt är det dock inte, jag har vart på min lille unghund till tusen det senaste då han har otroligt svårt att inte stissa upp sig när han ser en hund, men mycket tjatande och uppmuntrande när han har fokus på mig har gett bra resultat.

Senast ändrad:
Jag skulle nog vilja påstå att det inte alls är säkert, bättre att träna på det direkt. Liksom varför vänta, när som helst vart som helst så kan en sådan hund dyka upp och då är det bra att ha tränat på det innan på en hund man dessutom vet är snäll.

Är det något jag lärt mig så är det att man aldrig tjänar på att vänta med att träna vissa saker. Dessutom så är det en ganska viktig grej att träna tycker jag då om du kan få din hund att ha fullt fokus på dig vid möten så är risken liten att den taggar upp någon annan hund och man undviker problem. Dom flesta hundar jag mött har totalt tröttnat på min när min hund inte bryr sig om dom.
Min förra hund va så, hon struntade fullständigt i alla gapande, nosande hundar vi mötte
(En Parson Russel terrier)

Nä, faktiskt inte
Jag låter inte mina hundar vara ihop när dom är ensamma hemma, hanen är i ett rum som är avgränsat med ett kompostgaller när vi jobbar
Dom ligger och sover dom (5) timmarna på dagen
Dom får heller inte springa runt och busa med varandra, det är för stor skillnad i storlek för att det sk vara säkert
Leker och umgås de med andra hundar då, i sin storlek eller är det katastroftänk där med?

Jo, det är klart det kan

Förstår inte vad du hänger upp dig på, du måste väl också ha ett säkerhetstänk i vissa situationer
Eller har du inget säkerhetstänk alls?
Det är stor skilnad på säkerhetstänk ochvse saker realistiskt än överdriven försiktighet och noja. Du har ju bott granne med den här hunden i nått år iaf och har pratat med ägarna. Det enda som hänt är att din hund blivit snuffad på. Jag fattar inte vad du hänger upp dig på som ska hända?
Kan lova dig att dina hundar löper större risk att skadas eller råka ut för språkmisduppfattningar under lek än de gör i mötet med den där gamla tiken.

Att risken är större under lek kan jag lova. Flest hundar skadas just under lek.
Sannolikhet
Sannolikheten att du blir träffad av blixten, är liten
Du simmar väl ändå inte ut mitt i en sjö under värsta åskväder och tänker" detta är säkrare än att åka bil"

Sannolikhet
Sannolikheten att du blir träffad av blixten, är liten
Du simmar väl ändå inte ut mitt i en sjö under värsta åskväder och tänker" detta är säkrare än att åka bil"
Eftersom det är farligt och dödligt så nej. Tiken är ju inte farlig, dödlig och har tydligen heller aldrig varit så det var en ganska barnslig jämförelse. Om du vill hålla dig till ämnet hund och normala jämförelser disskuterar jag gärna ämnet vidare.

Att risken är större under lek kan jag lova. Flest hundar skadas just under lek.

Men nu var det Lampans hund det gällde, hon är kanske som jag, oerhört försiktig med vad hon släpper ihop sin mindre hund med just för den är mindre och då kan du inte som du gör "lova" att risken är större under lek. Det är självklart större risk när man möter en lös främmande hund i det läget.

Men nu var det Lampans hund det gällde, hon är kanske som jag, oerhört försiktig med vad hon släpper ihop sin mindre hund med just för den är mindre och då kan du inte som du gör "lova" att risken är större under lek. Det är självklart större risk när man möter en lös främmande hund i det läget.
Oavsett om det är världens snällaste hundar är ändå risken att skadas på något sätt under lek större än vid hundmöten. Även lösa. Diskussionen startade iom att TS pratade riskbedömning. Flest hundar skadas av lek och under träning, det är fakta. Så om man ska linda in sin hund i bomull kan man börja där.

Oavsett om det är världens snällaste hundar är ändå risken att skadas på något sätt under lek större än vid hundmöten. Även lösa. Diskussionen startade iom att TS pratade riskbedömning. Flest hundar skadas av lek och under träning, det är fakta. Så om man ska linda in sin hund i bomull kan man börja där.

Är den fakta verkligen byggd på antal lektillfällen jämfört med samma antal lösa ofrivilliga hundmöten? Eller är det helt enkelt så att hundar leker ihop så väldigt mycket mer, därför den statistiken, än skadar sig i ofrivilliga hundmöten?, jag för min del lyfter upp min efter den där allvarliga incidenten med boxern( som ändå var i flexikoppel som stoppade), hade jag inte gjort det hade den varit död nu.

Jag tror på det du säger, låter sannolikt att fler hundar skadas under lek än vid hundmöten. Men sen är det ju en fråga om hur hunden skadas/kan skadas också, som jag tror TS är mer inne på. En stor hund kan relativt enkelt skada en liten minihund allvarligt/döda den. Men skador som uppkommer i lek mellan tex flera stora hundar leder nog relativt sällan till allvarliga/dödliga skador...?

Det verkar som TS helt enkelt inte vågar ha sin lilla hund alls bland stora hundar, särskilt inte en hund hon inte vet så mycket om, oavsett hur snäll den uppges att vara. Eller vad är det jag missförstår?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 930
Senast: hollypolly
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar