Koppeltvång

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns inget allmänt koppeltvång i Sverige, det är en väl spridd missuppfattning. Det är strikt ägaransvar som gäller. Jag får promenera med hund i marker med vilt, om jag kan kalla in min hund oavsett vad som händer omkring oss.

Håller med om det första men sedan har du fel, om du promenerar i marker med vilt ska hunden vara nära som om kopplad, den får alltså inte springa ifrån och det är för den inte ska störa viltet, som markhäckande fåglar , harungar och rådjurskid etc.

Däremot tycker jag att en hund lös på egen mark/privat mark är en skitsak om den inte skadar/jagar/stör vild och tamboskap eller människor. Har man problem med djur oavsett om de är hundar, hästar, kor, katter på privat mark så går man en annan väg.

Du tycker ja, men så ska det inte vara. Stör viltet räknas det alltid under barnkammartid med lös hund som springer fritt.

Håller med om det första men sedan har du fel, om du promenerar i marker med vilt ska hunden vara nära som om kopplad, den får alltså inte springa ifrån och det är för den inte ska störa viltet, som markhäckande fåglar , harungar och rådjurskid etc.
Ja, så har jag också uppfattat lagen om tillsyn, att det ska finnas "koppel" mellan hund och förare i marker där det finns vilt
Får hunden vara lös utan tillsyn på gården öht?

Ja, så har jag också uppfattat lagen om tillsyn, att det ska finnas "koppel" mellan hund och förare i marker där det finns vilt
Får hunden vara lös utan tillsyn på gården öht?

Ja, på egna gården,( men den får inte gå ut och störa eller skrämma förbipasserande ex om en väg går förbi gården) men inte på egna marker utan uppsikt, barnkammartid ska hund vara nära för att inte störa, under resten av året är störning tillåtet men hunden får inte jaga/skada viltet.

Du har rätt att gå på privat väg med din hund/ hundar kopplade, eller lösa om de under denna tid är nära o lydiga, din granne vars hund är lös och ensam på vägen får inte ha sin hund så.

Vi har en väg genom vår fastighet upp till skogen, skulle aldrig falla mig in att låta min hund vara lös och störa förbipasserande lydiga eller kopplade hundar, precis som jag aldrig skulle tillåta okopplade olydiga hundar springa till min hund på vår tomt och störa.

Ja, på egna gården,( men den får inte gå ut och störa eller skrämma förbipasserande ex om en väg går förbi gården) men inte på egna marker utan uppsikt, barnkammartid ska hund vara nära för att inte störa, under resten av året är störning tillåtet men hunden får inte jaga/skada viltet.

Du har rätt att gå på privat väg med din hund/ hundar kopplade, eller lösa om de under denna tid är nära o lydiga, din granne vars hund är lös och ensam på vägen får inte ha sin hund så.

Vi har en väg genom vår fastighet upp till skogen, skulle aldrig falla mig in att låta min hund vara lös och störa förbipasserande lydiga eller kopplade hundar, precis som jag aldrig skulle tillåta okopplade olydiga hundar springa till min hund på vår tomt och störa.
Jag tillåter inte deras hund att gå fram till mina, den gör det ändå
Jag har sagt till, vad kan jag mer göra?

Jo, jag kommer ihåg
Det är också väldigt lärorikt att läsa era råd och svar, säkert har ni oftast rätt också

Men, som vi alla vet så finns inga garantier när det gäller hundar, allt kan hända, allt kan vända på en sekund
Jag säger emot lite här, en språksäker hund vänder inte på en sekund, de är just språksäkra och tydliga.
En självsäker trygg hund behöver inte hävda sig eller strula till en situation för att modet sviker som hos en osäker hund, det är skillnad.

Jag tillåter inte deras hund att gå fram till mina, den gör det ändå
Jag har sagt till, vad kan jag mer göra?
Ja lyssnar dom inte på dig och fortsätter låta hunden springa fram , då får du nog ta till att skrämma iväg hunden själv, finns diverse tips på olika hundforum. :)

Jag säger emot lite här, en språksäker hund vänder inte på en sekund, de är just språksäkra och tydliga.
En självsäker trygg hund behöver inte hävda sig eller strula till en situation för att modet sviker som hos en osäker hund, det är skillnad.
Allt kan hända, tror en något annat så är en naiv
Jag pratade med en uppfödare, hen berättade att hens dotter kom på besök med sin hund, alla hundarna kände varandra och lekte sen dom va valpar. Dom skulle ut på ett ärende och satte dotterns hund i komposthage. När dom kom hem hittade dom dotterns hund i en blodpöl på golvet. Ingen av hundarna hade någon gång visat agg mot någon
(Dom lyckades rädda hunden)

Jag pratade med en uppfödare, hen berättade att hens dotter kom på besök med sin hund, alla hundarna kände varandra och lekte sen dom va valpar. Dom skulle ut på ett ärende och satte dotterns hund i komposthage. När dom kom hem hittade dom dotterns hund i en blodpöl på golvet. Ingen av hundarna hade någon gång visat agg mot någon
Då får du kalla mig naiv, jag känner mig trots din historia inte ett dugg rädd när jag har språksäkra trevliga hundar ihop med varandra, lämnar de även själva och jag kommer inte hitta en hund i en blödpöl:)

Ska man leva livet efter att värsta skräcksenariet alltid kan slå till istället för att leva efter rimlighet.....ja då skulle vi inte kunna lita på våra egna hundar heller eller knappt våga rasta dom ute.

Summerar man ihop med det du skrivit i din förra tråd (som är nära ett år gammal nu) så är tiken runt 11 år, har gått där typ jämt, i förra tråden var det en allmän väg där "hela byn" gick och de flesta kände till hunden. Du uppger där att ingen verkar haft problem med tiken, du skriver att hon är snäll, ligger oftast på sin trappa men kom ner när din hund gapade på henne.

En sån hund fuckar inte ur NU....ett år senare. Isf ska hon bli väldigt provicerad.

Ska man leva livet efter att värsta skräcksenariet alltid kan slå till istället för att leva efter rimlighet.....ja då skulle vi inte kunna lita på våra egna hundar heller eller knappt våga rasta dom ute.

Summerar man ihop med det du skrivit i din förra tråd (som är nära ett år gammal nu) så är tiken runt 11 år, har gått där typ jämt, i förra tråden var det en allmän väg där "hela byn" gick och de flesta kände till hunden. Du uppger där att ingen verkar haft problem med tiken, du skriver att hon är snäll, ligger oftast på sin trappa men kom ner när din hund gapade på henne.

En sån hund fuckar inte ur NU....ett år senare. Isf ska hon bli väldigt provicerad.
Trapp?
Dom har ingen trapp, så det har jag inte skrivit

Tiken springer alltid fram till alla hundar som passerar på den allmänna vägen genom tomten. Hon ska nosa alla i baken, min hane protesterade mot det

Trapp?
Dom har ingen trapp, så det har jag inte skrivit

Tiken springer alltid fram till alla hundar som passerar på den allmänna vägen genom tomten. Hon ska nosa alla i baken, min hane protesterade mot det
Ok...jag kanske mindes trappen fel men du lämnar en liten annan story i förra tråden.

Om du är så rädd för att allt kan hända antar jag att du aldrig har dina hundar i hop ensamma, aldrig har dem lösa, aldrig lpter dem hälsa el leka på andra hundar, djur, barn osv. De kan ju flippa och vända på en sekund som tiken eller den där uppfödare vars hundar man aaaaldrig kunde tro.....

Eftersom det mest troligt är en stabil hund så se det som en bra träning för din hund. Lär din hund att ignorera den och ha fokuset på dig trots att den hunden vill nosa. Strunt i hunden bara eftersom den är snäll. Lättare än att gå och störa sig på grannarna.

Som jag tidigare sagt så springer denna tiken lite var hon vill, även ut på allmän väg, min ridbana etc.
Rundan med grusvägen är precis lagom kvällsrunda ca 7 km och vi slipper trafik där och där är inte heller så mycket insekter som i skogen
Om vägen är privat eller enskild, vet jag inte. Vet inte heller vad som är skillnaden?

Vill än en gång tipsa om att ha ett retrieverkoppel nära till hands. Bara att koppla hunden och sedan antingen åka och lämna in den hos polisen eller ringa grannen och be dem komma och hämta hunden.

Alternativt fått en hjärntumör på äldre dar.

Man ska inte glömma bort betydelsen av att låta sina hundar umgås med andra (signalsäkra) hundar. De personer jag vet som aldrig släpper sina hundar med andra är också de med störst problem vid hundmöten, umgänge etc. Allt som oftast med en något nervös ägare i andra änden av kopplet också.

Ok...jag kanske mindes trappen fel men du lämnar en liten annan story i förra tråden.

Om du är så rädd för att allt kan hända antar jag att du aldrig har dina hundar i hop ensamma, aldrig har dem lösa, aldrig lpter dem hälsa el leka på andra hundar, djur, barn osv. De kan ju flippa och vända på en sekund som tiken eller den där uppfödare vars hundar man aaaaldrig kunde tro.....
Nä, faktiskt inte
Jag låter inte mina hundar vara ihop när dom är ensamma hemma, hanen är i ett rum som är avgränsat med ett kompostgaller när vi jobbar
Dom ligger och sover dom (5) timmarna på dagen
Dom får heller inte springa runt och busa med varandra, det är för stor skillnad i storlek för att det sk vara säkert

Eftersom det mest troligt är en stabil hund så se det som en bra träning för din hund. Lär din hund att ignorera den och ha fokuset på dig trots att den hunden vill nosa. Strunt i hunden bara eftersom den är snäll. Lättare än att gå och störa sig på grannarna.
Vår träning på hundmöten har legat på en annan nivå
Det är kopplad hund på andra sidan vägen som har gällt fram tills nu
Tids nog lär dom sig säkert ignorera en nosande hund i baken ( hoppas jag)

Vill än en gång tipsa om att ha ett retrieverkoppel nära till hands. Bara att koppla hunden och sedan antingen åka och lämna in den hos polisen eller ringa grannen och be dem komma och hämta hunden.
Är det inte bättre att bestämma sig för att inte låta det bli ett problem och se möjligheterna istället. Vill man starta ett krig så visst, men det är dock för sin eget psyke skull värt att välja sina strider ibland. Dom kommer troligtvis ändå inte att ändra sig.

Jag hade tyckt det varit en perfekt möjlighet att träna på att ignorera andra hundar.

Sen kan man ändå alltid ha ett sådant koppel med sig, alltid bra ifall man möter en bortsprungen hund.

Ja jag tyckte det va ett bra tips
Kopplet kan även komma användning om vi möter andra lösa hundar :up:
Det ska helt klart ligga i fickan nästa gång

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 930
Senast: hollypolly
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar