Koppeltvång

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror på det du säger, låter sannolikt att fler hundar skadas under lek än vid hundmöten. Men sen är det ju en fråga om hur hunden skadas/kan skadas också, som jag tror TS är mer inne på. En stor hund kan relativt enkelt skada en liten minihund allvarligt/döda den. Men skador som uppkommer i lek mellan tex flera stora hundar leder nog relativt sällan till allvarliga/dödliga skador...?

Det verkar som TS helt enkelt inte vågar ha sin lilla hund alls bland stora hundar, särskilt inte en hund hon inte vet så mycket om, oavsett hur snäll den uppges att vara. Eller vad är det jag missförstår?
ts har skrivit att hon inte vill att lösspringande hundar kommer fram för hon inte vill det , har inte nämnt någon anledning förrän på slutet på tråden då det ev går att tolka som att hennes hund är liten.

Då min hanhund inte tycker om/är rädd för andra hanhundar hade jag valt att inte gå där jag riskerat att möta en lös hund (fast nu gäller det ju en tik och då hade det inte varit några problem). Det är ju så onödigt att utsätta sig för något man tycker är ett problem.

ts har skrivit att hon inte vill att lösspringande hundar kommer fram för hon inte vill det , har inte nämnt någon anledning förrän på slutet på tråden då det ev går att tolka som att hennes hund är liten.

?

3e inlägget i den här tråden:
rädd att det triggar den och den biter någon av mina, det räckermed ett bett för att döda min lilla

Rätt uppenbart att hon har åtminstone en minihund, iaf tolkade jag det som det redan i första inlägget, men sen står det ju svart på vitt i inlägg #3 :) Vidare är det ju tydligt även att det är flera hundar hon har, så det är väl inte så konstigt om hon skrivit förut om nån stor hund hon hade? Eller vad är det jag missar?

?

Rätt uppenbart att hon har en minihund, iaf tolkade jag det som det redan i första inlägget, men sen står det ju svart på vitt i inlägg #3 :)

Får skylla på värmen , dock har ts beskrivit en annan ung hane tidigare som skulle bli stor som vuxen, kanske har fler i samma ålder :)

Får skylla på värmen , dock har ts beskrivit en annan ung hane tidigare som skulle bli stor som vuxen, kanske har fler i samma ålder :)

Lugnt :) Jag la dock till en mening i mitt inlägg efter du citerade det. Hon skriver ju att hon har fler hundar, så det är väl inte så konstigt som sagt om hon har en mini och nån stor?

Oavsett om det är världens snällaste hundar är ändå risken att skadas på något sätt under lek större än vid hundmöten. Även lösa. Diskussionen startade iom att TS pratade riskbedömning. Flest hundar skadas av lek och under träning, det är fakta. Så om man ska linda in sin hund i bomull kan man börja där.
Att statistiken ser ut så, kan ju bero på att dom flesta hundägare inte släpper ihop sina hundar med hundar dom inte känner

Personligen tycker jag att man har rätt att själv välja vilka andra hundar ens hundar hälsar på och att man, oavsett var man bor, inte har rätt att låta sin hund springa lösa vind för våg. Blir man dessutom ombedd att koppla hunden bör man göra det.

Grannarna hemma har sina lösa, då och då springer de ut i väggen ställer sig mitt i och skäller. Det är inte super roligt när man har en reaktiv hund som inte kommer överens med allt och alla. Nu är hundarna inte aggressiva, de är osäkra, de brukar inte våga sig fram och jag är inte hemma så ofta så jag har inte gjort en sak av det. Men god hundhållning tycker jag inte att det är, har de riktigt otur blir de påkörda.

För mig hade det varit samma sak här, att det inte är värt att starta ett "krig" över. Om varken deras eller mina egna hundar har problem med andra hundar så ser jag inte den stora skadan i att låta dem träffas. Att en trygg signalsäker hund helt plötsligt biter ihjäl en annan hund ser jag som så pass ovanligt att jag inte ens hade tagit det med i beräkningarna.

?

Rätt uppenbart att hon har åtminstone en minihund, iaf tolkade jag det som det redan i första inlägget, men sen står det ju svart på vitt i inlägg #3 :) Vidare är det ju tydligt även att det är flera hundar hon har, så det är väl inte så konstigt om hon skrivit förut om nån stor hund hon hade? Eller vad är det jag missar?
Ts har skrivit en tråd om hunden för nära ett år sen. Då var inte TS orolig för nån liten hund utan beskrev hunden som en snäll, gammal hund som vid ett tillfälle kom fram till dem för att hennes hund stått och skällt på tiken. Ts ville veta lite om tikens beteende i samband med detta och fick många bra svar från flera bukefalistier om att tyda hundspråk i en situation som den hon beskrev. Hon fick också tips på hur hon kunde träna sin hund att hantera hundmöten bättre.

Nu ett år senare verkar den här gamla tiken ha blivit betydligt jobbigare på äldre dar.....

Har du besökt rastgårdar i stan någongång? där slussas okända hundar in och ut i alla möjliga storlekar och temperament =)
Ja det har hänt
Personligen tycker jag att man har rätt att själv välja vilka andra hundar ens hundar hälsar på och att man, oavsett var man bor, inte har rätt att låta sin hund springa lösa vind för våg. Blir man dessutom ombedd att koppla hunden bör man göra det.

Grannarna hemma har sina lösa, då och då springer de ut i väggen ställer sig mitt i och skäller. Det är inte super roligt när man har en reaktiv hund som inte kommer överens med allt och alla. Nu är hundarna inte aggressiva, de är osäkra, de brukar inte våga sig fram och jag är inte hemma så ofta så jag har inte gjort en sak av det. Men god hundhållning tycker jag inte att det är, har de riktigt otur blir de påkörda.

För mig hade det varit samma sak här, att det inte är värt att starta ett "krig" över. Om varken deras eller mina egna hundar har problem med andra hundar så ser jag inte den stora skadan i att låta dem träffas. Att en trygg signalsäker hund helt plötsligt biter ihjäl en annan hund ser jag som så pass ovanligt att jag inte ens hade tagit det med i beräkningarna.
vem har sagt att tiken är signalsäker?
Ni sitter ju bara här och gissar, ni har aldrig sett hunden öht

Nej. Att statistiken ser ut sån handlar INTE om bett och slagsmål utan om fysiska skador hundarna orsakar sig själva när de ruchar runt i full fart, springer in i varandra mm.
Ja och anledningen till att hundar inte skadas lika ofta i hundmöten beror då kanske på att dom flesta inte låter sina hundar springa lösa och hälsa på okända

Ja det har hänt

vem har sagt att tiken är signalsäker?
Ni sitter ju bara här och gissar, ni har aldrig sett hunden öht
Fast du beskrev ju hunden och hennes kroppsspråk och situation väldigt väl i förra tråden och bad om inputs och hjälp att tyda henne.
Varför gjorde du då det om du sen inte tycker att råd är att lita på?

Ts har skrivit en tråd om hunden för nära ett år sen. Då var inte TS orolig för nån liten hund utan beskrev hunden som en snäll, gammal hund som vid ett tillfälle kom fram till dem för att hennes hund stått och skällt på tiken. Ts ville veta lite om tikens beteende i samband med detta och fick många bra svar från flera bukefalistier om att tyda hundspråk i en situation som den hon beskrev. Hon fick också tips på hur hon kunde träna sin hund att hantera hundmöten bättre.

Nu ett år senare verkar den här gamla tiken ha blivit betydligt jobbigare på äldre dar.....
Du får leta upp tråden igen
Jag beskrev redan då att jag tyckte det va jobbigt att tiken va lös och kom fram och även att sprang på min ridbana
Jag va även då irriterad på matte för att hon tyckte hunden hade rätt att nosa på alla passerande

Sitt inte och ljug och hitta på

Fast du beskrev ju hunden och hennes kroppsspråk och situation väldigt väl i förra tråden och bad om inputs och hjälp att tyda henne.
Varför gjorde du då det om du sen inte tycker att råd är att lita på?
Nej så va det inte alls

Jag va orolig över hennes sätt att närma sig oss
Min hane reagerade med att skälla

Ja och anledningen till att hundar inte skadas lika ofta i hundmöten beror då kanske på att dom flesta inte låter sina hundar springa lösa och hälsa på okända
Det är sant. Samtidigt är det också ett faktum att det oftare är den kopplade hunden som biter först i ett sånt möte. Det är också ett faktum att det är oftare hundägaren som skapar problem i hundmöten genom omedvetna handlingar och oro. Två lösa hundar löser oftast situationen bäst så till vida den ena eller båda hundarna inte har problem.

Det vanligaste problemet hundägare söker hjälp för är hundmöten. Det vanligaste problemet i hundmöten är att ägaren för över sina spänningar på hunden.

Vill du ha ett bra tips i att möta tiken så är det att bara gå rätt förbi henne i total nonchalering mot henne. Gå raskt och avslappnat förbi. Stanna inte upp. Låt ingen sniffa på någon. Ha full fokus på dina hundar som ska vara tysta och också nonchalera (kan krävas jobb men är guld värt i alla hundmöten)
Jag har ännu inte ens sett en ung och rask hund kunna promenera med i raskt tempo och samtidigt sniffa en annan hund ordentligt där bak. De ger raskt upp och en 11 år gammal hund kommer få det än svårare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 930
Senast: hollypolly
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar