Koppeltvång

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror det räcker så här:) I sverige finns det inga "privata vägar" där man inte får gå, ej heller privat mark där markägaren "får göra vad de vill". Det hade varit roligt isf, kan även tänka mig vissa saker jag kunde sparat in pengar på :P

(tänkte låta Jens komma på det själv...)

Kolla här:
"En del markägare sätter upp skyltar för att stänga ute allmänheten. Det kan vara skyltar av typen "Privat mark", "Ej obehöriga" och liknande.
Kommunen måste ge tillstånd om en skylt av detta slag ska sättas upp."
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Stangsel-och-skyltar/

Alltså har du som markägare rätt att stänga ute folk från din egna väg om du som markägare har kommunens tillstånd. Förstår du nu?

Kolla här:
"En del markägare sätter upp skyltar för att stänga ute allmänheten. Det kan vara skyltar av typen "Privat mark", "Ej obehöriga" och liknande.
Kommunen måste ge tillstånd om en skylt av detta slag ska sättas upp."
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Stangsel-och-skyltar/

Alltså har du som markägare rätt att stänga ute folk från din egna väg om du som markägare har kommunens tillstånd. Förstår du nu?

Helt ärligt: du förstår inte vad vid diskuterar va?

Ovan gäller MARK, inte väg. Du har lite bekvämt utelämnat att detta avser allemansrätten och markrätt.

För skoj skull lägger jag in restan av texten du stympade, för att belysa hur irrelevant den är i sammanhanget.

Kommunen måste ge tillstånd om en skylt av detta slag ska sättas upp. Allmänheten ska kunna vistas i områden för friluftsliv. Kommunen måste även ge tillstånd för skyltar som "förbjuder" gångtrafik, cykling och ridning på enskilda vägar.

Det finns undantag
Ibland är det uppenbart att allemansrätten är satt ur spel. En markägare kan då få sätta upp skyltar för att avvisa besökare från området. Och inget tillstånd behövs från kommunen. Främst handlar det om områden som skyddas genom Brottsbalkens bestämmelser om tomt, plantering eller särskilt skadekänslig mark."

Det handlar alltså om MARK, som kan skadas, som är känslig. Inte hundpromenader till fots på vägar.

Nej absolut inte, jag skrev bara min syn på det hela, jag låter mina hundar umgås med grannhundar och undviker bråk med grannar så mycket jag kan.
Lät inte som du ens gett tiken en chans innan du dömmer henne som surtik?
I och med att du ändå går på deras gård/väg så känns det som en enklare väg att låta hundarna bekanta sig än att starta bråk om dom enligt din beskrivning inte verkar så sugna på att koppla henne :)
Nej jag dömde inte hunden som sur
Jag skrev att jag inte vill riskerar att hon surnar till
Det gäller även mina hundar

@Lampan Jag undrar samma sak som @Voff , är det samma tik som du skrivit en tråd om innan? För då hade jag inte orkat bry mig. Varför skulle den tiken plötsligt slå runt och bita din hund om den betett sig så här länge? (Oavsett vad man tycker om lös hund).
Annars börjar jag undra vad du bor på för ställe när alla grannar har lösspringande gamla tikar..

Nej jag dömde inte hunden som sur
Jag skrev att jag inte vill riskerar att hon surnar till
Det gäller även mina hundar
Okej men i all välmening, just grannhundar är lättare för sig egen skull om man låter hundarna lära känna varandra istället för att det ska bli rädsla /bråk varje gång man passerar .
Vet inte om du bor i Stockholm city då kanske det inte stämmer alls, men det låter som du bor ungefär som mig- på landet med få grannar.
Mina hundar känner grannhundarna det förenklar när man ska passera varandra år efter år :)
Och de vet skillnad mellan kompisar och okända hundar !

Är det inte enklare att bara fråga ägarna om hon är sur eller vad hon tycker om andra hundar,kan ju vara bra att veta när du ska gå förbi dom, så slipper du få hjärtat i halsgropen varje gång.
Precis, det bästa är nog om man reder ut det så TS kan få gå på vägen i fortsättningen.

Okej men i all välmening, just grannhundar är lättare för sig egen skull om man låter hundarna lära känna varandra istället för att det ska bli rädsla /bråk varje gång man passerar .
Vet inte om du bor i Stockholm city då kanske det inte stämmer alls, men det låter som du bor ungefär som mig- på landet med få grannar.
Mina hundar känner grannhundarna det förenklar när man ska passera varandra år efter år :)
Och de vet skillnad mellan kompisar och okända hundar !
Vi tycker olika

Ja du tycker väl aldrig som någon annan här :)
Du är alltid så säker på din sak så jag förstår inte ens varför du frågar alla dessa frågor du gör som du redan har ditt glasklara svar på och på köpet blir förbannad på alla som inte håller med :)
Var är jag förbannad?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 930
Senast: hollypolly
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar