Tror det räcker så här I sverige finns det inga "privata vägar" där man inte får gå, ej heller privat mark där markägaren "får göra vad de vill". Det hade varit roligt isf, kan även tänka mig vissa saker jag kunde sparat in pengar på :P
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
(tänkte låta Jens komma på det själv...)
Kolla här:
"En del markägare sätter upp skyltar för att stänga ute allmänheten. Det kan vara skyltar av typen "Privat mark", "Ej obehöriga" och liknande.
Kommunen måste ge tillstånd om en skylt av detta slag ska sättas upp."
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Stangsel-och-skyltar/
Alltså har du som markägare rätt att stänga ute folk från din egna väg om du som markägare har kommunens tillstånd. Förstår du nu?
Frågan gäller skyltar och stängsel, har du en sådan har du rätt.Helt ärligt: du förstår inte vad vid diskuterar va?
Ovan gäller MARK, inte väg. Du har lite bekvämt utelämnat att detta avser allemansrätten och markrätt.
Frågan gäller skyltar och stängsel, har du en sådan har du rätt.
Det gjorde jagDu kan googla privat och enskild väg om du vill veta skillnaden
Nej jag dömde inte hunden som surNej absolut inte, jag skrev bara min syn på det hela, jag låter mina hundar umgås med grannhundar och undviker bråk med grannar så mycket jag kan.
Lät inte som du ens gett tiken en chans innan du dömmer henne som surtik?
I och med att du ändå går på deras gård/väg så känns det som en enklare väg att låta hundarna bekanta sig än att starta bråk om dom enligt din beskrivning inte verkar så sugna på att koppla henne
Har du gått på vägen förr eller börja dem prata om privat väg för de blev sura när du påtala om kopplet?Nej jag dömde inte hunden som sur
Jag skrev att jag inte vill riskerar att hon surnar till
Det gäller även mina hundar
Okej men i all välmening, just grannhundar är lättare för sig egen skull om man låter hundarna lära känna varandra istället för att det ska bli rädsla /bråk varje gång man passerar .Nej jag dömde inte hunden som sur
Är det inte enklare att bara fråga ägarna om hon är sur eller vad hon tycker om andra hundar,kan ju vara bra att veta när du ska gå förbi dom, så slipper du få hjärtat i halsgropen varje gång.Nej jag dömde inte hunden som sur
Om det gäller stängsel, så ska Stängselnämnden ovillkorligen kontaktas och ge sitt utlåtande.Frågan gäller skyltar och stängsel, har du en sådan har du rätt.
Precis, det bästa är nog om man reder ut det så TS kan få gå på vägen i fortsättningen.Är det inte enklare att bara fråga ägarna om hon är sur eller vad hon tycker om andra hundar,kan ju vara bra att veta när du ska gå förbi dom, så slipper du få hjärtat i halsgropen varje gång.
Vi tycker olikaOkej men i all välmening, just grannhundar är lättare för sig egen skull om man låter hundarna lära känna varandra istället för att det ska bli rädsla /bråk varje gång man passerar .
Vet inte om du bor i Stockholm city då kanske det inte stämmer alls, men det låter som du bor ungefär som mig- på landet med få grannar.
Mina hundar känner grannhundarna det förenklar när man ska passera varandra år efter år
Och de vet skillnad mellan kompisar och okända hundar !
Ingen har väl förbjudit hen att gå på vägen?Precis, det bästa är nog om man reder ut det så TS kan få gå på vägen i fortsättningen.
Ja du tycker väl aldrig som någon annan härVi tycker olika
Var är jag förbannad?Ja du tycker väl aldrig som någon annan här
Du är alltid så säker på din sak så jag förstår inte ens varför du frågar alla dessa frågor du gör som du redan har ditt glasklara svar på och på köpet blir förbannad på alla som inte håller med
Läs TS första inlägg, det är ju delvis de hennes fråga handlar om.Ingen har väl förbjudit hen att gå på vägen?