Koppeltvång

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du gör fel om de är privat väg har hon rätt.

På vilket sätt? Det finns ingen "privat väg" med innebörden att allmänheten inte får gå på den, såvitt jag vet. De kan neka motortrafik kanske, men inte gång? Nu har paret i fråga inte gjort nått "fel" lagligt sett, men jag kan förstå TS oro med en liten hund runt stora lösgående hundar som ägarna inte verkar ha någon vidare kontroll över. Jag hade själv valt att inte gå där om jag inte behövde, men det kanske inte går, eller?

På vilket sätt? Det finns ingen "privat väg" med innebörden att allmänheten inte får gå på den, såvitt jag vet. De kan neka motortrafik kanske, men inte gång? Nu har paret i fråga inte gjort nått "fel" lagligt sett, men jag kan förstå TS oro med en liten hund runt stora lösgående hundar som ägarna inte verkar ha någon vidare kontroll över. Jag hade själv valt att inte gå där om jag inte behövde, men det kanske inte går, eller?
Om personen äger marken/vägen så är den privat. Jag skulle absolut inte gå på någons privata mark, isf skulle jag vara beredd att lyssna på markägaren om han dök upp, han får göra vad han vill på marken, så även ha sina hundar lösa.

Om personen äger marken/vägen så är den privat. Jag skulle absolut inte gå på någons privata mark, isf skulle jag vara beredd att lyssna på markägaren om han dök upp, han får göra vad han vill på marken, så även ha sina hundar lösa.

Det är ganska vanligt att gå på nåns "privata" mark när man går i skogen eller små skogsvägar, inget konstigt alls med det. Allemansrätten gäller ju för det, förutom om vi pratar tomtmark o sånt där det är lite annorlunda..

Du kanske tycker att de får göra som de vill, och jag också om vi snackar vid deras hus och tomtmarker mm, men lagligt sett så får de ju absolut inte göra "vad de vill" för att de äger marken. Tex bryta mot lagen. Nu har jag inte sagt att de bröt mot lagen i det här fallet, men det du säger är ju bara fel här.

Och så var det den lilla detaljen om allemansrätten. Man får ha egen hund lös på tomten, på övriga marker gäller samma regler för alla hundar oavsett vem som äger marken.

Om detta är samma hund som TS tidigare skrivit en tråd om så ser jag verkligen inte problemet. Då framkom det att det var en gammal tik som inte ens brydde sig med mer än en mindre signal av ogillande när TS valp stod och skällde på henne. Har TS kunna vistats i området så pass mycket att hon har sån koll på var hunden befinner sig titt som tätt och inget ännu har hänt kommer inget hända sen heller. Tiken kommer inte att surna till nu och bita. Om inte TS hundar beter sig än värre än i förra tråden.

Och så var det den lilla detaljen om allemansrätten. Man får ha egen hund lös på tomten, på övriga marker gäller samma regler för alla hundar oavsett vem som äger marken.
Allemansrätten råder inte på privata vägar, det är ju trots allt därför det heter just "Privat väg".

Det är ganska vanligt att gå på nåns "privata" mark när man går i skogen eller små skogsvägar, inget konstigt alls med det. Allemansrätten gäller ju för det, förutom om vi pratar tomtmark o sånt där det är lite annorlunda..
.
Allemansrätten gäller som sagt inte på Privata vägar. Då har du, om du inte äger vägen inte så mycket att säga till om ägaren skulle komma.

Allemansrätten gäller som sagt inte på Privata vägar. Då har du, om du inte äger vägen inte så mycket att säga till om ägaren skulle komma.

Men snälla, läs på om du ska uttala dig tvärsäkert.

Klipp ur Red´s superbra länk:

"Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen."

Men snälla, läs på om du ska uttala dig tvärsäkert.

Klipp ur Red´s superbra länk:

"Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen."
Det gäller "Enskild väg", inte privat i juridisk mening. Det är något helt annat.

Det gäller "Enskild väg", inte privat i juridisk mening. Det är något helt annat.

Eller så är du ute och cyklar?

"Det är tillåtet att köra på enskild väg om inget annat anges. Enskilda vägar saknar ibland vägmärken och vägstandarden är i allmänhet låg på dessa vägar. Väglagen gör ingen skillnad på privat eller enskild väg."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Enskild_väg

Vill du fortsätta argumentera emot kan det vara god netikett och högst lämpligt att komma med källor.

Jag fortsätter för tydlighets skull

"Enskilda vägar kan ägas av t.ex. samfälligheter, företag eller enskilda personer.

Att gå eller cykla på enskilda vägar är alltid tillåtet
. Beträffande trafik med bil (och andra motorfordon) bestämmer ägaren av vägen – väghållaren – om vägen skall vara öppen för allmän trafik. I de fall väghållaren får statliga bidrag till underhållet brukar det föreskrivas som villkor att vägen skall hållas öppen för allmänhetens trafik."
http://www.sssk.se/kunnande/allemansratt/index.htm

Eller så är du ute och cyklar?

"Det är tillåtet att köra på enskild väg om inget annat anges. Enskilda vägar saknar ibland vägmärken och vägstandarden är i allmänhet låg på dessa vägar. Väglagen gör ingen skillnad på privat eller enskild väg."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Enskild_väg

Vill du fortsätta argumentera emot kan det vara god netikett och högst lämpligt att komma med källor.
Du missar helt att vid Privat väg har ägaren helt andra befogenheter, Det är skillnaden och ägaren kan då kräva vad/hur/vem som upprätthåller sig på marken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 930
Senast: hollypolly
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar