Koppeltvång

Status
Stängd för vidare inlägg.
Självklart, har bara lite svårt för konfliktinställda människor, som ska hävda sig bara för att :)
Jag vill inte att mina hundar hälsar på andra, varken människor eller hundar när vi är ute och går
Det blir lätt att hunden alltid ska vilja hälsa då, till slut kan det bli problem med hundmöten

Jag har jobbat hårt med mina hundar i hundmöten

Varför är dom skithögar ?
Verkligheten är inte bukefalos, i verkligheten förstår inte människor att det innebär grannkrig om en hund springer fram och hälsar på en grannhund tyvärr, förekommer rätt ofta och de flesta hundar har inte ont uppsåt alls.
Ett mynt har ofta två sidor. I det här fallet har myntet tre.
Grannarna är skithögar för Lampan. (Det var det jag syftade på. Jag ska lära mig att hädanefter använda olika disclaimers i inlägg på detta forum.)
Lampan är en skithög för grannarna.
Och båda är varken eller för oss andra.

Jag vill inte att mina hundar hälsar på andra, varken människor eller hundar när vi är ute och går
Det blir lätt att hunden alltid ska vilja hälsa då, till slut kan det bli problem med hundmöten

Jag har jobbat hårt med mina hundar i hundmöten
Okej jag förstår, men mitt tips är då att lite lugnt och på ett trevligt vis stanna upp och förklara det för grannarna , man kommer längre på det.
sen kan hundar skilja på hundar de får hälsa på och allmäna hundar faktiskt , tycker det är rätt löjligt detta agg mot att inga hundar får hälsa på andra hundar ba ba..

Okej jag förstår, men mitt tips är då att lite lugnt och på ett trevligt vis stanna upp och förklara det för grannarna , man kommer längre på det.
sen kan hundar skilja på hundar de får hälsa på och allmäna hundar faktiskt , tycker det är rätt löjligt detta agg mot att inga hundar får hälsa på andra hundar ba ba..
Och, du menar att alla andra ska rätta sig efter vad du tycker är rätt?

Våra hundar får aldrig springa fram till främmande hundar, däremot har de nog busat med varenda grannhund inom 2 kilometers radie. Jag känner att det underlättar om vi känner till och lär känna varandras hundar, det händer ju t ex att någon kommer lös ibland och strosar in på tomten (av misstag, förstås). Dessutom för hundarna oss grannar närmare. :)

Vänner?
Det är en gammal tik, hon vill knappast bli vän med min unga hane
Jag vill inte riskera att hon surnar till och biter
Du känner inte hunden?
Du TROR hon surnar till?

Det kanske kommer som en överraskning men det finns gott om hundar som aldrig bitit eller surnat till mot någon annan hund.

Du skriver att det är en gammal tik, kanske har de full koll på hundens temperament?

Du känner inte hunden?
Du TROR hon surnar till?

Det kanske kommer som en överraskning men det finns gott om hundar som aldrig bitit eller surnat till mot någon annan hund.

Du skriver att det är en gammal tik, kanske har de full koll på hundens temperament?
Nämen herregud !

Jagvill inte att mina hundar hälsar på andra hundar under promenaderna!!

Det ärbara så enkelt!

Du känner inte hunden?
Du TROR hon surnar till?

I min föreställningsvärld så har folk som låter sina hundar springa fram till främmande hundar absolut noll koll på hundar och deras beteenden i allmänhet och jag litar därför inte på att de har full koll på hundens temperament. Snarare tvärtom.

I min föreställningsvärld så har folk som låter sina hundar springa fram till främmande hundar absolut noll koll på hundar och deras beteenden i allmänhet och jag litar därför inte på att de har full koll på hundens temperament. Snarare tvärtom.
Tack :)

Jag går inte på ställen där jag anar att ett hundmöte kan bli ett problem för mig. Finns så många vägar och så mycket natur att gå i att jag skulle aldrig orka bry mig eller tjaffsa med att gå på en privat väg där jag viste att någon bor med lös hund.

Som jag tidigare sagt så springer denna tiken lite var hon vill, även ut på allmän väg, min ridbana etc.
Rundan med grusvägen är precis lagom kvällsrunda ca 7 km och vi slipper trafik där och där är inte heller så mycket insekter som i skogen
Om vägen är privat eller enskild, vet jag inte. Vet inte heller vad som är skillnaden?
Jag går inte på ställen där jag anar att ett hundmöte kan bli ett problem för mig. Finns så många vägar och så mycket natur att gå i att jag skulle aldrig orka bry mig eller tjaffsa med att gå på en privat väg där jag viste att någon bor med lös hund.

Om hon är på din mark/ridbana antar jag att du har pratat m ägaren. Att hundar går in på annans mark utan uppsyn är inte ok.
Däremot tycker jag att en hund lös på egen mark/privat mark är en skitsak om den inte skadar/jagar/stör vild och tamboskap eller människor. Har man problem med djur oavsett om de är hundar, hästar, kor, katter på privat mark så går man en annan väg.

Och, du menar att alla andra ska rätta sig efter vad du tycker är rätt?
Nej absolut inte, jag skrev bara min syn på det hela, jag låter mina hundar umgås med grannhundar och undviker bråk med grannar så mycket jag kan.
Lät inte som du ens gett tiken en chans innan du dömmer henne som surtik?
I och med att du ändå går på deras gård/väg så känns det som en enklare väg att låta hundarna bekanta sig än att starta bråk om dom enligt din beskrivning inte verkar så sugna på att koppla henne :)

Som jag tidigare sagt så springer denna tiken lite var hon vill, även ut på allmän väg, min ridbana etc.
Rundan med grusvägen är precis lagom kvällsrunda ca 7 km och vi slipper trafik där och där är inte heller så mycket insekter som i skogen
Om vägen är privat eller enskild, vet jag inte. Vet inte heller vad som är skillnaden?
Du kan googla privat och enskild väg om du vill veta skillnaden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 930
Senast: hollypolly
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar