Koppeltvång

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uppsikt har de väl? De är ju där och SER hunden. Kontroll är en annan sak men det har jag heller inte nämnt.
Men kontroll har ju inte du heller även om dina är kopplade om de skäller och låser sig så att du behöver hålla fast huvudet.
Det va uppfödaren som tipsade mig om att läsa paragrafer för hunden och det har funkat
Nu är han lugn om inte någon hund springer fram och luktar han i baken

Vad är det du inte fattar?
Varför ska mina hundar acceptera att ha någon nosande i baken?

Det spelar väl ingen roll om dom SER hunden, den kan göra skade för det

Det va uppfödaren som tipsade mig om att läsa paragrafer för hunden och det har funkat
Nu är han lugn om inte någon hund springer fram och luktar han i baken

Vad är det du inte fattar?
Varför ska mina hundar acceptera att ha någon nosande i baken?

Det spelar väl ingen roll om dom SER hunden, den kan göra skade för det
Läsa paragrafer för en hund?
Genom att hålla fast huvuvdet?

CMs metoder funkar också men är de bra för det?

Vet du vad
Din trovärdighet och kunskap ligger på noll i mina ögon
Du verkar mest vara ute efter att bråka
Jag väljer positiva träningsmetoder som kontaktövningar och belöning. Inte fasthållningar och tvång. Det du nämner är en gammal grej, från samma skola som alfarullningar....men nu i ett modernare namn. Du gör givetvis vad du vill med din hund men själv avstår jag från att den typen av metoder. Och det gör var enda bruksklubb också.

Jag väljer positiva träningsmetoder som kontaktövningar och belöning. Inte fasthållningar och tvång. Det du nämner är en gammal grej, från samma skola som alfarullningar....men nu i ett modernare namn. Du gör givetvis vad du vill med din hund men själv avstår jag från att den typen av metoder. Och det gör var enda bruksklubb också.
Vad är det för fel på dig?
Du är ju bara ute efter att mucka
Du skriver olika svar i trådarna, beroende på vem det är som frågar
Din trovärdighet existerar inte alls
Jag håller honom mjukt runt huvudet men kupade händer och pratar tills han lugnat ner sig och det har funkat på honom, det är det enda som har fungerat när det gäller hundmöten

Jag håller honom mjukt runt huvudet men kupade händer och pratar tills han lugnat ner sig och det har funkat på honom, det är det enda som har fungerat när det gäller hundmöten
Vadå olika svar? Vad syftar du på :confused:

Uppsikt har de väl? De är ju där och SER hunden. Kontroll är en annan sak men det har jag heller inte nämnt.
Men kontroll har ju inte du heller även om dina är kopplade om de skäller och låser sig så att du behöver hålla fast huvudet.

Vad hjälper det om de ser sin egen hund när den är lös och går fram utan lov??

Lampan har iaf sin hund KOPPLAD och det är väl det som är basic i historien. En person går med sin kopplade hund och möter en okopplad vars ägare är med men inte har hunden lydig. Och du mal o mal om att det är Lampans fel när hon har gjort allt rätt just här OCH man har som hundägare som går med sin egen hund i koppel rätt att vara rädd eller tycka det är obehagligt att andra hundar snurrar fram utan att få slängt i ansiktet att man själv är fjantig i hundmötet.

[
Jag tror enbart folk här försökt få dig att se det ur ett enklare perspektiv, just eftersom det är en grannhund och ni passerar ofta vore det enklast för dig själv att hundarna får bekanta sig istället för att det ska vara oro och tjafs med grannarna.
Jag skulle bjuda på det faktiskt, oavsett vad mina principer annars är :)

Tillägger att jag är inte en sån person som blir arg om hundar kommer fram på allmän plats heller, det händer alla då och då, är bättre att låta sin hund få ett bra hundspråk och bemöta hundar bra än att visa hunden att andra hundar är lika med oro !
Risken för bråk finns väl självklart, men ofta ser man vad hunden har för uppsåt när den kommer, och de flesta hundmöten går trots allt bra om man själv är lugn :)

[

Jag tror enbart folk här försökt få dig att se det ur ett enklare perspektiv, just eftersom det är en grannhund och ni passerar ofta vore det enklast för dig själv att hundarna får bekanta sig istället för att det ska vara oro och tjafs med grannarna.
Jag skulle bjuda på det faktiskt, oavsett vad mina principer annars är :)
Precis.
Är man grannar får man ge och ta lite. Hade det varit en okänd random hund hade jag helt hållit med TS.

Tillägger att jag är inte en sån person som blir arg om hundar kommer fram på allmän plats heller, det händer alla då och då, är bättre att låta sin hund få ett bra hundspråk och bemöta hundar bra än att visa hunden att andra hundar är lika med oro !
Risken för bråk finns väl självklart, men ofta ser man vad hunden har för uppsåt när den kommer, och de flesta hundmöten går trots allt bra om man själv är lugn :)
Jag vet inte vad och hur jag ska skriva för att du ska förstå
Jag upprepar

Eftersom jag hade problem med min hane i hundmöten när han va yngre och har nu tränat bort problemen, så vill jag inte att man hundar hälsar på andra hundar
Han kan då börja skälla och bli frustrerad igen om det finns en förväntan att han ska få hälsa
Han är alltså, glad och vill leka med andra hundar och jag vill inte att det utvecklas till ett problem

Jag kan inte förklara mig tydligare än så
Du får nog bara köpa att vi ser olika på det här med hundmöten

Personligen stör jag mig på folk som är ute efter att hävda sig, det upplevde jag på svaret från TS grannar som basunerade på om sin "privata väg" där de gör som de vill. Vilket förstås inte är sant. Om de har provocerat varann förut kan man ju inte veta av bara den här tråden, men så tycker jag iaf inte man ska bete sig.

Personligen stör jag mig på folk som är ute efter att hävda sig, det upplevde jag på svaret från TS grannar som basunerade på om sin "privata väg" där de gör som de vill. Vilket förstås inte är sant. Om de har provocerat varann förut kan man ju inte veta av bara den här tråden, men så tycker jag iaf inte man ska bete sig.
Ja, jag håller med dig där
Det som störde mig mest va hans svar "detta är vår privata väg"
Vi har aldrig haft något otalt med varandra, tvärtom så har det alltid varit glada hälsningar
Eftersom jag har undvikit att gå genom dras gård på den ALLMÄNNA vägen så har jag inte mött dom ned lös hund tidigare
Dom verkar inte aktiverar hunden särskilt mycket, den går hemma på gården
Hans attityd visade helt klart en ny sida av honom

Nu är du ju verkligen rolig
Varför skulle grannens hund vara bättre att hälsa på än andra hundar?
Du bor ju granne med hunden och har gjort i minst ett år då bör du väl ha försökt etablera någon form av kontakt med grannarna och information om hunden så du vet om den är farlig eller inte.
Varför inte fråga grannarna om ni tillsammans kan presentera hundarna ordentligt en gång för alla så är problemet ur världen? Du har ju hundvänner till dina hundar låt denna också bli en istället för ett problem.

Jag vet inte vad och hur jag ska skriva för att du ska förstå
Jag upprepar

Eftersom jag hade problem med min hane i hundmöten när han va yngre och har nu tränat bort problemen, så vill jag inte att man hundar hälsar på andra hundar
Han kan då börja skälla och bli frustrerad igen om det finns en förväntan att han ska få hälsa
Han är alltså, glad och vill leka med andra hundar och jag vill inte att det utvecklas till ett problem

Jag kan inte förklara mig tydligare än så
Du får nog bara köpa att vi ser olika på det här med hundmöten
Jag förstår exakt vad du menar, har förstått det hela tiden , jag beskriver bara hur jag och vissa andra ser på saken, hur du ser på det hela är du tydlig med :)

Du bor ju granne med hunden och har gjort i minst ett år då bör du väl ha försökt etablera någon form av kontakt med grannarna och information om hunden så du vet om den är farlig eller inte.
Varför inte fråga grannarna om ni tillsammans kan presentera hundarna ordentligt en gång för alla så är problemet ur världen? Du har ju hundvänner till dina hundar låt denna också bli en istället för ett problem.
Information om deras hund?
Dom tycker/säger själva att hunden är "snäll"
Dom tycker även att hunden är lydig och att dom har pli på den...
Jag kan säga att jag litar inte på deras omdöme
Jag uppfattar tiken som "skum" det är hur hon ser ut och rör sig mot mina hundar som jag inte gillar
Kan inte sätta fingret på vad det är
Jag träffar många hundar och har inte fått den känslan med annan hund

Kan du svara på varför du inte pratar med grannarna? Det är nog enklare att lösa problem IRL än på Internet.
Har du läst tråden
Jag pratar med grannarna
Dom säger att tiken är "snäll" , lydig och att dom har pli på henne
Jag litar inte på deras omdöme

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 930
Senast: hollypolly
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V