Koppeltvång

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast den gången var ju båda ägarna med och hunden var under uppsyn på en väg utan vilt på. Det är fullt tillåtet.

Andra gånger, som i förra tråden var TS på genomgång genom deras gård.
Och sköta sig vet jag inte om hundarna gör om TS behöver hålla fast huvudet på dom för att få koll vid hundmöte.
Träningen med att läsa paragrafer har varit mycket bra
Hundmöten fungerar idagmycket bra. Om andra hundar låter bli att nosa mina i baken

Du har ju själ sagt att du har en tik som inte gilla andra tikar/hundar
Sitt inte och ca så präktig när du själv inte har lyckats träna bra hundmöten med din egen hund

Under uppsyn räcker väl inte om den inte är lydig?
Tycker det är svårt att avgöra hur den här hunden faktiskt är när den beskrivs så olika i trådarna. Utgår jag från första tråden så ser jag faktiskt inte problemet. I den här tråden verkar dock hunden och ägarna vara jätteusla.
Sen utefter vad TS själv berättar om att hon tränar mycket på hundmöten och hur hennes hundar beter sig är dett lätt att misstänka att de själva provicerar fram ett beteende i tiken.
Jobbar man på hundmöten får man välja sina vägar med omsorg. Vet man att längs en väg finns en hund sen länge och den är lös så förstår jag inte varför man ska börja tjaffsa om att gå just där. Tiken är ju så pass gammal att hon kan vara borta om ett halvår. Kanske. Kan man inte gå någon annan stanns under tiden då när man själv inte har den bästa kontrollen över sina hundar?

Träningen med att läsa paragrafer har varit mycket bra
Hundmöten fungerar idagmycket bra. Om andra hundar låter bli att nosa mina i baken

Du har ju själ sagt att du har en tik som inte gilla andra tikar/hundar
Sitt inte och ca så präktig när du själv inte har lyckats träna bra hundmöten med din egen hund
Hon är klockren i hundmöten. Varken tittar på dom eller säger ett ljud. Men jag släpper inte ihop henne med hundar. Så jo tack. Jag har lyckats upperligt.

Vägen genom deras går är allmän väg

Utan vilt?
Det är fullt av änder i bäcken, fasaner, kaniner och rådjur på fälten

Detta måste vara något personligt.
Har läst i så många år här att det är brukligt bli vansinnig om hundar kommer fram lösa till deras egna kopplade hundar. För att inte tala om vad det förstör för framtida hundmöten, hur oansvariga de som har sina hundar lösa etc etc.
Men nu är allt ditt fel och det finns ingen ände på alla de slingrande ursäkter som hittas på för att du ska ha fel. Du ska gå nån annanstans, men om det är någon annan lös hund någon annanstans då som ägaren har "under uppsyn" men noll koll på. Ska du inte få gå ut då?, med koppel, för att de här inne som äger mark minsann har rätt o ha sina hundar lite hur som helst på egna marken.

Hade du bott nära mig och gått genom min gård så hade 1. Du varit välkommen med din hund i koppel.
2. Jag hade hållt ordning på min hund så den inte fått gå fram vare sig till dig eller din hund utan lov.

Detta måste vara något personligt.
Har läst i så många år här att det är brukligt bli vansinnig om hundar kommer fram lösa till deras egna kopplade hundar. För att inte tala om vad det förstör för framtida hundmöten, hur oansvariga de som har sina hundar lösa etc etc.
Men nu är allt ditt fel och det finns ingen ände på alla de slingrande ursäkter som hittas på för att du ska ha fel. Du ska gå nån annanstans, men om det är någon annan lös hund någon annanstans då som ägaren har "under uppsyn" men noll koll på. Ska du inte få gå ut då?, med koppel, för att de här inne som äger mark minsann har rätt o ha sina hundar lite hur som helst på egna marken.

Hade du bott nära mig och gått genom min gård så hade 1. Du varit välkommen med din hund i koppel.
2. Jag hade hållt ordning på min hund så den inte fått gå fram vare sig till dig eller din hund utan lov.
Jo, jag vet
Det beror på VEM det är som skriver
Helt sjukt

Tycker det är svårt att avgöra hur den här hunden faktiskt är när den beskrivs så olika i trådarna. Utgår jag från första tråden så ser jag faktiskt inte problemet. I den här tråden verkar dock hunden och ägarna vara jätteusla.
Sen utefter vad TS själv berättar om att hon tränar mycket på hundmöten och hur hennes hundar beter sig är dett lätt att misstänka att de själva provicerar fram ett beteende i tiken.
Jobbar man på hundmöten får man välja sina vägar med omsorg. Vet man att längs en väg finns en hund sen länge och den är lös så förstår jag inte varför man ska börja tjaffsa om att gå just där. Tiken är ju så pass gammal att hon kan vara borta om ett halvår. Kanske. Kan man inte gå någon annan stanns under tiden då när man själv inte har den bästa kontrollen över sina hundar?
Till skillnad från dig så har jag inte skrämt mina grannar på flykten med mina hundar
Dina grannar vågar ju inte ens bo i sitt eget hus pga era hundar

Hon är klockren i hundmöten. Varken tittar på dom eller säger ett ljud. Men jag släpper inte ihop henne med hundar. Så jo tack. Jag har lyckats upperligt.
Det är inte vad jag har läst tidigare

Och ni skrämmer ju i väg grannarna med era hundar

Jisses, jag bara undra hurdan ordning ni har egentligen?

Till skillnad från dig så har jag inte skrämt mina grannar på flykten med mina hundar
Dina grannar vågar ju inte ens bo i sitt eget hus pga era hundar
Nyheter....de är kvar. Och numera vet vi att frun INTE är hundrädd. Hon var bara vrång för att hon inte ville vara i ett hus mannen och exfrun byggt. Vi har fått en ursäkt och har våra hundar ute när dom är här utan problem. Sen var det hela tiden frågan om en trädgård. Lite skilnad. Man har alltid rätt att ha sina hundar i trädgården oavsett om grannen inte vill :)

Nyheter....de är kvar. Och numera vet vi att frun INTE är hundrädd. Hon var bara vrång för att hon inte ville vara i ett hus mannen och exfrun byggt. Vi har fått en ursäkt och har våra hundar ute när dom är här utan problem. Sen var det hela tiden frågan om en trädgård. Lite skilnad. Man har alltid rätt att ha sina hundar i trädgården oavsett om grannen inte vill :)
Mina är också i trädgården dom springer inte fram till andra hundar och människor
Det är inte tillåtet
Oavsett vad du skriver
Hur kommer det sig att du tycker det är okey att lösa hundar springer fram till mina hundar, när det inte är okey om det händer någon annan
Jag är verkligen nyfiken på ditt svar?

Mina är också i trädgården dom springer inte fram till andra hundar och människor
Det är inte tillåtet
Oavsett vad du skriver
Hur kommer det sig att du tycker det är okey att lösa hundar springer fram till mina hundar, när det inte är okey om det händer någon annan
Jag har ALDRIG sagt att det är ok. Jag skrev det tom i ett tidigare svar MEN det jag hävdar är att jag begriper inte din rädsla över att tiken ska bita. Jag begriper heller inte varför du fortsätter utsätta dig för en situation där du vet att du och hundarna blir stressade. Det handlar om EN väg och en gammal hund som kanske inte finns så länge till. Hade jag ansett detta vara ett jätteproblem hade jag undvikit stället tills A-mina hundar klarade hundmöten bättre och B- hunden var borta.
Jag skulle aldrigt börja kräva nått av mina grannar och riskera starta något taffs för någonting som så lätt kan undvikas.

Det är inte tillåtet
Oavsett vad du skriver
Fast det är inte det jag läser in i svaren, utan att du har gått på en enskild väg som leder upp till en gård, näst intill tomtmark, och där har markägaren andra rättigheter än en random person på en allmän väg. Hade det rört sig om allmän väg hade du fått medhåll från alla håll.

Hävdandet av rätten börjar gå överstyr eftersom folk har börjat glömma att allemansrätten också innehåller skyldigheter. Inte störa ingår också i allemansrätten.

Tack och lov finns inga av dessa attityder där familjen bor och äger mark. Liten ort med stor del lantbrukare ger en helt annan syn på allemansrätt och markägande än här där jag bor nu (utanför större stad med en mängd stadsbor som vill spatsera i skogen på helgen). Här hävdar man bara sin rätt, oavsett hur det påverkar markägaren. Här gnälls det också oavbrutet på skogsavverkningens effekter på bästa svampstället.

Jag bara förstår inte din inställning riktigt. Jag kan säkert tro att det finns folk som gnäller på markägaren som du säger, men du verkar ju samtidigt tycka att det är okej för markägare att hävda sig en bra bit över sin (lagliga) rätt? Jag tycker båda sidor kan respektera varandra utan att känna nått viktighets-behov och försöka hävda rättigheter de inte har.

Fast det är inte det jag läser in i svaren, utan att du har gått på en enskild väg som leder upp till en gård, näst intill tomtmark, och där har markägaren andra rättigheter än en random person på en allmän väg. Hade det rört sig om allmän väg hade du fått medhåll från alla håll.
Jag vet inte hur du läser
Där jag gick va på enskild väg, mitt ute i mellan två åkrar, ingen bebyggelse
Den enskilda vägen går ihop med en allmän väg som går genom grannens gård flera km från där jag befann mig (jag går aldrig på den allmänna vägen genom gården längre tack vare hunden utan följer istället den enskilda vägen på ett annat håll)
Alltså jag går inte alls i närheten av bebyggelse alls

Jag har ALDRIG sagt att det är ok. Jag skrev det tom i ett tidigare svar MEN det jag hävdar är att jag begriper inte din rädsla över att tiken ska bita. Jag begriper heller inte varför du fortsätter utsätta dig för en situation där du vet att du och hundarna blir stressade. Det handlar om EN väg och en gammal hund som kanske inte finns så länge till. Hade jag ansett detta vara ett jätteproblem hade jag undvikit stället tills A-mina hundar klarade hundmöten bättre och B- hunden var borta.
Jag skulle aldrigt börja kräva nått av mina grannar och riskera starta något taffs för någonting som så lätt kan undvikas.
Du påstår ju att grannen hur uppsikt på sin hund
När den springer fram till mina

Hur motiverar du det påståendet?

Äger du mark?
Om inte är det nog omöjligt att förstå, men kort förklarat - man har inte lagt stora summor och mycket tid på att köpa och sköta mark för att andra ska komma och diktera hur man får bete sig på sin egen egendom. Som sagt, njut gärna av skog och mark men förstå att det inte är kommunal parkmark och respektera att den mark du befinner dig på är någon annans ägodel. Till slut tröttnar man när det gnälls om att skogsbruket förstör söndagsflanörens promenadstig. Det är inte markägar-hybris. Inte någonstans .

Kom igen nu, ska du ta till "är du inte en av oss så är det omöjligt att förstå" ? I samma inlägg du säger att det inte är hybris nånstans? Bättre än så kan du väl. Riktiga argument tack?

Du fortsätter prata om hur folk "kommer och dikterar" hur du ska "bete dig på din egna egendom". Vem har pratat om detta? Du ska följa lagen, och när du inte följer lagen (förståeligt där det är lite öde) så ska du inte hävda dig över främlingar genom att påstå att du har rättigheter du inte har, enligt lagen. Jag har stött på andra sidan av myntet också så att säga, markägare med väldig hybris som tror Sverige är USA. Det är inte det, och man är inte tresspasser i naturen i det här landet.

Jag har inte pratat alls om att skogsbruk förstör nån "söndagsflanörs" promenadstig. Men det faktum att du konstant använder såna uttryck ("söndagsflanörer", "för deras egna höga nöjes skull" etc) tyder för mig på att du har ett tydligt förakt för folk som sporadiskt åker ut och njuter av naturen. Snacka om viktighets-komplex? Säg mig, om jag köper lite mark, blir jag också viktig nog att se ner på stadsborna? Jag har själv svårt för "stockholmare" som åker upp i fjällen och är dryga - men det betyder inte att jag tror att gubbarna på orten är några stackars helgon som bara får skit från dedär jäkla stadsborna heller. Det finns gott om skit på bägge sidor.

"Som sagt, njut gärna av skog och mark men förstå att det inte är kommunal parkmark och respektera att den mark du befinner dig på är någon annans ägodel."

Ja, jag har hela tiden sagt att man ska respektera varandra, så även markägarna. SJÄLVKLART. Men kan du också förstå att du inte äger mark på det viset du äger ett hus eller en bil?

Du påstår ju att grannen hur uppsikt på sin hund
När den springer fram till mina

Hur motiverar du det påståendet?
Uppsikt har de väl? De är ju där och SER hunden. Kontroll är en annan sak men det har jag heller inte nämnt.
Men kontroll har ju inte du heller även om dina är kopplade om de skäller och låser sig så att du behöver hålla fast huvudet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 930
Senast: hollypolly
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V