Kopparspiral..

FrontLine_

Trådstartare
Någon här som har det?

Jag var hos barnmorskan i torsdags och skulle förnya p-piller, men hade på tok för högt blodtryck (igen???) så det blev inget förnyande..

Började prata om mini-piller, men det är absolut inget alternativ för jag mår så fruktansvärt dåligt av dom, altså psykiskt. Ärligt talat är jag ett riktigt monster!

Så då tog barnmorskan fram en kopparspiral:eek::eek:
Den ser inte det MINSTA trevlig ut.
Känner man av den?
Något negativt med den?
Känner killen av den??
Magnus blev inte peppad när han såg den iallafall....

Och det gör ju inte saken bättre att jag är livrädd för allt som heter sjukvård, iallafall när det handlar om mig..

Så, fram med allt positivt och negativt, hur det kändes att sätta in den osv osv osv..

Sv: Kopparspiral..

Jag vet att mensen kan bli rikligare och man kan få starkare menssmärtor av kopparspiralen, vilket innebär att jag inte kan ha den.

Synd eftersom det i sig nog är det enda preventivmedel som jag egentligen skulle kunna klara av ( om det inte bidrog till ökade smärtor ).

Jag har. Den är min vän sedan 1½ år. Det enda jag märker är att jag har lite mer mens och mensvärk, annars känner jag inte av den alls. Att sätta in den var smärtsamt, men det var en halv minut hemsk smärta (min livmodertapp började krampa och det kändes som min livmoder skulle dras ur min kropp), sedan lite molvärk ett par timmar och efter det har jag inte haft ont av den. Så den där halva minuten av dödsångest (jag skrek och grät) känns ändå helt okej med tanke på att man bara behöver göra det vart femte år, plus att det är så skönt att slippa hormoner.

Ingen kille jag legat med har märkt av den.

Tog ut min k-spiral forra aret efter 5 ar. Att satta in den var det basta beslut jag tagit. Det gjorde inte sa ont att satta in den tyckte jag, det varst var nar barnmorskan matte livmodern for att se om den fick plats :eek:. Men jag hade inte fott barn da heller. Hade molvark ett par timmar efterat men det gav med sig.
Min mens blev rikligare men kortare och mensvarken okade, fast bara sa mycket att man kunde kaka Ipren.

Nu ar jag gravid och tanker efter barnet kommit satta in k-spiral igen. Tur for mig sa har i Australien sa sovs man vid insattning av spiral :D.

//Krusan

Jag har nyss satt in min andra k-spiral.

Känner man av den? Nej.
Något negativt med den? Man kann få rikligare mens och mensvärk. Jag har inte åkt på något av det. Hade rikliga blödningar redan innan så jag var lite osäker men det har gått bra.
Känner killen av den?? I regel inte. Han kan känna trådarna men då går man till bm och får det justerat.

K-spiral är super, för mig.

Din BM kommer att mäta din livmoder innan, för kopparspiralen finns i typ 5 olika storlekar.

Har ingen egen erfarenhet mer än att jag låg i 30 min och 2 barnmorskor försökte sätta kopparspiral på mig, det gick inte för min livmoder krampade så hårt när de skulle mäta att de inte ens fick in "mätgrejjen"!
Jag tog panodil innan (jag ammade) och när det var som värst kändes de som kraftig mensvärk. Men det var mest obehagligt + att jag som slagt låg där ett bra tag innan vi gav upp.

Är inte det lite overkill? 2 Ipren eller Alvedon innan så känner man inte av insättningen.

Fast det är helt individuellt. På mig gjorde det riktigt sjukt ont, trots att jag hade tagit ipren + panodil innan insättningen.

Jag har kopparspiral och den funkar fint för mig. Visst, jag har fått rikligare mens men å andra sidan har jag i princip inga menssmärtor längre! Vilket är väldigt skönt, då det annars var som att ryggen skulle gå av en gång i månaden.
Det gjorde ont att sätta i den. Värre än jag trodde. Men det är ju en snabbt övergående smärta, och en del verkar ju inte känna nåt alls. Kanske det varit lindrigare om jag tagit ipren eller nåt innan, men bm nämnde inget om det och det var inget jag själv kom att tänka på.

Jag har kopparspiral och den funkar fint för mig. Visst, jag har fått rikligare mens men å andra sidan har jag i princip inga menssmärtor längre! Vilket är väldigt skönt, då det annars var som att ryggen skulle gå av en gång i månaden.
Det gjorde ont att sätta i den. Värre än jag trodde. Men det är ju en snabbt övergående smärta, och en del verkar ju inte känna nåt alls. Kanske det varit lindrigare om jag tagit ipren eller nåt innan, men bm nämnde inget om det och det var inget jag själv kom att tänka på.

Oooh ja, det är definitivt lindrigare om man tar värktabletter innan. Mig försökte de sätta in spiral i utan värktablett. Lönlöst, jag höll på att svimma av smärta. Nästa gång jag kom tillbaka för ett försök hade jag tryckt i 2 Ipren 1 timme i förväg och jag kände ingenting.

Nu är jag satte in andra spiralen tog jag 2 Alvedon (ammar) 1 timme innan (och trodde det skulle kännas för Alvedon brukar vara sisådär effektivt på mig) och återigen, jag kände ingenting.

Det är ju stor skillnad på ipren/alvedon och hel sövning, kan man inte få lite ketogan, theralen & lustgas ?

:angel::D

Jo, det är ju rätt så stor skillnad. Min bm säger att Alvedon/Panodil eller Ipren brukar vara väldigt effektivt. Det finns tydligen de som får bedövning i livmoderhalsen också och det kan jag förstå, värktabletter funkar ju inte tillräckligt bra på alla men det känns långsökt att behöva sövas.

Jo det känns lite overkill att sövas, men något starkare än ipren/alvedon måste ju gå att få om vill?

Det beror nog på vart man går. De bm jag har haft har velat att man provar med värktabletter först, eftersom det oftast räcker men som sagt det finns de som får sprutbedövning innan spiralen sätts in.

Satt in spiral efter jag fött barn. Det bästa jag gjort. Inga hormoner eller tider att ta piller att tänka på. För mig kändes det knappt att sätta in den och jag hade ej tagit smärtstillande innan. Har inte fått nån värre mens eller mer smärtor heller.
Å varken jag eller sambon har kännt av den heller.

hmmm... vfr har ni alla så positva kommentarer av k-spiralen??
Jag fick min insatt för ca 5mån sen... Kändes int speciellt mycket av att sätta in den, men den ska UT!!!
Jag har väldigt ont av min, det känns som om min livmodertapp är jätte svullen och det känns som värdens blåmärke där inne... Sambon och jag har kunnat ha sex 2ggr sen den sattes in, och då var jag inte nykter... :crazy:
Han känner dessutom av trådarna under akten... Han får t.o.m prickar på ollonet från dom.... :confused:
Har kollat den och den sitter inte snett eller dyl... Och dom sa jag skulle ge det till ca 6mån dagen, men inget har förbättrats hitintills... Problemet är att jag fixar inga andra prev. medel, så det som typ finns kvar är sterilisering...

Jag hatar min kropp!!!

Det finns olika modeller av spiraler. Tror de brukar ha två modeller hemma, men de borde kunna ta hem andra. Den vanliga T-modellen passar inte alla.

Vad gäller trådarna så ska de gå att justera så att din partner inte känner av dem. Har de rätt längd ska de lägga sig efter väggen, "gömda" i slemhinnan. Om din partner känner av den är de antagligen för korta så att de inte kan lägga sig riktigt efter väggarna.

Du tror inte det kan vara så att spiralen håller på att ta sig ut på egen hand då? Det låter ju troligt att livmodertappen skulle kunna svullna om spiralen försöker ta sig ut.

Som dom flesta säkert redan vet här inne så älskar jag min kopparspiral :D:D

Var nedsövd när jag fick den insatt så det kan jag inte säga något om hur det känns. Min kopparspiral ömmade som lätt mensvärk första dagarna och kändes vid sex dom första 6 månaderna. Killen ifråga fick ibland ont av trådarna och jag kände av när han stötte i den. Men efter 6 månader så försvann det och jag känner inget av min kopparspiral längre. Mina trådar är oklippta och precis som någon nämnde så har dom nu lagt sig till rätta.

Jag har varken riklig mens eller svår mensvärk av min kopparspiral, så jag tycker den är helt underbar och kommer sörja den dagen den ska ut för detta är det enda preventivmedel som verkligen fungerar helt super för mig.

Jag skulle aldrig skaffa kopparspiral, vet 6 st tjejer som blivit gravida med kopparspiral, okej...en av dom hade spiralen bara försvunnit på.
Gravid med spiral slutar ofta med utomkvedhavandeskap.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 673
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 773
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 607
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Dom flesta trådar jag gjort handlar om mediciner eller liknande... Och det är inget undantag nu heller! Är det någon här som äter...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
13 519
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII