Kopparspiral..

Sv: Kopparspiral..

Det stämmer att man ska ha mens när man sätter in den, dels för att se att man inte är gravid och dels för att livmodern ska vidgas lite.

Gäller bara för hormonspiral, antagligen pga. just hormonerna. K-spiral kan man sätta in när som helst men det är lättare strax före eller under mensen.

Du får din "naturliga" menscykel. Huruvida den är regelbunden eller inte vet bara du. Det är inga hormoner som spökar och ställer om cykeln utan du får helt enkelt din naturliga menscykel.

Nja, min naturliga menscykel är INTE att blöda som en gris i 2 veckor, ha vidriga flytningar i 2 veckor för att sen börja förblöda igen...

Jag stog ut i nästan ett år med k-spiral eftersom BM sa att det borde stabilisera sig med tiden, men nej... Den åkte ut, igång med p-spruta och den har jag fortsatt med i drygt 10 år nu. Super! Ingen mens alls!!!:banana:

Ok, det lät ju inte så farligt :)
Fast sambon som tror att det bara är att sätta in den och sen köra igång blir nog inte så glad, jag vet ju inte när min mens kommer nästa gång då jag fick missfall för 2 veckor sen, kan ju dröja ett tag då kanske.
Får höra imorgon..

Pratade precis med BM och beställde tid. Hon trodde det skulle gå smidigt då jag fått 4 barn och då brukar det inte kännas lika mkt.
så nu ska jag bara vänta ut mensen och se om den stämmer med tiden jag fick.. :D

Ska bli så skönt om det nu stämmer att man får mindre blödningar så man kan rida när man vill :)

Du får uppdatera under tiden och berätta hur du mår :D

Och sambon får vänte den där veckan och har han otur blir det 2 ;)

Någon här som har det?

Jag var hos barnmorskan i torsdags och skulle förnya p-piller, men hade på tok för högt blodtryck (igen???) så det blev inget förnyande..

Började prata om mini-piller, men det är absolut inget alternativ för jag mår så fruktansvärt dåligt av dom, altså psykiskt. Ärligt talat är jag ett riktigt monster!

Så då tog barnmorskan fram en kopparspiral:eek::eek:
Den ser inte det MINSTA trevlig ut.
Känner man av den?
Något negativt med den?
Känner killen av den??
Magnus blev inte peppad när han såg den iallafall....

Och det gör ju inte saken bättre att jag är livrädd för allt som heter sjukvård, iallafall när det handlar om mig..

Så, fram med allt positivt och negativt, hur det kändes att sätta in den osv osv osv..

Jag hade det i 1 år. Tog ut det för att vi skulle skaffa barn.

Jag mår inte bra av hormoner och därför valde jag en kopparspiral.
Kännde aldrig av den!
Inget negativt för mig - mens något rikligare de två första dagarna, men inget som störde mig.
Sambon kände aldrig av den.

När vi är klara med baranafödandet skall det absolut bli en kopparspiral igen. Jag är supernöjd!

/Åsa

Ingen spiral då släkten blir gravid med.

Har p-sprutor och de påverkar inte blodtrycket säger BM (hade lite högt när jag var där sist men det var stress, är alltid normalt eller lågt annars).

hoppas det inte gör lika ont för dig som det gjorde för mig, men man får tänka 1 minut på 5 år och då känns det genast bättre:p

nu har jag inte så ont i magen längre, bara lite granna, men det försvinner väl snart det med! :laugh:

Haha, jag blev så skraj efter jag läst denna tråden att jag frågade om jag kunde få spruta eller stav istället, men hon trodde att spiral är bäst för mej :D
Jaja... Det kan ju inte vara värre än att föda 4 barn iaf :p

Nej, sövning är inte overkill för vissa. Det finns de som inte känner något, men det finns också dem (som jag) som är så litet byggd, sned och vind, att inte ens mätinstrumentet gick att få in, alls. (Altså, inte en millimeter..)

Så det blev sövning, 3 minuter tog det och jag åkte hem pigg och glad en halvtimme efteråt.

Det är 2000-talet nu, man behöver inte stå ut med smärta.

Edit: BM sade till mig att de brukar tillmötesgå patienten om denne vill bli sövd. Vi gjorde ett ärligt försök med mig vaken först, men när jag sade stopp så fick jag remiss direkt utan prut.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 673
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 773
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 607
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Dom flesta trådar jag gjort handlar om mediciner eller liknande... Och det är inget undantag nu heller! Är det någon här som äter...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
13 519
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar