Saeta
Trådstartare
Vad jag upplevt så har 'mina' läkare varit väldigt icke-restriktiva när det kommit till alkoholkonsumtion och medicinering.
Men.
Jag har ett i stort sett obefintligt riskbeteende och min alkoholkonsumtion har blivit utvärderad av vården (flera gånger). En av de mediciner jag tog ett tag (Voxra) står på FASS att man inte bör kombinera med alkohol,
Vilket läkaren sa till mig. Men sedan kollade hon mina resultat och la till "din alkoholkonsumtion är så låg, att jag kan tillåta dig att ta en låg-alkoholcider nån gång i månaden eller smutta på ett glas vin. Men var medveten om att du antagligen kommer bli mer påverkad än vad du är van vid".
Läkaren hade alltså tillräckligt med information om mig för att göra ett väl avvägt beslut när det kom till medicinering och alkohol. Så, lyssna på din läkare. Alltid. De har en poäng.
Så är det med min alkoholkonsumtion också. Den är i princip obefintlig. Alltså det är ju klart att jag lyssnar på mina läkare. Men jag är ju ändå intresserad av att höra hur det fungerar för andra