Saeta
Trådstartare
Beror ofta på vad man frågar om
Absolut!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Beror ofta på vad man frågar om
Självklart är du detDet är jag ytterst tveksam till att ni gjort.
Knappast. Ett nej till kombination med viss medicin och alkohol är under inga som helst omständigheter diskuterbara med läkare.Okej. Jag tycker att en läkare ska kunna vara öppen för att diskutera kring ens mediciner och att förklara hur dom fungerar och påverkar en.
Ja, att diskutera kring sina mediciner ska man såklart kunna göra. Men detta med alkohol och medicin är ju inte så mycket att diskutera kring, och det borde ligga i ditt intresse att följa läkares råd (som dessutom är uppbackat av FASS i detta fall). Men ja, jag håller med om att det låter som informationen kanske hade kunnat vara bättre, att det låter som att du behövde mer konkret och lättbegriplig information.
Självklart är du det
Knappast. Ett nej till kombination med viss medicin och alkohol är under inga som helst omständigheter diskuterbara med läkare.
Därför att det framgår så tydligt, därför är det självklart.Varför är det så självklart? Eller va?
Fast den läkaren säger så om ALL medicin, inte just Intuniv. Och jo, att kunna prata om det är något en ska kunna göra, tycker jag.
När jag ser såna här frågor oavsett var jag sett dom om alkohol så frågar jag mig "är alkoholen så jäkla viktig så man bara MÅSTE ha den"? Är det så har man tydliga problem. Om nu någon opponerar sig mot det så har jag sett alkoholens verkningar från många sidor, jag har haft en kompis som först bleb alkis "på riktigt" för att i förlängningen supa ihjäl sig samt flera vänner och bekanta som druckit både matlagningsvin och t-sprit. Själv har jag aldrig haft nåt sug efter några droger, aldrig rökt och aldrig varit kanonfull utan det har max blivit 2-3 glas vin på en hel midsommar som mest medan omgivningen raglat runt, spytt ner sig, pissat i byxorna och skitit i rabatten.
Därför att det framgår så tydligt, därför är det självklart.
Att det är all medicin just för dig, är väl inte så konstigt?
Varför är det så självklart? Eller va?
Fast den läkaren säger så om ALL medicin, inte just Intuniv. Och jo, att kunna prata om det är något en ska kunna göra, tycker jag.
Jag är smått övertygad om att de faktiskt menade att du inte ska dricka alkohol med de mediciner du tar. Alls. Och därför säger de att det gäller alla dina mediciner.Jo, jag tycker att det är konstigt att det gäller exakt alla piller. Eller varför är inte det konstigt?
Vad exakt är det du vill prata om? Läkare har oftast kort om tid och att de säger att en medicin inte ska kombineras med alkohol bör väl räcka? Eller är det att vill du veta vad som kan hända så att du kan väga för och emot om det är värt risken att inte följa läkarens råd?
Jag är smått övertygad om att de faktiskt menade att du inte ska dricka alkohol med de mediciner du tar. Alls. Och därför säger de att det gäller alla dina mediciner.
Men självklart är det generella rådet att inte blanda alkohol och medicin, det är väl inte så konstigt? Och det är heller inte så konstigt att läkare avråder från det då alkohol har en tendens att förvärra biverkningar.
Jag ser liksom inte problemet i att de avråder, varför gör du det?
Det beror på vilken medicin det gäller och vilken läkare det är. Men jag har såna extrema kontrollbehov vilket gör att jag vill veta hur medicinen fungerar, helt enkelt.
Läste Fass. Googla mm
Finns hur mycket som helst om du bara lägger ner tid på det.
För att det är dig läkaren har pratat med? Det är dig läkaren har avrått, det är dina mediciner ni har diskuterat, det är du som har frågat om alkohol. Därav att det gäller enbart dig i detta fallet.Varför skulle det just gälla enbart mig?
Nej, det är inte konstigt att en läkare generellt ger rådet att inte dricka alkohol när en medicinerar. Jag tror till och med att jag har skrivit det tidigare i tråden, att jag inte tycker att det är ett dugg märkligt.
Vart någonstans kan du läsa att jag har skrivit att jag ser ett problem i att de avråder alkohol?
Då kan du fråga läkaren hur den fungerar o varför den inte får blandas med alkohol. Uppenbarligen har läkaren gjort samma bedömning som flera av oss som svarat i tråden, att du har ett riskbeteende när det gäller läkemedel o alkohol.Det beror på vilken medicin det gäller och vilken läkare det är. Men jag har såna extrema kontrollbehov vilket gör att jag vill veta hur medicinen fungerar, helt enkelt.
Jag lusläser fass, googlar och allt möjligt. Men det är alltid mer intressant att höra personliga erfarenheter än att läsa fass!
Fast det är ju ganska komplicerat och inget en läkare kan lära dig på ett besök. Sen förstår jag inte varför du måste veta hur den fungerar med alkohol? Att den inte ska kombineras med alkohol borde räcka.Men jag har såna extrema kontrollbehov vilket gör att jag vill veta hur medicinen fungerar, helt enkelt.