Intuniv och alkohol?!

Nej jag tror vi uppfattat allt ganska bra.

Du har druckit alkohol 2 ggr
Du vill dricka dig salongsberusad
Fass och läkare säger nej till alkohol i kombon med medicinen
Du skrev att du ändå tänkte smutta på en cider hela kvällen
Du vill veta om någon annan varit korkade nog att dom ändå kombinerat medicinen med alkohol och hur dom upplevt det
Din läkare och även sköterska säger nej till allt alkoholintag oavsett medicin så även p-piller

Kort sammanfattning

Det är jag ytterst tveksam till att ni gjort.

Absolut, det finns säkert folk här med som sysslar med sånt. Dock fattar jag inte varför du börjar prata om självmedicinering och droger. Det är ju en helt annan diskussion.

Jag förklarar för dig vad den som drog upp att du borde fråga på Flashback istället menade.
Man anser att du ju verkar vara ute efter att ta medicin och alkohol hur som helst trots mot läkares inrådan. Precis som folk på Flashback gör.

Kan vara samma sak som läkarna uppfattar/missuppfattar.

Alltså oavsett vad du menar eller inte så får de ett intryck som säger dem att det är läge att vara tydlig med varningarna.
Det är ju, precis som @Niyama säger, något som individanpassas - både hur man formulerar sig med råd och information; och bedömningen av vilka råd som ges.

Fast jag har ju inte tjatat på mina läkare och bett dom att ändra sin åsikt, jag har ju enbart frågat och jag är som sagt alltid väldigt noga med att fråga hur saker och ting fungerar ihop. Läkare säger väldigt olika.

Min läkare säger så om ALLA piller. Men bara för att jag skrev att jag druckit tidigare (alltså, då snackar vi inte mer än någon cider) så betyder ju inte det att jag ska göra det igen? Jag ville som sagt bara höra andras erfarenheter.

Du skrev i trådstarten:
Men, det borde ju ändå vara en väldigt väldigt vanlig fråga och att inte ens vilja diskutera det känns lite konstigt tycker jag.
Det låter som att du tycker att din läkare är benhård och oresonlig. Det kan ju dels bero på att det inte är så mycket att diskutera, man ska inte dricka alkohol om man äter den medicinen för det är farligt, punkt liksom. Men det kan också vara så att läkaren av någon anledning uppfattar att du inte riktigt tar råden på allvar, och därför "lägger mer krut" på råden till dig än till någon hen inte uppfattar har ett riskbeteende.

Jag förklarar för dig vad den som drog upp att du borde fråga på Flashback istället menade.
Man anser att du ju verkar vara ute efter att ta medicin och alkohol hur som helst trots mot läkares inrådan. Precis som folk på Flashback gör.

Varför anser alla att jag verkar vara ute efter det?

Du skrev i trådstarten:

Det låter som att du tycker att din läkare är benhård och oresonlig. Det kan ju dels bero på att det inte är så mycket att diskutera, man ska inte dricka alkohol om man äter den medicinen för det är farligt, punkt liksom. Men det kan också vara så att läkaren av någon anledning uppfattar att du inte riktigt tar råden på allvar, och därför "lägger mer krut" på råden till dig än till någon hen inte uppfattar har ett riskbeteende.

Okej. Jag tycker att en läkare ska kunna vara öppen för att diskutera kring ens mediciner och att förklara hur dom fungerar och påverkar en.

Men alla (!) läkare som jag haft har alltid sagt att det är nolltolerans med alkohol oavsett medicin.

Fast jag har ju inte tjatat på mina läkare och bett dom att ändra sin åsikt, jag har ju enbart frågat och jag är som sagt alltid väldigt noga med att fråga hur saker och ting fungerar ihop. Läkare säger väldigt olika.
:confused: Först säger alla läkare samma sak och nu säger läkare väldigt olika?

Läkare har ofta inte stenkoll på hur olika läkemedel interagerar varandra, och jag håller med dig om att de ibland säger att det är strikt förbud mot alkohol oavsett vilket läkemedel man tar - även när det inte finns grunder för det. Det som står i FASS stämmer och vill du diskutera det med någon så vänder du dig enklast till apotekspersonal. Så om nu FASS säger att din medicin inte ska kombineras med alkohol så bör du följa det rådet :)

Okej. Jag tycker att en läkare ska kunna vara öppen för att diskutera kring ens mediciner och att förklara hur dom fungerar och påverkar en.
Det är nog inte så mycket att diskutera kring mediciner och alkohol, däremot borde de kanske informerat bättre om vad som kan hända och varför det är farligt. Mer konkret liksom. Nu vet ju inte jag vad som sagts, men det låter ju som att du inte är beredd att köpa rakt av att medicinen inte ska kombineras med alkohol utan behöver mer tydlig och konkret information om saken.

Men för vad exakt? Vad ska du göra med den informationen om du ändå är helt set på att följa läkarens rekommendationer?

För övrigt skrev du såhär i första posten:

Varför frågade du det om du ändå tänkte följa läkarens rekommendationer?

Den här tråden är helt ologisk.

För att jag var nyfiken. Är det så fel att vara det? :o

Det är nog inte så mycket att diskutera kring mediciner och alkohol, däremot borde de kanske informerat bättre om vad som kan hända och varför det är farligt. Mer konkret liksom. Nu vet ju inte jag vad som sagts, men det låter ju som att du inte är beredd att köpa rakt av att medicinen inte ska kombineras med alkohol utan behöver mer tydlig och konkret information om saken.

Fast om jag känner att jag har ett behov av att diskutera något kring mina mediciner så borde det väl ligga i läkarnas intresse att hjälpa mig med det? Diskutera/informera... Om läkarna hade varit väldigt noga med att informera så hade jag kanske inte haft ett behov av att diskutera.

Fast om jag känner att jag har ett behov av att diskutera något kring mina mediciner så borde det väl ligga i läkarnas intresse att hjälpa mig med det? Diskutera/informera... Om läkarna hade varit väldigt noga med att informera så hade jag kanske inte haft ett behov av att diskutera.

Prata med personalen på apoteket om det. Du får många gånger bättre svar av dom.

Ja, att diskutera kring sina mediciner ska man såklart kunna göra. Men detta med alkohol och medicin är ju inte så mycket att diskutera kring, och det borde ligga i ditt intresse att följa läkares råd (som dessutom är uppbackat av FASS i detta fall). Men ja, jag håller med om att det låter som informationen kanske hade kunnat vara bättre, att det låter som att du behövde mer konkret och lättbegriplig information.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
29 870
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 441
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 923
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama