Köpa häst - frakt och betalning

K

knyttet

Ni som köpt häst långt ifrån och anlitat transportfirma, hur har ni löst det med betalning och köpekontrakt? Har ni betalat hästen innan leverans eller efter? Hur löser man det med papper, ett köpekontrakt måste ju ändå skrivas!? Har transportfirman hjälpt till?
Vill gärna höra erfarenheter hur man löser det praktiska kring köp på distans!

Jag köpte mitt sto från Holland, där verkar det inte förekomma köpekontrakt :-) Jag satte in pengarna på kontot till min kontaktperson (som jag litar på), sedan skickade hon hästen och gav förra ägaren pengarna. Frakten betalades direkt till transportföretaget.

//Jenni

Vi gjorde upp kontrakten några dagar innan, säljaren skickade alltså kontrakten till mig och jag skrev på och skickade tillbaka. Vi gjorde som så att pengarna betalades samma dag som hästen skulle med transporten. Sedan ringde säljaren och berättade vilken tid transporten/hästbussen kom iväg. Sedan var de bara att vänta och till slut ringde transportören och meddelade ingång och hästen var äntligen hemma. De har gått hur smidigt som helst. Glömde nämna att veterinärbesiktning skedde innan kontrakten skrevs på.

Skrev kontrakt som skickades med post. Betalningen skulle ske senast dagen hästen klev på transporten... alla hästens papper skickades med transporten.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 697
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 296
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar