Köpa dressyrhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köpa dressyrhäst

Jag tycker du ska stryka både travare å fullblod om du är det minsta inne på dressyr! Visst man kan men varför göra det så besvärligt för sig!? Jag tycker du ska köpa ett äldre halvblod! En fräch häst som gått minst LA och kan det mesta. En häst som är mellan 16-20 år med bra exteriör som är välriden och utbildad har säkerligen minst fem år kvar på tävlingsbanorna med dig i sadeln! Och det är förbaskat mycket roligare att hålla på när man aldrig blir begränsad av sin häst utan kan komma ruggigt långt tillsammans vartefter man själv lär sig! Och om fem eller kanse tio år när din pärla ska pensioneras ja då har du ju råd att ta ett lån och köpa den där guldstammade unghästen som vi alla drömmer om :)

det är det som är grejen; jag "satsar" ju inte 100% på dressyr..jag menar, jag är tveksam på om jag verkligen vill högre upp en Lätt A.. vill tävla för att få ett utlåtande på min ridning & min pålle, hur det går för oss, inte för att bli tävlingsryttare för att vinna rosetter.. min medryttarpålla går i form, och hon är travare.. vet inte om jag verkligen vill köpa en så pass gammal häst :angel: :crazy: .. (förlåt, nu låter det som att jag bara slopar allt du säger :( ) ..vill inte gå på stammen, utan på själva hästen :angel: . kan hända att jag skippar dressyren efter ett tag och går över helt på distans (rider min medryttarhst i distans..), elr kör lite parallelt, så hm.. jag vet inte :o

men snälla du verkar leva i en sagobok. Vilken ras hästen har är egentligen ganska ointressant. du kan ju inte sitta och välja mellan svenskt halvblod och hollänskt halvblod och sen säga att nej svenska är nog bättre hästar för mig:crazy:

för den summan du är beredd att betala kanske du får en slaktfärdig häst eller en travare. en travare är ingen lämplig häst för dressyr även om du "inte vill tävla" mer än för en bedömning på sig själv.

provrid en häst som stämmer överens med vad du söker och stirra dig inte blind på ras.

om du ridit den där -00 4 gånger varav 2 gånger den dragit med dig hur kan du då säga att ni trivs tillsammans? jag skulle inte köpa en sådan häst.

du kan ju börja med att leta ordentlig medryttarhäst ex välutbildat halvblod så att du får ett hum om vad en riktig häst kan och vad du vill ha i slutändan. en söt häst på en bild säger inte mycket.

men snälla du verkar leva i en sagobok. Vilken ras hästen har är egentligen ganska ointressant. du kan ju inte sitta och välja mellan svenskt halvblod och hollänskt halvblod och sen säga att nej svenska är nog bättre hästar för mig:crazy:

för den summan du är beredd att betala kanske du får en slaktfärdig häst eller en travare. en travare är ingen lämplig häst för dressyr även om du "inte vill tävla" mer än för en bedömning på sig själv.

provrid en häst som stämmer överens med vad du söker och stirra dig inte blind på ras.

om du ridit den där -00 4 gånger varav 2 gånger den dragit med dig hur kan du då säga att ni trivs tillsammans? jag skulle inte köpa en sådan häst.

du kan ju börja med att leta ordentlig medryttarhäst ex välutbildat halvblod så att du får ett hum om vad en riktig häst kan och vad du vill ha i slutändan. en söt häst på en bild säger inte mycket.

det gör jag inte. tror du verkligen att det enda jag tittar på sen är vad jag fått för råd här?! jag bad om ett råd, generellt. jag sa inte; säg en ras, så köper jag en sån.. du behöver inte hacka på mig för att jag ber om ett råd!

och ang travarna..ursäkta att jag säger dt, jag är inget proffs, men min medryttarhäst går i form jättebra när jag rider dressyr med henne, hon är en fd travare. och har ridit flera andra travare som gått lika bra, vissa sämre (alla hästar är ju olika..) och vissa bättre. kan ju säga att Bianca ofta går i bättre form än många halvblod jag ridit :crazy: ...(inte bara enligt mig). säg inte åt mig att "leta efter en riktig medryttarhäst", tack. jag trivs utmärkt med den jag har, hon kan mer än du tror, du känner henne inte och har aldrig sett henne & mig tillsammans :crazy: (ta inte illa upp..men det är sant. du skulle bli förvånad..)

och jag kommer, som sagt, troligen att tävla lite för skojs skull - men antagligen halka över helt på distansen (som jag redan rider en del.....).

du känner honom ju inte.. han drar emellanåt när han tycker det är jobbigt, när han behöver anstränga sig (många andra börjar då slarva elr "bli lata", detta är hans sätt.). och för de flesta andra har det tagit längre tid att få honom att sluta med det, och flera avramlingar....men har ju redan sgat att jag förmodligen inte kommer att ha råd att köpa honom (han är väl antagligen såld när jag får råd....). jag vet vad jag ger mig in på om jag nu skulle köpa honom. dessutom..det är inte konstigt att han strular - han är ung och har "bara" varit på ridskola 1½ år, enligt mig (och många andra..) trivs & fukar han väl inte jättebra med massa nya ryttare hela tiden, direkt.

medveten om att jag lät sur där, och det stämmer - jag blev förbannad..

var snälla och hacka inte på mig eller de hästar jag älskar. ni känner dem inte, och kan alltså inte säga mycket om dem, speciellt inte om hur vida vi passar ihop eller inte (ni har väl aldrig sett mig rida..????). ni skulle antagligen också bli arga, om jag skrev/sa att era hästar inte passar för dit elr datt, att ni borde se er om efter nåt annat, att de inte kan ditt elr datt...eller hur?

take care everyone..

det här är ett forum så man får faktiskt klara av att läsa andras åsikter också;)

Nej jag har inte sett hästen du rider men jag har väldigt svårt att tro att den skulle kunna konkurerra ut ett halvblod eller annan gångartsavlad häst när det iallafall gäller gången. travare är avlade för att springa fort och med huvudet högt. dom är oftast inte anpassade för en kortare och lägre form som krävs av en dressyrhäst just pga att dom inte är byggda på det sättet. även här finns ju självklart undantag.

vill du hålla på med distans så kan du gott och väl köpa en travare. men vill du hålla på med dressyr så finns det mer lämpliga raser att se sig om.

lägga gärna in en bild på den hästen du rider. alltid kul att se en välriden travare.

förlåt att jag låter som en sur liten **** emellanåt. jobbar på humöret :angel:

ärligt talat känns det nog som att det kommer at bli distans trots allt .. inte pga budgeten (kollat distansutrustning, inte billigt..), men jag rider ju Bianca i distansritt (startar första i april..). jag är ingen " riktig" tävlingsmänniska :angel: känns mer avslappnat..hm..

har ingen där jag rider, men kan be mamma fota nästa gång hon har tid att följa med till stallet :angel: :) då så :)
(hoppas bara det blir på en träning där hon går bra ..men oftast så :) )

innan jag hade foderhäst och verkligen fattade vad det betyder att ha häst så trodde jag som du.
Trodde att jag skulle vara nöjd med en välutbildad ridtravare.
Men det tog ju som stopp efter ett tag. Sen så vill man ju ha pengar över till annat.
Så nu nöjer jag mig med att rida andras hästar och ridskolans, så mycket billigare ;) och så sparar jag varenda liten krona så att jag senare kan köpa en häst som verkligen passar mig och inte bara min plånbok.
Prova ha foderhäst ett tag eller har du haft det ? Kanske du får ha den hästen på foder några år och sen köpa :)
Sen måste jag tillägga att mina kompisar som köpt häst har alla fått lägga ut FLERA tusen på veterinärkostnader, på sånt som inte visade sig på besiktningen, en är t.o.m utdömd.
Detta är dock mina åsikter, du gör som du vill :)
Och bestämmer du dig för att skaffa häst LYCKA TILL :)

Vill bara påminna dig om att din rubrik är "köpa dressyrhäst".
Har du en sådan rubrik får du leva med vissa kommentarer här. Hur ska man kunna förstå att du vill köpa en travhäst när du skrivit dressyrhäst?
Lycka till med ditt köp.
Malin

i alla fall: både travare och fullblod kan bli väldigt fina ridhästar, men också ett nättre kallblod eller en kallblodskorsning. jag tycker att halvblod är oproportionerligt dyra, skulle själv aldrig betala de pengarna bara för att få ett renrasigt halvblod :angel:

Håller med ang. halvblodspriserna (och ponnypriser!!) och att travare och fullblod kan bli fina hästar men de kräver fortfarande minst lika mycket i driftkostnader! :p Om inte mer ofta. Men som sagt, detta kan och bör TS föräldrar ansvara för, jag hade absolut inte råd att skaffa häst när jag var ca 15 och skaffade en men tack vare snålande, bussiga föräldrar, billig stallplats så löste det sig. (Men då hade jag tur och i princip inga veterinärkostnader, tävlade inte och investerade inte mycket pengar i utrustning.)

Regerade på det där med "nättare kallblod eller kallblodskorsning" för priserna på kallblod ligger numera inte alls lika lågt som varmblod. När jag sökte efter kallblod som var ridna, inte för gamla, inga "olater" och hyfsad exteriör hittade jag ingen under 20000:- (visst finns dom, men inga just då inom mina kriterier). Billigare än halvblod, javisst, men vill man få ett bra kallblod som fortfarande är inom startålder kan man få betala en del ändå.

Vill bara påminna dig om att din rubrik är "köpa dressyrhäst".
Har du en sådan rubrik får du leva med vissa kommentarer här. Hur ska man kunna förstå att du vill köpa en travhäst när du skrivit dressyrhäst?
Lycka till med ditt köp.
Malin

man kan väl ha en travare till dressyrhäst?
sen är det ju en annan sak vilken nivå, vilket mål och syfte man har med hästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 878
Senast: super
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 308
T
Ekonomi & Juridik Vet ej om posten ligger rätt annars går de bra att flytta den. Nu undrar jag hur långt får säljaren gå igentligen vid ett hästköp...
18 19 20
Svar
394
· Visningar
43 554
N
Ekonomi & Juridik Är det fler än jag som har tröttnat på alla oseriösa hästköpare? Har precis väntat i två dagar på att en kund ska komma och prova 3...
2
Svar
29
· Visningar
4 001
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar