Köpa dressyrhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köpa dressyrhäst

tack allihop, nu räcker det.. betrakta denna tråd som stängd, okej?
jag vet vad jag ger mig in på. jag känner folk, har kollat med dem vad de tar o.s.v. okej?

lycka till med era liv..

Kostnader:
stall (inkl. foder o.s.v.) - 110kr/månaden
hovslagare (verkning + nya skor, blir billigare om det bara gäller en verkning, om samma skor inte är utslitna.) - 400kr (300kr utan NYA skor)/ca var 6e-var 8e vecka
försäkring - beror på..
utrustning - beror på vad som behövs.
tränare (dressyr) - 500kr/2-3 träningar
(lägg på veterinär o.s.v., när det behövs, årlig influensavaccination o.s.v.)

Har du hittat en stallplats runt vallentuna där allt foder och stö ingår för 1100kr i månaden?????

Det är inte ens vad kallhyran brukar vara i de trakterna. (jo, jag vet för jag har bott i krokarna i ca 15år)

Kan ju säg att mitt fullblod äter hö för nästan 1000kr/mån och jag inbillar mig att en travare behöver ungefär lika mycket.........

ja det har jag. (och jag ljuger inte). det enda jag ev. behöver göra är att betala en utebox (maxhöjden i stallet är egentligen 155cm, pga lågt tak, och jag vill ju ha en högre häst). har redan pratat med stallet, känner henne sen en tid..

är medveten om att de flesta tar minst 4000kr/månaden..

(bott här sen jag var 2år..)

Har du hittat en stallplats runt vallentuna där allt foder och stö ingår för 1100kr i månaden?????

Mycket möjligt... Men då ligger det nog 5 mil inne i en skog med urusla kommunikationer :angel:

Även hästar som är dyra i inköp kostar mycket pengar. OCH man ska ha pengar till häst varje månad i åtskilliga år. Det räcker inte med att man känner någon, det är du som ska göra arbetet. Varje dag, alla dagar/år.

Jag har min pålle billigt, mycket billigt t.o.m men ändå går det 4000 kr/månad (inklusive allt). Men då min drullehäst har skadat sig gick det extra 10k... Man bör ha en buffert för alla "okända kostnader".

(jag är född i vallentuna...)

Mycket möjligt... Men då ligger det nog 5 mil inne i en skog med urusla kommunikationer :angel:

Även hästar som är dyra i inköp kostar mycket pengar. OCH man ska ha pengar till häst varje månad i åtskilliga år. Det räcker inte med att man känner någon, det är du som ska göra arbetet. Varje dag, alla dagar/år.

Jag har min pålle billigt, mycket billigt t.o.m men ändå går det 4000 kr/månad (inklusive allt). Men då min drullehäst har skadat sig gick det extra 10k... Man bör ha en buffert för alla "okända kostnader".

(jag är född i vallentuna...)

nja. det är bra att ha bil (jag har moped, som går att köra på vintern utan problem :angel:) . men det är bara några kilometer från en tågstation, har en cykel stående där..och nej - inte inne i skogen. finns mycket ridbar skog och bra fält som man får rida på dock :angel: ..

medveten om att jag kommer att få slita hårt. jag menade "bara" att jag får träning och så aningen billigare än om jag ringer en annan tränare..

har tre konton: ett Användar (liksom..ni fattar. där pengar jag köper kläder och sånt för är..inte mycket, men det som BEHÖVS. shoppar inte onödigt..), ett Hästspar (det mesta varje månad hamnar där.. till hästinköpet och också åengar för stall, o.s.v... Hästen helt enkelt!) och ett Nöd (för oförutsedda utgifter, t.ex. vet. och sånt. lite varje månad hamnar också där, och stannar tills de behövs för vad de är avsedda för..).

Senast ändrad:

jag flyttar mig till distansforumet, men ni som vill kan ju använda denna tråd för frågor om just hästköp..elr gör som ni vill.
take care.

sakta i backarna. för det första; jag menade inte TOTALKOSTNAD, utan att hästinköpet är den största kostnad, där hela ska betalas på EN GÅNG, bums.. jag lever inte i nån ******* fantasivärld. och alla bra hästar behöver inte kosta en förmögenhet, en vännina köpte sin häst (numera tävlingshäst i hoppning) för 20.000kr, de sa att han var helt värdelös och nu går dt superbra för dem.!!

Jag har hållit på med hästar i 22 år. Och en sak är mycket säker: Du får vad du betalar för. Dessutom, 1100 kronor/m är inte ens självkostnadspris om du räknar in kraftfoder, strö och hö. (vad ska du i så fall fodra med? Bra hö kostar 2kr/kg.) Ridutrustning, veterinärbehandlingar (mycket täcks inte av försäkringen), transport, bensin, bil, utrustning (sadel räcker inte), täcken, försäkringar och inte minst en buffert om något oförutsätt inträffar - allt kostar.

Du är helt oerfaren och surnar till när andra med LÅNG erfarenhet talar om för dig att din kalkyl är fel. Det är intressant.

tack allihop, nu räcker det.. betrakta denna tråd som stängd, okej?
jag vet vad jag ger mig in på. jag känner folk, har kollat med dem vad de tar o.s.v. okej?

lycka till med era liv..

Kostnader:
stall (inkl. foder o.s.v.) - 110kr/månaden
hovslagare (verkning + nya skor, blir billigare om det bara gäller en verkning, om samma skor inte är utslitna.) - 400kr (300kr utan NYA skor)/ca var 6e-var 8e vecka
försäkring - beror på..
utrustning - beror på vad som behövs.
tränare (dressyr) - 500kr/2-3 träningar
(lägg på veterinär o.s.v., när det behövs, årlig influensavaccination o.s.v.)

vad händer ifall du är sjuk och inte kan jobba?
vad händer ifall hovslagaren blir sjuk.
vad händer ifall just din häst vissar sig behöva speciallbeslag.
vad händer om din häst behöver skos var 3dje vecka
vad händer ifall din häst inte kan äta det fodret som ingår i just det stallet du ska stå i?

bara så du vet så kostar bra hö/höstilage i sthlmstrakten ca 3-6 kr kg. normal häst äter ca 7-20 kg dagligen.... du kan ju räkna ut resten själv.

spån kostar mellan 60-100kr per bal i sthlm...

------------------

men ang. häst
du får det betalar för. du har inte pengar att köpa ett halvblod. så hoppas att du kan tänka dig att köpa tex. en ridtarvare.
mitt tips är att provrida många många många hästar! och göra en ordentlig vet. besiktning på klinik. så att du inte köper på dig en massa problem.

Även KL

Jamen snälla nån!!

TS får väl för sjutton sköta sin ekonomi själv!!!

Vad kostnaderna blir för henne är det för sjutton ingen annan som har att göra med. Det ska väl vi skita i om hon har råd eller inte. Hennes ursprungsfråga handlar om vilken häst hon ska köpa. Då är det väl det vi får diskutera! Hon ska väl för sören inte behöva stå till svars inför ngn bukejury om hennes förmåga att försörja en häst eller inte.

har man sett hästar misskötas pga ägaren inte har råd att hålla den så är det svårt att inte reagera på såna här frågor... :crazy:

men om du följt tråden och hört på resonemanget så måste du ju ha lite förståelse för att man reagerar.

jag låter deffenitivt henne sköta sin ekonomi själv. jag tycker bara att hon låter exremt oerfaren och försökte bara ge lite saker att tänka på.

och dessutom så hadlade ju hennes hästinköps frågor trots allt om det ekonomiska... så då måste du ju förstå att det lätt gled in på det. har man inte råd att köpa en häst för några tusen så undrar man ju direkt hur personen ifråga ska kunna försörja hästen, speciellt i sthlms trakten.

Jag har hållit på med hästar i 22 år. Och en sak är mycket säker: Du får vad du betalar för...

Helena Lundbäck t.ex gav ju bara typ 20.000 kr för Mynta och det räckte till att placera sig som fyra i ett VM . . . :angel:

Måste också försvara min billlighetshäst. En varmblodstravare för 10.000 kr. Han går snart MSV dressyr.. Jag har fått VÄLDIGT mkt mer än vad jag betalade för!

Till Liten:
Det är absolut inget fel på travare. Se till att du tar dig tid att hitta en som har exteriör och huvud som lämpar sig för ridning.

Ridtravare i mitt hjärta! :love:

Helena Lundbäck t.ex gav ju bara typ 20.000 kr för Mynta och det räckte till att placera sig som fyra i ett VM . . . :angel:

Måste också försvara min billlighetshäst. En varmblodstravare för 10.000 kr. Han går snart MSV dressyr.. Jag har fått VÄLDIGT mkt mer än vad jag betalade för!

Till Liten:
Det är absolut inget fel på travare. Se till att du tar dig tid att hitta en som har exteriör och huvud som lämpar sig för ridning.

Ridtravare i mitt hjärta! :love:

tack, för att du fattar!

jag menar ju inte att det är fel på dyra hästar, självklart inte, men det är ju mycket vad man själv gör hästen till som spelar in också..

och jag ska ju som sgat inte tävla i de högre klasserna, tänkte mig väl (efter några år) kanske lätt B eller möööjligen lätt A, om det funkar. för nöjes skull.

mina tre (inkl. min nuvarande) senaste medryttarhästar var/är ridtravare. älskar dem!! :love:

och dessutom så hadlade ju hennes hästinköps frågor trots allt om det ekonomiska... så då måste du ju förstå att det lätt gled in på det. har man inte råd att köpa en häst för några tusen så undrar man ju direkt hur personen ifråga ska kunna försörja hästen, speciellt i sthlms trakten.

har råd att ge några tusen, men inte sextio-hundra tusen.. det är ju mycket därför jag inte kan betala en halv förmögenhet för hästen - så att jag har pengar att ha den för också, för att kunna köpa det som behövs varje månad o.s.v. (som sgat; mamma betalar en del, men inte allt.). har ju sett billigare halvblod med bra lynne och okej exetriör, det finns ju även om jag lär få jaga ett tag för att hitta Honom/Henne..

jag vet att jag är lättirriterad, låter som en bortskämd liten ****unge (ofta), men jag blir frustrerad..jag bad om råd angående rasen, det var det jag undrade över. det var därför jag frågade här, annars hade jag kunnat gå till min ridlärare eller vem som helst i stallet som har häst..och nu låter det visst som att jag bara försöker ursäkta mig, så..

jag ber er alla; snälla hästmänniskor - vilken ras tror ni passar mig? det är det jag behöver lite hjälp med, det är det jag inte är helt säker på..strunt i priserna på hästen, säg bara utifrån er erfarenhet vilken ras ni tror är mest lämplig (sen varierar det ju från häst till häst också, men..)..är beredd att leta för att hitta Honom/Henne.

Vill rida dressyr i huvudsak; träna ett par dagar i veckan (kommer att rida 5 dagar/v. , mamma rida 1 dag/v. troligen uteritt elr så då hennes rygg inte klarar galopp och ofta inte heller ökad trav - bilolycka för några år sen), kanske tävla lite för att det är roligt (Lätt C - Lätt A, troligen inget tävlande första året). Hästen ska helst vara inhoppad, är osäker på min förmåga att hoppa in en häst. Tränar också gärna en del distans, många träningsformer som används där är ju bra också i dressyren.. Trivs inte hästen sen med dressyrinriktingen, så får jag då hitta något annat som funkar för mig OCH hästen, självklart.

Hästen i fråga ska helst vara runt 160-175cm hög, vara iaf hyfsat dressyrriden (kunna grundhjälperna och så, i alla fall..helst lite mer än så.), bra exetriör (behöver inte vara helt perfekt, men om exetriören är god är det väl en bättre grund än en sämre?). Vill ha nåt jag får jobba med, en utmaning kan vi väl säga. inte hetsig, men pigg och så (det är skillnad på het och hetsig :angel:)..

jag tror att det ska gå att hitta ett halvblod i din prisklass. men eftersom du gillar travisar så kanske du ska ha en sån?!

repeterar det jag tidigare sagt. provrid massor med hästar, det hjälper dig att bilda dig en uppfattning om vilken häst som passar dig!

P.S. Har funderat/funderar på följande raser (har hittat allt från 5000kr till 40.000kr. mamma sa i dag att om jag hittar den perfekta, ger mig tid att verkligen provrida många många som verkar bra. letar, funderar, så bidrar hon med det som behövs ifall jag inte har råd med just den hästen, men den får isf inte kosta mer än 35-40 tusen kr..) : Fullblod (XX), Trakhenner, Halvblod, Ridtravare (Varmblod), Hannoveranare, Holländskt varmblod. Observera att det är frågan om en häst på ca 5-9år, inte äldre men heller inte yngre än 5år, ev. 4-4½ beroende på hästen.

jag tror att det ska gå att hitta ett halvblod i din prisklass. men eftersom du gillar travisar så kanske du ska ha en sån?!

repeterar det jag tidigare sagt. provrid massor med hästar, det hjälper dig att bilda dig en uppfattning om vilken häst som passar dig!

jodå, bara de är ridna så att de inte "tror" att trav = springa full fart som på solvalla :angel: . (red en häst, 5år, travare, i dec.-jan. som hade den uppfattningen. han var helt enkelt inte tillräckligt skolad ännu. vi passade inte ihop..)

tack för tipset, är beredd att leta länge för att hitta den jag vill ha, den jag "ska" ha. :smirk:

Om jag hade varit du så hade jag väntat kanske ett år till innan jag köpt häst, sparat ännu mer pengar och få en häst som du verkligen vill ha!

Visst finns de många solskens historier som med mynta och så. men hur många är det inte som har köpt en billig häst som har fått avliva den pga av skodor, dolda fel eller att den kanske aldrig är riktigt ridbar osv.

Jag har köpt fyra hästar till väldigt billiga pris = solskenshistorier. Men det har inneburit massor med jobb, och lärdom. MEN, nu är mina föräldrar MYCKET hästkunniga och vi har än så långe inte gått på någon nit, nästa gång gör vi det kanske. Mitt sto gav vi 20 000 för, hon går Msv, men då får tänka, varför är hästen så billig, är jag kunnig nog att lösa problemet, har jag rätt hjälp osv..

Spara pengar, vänta ett tag med att köpa häst.

jag tycker du ska titta på fullblod. De är ofta förvånansvärt billiga och trevliga hästar. Kräver dock ofta mycket mat.:angel:

Jag har inget mot varmblodstravare men de har ofta sämre galopp än fullbloden...Du kan ju titta efter en varmbodstravare och fullblodskorsning om du har bitit dig fast vid varmblodstravare. Problemet med riktigt bra varmblodstravare är att de är så jättedyra....

som sgat; jag är beredd att leta leta leta, och sen slita som *** . det är värt det ;) .. men det kan nog bli så att jag inte har häst förrän vid nääästa jul (2008) (om ca 1år)..
(jobbar de fletsa storhelger; jul, midsommar o.s.v.. under EN dag under en sån helg tjänar jag 1040kr på 6,5 timmar :) det är en trevlig bonus..och det hjälper ju mcket, både nu när jag sparar och sen när jag har pållen.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 878
Senast: super
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 308
T
Ekonomi & Juridik Vet ej om posten ligger rätt annars går de bra att flytta den. Nu undrar jag hur långt får säljaren gå igentligen vid ett hästköp...
18 19 20
Svar
394
· Visningar
43 554
N
Ekonomi & Juridik Är det fler än jag som har tröttnat på alla oseriösa hästköpare? Har precis väntat i två dagar på att en kund ska komma och prova 3...
2
Svar
29
· Visningar
4 001
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar