Köpa dressyrhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köpa dressyrhäst

jag tycker du ska titta på fullblod. De är ofta förvånansvärt billiga och trevliga hästar. Kräver dock ofta mycket mat.:angel:

Jag har inget mot varmblodstravare men de har ofta sämre galopp än fullbloden...Du kan ju titta efter en varmbodstravare och fullblodskorsning om du har bitit dig fast vid varmblodstravare. Problemet med riktigt bra varmblodstravare är att de är så jättedyra....

har vart inne lite på skoj, på Eqippa elr vad det heter, nu faktiskt :) verkar stämma med fullbloden, finns ju en hel del till salu för ca 7000-13.000kr och riktigt välutbildade..!

kan stämma, även om de travare jag ridit nästan haft bättre galopp :angel: . (menar inget illa..) . har hittat 3st travare idag, på annons, jag nog hade provridit om det varit dags redan.. hm.. de kostar 5500kr, 8000kr, 9000kr.

tack för tipsen :) !!

för 35-40´hittar du trevliga halvblod. garanterat. speciellt om du vill ha en så pass liten häst som runt 160cm.

:) hon/han fååår ju gärna vara högre än 160cm, men jag vill inte ha en som är lägre än det :angel:

Som någon sagt innan, fullblod brukar inte vara så dyra om de inte presterat. :idea: Det kan ju vara roligare med ett fullblod än en ridtravare om du vill tävla. ( Med det inte sagt att alla travare är dåliga! )
Annars kanske kallblod är nåt? Vet inte så mycket vad de kostar, men de lär ju vara billigare än halvblodsraserna.
Hoppas du hittar en fin och trevlig häst som du kan få mycket roligt med! Du verkar ju inte vara rädd för att slita lite för att nå din dröm. Lycka till!! :)

har man sett hästar misskötas pga ägaren inte har råd att hålla den så är det svårt att inte reagera på såna här frågor... :crazy:

Har man själv varit i sitsen att inte ha råd med sin häst och försöka kämpa in i det sista för att kunna ha kvar den, då kan man inte heller undvika att reagera på det..:crazy:
När det var som värst ett tag så levde jag på matkostnader på ca 2-400:- per månad till mig själv för att ha råd med hästen, kläder t ex till mig själv var helt uteslutet och bara en sån sak som schampo eller att köpa ett nytt lås till cykeln kändes dyrt (och ja, cykeln blev stulen pga det :p ). När jag räknar i efterhand på min så kallade budget så insåg jag att jag tjänade i snitt 6000:- /månad efter skatt (deltid) och hade utgifter på ca 9000:- "egentligen". Insåg att jag skulle behöva gå upp i arbetstid men då skulle jag inte kunna ta mig ut till stallet pga dåliga bussförbindelser.

Det känns nästan så nu också- ANTINGEN ha råd med kuse ELLER ha tid med kuse :( Var tvungen att sälja min ögonsten pga det och var fast bestämd att inte köpa någon ny innan jag visste att jag verkligen skulle kunna ha kvar den, inte problem med att hitta stallplats eller med pengabiten. Och nu när jag "egentligen" gott och väl har råd med en häst känner jag mig ändå jättepank efter att ha skaffat den! :rofl:

jag måste faktist rätta dig där. Det är själva hästen som är billig att köpa och då kvittar det om den kostar 5 eller 100 000 kr. Det är allt sen som kostar runt omkring. Mitt råd är att du sätter dig ner och räknar på det.
stalhyra, försäkring, hovslagare, veterinär, utrustning, träningar mm.

:) hon/han fååår ju gärna vara högre än 160cm, men jag vill inte ha en som är lägre än det :angel:

Jag tycker att det är bra att du är beredd att betala mer! Visst kan man ha tur, men oftast innebär alltför billiga hästar oseriös säljare. Betalar du ett rimligt pris ökar chansen att du får en häst med hygglig kapacitet, som förhoppningsvis är frisk, rätt uppfödd och hanterad. Fullbloden är som sagt var prisvärda, men att köpa en direkt från Täby kan vara ett riskabelt första projekt. (har själv skadat mig på en sådan häst). Jag föreslår att du tittar efter en tysk import, halvblod. De är ofta mycket prisvärda och har bra stamtavla.

Jag tycker du ska stryka både travare å fullblod om du är det minsta inne på dressyr! Visst man kan men varför göra det så besvärligt för sig!? Jag tycker du ska köpa ett äldre halvblod! En fräch häst som gått minst LA och kan det mesta. En häst som är mellan 16-20 år med bra exteriör som är välriden och utbildad har säkerligen minst fem år kvar på tävlingsbanorna med dig i sadeln! Och det är förbaskat mycket roligare att hålla på när man aldrig blir begränsad av sin häst utan kan komma ruggigt långt tillsammans vartefter man själv lär sig! Och om fem eller kanse tio år när din pärla ska pensioneras ja då har du ju råd att ta ett lån och köpa den där guldstammade unghästen som vi alla drömmer om :)

jag tycker du ska titta på fullblod. De är ofta förvånansvärt billiga och trevliga hästar. Kräver dock ofta mycket mat.:angel:

har du räknat på vad ett "normalt" fullblod, om än inköpsmässigt i pris, kan kosta i drift?

täta skointervaller, ofta extra strå och kraftfoder. osv.
det är inte en ras man skaffar sig om man har en mycket strikt budget, rent generellt.

Fullblod kan vara väldigt fina dressyrhästar...

Ja, om man förstår sig på och kan hantera dem. Långt ifrån alla klickar med fullblod. (Jag skulle köpa ett direkt om det hade tillräckliga gångarter)

aj aj vad folk var hårda här då...

TS är ju inte ensam om det här beslutet, jag tror nog att mamman hennes kan avgöra om dottern kan ha häst eller ej.
det värsta som kan hända är att hästen måste säljas (jag tror knappast att TS skulle missköta den), så folk kan ju tagga ner lite :idea:

i alla fall: både travare och fullblod kan bli väldigt fina ridhästar, men också ett nättre kallblod eller en kallblodskorsning. jag tycker att halvblod är oproportionerligt dyra, skulle själv aldrig betala de pengarna bara för att få ett renrasigt halvblod :angel:

jag tycker att du ska ta hjälp av någon kunnig för att kolla på hästen, kan vara bra att lägga lite extra pengar på att få hästen kollad ordentligt exteriört. jag fick veta många saker om min ponnys benställning (som ledde till oändliga problem) av tränare i efterhand, inget sades om det på besiktningen...

sedan är ett bra tips att jobba riktigt mycket nästa sommar, du kan lätt få ihop femton tusen på en saommr, kanske mer, om du har rätt jobb! ibland kan man sortera post kring jul också...

isf kanske man bör skaffa en fjording eller likn ;)

Nirak

det kan väl gå om man letar? jag letar som sgat inte efter nån OS-pålle som kan bära mig raka spåret uppåt genom klasserna. är inte ens säker på att jag VILL komma så himla låångt, vill ju tävla för nöjet..

Ja, om man förstår sig på och kan hantera dem. Långt ifrån alla klickar med fullblod. (Jag skulle köpa ett direkt om det hade tillräckliga gångarter)

har ridit ett par fullblod, har funkat med dem.. men tänker inte ge mig på t.ex. en halv-skolad galoppör, jag känner mina gränser :o

aj aj vad folk var hårda här då...

TS är ju inte ensam om det här beslutet, jag tror nog att mamman hennes kan avgöra om dottern kan ha häst eller ej.
det värsta som kan hända är att hästen måste säljas (jag tror knappast att TS skulle missköta den), så folk kan ju tagga ner lite :idea:

i alla fall: både travare och fullblod kan bli väldigt fina ridhästar, men också ett nättre kallblod eller en kallblodskorsning. jag tycker att halvblod är oproportionerligt dyra, skulle själv aldrig betala de pengarna bara för att få ett renrasigt halvblod :angel:

jag tycker att du ska ta hjälp av någon kunnig för att kolla på hästen, kan vara bra att lägga lite extra pengar på att få hästen kollad ordentligt exteriört. jag fick veta många saker om min ponnys benställning (som ledde till oändliga problem) av tränare i efterhand, inget sades om det på besiktningen...

sedan är ett bra tips att jobba riktigt mycket nästa sommar, du kan lätt få ihop femton tusen på en saommr, kanske mer, om du har rätt jobb! ibland kan man sortera post kring jul också...

där sa du en sak som stämmer, ang mamma ! jag skulle hellre dö än att missköta ett djur, har sett det hända för ofta för att folk varit okunniga (o.s.v....).. fattar inte hur man kan leva med det på sitt samvete.. och samma gäller för mamma.

har alltid älskat de tyngre kallbloden, men det är inte riktigt vad jag vill ha. har ett par gånger funderat lite på en nättare tinker (finns ju, även om de är få..) elr nån tinkerkorsning, elr nordiskorning. hm....

kommer att ha flera erfarna personer som är villiga att hjälpa vid hästköpet :) vill verkligen inte köpa en häst med rygg- elr benproblem..! huh..(inget ont om hästarna, men det är inget jag ger mig in på..)

har ett bra jobb :) har satt upp mig på jobb under hösten & julen (typ allt som fanns ledigt :) !!) :bump: . kommer att tjäna ca 4000-5000kr under december. wihu!

tack för all hjälp :)

isf kanske man bör skaffa en fjording eller likn ;)

Nirak

hm.. älskar fjordingar, men grejen är att alla jag träffat (varit på Taffsnäs tre somrar i rad..) har varit rätt små :angel: vill som sgat ha nåt lite större..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 878
Senast: super
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 308
T
Ekonomi & Juridik Vet ej om posten ligger rätt annars går de bra att flytta den. Nu undrar jag hur långt får säljaren gå igentligen vid ett hästköp...
18 19 20
Svar
394
· Visningar
43 554
N
Ekonomi & Juridik Är det fler än jag som har tröttnat på alla oseriösa hästköpare? Har precis väntat i två dagar på att en kund ska komma och prova 3...
2
Svar
29
· Visningar
4 001
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar