En tankeställare för er som ska köpa häst

Sv: En tankeställare för er som ska köpa häst

*delvis knapplån*

Lever hästen upp till hur den beskrivs i annosen och det inte är något fel på den ser jag å ena sidan ingen anledning till att man ska pruta. Å andra sidan säljs många hästar med inbyggd prutmån... Alltså kan jag tycka det är ok som köpare att fråga men sen får man acceptera att säljaren säger nej.

Många köpare som tittar på en saluhäst, provrider flera gånger, kanske tar den på prov men sen säger nej anses som oseriösa av säljaren! Tvärtom säger jag- det är förmodligen en mycket seriös köpare som vill ha något som passar perfekt och kom fram till att hästen ifråga inte gjorde det.

Och en "oseriös" säljare kan vara en som har en häst till salu som fattar direkt att den hoppfulla köparen som står där på gårdsplanen inte kommer att funka med hästen som är till salu. Man måste inte sälja till vem som helst bara för att de vill köpa och har åkt genom halva sverige. Man kankse märker först efter att man har träffat den potentielle köparen flera gånger att denne inte har alla indianer i kanoten och inte vill sälja sin häst dit. Klart att köparen tycker man är knäpp då om man plötsligt ändrar sig..

*kl*

Jag som själv aldrig skulle titta på häst om jag inte var seriöst intresserad tycker att det är så märkligt hur folk kan bete sig.

Men jag kan ju också nämna att det inte alltid är köparen heller. Jag tittade på en häst, vi hade bestämt tid när vi skulle komma, det var ca 35 mil att köra så det var inte som att vi bara var 'i närheten'. Vi kommer till stallet vi ska till, ingen säljare. Då börjar man ju bli lite nervös så där, för det var som sagt långt att köra. Men som tur var kom stallägaren ut och undrade vilka vi var, jag sa att vi skulle titta på X.

Jaha sa stallägaren, ja h*n står väl uppe på lösdriften. Gå ni upp och hämta så länge så dyker väl ägaren upp sen. :confused: Alltså, jag känner mig inte säker på att hitta RÄTT häst när jag sett 2 kort på hästen i en annons och hästen går bland kanske 20 andra.
Till sist gick i alla fall stallägaren med oss och letade upp hästen och sen fick jag sköta mig själv med hästen tills ägaren till sist kom. Det kändes väldigt märkligt faktiskt. Vi fick inte heller ha släp med oss när vi körde upp (och jag kan ändå förstå tänket, för känner man inte att köparen är rätt så är det kanske svårare att säga nej), men när h*n sett mig umgås med hästen så sa h*n att h*n hoppades att jag vill köpa hästen och att jag isf skulle hämta omgående.
Vilket inte hade varit så lätt. Man har ju jobb och barn och det tar lite tid då att planera in sådana utflykter.

KL

Tittade på en häst för nåt år sen, ägaren fick övertalas att närvara och satt och rökte under tiden jag provred och föreföll helt ointresserad. Innan jag åkte slängde hon ur sig "meddela snart om du vill ha den"... Kändes väldigt slit o släng för en häst som kostade nästan 100 000.

Men jag ville ha den och ringde samma eftermiddag, berättade att jag ville ha den och meddelade vad jag ville betala för den. Vi kom överrens om priset, men det visar sig att hon i princip ej vill besiktiga den! 100 000 kronor och försöker övertyga mig om att göra affär innan hästen besiktigas. Då var jag tvungen att dra mig ur, tyvärr. Extremt oseriöst!

Fast jag tycker nog att det är självklart att man gör upp affären innan besiktning - med avtal om att hästen ska gå igenom om köpet sen ska fullföljas.

Jag har stött på flera köpare som har SAGT att dom ska ha hästen men sen när det kommer till krita har dom dragit sig ur av olika anledningar som inte har med hästen att göra -"Jag har fått lite oförutsedda utgifter", "Min man säger att vi inte har råd just nu", "Jag fick en veterinärräkning som var större än jag räknat med" osv, osv.

Sen är det ju för köparens skull också - om du som köpare beställer och betalar för en besiktning innan avtal skrivits, kan ju säljaren i princip sälja hästen till någon annan i alla fall.

Ja, hon ville alltså att jag skulle ta hästen utan besiktning... Det är ju inte riktigt samma sak?

Jag tycker oxå att man gör så faktiskt! om ägaren inte går med på det så skulle jag säga att jag ville ha handpening på 20% eller nåt så att de verkligen inte drar sig ur.

sedan tycker jag även man ska skriva "hästen hämtas senast den...." för att inte bli stående där med en häst sen.

Jag har ganska nyligen köpt ny häst och var säkert o kollade på 10 olika hästar innan jag hittade den jag slutligen köpte, jag var i heeeeela landet o glodde då så jag vågar inte räkna på hur mkt jag la på det hehe.

Har precis sålt iväg en häst.Då jag har extremt mycket på jobbet så lämnade jag bort till proffsryttare.

Allt fungerade bra,jag har inte behövt tänka på något före affären skulle göras upp.Skönt.

Ett krav köparen hade var att se hästen tävlad,sen skulle kontrakt skrivas på tävlingsplatsen och de skulle ta med sig hästen hem (den var givetvis besiktigad någon dag tidigare).Vad händer?Jo hästen blir placerad,allt är frid och fröjd.Vi går till cafeterian för att göra upp.Vi skriver kontrakt och jag får min postväxel.När allt är klart så kläcker de ur sig att de inte har transporten med och om jag kunde ta hästen eller om den kunde stå hos proffsryttaren en natt extra.

Ja du.Vad säger man?Ryttaren hade fullt stall då det kommit en ny häst under dagen då "min" skulle åka.Jag hade ingen transport med och var 30 mil hemifrån......

Hästen får ändå följa med ryttaren hem och de ställer en häst i spolspiltan så länge.......2 dagar senare ringer de och säger att hästen inte är hämtad.Det tar ytterligare en vecka innan "nya" ryttaren hämtar hästen.När de sedan kommer så vill de inte betala för den extra veckan som den stått hos proffsryttaren utan kläckte ur sig att de trodde att jag skulle betala.SUCK.

Jag slapp i alla fall att betala,jag hoppas bara att stallet får betalt av "nya" ryttaren annars känns det olustigt.

På tal om det!

Jag var på jakt efter en foderhäst för ett par år sedan och satte ut en annons i god tid. Tanken var att jag skulle ta hem den i samband med en flytt dit där vi bor nu. Jag sökte då mer av en läromästare som jag kunde utbildas med eftersom jag suttit fast under en lång tid.

Fick svar av en tjej med en nordis som tyckte att jag lät så otroligt bra. Hästen var inte alls vad jag sökte efter i utbildningsnivå utan en skogsmulle med diverse problem. Var det något jag hade ledsnat på då en tid så var det problem, hade bara ridit och tagit hand om hästar med olika typer av problem i flera år jag ville ha något "normalt".
Förklarade för tjejen att det passade inte mig och önskade henne lycka till i sitt sökande efter en mer passande person. Fine tyckte hon.

Ett tag. Sen kom det samtal och SMS som avlöste varandra där hon skulle slakta hästen om jag inte tog hand om den. Schysst...
Till slut gav hon dock upp, efter otaliga försök att tvinga mig. Jag hade ju plats och tid tyckte hon :grin: Illa!

den skulle nån försöka på mig...

jag skulle inte bry mig ett skvatt! en död häst lider inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka