Liten
Trådstartare
Jag är en 16årig tjej. Är medryttare i nuläget, men har beslutat mig för att köpa en egen häst i nästa år (tänkte börja leta på allvar, provrida osv. i april-maj nån gång, ev. maj-juni, beror på hur distanstävlingarna med min medryttarhäst hamnar), lägger undan det mesta av det jag tjänar (har ett jobb vid sidan av gymnasiet, men jobbar inte jättemycket, nån eller ett par tusenlappar i månaden blir det.) för detta. vet en häst jag VILL köpa; halvblod, f. 2000, pigg, utbildad lägsta nivån i Medelsvår (har sett honom under medelsvår-tävlingsryttare, han kan massor!!), känner honom & trivs braa med honom. Problemet? Han skulle kosta minst 60.000kr, om jag skulle få köpa honom. Det skulle ta mig flera år..och han skulle hinna bli gammal. Blir alltså förmodligen inte vi. Okej, ämnet då.. Jag vill ha en häst som kan hoppa (vara inhoppad, ha tekniken), har bra exetriör och temperament (vill ha nåt att jobba med, men ingen stirrig och hetsig sak, tack!), trivs med varierad träning (varva dressyr, markarb., hopp, lite distans..), är ca 160-175cm i mankhöjd, och framför allt - Kan dressyr!! Behöver ingen superutbildning, kommer att rida för instruktör åminstonde 1-3 ggr/månaden så det löser sig, finns ju kurser, läger o.s.v. också. Men ska ha potential/vilja. ca 4000-15.000kr (ungefär vad jag tror mig kunna få ihop tills det är dags, har i nuläget drygt 3000kr. kan komma att bli mer, beror på jobbet.). Behöver lite hjälp här! Vad ska jag leta efter, när det blir dags? Ras? Har hört att halvblod är det "bästa" men de verkar ju kosta skortan!! Stammen inte så viktig - hästen i sig, som den är, är det jag tittar på. Ni erfarnare människor - hjälp !