Köpa dressyrhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liten

Trådstartare
Jag är en 16årig tjej. Är medryttare i nuläget, men har beslutat mig för att köpa en egen häst i nästa år (tänkte börja leta på allvar, provrida osv. i april-maj nån gång, ev. maj-juni, beror på hur distanstävlingarna med min medryttarhäst hamnar), lägger undan det mesta av det jag tjänar (har ett jobb vid sidan av gymnasiet, men jobbar inte jättemycket, nån eller ett par tusenlappar i månaden blir det.) för detta. vet en häst jag VILL köpa; halvblod, f. 2000, pigg, utbildad lägsta nivån i Medelsvår (har sett honom under medelsvår-tävlingsryttare, han kan massor!!), känner honom & trivs braa med honom. Problemet? Han skulle kosta minst 60.000kr, om jag skulle få köpa honom. Det skulle ta mig flera år..och han skulle hinna bli gammal. Blir alltså förmodligen inte vi. Okej, ämnet då.. Jag vill ha en häst som kan hoppa (vara inhoppad, ha tekniken), har bra exetriör och temperament (vill ha nåt att jobba med, men ingen stirrig och hetsig sak, tack!), trivs med varierad träning (varva dressyr, markarb., hopp, lite distans..), är ca 160-175cm i mankhöjd, och framför allt - Kan dressyr!! Behöver ingen superutbildning, kommer att rida för instruktör åminstonde 1-3 ggr/månaden så det löser sig, finns ju kurser, läger o.s.v. också. Men ska ha potential/vilja. ca 4000-15.000kr (ungefär vad jag tror mig kunna få ihop tills det är dags, har i nuläget drygt 3000kr. kan komma att bli mer, beror på jobbet.). Behöver lite hjälp här! Vad ska jag leta efter, när det blir dags? Ras? Har hört att halvblod är det "bästa" men de verkar ju kosta skortan!! Stammen inte så viktig - hästen i sig, som den är, är det jag tittar på. Ni erfarnare människor - hjälp :) !

Sv: Köpa dressyrhäst

Håller med ovan. Du får inte så mycket häst för så lite pengar. Du får helt enkelt köpa en ridtravare ? Mycket jobb men vem säger att det ska vara lätt.

Men hur ska du ha råd att försörja hästen sedan då??

Mitt otroligt tråkiga råd är att vänta. Eller hitta en sponsor.

min outbildade 9 åriga travare som jag tänkte ha till sällskap kostade 8000 kr. (igentligen 10.000 men jag pruta) vad hade du tänkt hitta för dom pengarna? ett tävlingsbart halvblod? :o det kan du nog tyvärr drömma om. Tyvärr.

sen reagerade jag på 60.000 för halvblod på 7 år, utbildad msv
får man den för 60.000, ja då är det ett jäkla kap. :)

håller med övriga, köp en ridtravare.
leta bara efter den rätta.

Senast ändrad av en moderator:

Förlåt, men hur sjutton ska du ha råd att ha hästen sen då?

jag har en stallplats som kostar totalt 1100kr/månaden, mamma har lovat att betala hälften och jag jobbar ju iaf så jag får 800kr/månaden (oftast mer, men en dålig månad) (jobbet ger drygt 100kr/timmen). Övriga kostnader är lösta - det är hästen det är frågan om (den största kostnaden, men görs ju också "bara" en gång).

min outbildade 9 åriga travare som jag tänkte ha till sällskap kostade 8000 kr. (igentligen 10.000 men jag pruta) vad hade du tänkt hitta för dom pengarna? ett tävlingsbart halvblod? :o det kan du nog tyvärr drömma om. Tyvärr.

min medryttarhäst kostade bara 1500kr (okej, skulle till slakt men ändå), och jag ser dagligen travare (ridna i både dressyr och hopp, kanske inte supermycket men ändå utbildade) på nätet (annonser) för ca 3000-5000kr.....:crazy: :angel:

poängterar nu; hästen behöver inte vara "tävlingsklar" på en gång, jag ska troligen inte tävla "ordentligt" förrän 2009 (om jag köper 2008), och börjar ju med låga klasser..

woj - 8000kr outbildad?? :crazy: sitter inne på en hästannonssida just nu, ser massor av rätt hyfsat utbildade travare på ca 5-7år (rätt lagom ålder för mig :) hihi....), kostar ca 4000-8000kr.
tror mig ha hittat en som jag skulle kunna köpa, om jag hade pengarna i nuuläget - idag, bums, nu. två faktiskt.. (ej hoppad, dressyrriden, 6år, snygg halvblodsliknande exetriör, 165 i mankhöjd, trevligt temperament. 9000kr elr bud). (9år, dressyrriden, aldrig vart sjuk elr så, 'kan bli lite het under ryttare, men oftast inga problem', ser bra ut på bilderna. dressyrsadel o.s.v. medföljer. 9000kr.).

Du vet... det var exakt min tanke med :p

kanske ska lägga till att det inte är så jättemånga som han går fint för i nuläget, han har ovanan att explodera (bocka, sparka bakut, dra iväg) när det börjar bli jobbigt..han har inte det bästa ryktet, kan vi ju säga. men jag älskar honom <3 . har ridit honom 4 ggr. två gånger stack han (de första två, uteritter), i dressyren gick han superbra och hoppningen nästan för långsamt (han brukar bli superjobbig, de gånger jag sett honom hoppas..)..

jag har en stallplats som kostar totalt 1100kr/månaden, mamma har lovat att betala hälften och jag jobbar ju iaf så jag får 800kr/månaden (oftast mer, men en dålig månad) (jobbet ger drygt 100kr/timmen). Övriga kostnader är lösta - det är hästen det är frågan om (den största kostnaden, men görs ju också "bara" en gång).

Lägg till hovslagare, ev. veterinärkostnader, försäkring,... då är du snart uppe i 2500 per månad. Och dressyrtträningarna!
Och du kanske vill ha lite ny utrustning till din häst, köpa en riktigt bra dressyrsadel (kostar mycket!!), täcken osv.
Tyvärr.
Men ge inte upp! Köp en ridtravare, en bra sådan. Nån som har det lugna men arbetsvilliga temperamentet du vill ha. Nån som inte är så gammal, nån som var dålig på travet och har ändåmålsenlig exteriör för dressyr. Någon som har potential.
Du kanske aldrig kommer upp i msv, men vem vet?! Du får i alla fall både en vän, ett ridprojekt och kanske tävlingskompis. Det är inte lättare att rida en ridtravare, men det är ganska annorlunda. Kolla runt på Grundutbildning - finns många ridtravartrådar, kolla vad de har för tips och stöter på för problem.

Men skaffa ett jobb till när du fått hästen, eller ett med mer inkomst. Det räcker inte att ha precis så mycket som behövs. Räkna alltid med att det kommer kosta mer. Särskilt när det gäller hästar, då kommer många oväntade utgifter.

Köpeskillingen för hästen är den minsta konstnaden i hästhållningen. Du lever uppenbarligen i en fantasivärld. Att lägga 8000 kronor eller slaktvärdet på ett VBL känns som en DYR affär i längden, då du riskerar att köpa på dig problem (hästar med dolda fel, lynnesfel, dåliga förutsättningar etc etc). Om du inte har råd att köpa en häst för 60000 kronor bör du vänta tills du kan ta ett lån. Verkligen.

Ja, fast å andra sidan kan utb msv betyda vad som helst i en annons tyvärr.....:angel: Säljaren kan ju ha helt annan bild av vad det innebär.....

Köpeskillingen för hästen är den minsta konstnaden i hästhållningen. Du lever uppenbarligen i en fantasivärld. Att lägga 8000 kronor eller slaktvärdet på ett VBL känns som en DYR affär i längden, då du riskerar att köpa på dig problem (hästar med dolda fel, lynnesfel, dåliga förutsättningar etc etc). Om du inte har råd att köpa en häst för 60000 kronor bör du vänta tills du kan ta ett lån. Verkligen.

:bow:

Det är ju inte bara stallplats som kostar! Foder, hö, spån, utrustning, skoning, veterinär, försäkring, transport, träningar etc etc. Det är DYRT att ha häst, det blir många tusen varje månad!!!

Lägg till hovslagare, ev. veterinärkostnader, försäkring,... då är du snart uppe i 2500 per månad. Och dressyrtträningarna!
Och du kanske vill ha lite ny utrustning till din häst, köpa en riktigt bra dressyrsadel (kostar mycket!!), täcken osv.
Tyvärr.
Men ge inte upp! Köp en ridtravare, en bra sådan. Nån som har det lugna men arbetsvilliga temperamentet du vill ha. Nån som inte är så gammal, nån som var dålig på travet och har ändåmålsenlig exteriör för dressyr. Någon som har potential.
Du kanske aldrig kommer upp i msv, men vem vet?! Du får i alla fall både en vän, ett ridprojekt och kanske tävlingskompis. Det är inte lättare att rida en ridtravare, men det är ganska annorlunda. Kolla runt på Grundutbildning - finns många ridtravartrådar, kolla vad de har för tips och stöter på för problem.

Men skaffa ett jobb till när du fått hästen, eller ett med mer inkomst. Det räcker inte att ha precis så mycket som behövs. Räkna alltid med att det kommer kosta mer. Särskilt när det gäller hästar, då kommer många oväntade utgifter.

du låter iaf som att du förstår..tack.
jag vet, det är svindyrt. som min kompis brukar säga; Ridning är egentligen en rikemanssport..på nåt sätt. jag och mamma har pratat igenom det här, satt flera timmar i måndags, vi har råd. jag "behöver" inte betala allt själv, men det som ska "vara med från början". hovslagare får jag för 300kr (känner en superbra, han har ca 40års erfarenhet och föder dessutom upp hästar själv..). jag känner en dressyrtränare, privat, en kollega. samma sak där. jag är väl medveten om vad det kommer att kosta. men hästarna är ju en livsstil - iaf för mig..
vill inte tävla för att komma upp i klasserna, utan för att få ett domarutlåtande på mig & min häst, för att det är roligt ibland. om jag hittar DEN hästen, som jag faller för, köper, och han/hon sen inte trivs med dressyrinriktning, kommer jag att "kasta" det (tävlingen alltså). det finns mycket man kan göra med sin häst, inte sant?
jag har haft 3 medryttarhästrar som var/är ridtravare. och nej, det är inte enkelt. men sen när är ridning lätt?

:bow:

Det är ju inte bara stallplats som kostar! Foder, hö, spån, utrustning, skoning, veterinär, försäkring, transport, träningar etc etc. Det är DYRT att ha häst, det blir många tusen varje månad!!!

jag vet. (i stallplatsen ingår foder, hö, spån/strö o.s.v.). som sgat; jag betalar inte allt själv. (jo, när jag flyttar hemifrån, när nu det blir, om några år.. det är då. och då kommer jag att ha ett fast jobb, håller på at utbilda mig till hantverkare - troligen sadelmakare elr fattare.)

Ja, fast å andra sidan kan utb msv betyda vad som helst i en annons tyvärr.....:angel: Säljaren kan ju ha helt annan bild av vad det innebär.....

alltså, han är inte utlaggd på annons...jag KÄNNER hästen..okej..(?). det är inte så att jag hittat honom i nån tidning elr så.

sakta i backarna. för det första; jag menade inte TOTALKOSTNAD, utan att hästinköpet är den största kostnad, där hela ska betalas på EN GÅNG, bums.. jag lever inte i nån ******* fantasivärld. och alla bra hästar behöver inte kosta en förmögenhet, en vännina köpte sin häst (numera tävlingshäst i hoppning) för 20.000kr, de sa att han var helt värdelös och nu går dt superbra för dem.!! . okej om DU nu inte tycker att en häst man inte behöver ta ett banklån för att köpa, är lämplig, men det är ju du isf..jag letar inte efter en tävlingsmaskin.
och jag kommer ju inte bara att "ta första bästa", åka och provrida och sen köpa utan att tänka efter. nej tack. jag har flera människor med jätte-erfarenhet (både i stallet, på jobbet och några av mammas kompisar), att fråga, som kan följa med när det är dags, ge sin bedömning.

jag lovar - jag har tänkt igenom det här. i flera år. jag hade kunnat FÅ en häst för flera år sen, men då kände jag mig inte redo för det så jag tackade nej. jag har sett tillräckligt många hästar fara illa, för att INTE köpa någon om jag inte klarat av det.

jag bad om ett råd ang. ras, inte en utläggning om min ekonomi. jag skulle inte köpa häst, om jag inte hade råd att behålla den.

Har du hittat en stallplats runt vallentuna där allt foder och stö ingår för 1100kr i månaden?????

Det är inte ens vad kallhyran brukar vara i de trakterna. (jo, jag vet för jag har bott i krokarna i ca 15år)

Kan ju säg att mitt fullblod äter hö för nästan 1000kr/mån och jag inbillar mig att en travare behöver ungefär lika mycket.........

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 878
Senast: super
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 308
T
Ekonomi & Juridik Vet ej om posten ligger rätt annars går de bra att flytta den. Nu undrar jag hur långt får säljaren gå igentligen vid ett hästköp...
18 19 20
Svar
394
· Visningar
43 554
N
Ekonomi & Juridik Är det fler än jag som har tröttnat på alla oseriösa hästköpare? Har precis väntat i två dagar på att en kund ska komma och prova 3...
2
Svar
29
· Visningar
4 001
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar