Okej! Det lät mer som det jag läst. Att långrundor och träning några dagar i veckan räcker. Sen är det ju självklart att hunden också får leka någon gång om dagen då min nuvarande vill leka hela tiden (blir inte så om de bor ihop men på rundorna osv kommer det ju bli lek) och det är ju också lite uttröttande.
Jag har inte heller tänkt köpa valpen på studs. Först ska jag nog gå iallafall ett halvår i skolan för att se. Sen hitta rätt hund osv, det tar väll minst 1år då tills jag köper den.
Men jag ska kolla lite bland uppfödare och så och se vad det finns för några! Man kan väll mejla några uppfödare och höra om de föder upp en hund som skulle kunna passa?
En fråga till, är era belgare sjuka ofta eller väldigt friska hundar? På SKK står det att de har rätt många ärftliga skador såsom ED, HD osv. Men är det något ni märker av på era? Självklart ska man köpa valp som har en frisk kull. Men det stod att sjukdomarna ökat med 50% på bara några år (?). Så jag tänkte höra Har en hund som har någon sorts allergi och vill helst inte ha en som har väldigt mycket anlag för det. Sen kan man ju hitta bra kullar osv, men i regel tänker jag nu och hur ni haft det
Ja för oss funkar det iaf, några tuffare träningspass i veckan och därimellan lite lättare aktivering. men det är som sagt individuellt. Mallen som några pratar om är ju en fantastik brukshund men det skiljer väldigt mycket mentalt mellan mallen och de övriga varianterna tittar man på spindeldiagramen på MH så är det som helt olika raser. Idag säljs nog skulle jag vilja säga de flesta långhåriga som aktiva sällskapshundar. Sällan vi träffar på terv och gönisar på klubben. Du har ju tid på dig att kolla runt mejla och prata med olika uppfödare, de flesta uppfödare menar att deras hundar duger till allt men det är nog inte riktigt sant, kolla runt om de meriterar sina hundar i arbete så har du nog större chans att hitta någon som gillar att arbeta. Och som sagt undvik linjer med kvarstående rädslor och skottberördhet.
Jag tycker nog att belgarna är ganska friska inte jättemycket HD och ED. Vill man ha en grönis skulle jag dock kolla upp EP mycket noga då det förekommer. Min är bara lite drygt ett år men har varit frisk hittills.