Rent krasst: att hitta en ras som har allt man vill ha och absolut inget man inte vill ha är inte det lättaste för de flesta av oss. För det mesta får man kompromissa en del, och det viktiga är då att man kompromissar på rätt saker (tex pälsen istället för mentaliteten).
Rent krasst nr2: nu vet inte jag exakt hur lång tid det tar att klippa ner en pudel, men om jag drar till ordentligt och säger att det tar fem timmar var tredje vecka? Utslaget blir det ungefär en kvart om dagen. Det skulle jag säga är bra mycket mindre "extratid" än om du skaffar en brukshund som du sannolikt behöver ändra ganska mycket i dina vardagsrutiner för.
(Jag
tror i alla fall att jag tagit i rejält i överkant med tiden för pälsvård?)
Sen undrar jag om du inte har lite av en idealbild av hur det är att ha en intensiv hund? Känner du någon med hund av den typen? Skulle du kunna fråga om du får prova på att träna den hunden i så fall? (På något nytt, och något hunden inte "ska" tränas i - freestyle kanske?) Bonus om det är en halvspattig unghund... För jag får lite "Turbovarning" när jag läser vad du skriver nämligen. Ett tag (och det händer ju fortfarande även om det väl inte är fullt lika vanligt längre) skulle "alla" ha en bc, för de var ju så intelligenta! Och en intelligent hund vill man så klart ha! Utan att ägna minsta tanke åt att egenskaper inte är beteenden: en smart hund är bättre på att klura ut saker man
inte vill den ska göra också. Den är också mycket lättare uttråkad. Men det låter ju himla käckt att ha hundvärldens Einstein, och så kan man ju lära den massor med roliga tricks! Men skillnaden mellan hund som hobby och stickning som hobby är inte att hund är bättre, coolare, roligare eller något sådant. Skillnaden är att stickningen lägger man undan när man inte vill hålla på. Ändå startar folk hundprojekt (Min hund ska bli som Turbo!
) som de varken kan
eller vill slutföra (Min hund är helt
hopplös!
), som om det vore stickning: det vore kul att sticka en tröja, men lessnar jag efter vägen så är det bara att sluta...
Jag är lessen om jag låter hård eller dömande nu! Det är inte vad jag menar i så fall (jag har försökt skriva om flera gånger men är osäker på vilken ton jag nått...), jag försöker ärligt vara hjälpsam. Jag har förstått det som att du är väldigt ung? Det är jättebra att du ser positivt på en framtid med hund, men det är
också viktigt att du i möjligaste mån försöker undvika misstag... Att ha "mer hund" än man kan och/eller vill ha är verkligen ingen höjdare! Och jag tror som några andra redan skrivit att du skulle tjäna väldigt mycket på att försöka utveckla dig själv och din träning med den hund du har nu (jag har ingen koll på dig och din hund, så specifika problem eller liknande du haft med henne vet jag inget om), tills vidare. Och om du absolut vill ha en hund till så tror jag du ska akta dig för att ta ett alltför stort kliv i "hundnivå" i det här läget.