Har jag tänkt ett litet tag på att kanske köpa en till hund. Jag har från början kollat på Groenendael och Tervueren men vågar inte riktigt lita på all info om dem på SKK så jag frågar er.
Hur mycket motion behöver den (som fullvuxen då), med min hund går jag oftast en långrunda mitt på dagen (ca 1h där hon är lös i skog halva tiden), och på morgonen brukar jag gå till en fotbollsplan när jag kastar boll tills hon är trött och sen går vi hem. Och på kvällen brukar det bli en 10-30minuters runda, ibland längre om vi känner för det. Och jag har även tänkt cykla när jag hittat cykelpumpen, och då blir det ca 1-2km (inte riktigt säker på hur lång den rundan är) en gång om dagen, det lär väll ta ca 10min att cykla i bra tempo. Räcker den motionen för en sådan hund?
Jag använder även aktivitetsbollar och brädor i stortsett varje dag inomhus. Och ibland får hon sin frukost utomhus på gräsmattan så hon får kämpa lite för att hitta allt. Jag försöker även träna lite (freestyle och lydnad) 2-3ggr i veckan. Men ska börja på gymnasium nu till hösten där vi har både inomhus och utomhus bana för agility och annan hundträning så då har jag ju bättre möjligheter för träning och även instruktörer som kan hjälpa till. Och efter gymnasiet har jag tänkt utbilda mig till fysioterapeut så det är hundar jag vill jobba med.
Jag har i övrigt haft hund hela livet, hade en labrador/schäfer/BC korsning när jag var riktigt liten, sen en springer spaniel/BC/rottweiler korsning och sen nu min nuvarande (första helt egna) som är Schäfer/Kungspudel/Jämthund.
Kan ni inte berätta lite om hur er Belgare är i temperamentet och ur mycket de kräver osv?
Jag vill främst ha hunden till träning i agility och freestyle men vill inte tävla. Kanske ställa ut någon gång men inget jag siktar på.