Försöka motivera eller "ge upp"?

Jag tänkte just att bollkast (som ges som belöning), snabba ryck och agilityövningar kan få fram smärtan medan promenader i egen takt inte gör så mycket.

Jag vill minnas att det har varit problem med hunden tidigare (haltade eller nåt) och att det var tal om röntgen redan för nåt år sedan?

Jag uppfattade det som att hunden inte visar att den är trött vid fysisk motion utan enbart vid mental träning? Det tycker jag talar emot att den skulle ha ont. Dvs även om man gör fynd på röntgen så är jag tveksam till att det skulle vara det som gör hunden omotiverad vid lydnadsträning. Men OM man nu vill kolla upp hunden fysiskt så hade jag nästan hellre lagt pengarna på att åka till en hundfysioterapeut, t ex Camillas hundrehab som ligger ett stenkast från Teba i Höör. Hon tar 750 kr för 1,5 timmes behandling (första besöket, behövs det fler är det billigare).

Att hunden inte vill jobba kan bero på flera saker (bl a matte är för tråkig, matte är för rolig/curlar, övningen är för svår, uthålligheten hos hunden är dålig samt naturligtvis att hunden i sig inte har någon vidare motor). Jag har haft en egen schäferblandras som helst av allt låg på soffan och käkade praliner ;). Men med rätt träning så lyckades vi åtminstone klara ett helt lydnadsprogram utan att käka en massa godis.
Vill bara understryka att jag Tycker @Milosari har en poäng här. Kan tillägga att jag har haft en renrasig schäfer som bara ville ligga i soffan :P enda motivationen för henne var Vatten i olika former (snö, is eller rinnande). På vintern var det ok men inte så lätt att släpa runt på en vattenslang på somrarna :angel: Tog jag ut henne på lydnadsplanen såg hon dock ut som om någon misshandlat henne in i de grövsta. Hon hatade det helt enkelt och fixade inte krav. Personsök och skydd, utan tävlan, var hennes grej.

KL

Du har fått många bra tips i tråden. En STOR guldstjärna till Milosari som kan träffa dig och kika på er!

Ett par saker som jag funderat på och som jag hade testat i din sits är att ta hunden till en duktig hundfysioterapeut för att se så att allt är som det ska i rörelsemönster och muskler. Efter att min malle fått sig några ordentliga genomkörare (sk elitmassage) så har han blivit piggare, uthålligare, mer mottaglig för träningen och såklart rörligare. Han fick också en kur magnesium som hjälpte till att smörja leder och "rensa hjärnan". Jag kan inte förklara hur det fungerar riktigt, men nog sjutton gjorde det skillnad! Flera på klubben har gjort likadant och plötsligt har de trögaste hundar börjat kunna ta till sig info ;)

Angående att träna i 2 h... det tror jag inte att någon vettig människa med höga ambitioner gör. Inte i ett sträck iaf :). Korta pass med pauser emellan och med stort fokus på rätt sak har bäst effekt. Ex teknik i krypet, gripandet vid apportering, ingång i slalom, beteenden på kontaktfälten osv osv.
Senare sätter man ihop momenten och kan köra ett helt program med samtliga moment. Sen gäller det ju också att belöna rätt, men det har ju flera nämnt redan.

Hoppas det är ok att jag kapar tråden lite men angående smärta; min hund är röntgad med resultatet HD A och ED 0 och visar inga symptom på smärta när man känner på henne eller på hur hon rör sig och så men jag märkte att i samband med det sista löpet så blev hon arg mot andra hundar. Eller arg och arg, mest osäker. Om vi möter någon på promenad så morrar hon och reser ragg men om jag då stannar och pratar med ägaren (utan att låta hundarna hälsa) så slutar hon ganska snabbt, det är mest som att hon vill ta det i sin egen takt. Efter det gör hon lekinviter och busar gärna men bara genom att springa, hon älskar att jaga och bli jagad och om den andra hunden då hoppar och lägger tassarna på henne så blir hon arg och säger till. Detta får mig att tro att hon kan ha ont. Just att ointresset för agility kom samtidigt som hon började morra mot andra hundar och vill inte leka på något fysiskt sätt. Jag trodde allt det berodde på löpet men hon slutade löpa för 3½ månader sen och ointresset och osäkerheten mot andra hundar kvarstår.

Som någon sa så känns det ju fruktansvärt att försöka motivera henne att göra något som hon kanske får ont av. Hur hade ni gjort i min sits? Grundlig genomsökning hos vet eller hundfysioterapeut? Någon som har några erfarenheter?

Jag har faktiskt tänkt på att träffa en fysioterapeut ett tag, men inte riktigt hittat prislistor, eller haft någon som blivit rekommenderad och "garanterat" bra enligt recensioner osv. Men kan ni rekommendera någon (helst lite närmre helsingborg än höör då det är lättare att få pappa att köra disto närmre det är). Inte över 1000kr heller får det kosta. Jag själv har tänkt utbilda mig till fysioterapeut efter gymnasiet :)
Men under våra promenader gör vi "ungefär" samma saker som i träningen, bollkastning, pinnar osv. Så det är inte mycket "jobbigare" eller mer påfrestande på rundorna, enligt mig. Självklart är det ju inte lika ansträngande eller så, men ett högt tempo och lite aktivering är det. Jag går inte bara rakt fram på en asfaltsväg i kortkort koppel om det är det ni tror haha :)
Och hon blir även "trött" om det så är att vi bara typ "går runder" och hon ska följa med, stanna osv. Och då är det inte massa hopp eller påfrestningar som promenaderna inte utsätter henne för.

Men hon kanske helt enkelt inte är van vid det mentalt? Att hon behöver mer tid att vänja sig vid mer aktivt arbete med huvudet?
Och jag har tänkt träffa Milosari, vi ska bara hitta ett tillfälle som passar båda :) Alltid kul att få gratis träning haha! Och någon som kan ge andra utlåtanden än vad de man oftast träffar gör. Min hundtränare säger att det kan vara så att hon helt enkelt blir trött och inte "behöver" mer mentalt sett (hon har fött upp Schäfrar sedan -91, är mentaltest domare osv) och min andra hundtränare säger att jag bara ska träna tills hon blir trött och se om hon sen orkar mer eller så. Alltså att jag typ ska "ge upp" fast ändå träna lite då och då och se om det blir bättre.

Absolut så kan det vara så att hon behöver tid att vänja sig och bli uthålligare mentalt. Testa också magnesium, det kostar 129kr/burk och du behöver bara ge henne en kur på 7 dagar. Skulle gissa på att din hund ska ha 1 tablett om dagen.

Camilla i Höör är fantastisk, så det hade jag försökt att satsa på. Har för mig att det kostar 550kr/besök. Om det är för långt så kanske någon med mer pejl på Skåne kan tipsa dig om någon bra som är närmare :)

Camilla kostar 750 för första besöket, sedan tror jag det var 500 om man behöver komma dit fler gånger :). Jag känner inte till någon som är lika bra som bor närmare tyvärr.

@Disen vad är det för magnesium? Är det kosttillskott till människor du menar? Kanske skulle varit något för den lille svarte :).

Hoppas det är ok att jag kapar tråden lite men angående smärta; min hund är röntgad med resultatet HD A och ED 0 och visar inga symptom på smärta när man känner på henne eller på hur hon rör sig och så men jag märkte att i samband med det sista löpet så blev hon arg mot andra hundar. Eller arg och arg, mest osäker. Om vi möter någon på promenad så morrar hon och reser ragg men om jag då stannar och pratar med ägaren (utan att låta hundarna hälsa) så slutar hon ganska snabbt, det är mest som att hon vill ta det i sin egen takt. Efter det gör hon lekinviter och busar gärna men bara genom att springa, hon älskar att jaga och bli jagad och om den andra hunden då hoppar och lägger tassarna på henne så blir hon arg och säger till. Detta får mig att tro att hon kan ha ont. Just att ointresset för agility kom samtidigt som hon började morra mot andra hundar och vill inte leka på något fysiskt sätt. Jag trodde allt det berodde på löpet men hon slutade löpa för 3½ månader sen och ointresset och osäkerheten mot andra hundar kvarstår.

Som någon sa så känns det ju fruktansvärt att försöka motivera henne att göra något som hon kanske får ont av. Hur hade ni gjort i min sits? Grundlig genomsökning hos vet eller hundfysioterapeut? Någon som har några erfarenheter?
Det du skriver här verkar ju för fullt normalt? Det finns massvis med hundar som inte tycker om att brottas med andra hundar. Låt henne slippa "leka" med hundar som tassar henne.

Det du skriver här verkar ju för fullt normalt? Det finns massvis med hundar som inte tycker om att brottas med andra hundar. Låt henne slippa "leka" med hundar som tassar henne.

Hon lekte väldigt hårt själv innan det och sen förändrades hennes beteende totalt under den första veckan av löpet men jag antar att det är hormonellt då det var hennes andra löp. Jag tvingar henne absolut inte att leka med hundar som tassar henne men sånt är ju svårt att veta innan de lekt... Ser jag att hon tycker situationen blir jobbig så avbryter jag såklart. Vi har hittat några kompisar som leker som henne så vi försöker hålla oss till dem, jag var bara orolig att denna beteendeförändring kunde vara för att hon har ont, t.ex. i ryggen (eftersom hon är så rädd om den).

Camilla kostar 750 för första besöket, sedan tror jag det var 500 om man behöver komma dit fler gånger :). Jag känner inte till någon som är lika bra som bor närmare tyvärr.

@Disen vad är det för magnesium? Är det kosttillskott till människor du menar? Kanske skulle varit något för den lille svarte :).
Precis! Köpte på nätet. Mjukade upp Mallen i både kropp och knopp :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 626
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 191
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur