Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är all frakt med bussgods spårbar? Har inte hunnit kolla så noga.
Jag avvaktar innan jag blir irriterad på säljaren iallafall så får höra lite närmare.
 
Nu ska jag börja sälja av lite prylar och är med på några sidor på fb. Har haft ute annons där till och från men upplever att det är mycket prat, pruta och sen inte köpa?
Kanske sätter jag fel priser?
Hur har ni andra prissatt era varor? 50% av nypris eller ännu lägre? Jag ska ge upp hästeriet tills vidare så jag vill ju bara bli av med sakerna men inte skänka iväg jättefina saker bla mycket nytt. Är det bättre att sätta ut allt på aktion på T istället? Eller paketpris?

Berätta gärna ni som får era saker sålda hur ni valt att göra med priset. Jag vill hellre sätta ett fast pris direkt men ser att många vill att det ska budas hit och dit? Jag ska sälja en sadel med och har läst en del här i tråden nu och det känns inte skoj att ge sig in i den karusellen :crazy: :nailbiting:

Jag har satt max ca 25 % av nypris på saker. Även om de är i nyskick. Jag vill bli av med sakerna helt enkelt, slippa slänga. Mina flugtäcken gick direkt, folk "slogs" om dem så där var jag tydligen tokbillig. Öviga täcken går inte alls.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Frakten på täcken äter upp vinsten om inte priset sätts lågt.

Jag har ett täcke i superfint skick ute. Nypris knappt 1000 kr. Märkestäcke. Ute för 500+frakt = helt omöjligt. Och kan förstå det. (Sänker sen men kan ju vara någon i närheten som är intresserad så avvaktar.)

Jag kan betala 75% av nypris för en helt ny vara med kvitto. Annars behöver det ner mer för jag ska anse det värt att välja bort säkerheten och så vidare det ger att köpa nytt med kvitto från en näringsidkare.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Hm, hm... Säljaren sa att sadeln skulle skickas iväg igår, men jag har ännu inte ens fått någon bokningsförfrågan (blocketpaket, då ska ju jag som köpare godkänna innan det kan skickas). Men jag avvaktar till på måndag innan jag börjar tjata, tänkte jag ;). Svårt när man är så otålig som jag, jag vill ju ha hem sadeln nu nu nu! :p
 
Nu ska jag börja sälja av lite prylar och är med på några sidor på fb. Har haft ute annons där till och från men upplever att det är mycket prat, pruta och sen inte köpa?
Kanske sätter jag fel priser?
Hur har ni andra prissatt era varor? 50% av nypris eller ännu lägre? Jag ska ge upp hästeriet tills vidare så jag vill ju bara bli av med sakerna men inte skänka iväg jättefina saker bla mycket nytt. Är det bättre att sätta ut allt på aktion på T istället? Eller paketpris?

Berätta gärna ni som får era saker sålda hur ni valt att göra med priset. Jag vill hellre sätta ett fast pris direkt men ser att många vill att det ska budas hit och dit? Jag ska sälja en sadel med och har läst en del här i tråden nu och det känns inte skoj att ge sig in i den karusellen :crazy: :nailbiting:
Hästloppis :banana:

Vi fick sålt massor av saker trots att det inte var mycket folk senast, då var det en ridklubb som arrangerade i sitt ridhus. Fick betala 100kr för att stå där men vi sålde för betydligt mer än så. Och då var det saker som jag inte använt på över 2 år eftersom de var kvar sen vi hade ponny och inget passade min nuvarande. Och då kunde vi lägga till saker som man annars inte ens orkar lägga ut på annons eftersom det inte är värt det (var många nosgrimmor, benskydd, schabrak, pannband, ländtäcken osv för 20-80kr). Vi drog såklart ner priserna något jämfört med vad man kanske skulle kunna sälja på annons, men nog såldes det. :)

Nu väntar vi på att en större ridklubb ska ha sin loppis i samband med tävling (ev meeting t.om). Känns som om det kommer vara mycket mer folk då. :D
 
Hästloppis :banana:

Vi fick sålt massor av saker trots att det inte var mycket folk senast, då var det en ridklubb som arrangerade i sitt ridhus. Fick betala 100kr för att stå där men vi sålde för betydligt mer än så. Och då var det saker som jag inte använt på över 2 år eftersom de var kvar sen vi hade ponny och inget passade min nuvarande. Och då kunde vi lägga till saker som man annars inte ens orkar lägga ut på annons eftersom det inte är värt det (var många nosgrimmor, benskydd, schabrak, pannband, ländtäcken osv för 20-80kr). Vi drog såklart ner priserna något jämfört med vad man kanske skulle kunna sälja på annons, men nog såldes det. :)

Nu väntar vi på att en större ridklubb ska ha sin loppis i samband med tävling (ev meeting t.om). Känns som om det kommer vara mycket mer folk då. :D
Vilken ridklubb? :D
Eller de kanske är reklam... :eek:
 
Imorgon är det en stoooor hästloppis här i närheten. Över 100 säljare enligt uppgift. Bilen är packad, plats bokad, hoppas på stor uppslutning med folk som vill shoppa! :) Nu nedrans ska grejer väck och pengar in. Hoppas jag. Har satt låga priser och folk får gärna pruta bara de handlar, så att jag slipper sälja på annons..
 
Det blev lite strul men nuuuu är iaf min nya sadel påväg! :banana: Nu ska den bara komma fram hel, förhoppningsvis passa bra på hästen och sist men inte minst ska min dressyrsadel säljas, sen kan jag luta mig tillbaka från sadelbusiness för åtminstone några månader hoppas jag. Eller tills jag inte kan stå emot suget efter en ny dressyrsadel. :D

Nu när ni säger det så ska jag också leta upp någon hästloppis, jag var på en för ett par år sedan och fick sålt massor, trots att vi nog var fler som sålde än som var där och shoppade. Vissa gjorde både och ;). Jag har lådor fulla med grimmor och sadelgjordar och bett, fler än jag någonsin kommer att få användning för, och några fina träns som jag inte behöver. Såna grejer som är för lite värda för besväret med annonser, men för fräscha för att slänga. Det hade varit skönt att få rensat lite :up:.
 
Sadelns resa är inte över, nu står det på schenkers fraktlänk att:
Returnerat XXXX Paketet har skickats till avsändaren

På fraktsidan står jag som avsändare, betyder det att den kommer tillbaka till mig nu?

Suck.
 
Det blev lite strul men nuuuu är iaf min nya sadel påväg! :banana: Nu ska den bara komma fram hel, förhoppningsvis passa bra på hästen och sist men inte minst ska min dressyrsadel säljas, sen kan jag luta mig tillbaka från sadelbusiness för åtminstone några månader hoppas jag. Eller tills jag inte kan stå emot suget efter en ny dressyrsadel. :D

Nu när ni säger det så ska jag också leta upp någon hästloppis, jag var på en för ett par år sedan och fick sålt massor, trots att vi nog var fler som sålde än som var där och shoppade. Vissa gjorde både och ;). Jag har lådor fulla med grimmor och sadelgjordar och bett, fler än jag någonsin kommer att få användning för, och några fina träns som jag inte behöver. Såna grejer som är för lite värda för besväret med annonser, men för fräscha för att slänga. Det hade varit skönt att få rensat lite :up:.

Rensa är ju jätteskönt!
Men jag kör segvarianten nuförtiden och rensar en eller två prylar lite då och då :)

Även med små steg tar man sig framåt :D
 
Frakten på täcken äter upp vinsten om inte priset sätts lågt.

Jag har ett täcke i superfint skick ute. Nypris knappt 1000 kr. Märkestäcke. Ute för 500+frakt = helt omöjligt. Och kan förstå det. (Sänker sen men kan ju vara någon i närheten som är intresserad så avvaktar.)

Jag kan betala 75% av nypris för en helt ny vara med kvitto. Annars behöver det ner mer för jag ska anse det värt att välja bort säkerheten och så vidare det ger att köpa nytt med kvitto från en näringsidkare.

För min del tror jag det är säsongen som avgör. Folk vill inte köpa vinter nu när det är sommar. Det jag har ute kostar 2300 kr nytt men ligger ute för 1000 kr helt nytt med lappar. Sen spelar väl storleken roll också. Nåja, det blir nog sålt i oktober om inte annat när folk behöver inför vintern :)
Jag kan inte tycka jag lagt priset för högt och dessutom erbjuder att mötas inom ett stort område så det riktar sig till fler köpare. Å i detta fallet äter ju inte frakten upp någon vinst för köparen för det kostar nog inte mer än täcket i nypris :p
Säljer dock en del på Tradera i omgångar så det åker väl ut där senare.

Hur ofta uppdaterar ni era annonser på fb om det inte blir sålt? Varannan dag, varje vecka, varje månad?
 
För min del tror jag det är säsongen som avgör. Folk vill inte köpa vinter nu när det är sommar. Det jag har ute kostar 2300 kr nytt men ligger ute för 1000 kr helt nytt med lappar. Sen spelar väl storleken roll också. Nåja, det blir nog sålt i oktober om inte annat när folk behöver inför vintern :)
Jag kan inte tycka jag lagt priset för högt och dessutom erbjuder att mötas inom ett stort område så det riktar sig till fler köpare. Å i detta fallet äter ju inte frakten upp någon vinst för köparen för det kostar nog inte mer än täcket i nypris :p
Säljer dock en del på Tradera i omgångar så det åker väl ut där senare.

Hur ofta uppdaterar ni era annonser på fb om det inte blir sålt? Varannan dag, varje vecka, varje månad?
VÄLDIGT sporadiskt . Det beror på i vilken fas i månaden jag är i. .. :angel:
Jag har märkt att min lust att sälja och bli kvitt saker är lite beroende på vart i menscykeln jag är i. Även köplusten styrs en del av det :eek:

Men visst har Tradera fått sig ett uppsving?
jag tycker att det verkar bli fler annonser på hästsidan igen :up:
Kan det ha något med alla internetbedrägerier att göra? På tradera kan man iallafall läsa omdömen om hur säljarens tidigare affärer fungerat och utifrån det avgöra om man vågar köpa, i jämförelse med att sätta in pengar till någon man inte alls vet hur denne brukar sköta affärerna.
Möjligheten att betala med Klarna är också bra!
 
Historien med padden...... den hade tydligen kommit tillbaka till henne för de va nått strul med bussgods. Hon ska skicka den igen men med posten eller schenker, spårbart.
Idag, 10 dagar efter att hon skulle skickat den igen, så frågar jag hur det går... Då har hon iaf skickat den idag och skickar fraktnumret. Ber om ursäkt att det dröjt och att hon verkar oseriös.
Kan man inte skriva på en gång om man fått förhinder att skicka? Iallafall när det handlar om 10 dagar...
Trodde jag skulle ha padden efter 2 dagar, nu har det tagit 20 ...... :banghead:
 
Dagens ris!
Säljare som inte tar bort annonser när de sålt. Man får dryga svar att det är borta sedan lääääänge på en 6 veckor gammal annons. När är en annons utgången och inaktuell? Trodde i min enfald att vissa inte får sälja direkt och kollade lite bakåt, inte ringt men väl mailat/skickat sms och på som mest tror jag 6-8veckor gamla annonser.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 649
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 784
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mål o Planer 2024
  • Min arga lilla hund.
  • Osäker och rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp