Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nuuu har jag, förhoppningsvis, hittat rätt sadel! Rätt märke, modell och ser ut att vara rätt "årgång". Plus i kanten för att det även är rätt färg och, inte minst, inom min budget ;). Blir spännande att få hem den och prova! :nailbiting:
 
Nu har 30 dagar gått och ingen sadel uthämtad.
Enligt blocket så räknas det som godkänd retur när paketet inte blivit uthämtat efter 30 dagar så nu hoppas jag den här "affären" är avklarad så jag kan släppa den mentalt.
 
Knepig säljare. Hur mycket pengar handlade det om som hen kastar bort?

En MYCKET billig sadel , 700:- Den behövde sy en trasig söm så priset var satt därefter.
Kanske den varit svårsåld pga sömmen och säljaren gav upp?

Hur som.. det är ju inte mycket pengar för en sadel, men ändå det är ändå sju hundra kronor. Sju pizzor, 35 påsar chips, ett nytt träns eller två veckors grovfoderkostnad. :p

Undrar om stackars sadeln blir skickad på destruktion nu?
 
Nu har 30 dagar gått och ingen sadel uthämtad.
Enligt blocket så räknas det som godkänd retur när paketet inte blivit uthämtat efter 30 dagar så nu hoppas jag den här "affären" är avklarad så jag kan släppa den mentalt.
Skönt att det löste sig för din del! Undrar om säljaren inte tänkte på att lästa på om blocketpaketet innan, lite tråkigt när pengar brinner inne sådär, men personen har ju ändå haft 30dagar på sig...
 
Jag vet inte om någon minns att jag blev lurad på en sadel förra året men nu har i alla fall bedragaren fått sin dom(!) och jag kan glatt invänta mina pengar. Det kommer att ta ett tag men det känns skönt att det är ur världen.
Ibland går det faktiskt bra i såna fall och personen döms till rättvisa.
Även om jag på ett sjukt sätt tycker synd om personen som behövde pengar till droger/sprit.
 
Nu ska jag börja sälja av lite prylar och är med på några sidor på fb. Har haft ute annons där till och från men upplever att det är mycket prat, pruta och sen inte köpa?
Kanske sätter jag fel priser?
Hur har ni andra prissatt era varor? 50% av nypris eller ännu lägre? Jag ska ge upp hästeriet tills vidare så jag vill ju bara bli av med sakerna men inte skänka iväg jättefina saker bla mycket nytt. Är det bättre att sätta ut allt på aktion på T istället? Eller paketpris?

Berätta gärna ni som får era saker sålda hur ni valt att göra med priset. Jag vill hellre sätta ett fast pris direkt men ser att många vill att det ska budas hit och dit? Jag ska sälja en sadel med och har läst en del här i tråden nu och det känns inte skoj att ge sig in i den karusellen :crazy: :nailbiting:
 
Och får man sålt otvättade hästtäcken? Hur tvättar ni dom som inte har möjlighet att stoppa in dom i maskinen hemma? Jag funderar på högtryckstvätten, hänga täcket på ett staket och sen ta bort det värsta men det kanske är en dålig idé? :p
Schabrak kan jag tvätta i vanliga maskinen men min man blir inte glad om dom smutsigaste täckena åker in i maskinen :angel: Och inte maskinen heller tror jag :p
 
Nuuu har jag, förhoppningsvis, hittat rätt sadel! Rätt märke, modell och ser ut att vara rätt "årgång". Plus i kanten för att det även är rätt färg och, inte minst, inom min budget ;). Blir spännande att få hem den och prova! :nailbiting:

Samma här! Läskigt. Men har fått ett bra pris och den skickas med Blocketpaketet så att jag kan prova. Hoppas att den kommer fram som den ska, och passar så att jag slipper skicka tillbaka den! :nailbiting:
 
Jag har köpt otvättat täcke, fick det lite billigare då ;) Nu har grannen en stor maskin för hästgrejer så jag tvättade där.
 
  • Gilla
Reactions: MM
@Matmissbrukaren Prissättning är knepigt! När jag själv köper begagnat är jag ofta inte så pigg på att betala mycket mer än 50% av nypriset, ärligt talat. Jag brukar nog ligga ungefär däromkring eller lägre. Undantaget är t.ex ett Sprengerbett som jag köpte på rea (inget öppet köp) men inte ens kunnat prova - det ligger ute för ca 70% av ordinarie nypris f.n. Nya eller snudd på nya saker som ligger hyfsat högt i andrahandsvärde. Täcken upplever jag är rätt trögt att sälja, men det beror nog på hur fina de är (både skick och märke). Jag har sålt både otvättat (men inte lerigt) och nytvättat - om inte annat så är det way fräschare att ha dem tvättade om de blir liggande ett tag. Senast hade jag flera IKEA-kassar täcken (inte alla skulle säljas), så då lämnade jag in dem på tvätt faktiskt. Men priset för tvätten "gick" inte att lägga på priset på de täcken jag sålde (inga dyrgripar). Några fick jag sålt för några hundringar, ett gäng andra (med nån lagad reva etc) stuvade jag ner i en kasse och sålde för ett billigt paketpris bara för att bli av med dem.

Budgivning orkar jag verkligen inte med, vare sig som köpare eller säljare. Men det är en del sånt på de FB-sidor där jag annonserar. Det är förstås valfritt: jag tycker mest att det är jobbigt att hålla koll på.
 
@Matmissbrukaren Prissättning är knepigt! När jag själv köper begagnat är jag ofta inte så pigg på att betala mycket mer än 50% av nypriset, ärligt talat. Jag brukar nog ligga ungefär däromkring eller lägre. Undantaget är t.ex ett Sprengerbett som jag köpte på rea (inget öppet köp) men inte ens kunnat prova - det ligger ute för ca 70% av ordinarie nypris f.n. Nya eller snudd på nya saker som ligger hyfsat högt i andrahandsvärde. Täcken upplever jag är rätt trögt att sälja, men det beror nog på hur fina de är (både skick och märke). Jag har sålt både otvättat (men inte lerigt) och nytvättat - om inte annat så är det way fräschare att ha dem tvättade om de blir liggande ett tag. Senast hade jag flera IKEA-kassar täcken (inte alla skulle säljas), så då lämnade jag in dem på tvätt faktiskt. Men priset för tvätten "gick" inte att lägga på priset på de täcken jag sålde (inga dyrgripar). Några fick jag sålt för några hundringar, ett gäng andra (med nån lagad reva etc) stuvade jag ner i en kasse och sålde för ett billigt paketpris bara för att bli av med dem.

Budgivning orkar jag verkligen inte med, vare sig som köpare eller säljare. Men det är en del sånt på de FB-sidor där jag annonserar. Det är förstås valfritt: jag tycker mest att det är jobbigt att hålla koll på.

Jag har tex ett täcke ute nu på en sida, helt nytt med lapparna kvar men för fel årstid dock under halva nypriset och kan mötas upp i ett rätt stort område så blir det ingen frakt men ingen nappar. Det är väl årstiden som gör det men jag själv gillar att göra såna kap så har man till senare. Jag får väl avvakta några månader tills folk kommer på att dom nog behöver ett sånt :p
Jag gillar inte heller bud. Tycker det är svårt att buda å så vill säljaren ändå ha för ett visst pris.
Men vill man verkligen bli av med sakerna så antingen rätt köpare eller låga priser då.
Jag har nästan uteslutande Horseware och det är ju ett poppis märke så förhoppningsvis blir dom sålda otvättade.
Å hästtransport. Sälja i befintligt skick eller fixa lite med det först å sen sälja? Hur mycket är folk villiga att själv göra när dom köper släp? Jag har för mig jag läst att du både sålt och köpt här i nån tråd :)
 
Nu ska jag börja sälja av lite prylar och är med på några sidor på fb. Har haft ute annons där till och från men upplever att det är mycket prat, pruta och sen inte köpa?
Kanske sätter jag fel priser?
Hur har ni andra prissatt era varor? 50% av nypris eller ännu lägre? Jag ska ge upp hästeriet tills vidare så jag vill ju bara bli av med sakerna men inte skänka iväg jättefina saker bla mycket nytt. Är det bättre att sätta ut allt på aktion på T istället? Eller paketpris?

Berätta gärna ni som får era saker sålda hur ni valt att göra med priset. Jag vill hellre sätta ett fast pris direkt men ser att många vill att det ska budas hit och dit? Jag ska sälja en sadel med och har läst en del här i tråden nu och det känns inte skoj att ge sig in i den karusellen :crazy: :nailbiting:
Vill jag bli av med något, till bestämt pris och inte orkar med lall hit och dit kör jag tradera. Är det något jag bara vill bli av med, och inte är bråttom el prutbart, kör jag fejjan.
 
@Matmissbrukaren jag köper begagnade täcken ibland så klart trevligt att få de tvättade men köper även otvättade fall priset är okej . Bort med lera och försöka få bort värsta håren skriv i annonsen att det inte är tvättat så känner inte köparen sig lurad. Skulle bli glad fall jag hittade ett märkes täcke som var helt till ett okej pris oavsett säsong. Vad har du för storlek på dina täcken ?
 
Nu ska jag börja sälja av lite prylar och är med på några sidor på fb. Har haft ute annons där till och från men upplever att det är mycket prat, pruta och sen inte köpa?
Kanske sätter jag fel priser?
Hur har ni andra prissatt era varor? 50% av nypris eller ännu lägre? Jag ska ge upp hästeriet tills vidare så jag vill ju bara bli av med sakerna men inte skänka iväg jättefina saker bla mycket nytt. Är det bättre att sätta ut allt på aktion på T istället? Eller paketpris?

Berätta gärna ni som får era saker sålda hur ni valt att göra med priset. Jag vill hellre sätta ett fast pris direkt men ser att många vill att det ska budas hit och dit? Jag ska sälja en sadel med och har läst en del här i tråden nu och det känns inte skoj att ge sig in i den karusellen :crazy: :nailbiting:
Jag säljer det mesta på Tradera, ibland tar det ett tag, rätt köpare måste ju se annonsen. Det går lite i säsong och vågor men har alltid fått allt sålt tillslut.
Jag upplever det smidigast och säkrast och seriösast.

Har jag sålt genom fb någon gång är det med fast pris och sadlar på hästnet.

Fb känns mest bara osäkert, har många gånger avtalat med köpare som inte dyker upp/slutar svara. Det ska tas bilder och prutats/budas och så blir det i slutändan inte sålt ändå..
Jag däremot själv har köpt lite på fb, betalar samma dag som vi bestämt köpet och varan kommer i postlådan dagarna efter- och säljarna verkar bli lika förvånade över den okomplicerade snabba affären varje gång :grin:

Ang priser sätter jag ut det lite billigare än liknande andra. Just för att hellre få det sålt.
Billigt utropspris kan dessutom trigga en budgivning om man vågar chansa.

Sen på Tradera är ju känslan att man gärna vill kunna fynda lite. Även om slutsumman kan bli densamma för båda så verkar den som vågar chansa på lågt utrop få sålt fortare än den som sätter högre utrop direkt.

//endast mina egna upplevelser :D
 
Å hästtransport. Sälja i befintligt skick eller fixa lite med det först å sen sälja? Hur mycket är folk villiga att själv göra när dom köper släp? Jag har för mig jag läst att du både sålt och köpt här i nån tråd :)

Nja, sålt har jag gjort. Har letat för köp också men det blev inte så (lika bra, för nu är dragbilen "utdömd" :cry:). Jag personligen är inte villig att fixa och laga direkt när jag köper släp - jag vill att det är fräscht i golv, väggar etc. Besiktigat så nära köpet som möjligt. Sen fixar jag ju förstås när det behövs, bromsar etc är ju "förbrukningsvaror" på så sätt. Jag kan inte mecka själv och verkstan här är riktigt riktigt bra - och priserna är ofta därefter, så ska jag lämna in det strax efter köpet får priset allt vara satt så lågt att jag ändå "tjänar" på det. Är det ett nyare, fint släp du har så kan det nog löna sig att fixa till lite, och i vilket fall så kan en service vara på sin plats om det inte är gjort på ett tag eller så. Men om större fix ska löna sig "bara för försäljningens skull" lär det nog vara ett lite dyrare släp. Om du inte kan mecka själv eller få det gjort billigt (typ nån kompis) förstås! :)

För min egen del lönade det sig att byta golvet (gjordes förra sommaren, sålde släpet nu i våras) - ett lite äldre (inte lastgammalt, men mitten av 90-talet) enkelaxlat släp är inte särskilt attraktivt om golvet är ruttet.. Men jag fick hjälp privat att byta golvet - hade det gjorts på släpverkstan hade det blivit svindyrt. Mitt släp servades och fick då nya bromsar + vajrar och kort därefter byttes även golvet, mindre än ett år innan försäljning och rullade därefter inte mycket. Besiktigade precis innan försäljning: det råkade bli så för att jag tänkte fel med siffrorna och hann få körförbud på eländet (skulle ha besiktigats nån månad tidigare) :o . Så det enda jag egentligen gjorde för försäljningens skull var att sopa ur det. Men, så var mitt ett enkelaxlat Kylinge - trevligt bakom bilen och i rackarns fint skick. Men i sammanhanget ett billigt släp!

HW-täcken borde du absolut kunna få sålt utan tvätt. Är något lerigt så kan det vara trevligt att borsta av det med rotborste. Skriv i annonsen att de inte är tvättade så är det nog inga problem! :)
 
Senast ändrad:
Köpt en padd men inte fått hem den :(
Skickad för 7 dagar sedan och inte kommit. Skickad med bussgods men har inte fått något fraktsedelnunmer, säljaren skulle kolla det och har inte hört av sig efter det. Så vet inte om den är skickad och kommit bort eller om jag blivit lurad...
Finns det något man kan göra eller är det läropengar?
 
Köpt en padd men inte fått hem den :(
Skickad för 7 dagar sedan och inte kommit. Skickad med bussgods men har inte fått något fraktsedelnunmer, säljaren skulle kolla det och har inte hört av sig efter det. Så vet inte om den är skickad och kommit bort eller om jag blivit lurad...
Finns det något man kan göra eller är det läropengar?
Lite is i magen, kan ibland dröja längre än man tänkt med leveransen. Men om säljaren inte går att ha kontakt med så verkar det nog som att det är läropengar tyvärr...
 
Kanske inte ett riktigt gnäll-inlägg, men sålde mitt hästsläp i dag. Affären genomförd och de kopplar på släpet och alla lampor kör disco på släpet?! :eek::grin::banghead:

Det har aldrig hänt mig och alltid fungerat felfritt, jösses vad jag kände mig "dum"... Mannen trodde dock att det var någon vajsning med jordningen på deras bil, men ändå :crazy: Erbjöd mig och koppla den på min bil och visa, men det behövdes iaf inte tyckte köparen..
Det där råkade jag ut för med mitt släp och en kompis nyare bil, kompisen hade sånt där nytt eluttag bak och en omvandlare, blev nå vajsing däremellan, min bil som man inte behövde omkoppling på fungerade det felfritt.
 
@Ketrawzc Håller med ovanstående: det kan ha blivit försenat. När jag sålde ett par Sprenger-stigbyglar valde köparen bort spårbar (REK) frakt - jag föreslog det och förklarade också att det var upp till hen men att jag rekommenderar det för dyra saker - och ringde efter en vecka. Skapligt irriterad, för inga grejer hade kommit..men ett par dagar senare kom de fram! Nu förstår jag att "din" frakt är spårbar, och då borde du ju förstås kunna få det numret (det är väl poängen..). Men jag hade gett det lite tid, och försökt få tag i säljaren (vilket du förstås gjort).

Är du "säker" på att du blivit blåst, så kan du förstås polisanmäla det som bedrägeri. Utöver det är det nog inte mycket att göra, tyvärr - läropengar. :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 652
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 791
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Färg
  • Min arga lilla hund.
  • Osäker och rädd hund

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp