Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag upptäckte idag att jag hade glömt att ta bort annonsen på sadeln jag sålde, när en person både mailat från två olika adresser OCH skickat sms (fast jag inte skrivit numret i annonsen, hatar sånt!) och frågat efter den. Fick lite dåligt samvete eftersom personen verkade så angelägen, men nu är annonsen borttagen iaf!

Min nya sadel kom fram ordentligt förresten, fast jag fick lite hjärtat i halsgropen när jag hämtade ut paketet och kunde känna sadeln skramla omkring inne den alldeles för stora, och dessutom ganska sladdriga, kartongen. Det fanns lite pliktskyldigt ihopskrynklat papper i lådan också, men långt ifrån tillräckligt för att utgöra något egentligt skydd. Nåja, den hade som sagt överlevt transporten ändå, som tur var!
 
Jag har fått flera intressenter på annonsen om ponnyputan, som skickar meddelanden i stil med "Finns den kvar?", "Kan den skickas?" och liknande, jag svarar ja och sen blir det radiotystnad. :banghead: Visst ifall man typ frågar hur lång den är och den är för lång för ens häst eller något, men annars kan man väl bestämma sig för om man vill ha den innan man svarar på annonsen? Och så var det tjejen som ville ha den om jag kunde skicka den och stå för frakten. Jo tjena, då hade jag fått ut typ 200 spänn netto på affären... Tack men nej tack :meh:
 
Jag vet inte om någon minns att jag blev lurad på en sadel förra året men nu har i alla fall bedragaren fått sin dom(!) och jag kan glatt invänta mina pengar. Det kommer att ta ett tag men det känns skönt att det är ur världen.
Ibland går det faktiskt bra i såna fall och personen döms till rättvisa.
Även om jag på ett sjukt sätt tycker synd om personen som behövde pengar till droger/sprit.
Jag tror vi lurats av samma person. Fick domen förra veckan också. Just detta bedrägeri verkar ju rätt lätt att bevisa så länge man hittar personen som har tillgång till kontona som använts.

Jag är mest nyfiken på om den äldre mannen vars identitet han kapade fick någon upprättelse.
 
Jag stör mig så på alla som ska ha en massa exakta måttangivelser om allt möjligt. Tyglars längd och bredd. Osv och sen hör de aldrig av sig igen. Jag försöker fotografera allt med måttband men alla mått syns ju förstås inte så bra på bilderna, men ändå.
 
Nej vad fult gjort! :mad:
Japp. Hjälp vilket dåligt samvete jag fick när jag ringde upp och insåg att mannen var över pensionsåldern och mycket mån om att göra rätt för sig. Han lät jätteledsen när jag anklagade honom för att ha lurat mig och förstod inte alls vad jag pratade om. "Fast nu när du säger det så ringde en man mig angående något musikinstrument han sa att han köpt av mig, jag håller ju inte alls till på internet, det är ju inget för en gammal man som mig" typ. Vände samtalet till att förtydliga att hans identitet i så fall var kapad och att det är brottsligt, "jag kommer anmäla det här bedrägeriet, om jag var du skulle jag anmäla att han utger sig för att vara dig, det är lätt gjort, ett samtal till polisen bara för såhär kan du ju inte ha det". Frågan är om man kan ringa upp honom igen och höra sig för?

"hejhej fick domen, undrar lite hur det gick för dig" typ? Eller ska man inte bry sig om det?
 
Jag stör mig så på alla som ska ha en massa exakta måttangivelser om allt möjligt. Tyglars längd och bredd. Osv och sen hör de aldrig av sig igen. Jag försöker fotografera allt med måttband men alla mått syns ju förstås inte så bra på bilderna, men ändå.
Och jag stör mig på de som säljer stövlar eller kläder utan mått eller storlek <3 lagom är bäst. Förstår att detär störigt med exakta måttpå något som annars är rätt "universal" i storleken.
 
Japp. Hjälp vilket dåligt samvete jag fick när jag ringde upp och insåg att mannen var över pensionsåldern och mycket mån om att göra rätt för sig. Han lät jätteledsen när jag anklagade honom för att ha lurat mig och förstod inte alls vad jag pratade om. "Fast nu när du säger det så ringde en man mig angående något musikinstrument han sa att han köpt av mig, jag håller ju inte alls till på internet, det är ju inget för en gammal man som mig" typ. Vände samtalet till att förtydliga att hans identitet i så fall var kapad och att det är brottsligt, "jag kommer anmäla det här bedrägeriet, om jag var du skulle jag anmäla att han utger sig för att vara dig, det är lätt gjort, ett samtal till polisen bara för såhär kan du ju inte ha det". Frågan är om man kan ringa upp honom igen och höra sig för?

"hejhej fick domen, undrar lite hur det gick för dig" typ? Eller ska man inte bry sig om det?
Om jag var gubben skulle jag bli glad om du ringde upp. Men det är ju jag det :)
 
Hur skickar ni schabrak och med vilket företag?
Hur tycker ni postens skicka lätt funkar?
VÄLDIGT sporadiskt . Det beror på i vilken fas i månaden jag är i. .. :angel:
Jag har märkt att min lust att sälja och bli kvitt saker är lite beroende på vart i menscykeln jag är i. Även köplusten styrs en del av det :eek:

Men visst har Tradera fått sig ett uppsving?
jag tycker att det verkar bli fler annonser på hästsidan igen :up:
Kan det ha något med alla internetbedrägerier att göra? På tradera kan man iallafall läsa omdömen om hur säljarens tidigare affärer fungerat och utifrån det avgöra om man vågar köpa, i jämförelse med att sätta in pengar till någon man inte alls vet hur denne brukar sköta affärerna.
Möjligheten att betala med Klarna är också bra!

Haha, var i cykeln befinner du dig då när du vill sälja? :p
Så vet jag kanske när min lust infinner sig :D
 
Skicka lätt funkar bra men var medveten om att det bara är spårbart, inte försäkrat. Jag skickar med schenker helst. Tar längre tid men spårbart och försäkrat.
 
  • Gilla
Reactions: MM
La ut en blocket annons för bilinredning i förrgår. Igår kväll kom en kille och hämtade grejerna, vi pratade en stund, pengar bytte hand och han körde iväg igen. Fick tom ett infällt uttag från honom ( han är elektriker) eftersom vi köpte ett för lite när vi va iväg.

Så jäkla smidigt asså :up::up:

Skönt med nån som får smidiga affärer, jag får visst bara "jag måste fundera lite" och såna som utlovar en snabb affär som vill krångla till det :meh:
Jag sätter ut allt på Tradera istället, då vet jag att sålt är sålt, pengarna innan jag skickar och betalar dom inte så är det bara att pricka dom å sätta ut på nytt. Verkar smidigast så för tillfället när till å med sökesannonsörerna krånglar :cautious:

Annars har jag en som vill köpa ett par skor av mig som verkar vilja ha en snabb affär nu idag, så jävla typiskt med två skolavslutningar bara men ska se om vi inte hinner mötas upp mellan dom :p
 
Tjohoo, precis gjort en smidig affär :)

Mailade en som sökte en pryl inatt om att jag har men återkommer med bilder under morgondagen, klockan var typ 4 å jag var bara uppe för att ge bebisen lite nattamat :p
Skickade över bilder, köparen funderade lite och la ett motbud som var helt acceptabelt (efter att jag sagt att det är okej att komma med ett rimligt bud om hen tyckte jag lagt för högt pris så pruta var okej) men så vill ju ingen bli lurad av den andra så hen betalade in frakten först, jag bokade, betalade och skickade bild på fraktsedeln och köparen satte sen in resterande summa. Nu ska jag bort å lämna in paketet så det kommer fram så fort som möjligt. Kul när det går smidigt :up:
Kanske vågar mig på att svara på någon mer sökesannons nu då :D
 
Å den där människan som skulle köpa skor av mig somnade visst ifrån vårat möte när vi skulle ses. Jag hade lyckats pressa in det i schemat nu mellan skolavslutningarna nu när det verkade bråttom att få skorna. Suck! :meh:
Tur jag ändå skulle in till stan å fixa en sak samtidigt så jag inte körde helt i onödan.
 
Japp. Hjälp vilket dåligt samvete jag fick när jag ringde upp och insåg att mannen var över pensionsåldern och mycket mån om att göra rätt för sig. Han lät jätteledsen när jag anklagade honom för att ha lurat mig och förstod inte alls vad jag pratade om. "Fast nu när du säger det så ringde en man mig angående något musikinstrument han sa att han köpt av mig, jag håller ju inte alls till på internet, det är ju inget för en gammal man som mig" typ. Vände samtalet till att förtydliga att hans identitet i så fall var kapad och att det är brottsligt, "jag kommer anmäla det här bedrägeriet, om jag var du skulle jag anmäla att han utger sig för att vara dig, det är lätt gjort, ett samtal till polisen bara för såhär kan du ju inte ha det". Frågan är om man kan ringa upp honom igen och höra sig för?

"hejhej fick domen, undrar lite hur det gick för dig" typ? Eller ska man inte bry sig om det?

Du kan ju alltid ringa och berätta att 'kaparen' blivit dömd.
 
Äh fan. Jag har blivit blåst. Skit att man ska vara så jäkla godtrogen och tråkigt att människor inte är ärliga :cry:
Hur går man tillväga? har hennes fullständiga adress och ett telefonnr jag swishat till. Samt hennes namn.
 
Äh fan. Jag har blivit blåst. Skit att man ska vara så jäkla godtrogen och tråkigt att människor inte är ärliga :cry:
Hur går man tillväga? har hennes fullständiga adress och ett telefonnr jag swishat till. Samt hennes namn.

Polisanmälan ska du kunna göra på nätet. Har du namn, nummer och adress så kan du kolla om även personnr finns på Ratsit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 649
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 784
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp