Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äh fan. Jag har blivit blåst. Skit att man ska vara så jäkla godtrogen och tråkigt att människor inte är ärliga :cry:
Hur går man tillväga? har hennes fullständiga adress och ett telefonnr jag swishat till. Samt hennes namn.
Jag blev blåst, polisanmälde och hon blev till slut fälld.
Dock väntar jag fortfarande på mina pengar :rage:

Vad blev du blåst på för något?
 
Jag blev blåst, polisanmälde och hon blev till slut fälld.
Dock väntar jag fortfarande på mina pengar :rage:

Vad blev du blåst på för något?
Köpte en ogilvypadd begagnad för 1700kr. Jag brukar hålla mig under 500 när jag köper begagnat just för att inte gå så mycket minus om jag blir lurad... Men min gräns har höjts lite, köper så mycket och ofta och det "går ju alltid bra...." :banghead:
Inget konstigt alls med situationen. Inte speciellt lågt pris, padden fanns på fler av hennes bilder i hennes egna album på fb, hon fick betalt och skulle skicka. Hörde inte av henne så frågade. Då hade padden kommit tillbaka för de hade blivit nå fel. Hon frågar om jag vill ha pengarna tillbaka eller om hon ska skicka igen. Jag ber henne skicka igen, spårbart med posten. Därnånstans sket de sig. Fick ett frakt id som inte finns, hon skickar nån print på nått "kvitto" men näää. De kan hon gjort själv i Paint. Hon påstår att det är skickat. Ber henne spåra paketet eftersom jag inte hittar det, sen har jag inte hört nått mer men hon har läst meddelandet.
jag ger det några dagar. Tjejen är bara 19 år, känns så tråkigt.
 
Skicka ett meddelande att du polisanmäler nästa vecka. Jag har också blivit blåst av några killar som hade satt det i system och lurat många andra. Då hade jag som tur var hans pnr, kollat upp att han fanns och var, dubbelkollade med banken att det var rätt person som hade kontot mm så det var fort gjort att sedan anmäla och de blev dömda att återbetala allt till alla.

Hans skuld till mig har stigit med 100% räknat med räntan då det är några år sedan det hände, men först i år har jag fått positivt besked via Kronofogden att det finns lön att utmäta så det kommer vad det lider, under tiden tickar ränta på ... tick, tack, tick, tack. :devil:

Om hon döms så tar Kronofogden över så du slipper bevaka dina intressen, även om hon inte har pengar nu att betala med så gör de årliga kontroller av hennes ekonomi och när det sedan finns en inkomst så gör de utmätning av lönen, allt över existensminimum beroende på hur stor skulden är. :up:
 
Någon som haft problem med att inte få bekräftelser på mailen från Postnord efter man bokat och betalat frakt (skicka lätt)?
Stod något om störningar på deras hemsida men å andra sidan hör jag om störningar hos dom hela tiden för allt och inget :p
 
Fick tillbaka pengarna nu efter hot om anmälan. Hon skriver fortfarande att hon skickat men att hon inte vet vart paketet tagit vägen så hon har varken padd eller pengar nu :confused:
Jag bad henne att skicka spårbart med Posten men hon stod för frakten. Vems problem skulle det vara?
Jag sa åt henne att kontakta Postnord för om det är skickat med rek så är det ju både spårbart och försäkrat. Ska ju inte bara gå att tappa bort liksom.... Men jag är kritisk... När hon skickade print på spårnummret var det inte hela sidan med mina fraktuppgifter utan verkligen bara numret.

Åh vad problem de kan bli :cry: tänk så talar hon sanning?
 
Senast ändrad:
Och kvittot såg också skumt ut och det står "Posten"... Det heter ju Postnord, inte använder de väl "posten" längre alls?

Nej. Jag har skickat en hel del REK på sistone, senast den 6 (och paket lämnade jag in häromdagen). Det står "Specifikation från PostNord", och till höger är det loggan (gamla Posten-symbolen och så postnord utan versaler intill). Be om en bild på hela pappret, så kan du få en bild på PM av mig på hur det ser ut.
 
Fick tillbaka pengarna nu efter hot om anmälan. Hon skriver fortfarande att hon skickat men att hon inte vet vart paketet tagit vägen så hon har varken padd eller pengar nu :confused:
Jag bad henne att skicka spårbart med Posten men hon stod för frakten. Vems problem skulle det vara?
Jag sa åt henne att kontakta Postnord för om det är skickat med rek så är det ju både spårbart och försäkrat. Ska ju inte bara gå att tappa bort liksom.... Men jag är kritisk... När hon skickade print på spårnummret var det inte hela sidan med mina fraktuppgifter utan verkligen bara numret.

Åh vad problem de kan bli :cry: tänk så talar hon sanning?
Det är ju hur som helst hennes problem och inte ditt, kommer den tillrätta får hon lägga ut den igen. Du fick pengarna tillbaka och det är väl det viktigaste?
 
Nu har jag sålt den andra sadeln också, fast fraktfirman råkade visst tabba sig vid sortering och köra paketet till fel ort, så det kommer inte fram förrän i nästa vecka (skickade i onsdags). Men kommer det bara fram ordentligt och sadeln mår bra gör det väl inte så mycket.

Jag kan komma på mig själv med att bli lite ledsen när en sadel blir såld, jag tyckte jättemycket om båda de jag hade och de är väldigt fina. Jag hade precis köpt ett nytt dressyrschabrak som var jättesnyggt till dressyrsadelns bruna färg innan min häst blev sjuk i vintras. Och eftersom sadeln inte passade längre efter konvalecensen så ligger det oanvänt i ett skåp med lapparna kvar. Känns lite sorgligt nästan!
 
Nu har jag sålt den andra sadeln också, fast fraktfirman råkade visst tabba sig vid sortering och köra paketet till fel ort, så det kommer inte fram förrän i nästa vecka (skickade i onsdags). Men kommer det bara fram ordentligt och sadeln mår bra gör det väl inte så mycket.

Jag kan komma på mig själv med att bli lite ledsen när en sadel blir såld, jag tyckte jättemycket om båda de jag hade och de är väldigt fina. Jag hade precis köpt ett nytt dressyrschabrak som var jättesnyggt till dressyrsadelns bruna färg innan min häst blev sjuk i vintras. Och eftersom sadeln inte passade längre efter konvalecensen så ligger det oanvänt i ett skåp med lapparna kvar. Känns lite sorgligt nästan!
Jag är mest ledsen över tusenlapparna man förlorar när man behöver byta sadel. Känns som att jag är den enda som köper sadlarna dyrt, för att sedan behöva sälja dem ett halvår senare i samma skick och förlorar 3000kr. :cautious:
 
@Ketrawzc Jag har haft extrem tur denna gången, båda mina har gått inom två veckor och för några hundra mer än jag själv betalade. En Knights och en Bates, så det är inga märkvärdiga sadlar på något sätt, även om de som sagt är väldigt fina. Senast jag sålde, för några år sen, gick jag back ett par tusen per sadel på båda sadlarna jag sålde då. Jag har inte behövt byta sadel mer än typ vartannat år heller.
 
Haft en smidig affär idag. Satte ut en sak väldigt lågt på startbud eftersom jag bara ville bli av med den. Å som dom budade. Blev nästan nöjd. Nån hundring till så hade det varit en perfekt affär men å andra sidan så gick det smidigt. Direkt efter dom vann aktionen så ville dom komma hit och hämta den. Så dom kom nu ikväll, betalade och körde. Gick finfint :)
 
Skicka ett meddelande att du polisanmäler nästa vecka. Jag har också blivit blåst av några killar som hade satt det i system och lurat många andra. Då hade jag som tur var hans pnr, kollat upp att han fanns och var, dubbelkollade med banken att det var rätt person som hade kontot mm så det var fort gjort att sedan anmäla och de blev dömda att återbetala allt till alla.

Hans skuld till mig har stigit med 100% räknat med räntan då det är några år sedan det hände, men först i år har jag fått positivt besked via Kronofogden att det finns lön att utmäta så det kommer vad det lider, under tiden tickar ränta på ... tick, tack, tick, tack. :devil:

Om hon döms så tar Kronofogden över så du slipper bevaka dina intressen, även om hon inte har pengar nu att betala med så gör de årliga kontroller av hennes ekonomi och när det sedan finns en inkomst så gör de utmätning av lönen, allt över existensminimum beroende på hur stor skulden är. :up:

Jag har inte fått något trots fällande dom då bedragaren redan gick på socialbidrag och var missbrukare.....
Så kf bedömde att han aldrig skulle få någon inkomstkälla som gav mer...

Men jag kanske ska kolla upp hur det står till nu då det var några år sedan.....
 
@Ketrawzc Jag har haft extrem tur denna gången, båda mina har gått inom två veckor och för några hundra mer än jag själv betalade. En Knights och en Bates, så det är inga märkvärdiga sadlar på något sätt, även om de som sagt är väldigt fina. Senast jag sålde, för några år sen, gick jag back ett par tusen per sadel på båda sadlarna jag sålde då. Jag har inte behövt byta sadel mer än typ vartannat år heller.

Köpte en jättefin prestige osedd som visade sig ha endel skönhetsfel. Betalade 13.000kr. Hade den ett år och sålde sedan till en kompis för 8000kr. Hade försökt ta mer om jag annonserat, nu var det värt en hel del att få iväg den såhär smidigt.
Köpte en annan hoppsadel för 6500 för 6 månader sen. Sålde förra veckan för 4000kr. Nu ska jag byta dressyr också, köpte den ny för 10 för ett halvår sen och lär ju knappast få mer än max 7 idag, fast den är i nyskick.

Suck på sadlar :cool:

Köpte en ny hoppsadel i veckan som jag hoppas kunna ha läääänge.
 
Jag har inte fått något trots fällande dom då bedragaren redan gick på socialbidrag och var missbrukare.....
Så kf bedömde att han aldrig skulle få någon inkomstkälla som gav mer...

Men jag kanske ska kolla upp hur det står till nu då det var några år sedan.....

Har man blivit tilldömd ersättning bevakar kronofogden i fem år. Man kan förnya det gratis när den tiden har gått i ytterligare fem år men man får själv hålla koll på tiden.
 
Peppar peppar men jag känner att jag har lite flyt nu och det är skönt medans orken för att sälja finns.

En köpare ville ha 3 saker från samma annons. En annan hörde av sig när jag svarade på en sökes och den som sökte inte var intresserad så var hen det.
Båda betalade direkt och bägge paketen är skickade :)

Svarat på ytterligare två sökes och hoppas sakerna blir sålda. Behövs för jag budar uppenbarligen själv på andra prylar jag vill ha och vinner aktionerna så pengarna byter visst bara hand :p
 
Köpte en jättefin prestige osedd som visade sig ha endel skönhetsfel. Betalade 13.000kr. Hade den ett år och sålde sedan till en kompis för 8000kr. Hade försökt ta mer om jag annonserat, nu var det värt en hel del att få iväg den såhär smidigt.
Köpte en annan hoppsadel för 6500 för 6 månader sen. Sålde förra veckan för 4000kr. Nu ska jag byta dressyr också, köpte den ny för 10 för ett halvår sen och lär ju knappast få mer än max 7 idag, fast den är i nyskick.

Suck på sadlar :cool:

Köpte en ny hoppsadel i veckan som jag hoppas kunna ha läääänge.

Senaste sadeln jag sålde hade jag köpt ny men på rea. Sålde via sadelförmedlare och efter att avgiften var avdragen så gick jag plus 1600:- :bump:

Men sadlar, liksom bilar, tenderar ofta att bli förlustaffärer :cautious:
 
Senaste sadeln jag sålde hade jag köpt ny men på rea. Sålde via sadelförmedlare och efter att avgiften var avdragen så gick jag plus 1600:- :bump:

Men sadlar, liksom bilar, tenderar ofta att bli förlustaffärer :cautious:
Ja usch. Och hästar :eek:
Fast jag fick faktiskt köpa min senaste väldigt billigt, riktigt underpris. Hade kunnat sålt 2v senare för det dubbla. Idag är hon värd minst 3 gånger så mycket som vad jag köpte henne för. :D Lär ju aldrig mer hända. O_o
 
Nu är ponnyputan också såld, för mitt begärda pris, hurra för flyt!:bump: Idag borde sadeln som jag skickade iväg för nästan en vecka sen komma fram till köparen också. Jag har lite ont samvete gentemot köparen att den fått vänta så länge på sin sadel, men å andra sidan kan ju inte jag hjälpa att fraktfirman är seg. När jag använt dom tidigare har det alltid gått på ett par, tre dagar bara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 644
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 784
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Fjordingtråden
  • Lösa benbitar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp