Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är ponnyputan också såld, för mitt begärda pris, hurra för flyt!:bump: Idag borde sadeln som jag skickade iväg för nästan en vecka sen komma fram till köparen också. Jag har lite ont samvete gentemot köparen att den fått vänta så länge på sin sadel, men å andra sidan kan ju inte jag hjälpa att fraktfirman är seg. När jag använt dom tidigare har det alltid gått på ett par, tre dagar bara.

Hurra för flyt :D

Att fraktfirman segar sig kan ju inte du göra något åt. Jag själv köpte en sak i lördags, betalade direkt och säljaren skickade omgående med skicka lätt. Jag fick bild på spårningsnumret för posten skickade inte ut några mail till mig så jag kunde följa paketet.
Igår var jag ändå och postade paket själv vid en tid som ombudet borde fått in paketen men i deras dator såg dom att det inte ens lämnat säljarens ombud. Döm om min förvåning när paketet levererades av min brevbärare en timma senare i min låda (jag shoppar för mycket så han vet att min låda är stor och större paket får plats :p ).
Så dom kan strula till det på flera vis men det beror ju inte på säljaren.
Min säljare undrade nu på morgonen om jag fått mail än så berättade att den var framme och tackade för en smidig affär :)
 
Vågar man tvätta en grimma i maskinen? Eller bättre att lägga i en hink med tex flytande tvättmedel (eller bara vatten?)?
Eller tvättar ni grimmor alls inför försäljning?
 
Vågar man tvätta en grimma i maskinen? Eller bättre att lägga i en hink med tex flytande tvättmedel (eller bara vatten?)?
Eller tvättar ni grimmor alls inför försäljning?
går nog lika bra att köra det i maskin som i en hink med varmt vatten. då jag tvättar hästsaker så gör jag det ofta för hand. kokar några liter vatten och har i lite maskin tvättmedel för hästtäcken. skvalpar runt och tar några tag med en nagelborste typ. sköljer med kallvatten tills det inte skummar ngt mer.
har inget varmvatten i stallet så blir lite extra utmanande ;), annars så hade jag tvättat allt i vasken :p
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag tvättar dem i maskinen. Tejpar ställbara delar så de inte fastnar bara.

Om jag köpte en begagnad grimma skulle jag vilja ha den tvättad.

går nog lika bra att köra det i maskin som i en hink med varmt vatten. då jag tvättar hästsaker så gör jag det ofta för hand. kokar några liter vatten och har i lite maskin tvättmedel för hästtäcken. skvalpar runt och tar några tag med en nagelborste typ. sköljer med kallvatten tills det inte skummar ngt mer.
har inget varmvatten i stallet så blir lite extra utmanande ;), annars så hade jag tvättat allt i vasken :p

Tack för svar!
Ja, jag hade ju hellre köpt en ren grimma än en smutsig :)
Har några stycken men bara en som måste tvättas då den är använd dagligen ett tag. Dom andra är bara provade i princip i stallgången en gång vardera. Har typ samlat på grimmor, det kan man väl aldrig ha för mycket av :p
Vad är ett rimligt pris? Det är märkesgrimmor (Lamicell) med pris runt 250 kr i nypris. Är man girig om man vill ha 130 med frakten inkluderad för dom som endast är provade?
 
Tack för svar!
Ja, jag hade ju hellre köpt en ren grimma än en smutsig :)
Har några stycken men bara en som måste tvättas då den är använd dagligen ett tag. Dom andra är bara provade i princip i stallgången en gång vardera. Har typ samlat på grimmor, det kan man väl aldrig ha för mycket av :p
Vad är ett rimligt pris? Det är märkesgrimmor (Lamicell) med pris runt 250 kr i nypris. Är man girig om man vill ha 130 med frakten inkluderad för dom som endast är provade?
Låter som ett bra pris tycker jag, hade lätt kunnat slå till vid rätt storlek :up:
 
  • Gilla
Reactions: MM
Ja usch. Och hästar :eek:
Fast jag fick faktiskt köpa min senaste väldigt billigt, riktigt underpris. Hade kunnat sålt 2v senare för det dubbla. Idag är hon värd minst 3 gånger så mycket som vad jag köpte henne för. :D Lär ju aldrig mer hända. O_o
Låter som en bra investering så länge hästen håller sig frisk! :up:

Min ena häst var inte dyr, och vid försäljning skulle jag nog kunna få tillbaka pengarna iallafall.
Uppfödningen däremot... Nja även om hon i mina ögon är världens finaste skulle jag aldrig kunna få tillbaka det hon kostat att tillverka. Kanske tur jag inte tänkt sälja henne :love:
 
Låter som en bra investering så länge hästen håller sig frisk! :up:

Min ena häst var inte dyr, och vid försäljning skulle jag nog kunna få tillbaka pengarna iallafall.
Uppfödningen däremot... Nja även om hon i mina ögon är världens finaste skulle jag aldrig kunna få tillbaka det hon kostat att tillverka. Kanske tur jag inte tänkt sälja henne :love:
fast vid egna tillverkningar så får man ju räkna bort stoets kostnader tycker jag :angel: annars så blir det ju helt plötsligt fasligt dyrt ;). tar bara man språng och dräktighets koll och annat som rör själva fölets välmående så blir det en lite mer trevligare summa :p.
och efter det är fött så är det ju bara vanliga löpande kostnader som man heller inte räknar på utan bara betalar efterhand som de kommer :angel:
 
fast vid egna tillverkningar så får man ju räkna bort stoets kostnader tycker jag :angel: annars så blir det ju helt plötsligt fasligt dyrt ;). tar bara man språng och dräktighets koll och annat som rör själva fölets välmående så blir det en lite mer trevligare summa :p.
och efter det är fött så är det ju bara vanliga löpande kostnader som man heller inte räknar på utan bara betalar efterhand som de kommer :angel:

Jag räknade bara med faktiska tillverkningskostnader, språngavg, levande fölavg (absolut dyraste punkten) , bensinkostnader till och från semin, ultraljud, veterinärkostnader kring dräktighet.

Om jag skulle räknat in de dyra veterinärkostnaderna kring eftervård av stoet efter fölning och kostnaderna för att hålla stoet under dräktigheten hade ju hästen blivit ännu dyrare, så det försöker jag inte låtsas om :angel:
 
Ytterligare en smidig affär gjord :up:
Köparen swishade över pengarna direkt så jag var serviceminded och åkte och lämnade in paketet så fort bebisen vilat färdigt middagsluren för snabb betalning tycker jag automatiskt ger snabb frakt :)
Bor som tur är 2 min från ett ombud med bilen :D

Nu väntar jag själv paket från en säljare jag är liiite suspekt mot. Får hoppas varan är som utlovat när man betalar nypris för en begagnad pryl :wtf:
(Dock väldigt populär och svår att få tag i så alla ligger på nypris eller över, finns inte ny att köpa längre å jag ville ha just denna :arghh: :p )

Nu vet jag vad som hände med mitt andra paket jag väntade på häromdagen. Fick ju aldrig några mail om den eller aviseringar trots att det var en skicka lätt med posten. Nu när jag lämnade in mitt så bara slängde hon i paketet i säcken :confused:
Sa att jag gärna får ett kvitto på att det är inlämnat men nä, det är ju bara ett vanligt brev å det får man inte kvitto på. Fick snällt förklara att jo, jag vill ha kvitto på mitt spårbara paket som du ser på lappen. Hon fick hämta en annan som kunde sina saker som tur var. Annars hade det ju åkt som ett vanligt brev :crazy:
Så be alltid om kvitto så man är säker på att dom skannat av streckkoden å inte bara dumpat det i en säck!
 
Mitt flyt fortsätter :banana:

Hade en gammal bekant som svarade på en annons å kom hit i eftermiddags och plockade med sig en ge-kås kasse proppad med stallkläder så den knappt gick hålla. Bra att hon kunde komma och prova på plats så allt passar med :)
Jag gav bättre pris än om jag hade annonserat just för att det var väldigt bekvämt att få bort så mycket på en gång och dessutom slippa provisionen hos Tradera om jag skulle satt ut det där.
Så både säljare och köpare gjorde bra affärer ikväll :up:

Nu åkte så mycket på en gång att jag nästan känner för att ha vilodag imorgon från säljandet :D
 
Jag skulle inte ha jinxat det genom att påstå att jag har flyt, jag börjar undra om min köpare har ändrat sig utan att säga något. Liksom varför varför VARFÖR är man som köpare så himla på med "snabb affär", "kan du skicka imorgon?", "varför tar frakten så lång tid?" osv., för att sen när paketet väl är framme hos ombud bli knäpp tyst och det tar flera dagar innan man masar sig dit för att hämta det? Det var samma sak med senaste sadeln jag sålde (men som trots allt blev uthämtad av en nöjd köpare till slut). Jag blir G A L E N !! :arghh:
 
Om man nu som köpare hör av sig på mina annonser och ställer trettiarton frågor, så kan man väl åtminstone bemöda sig med ett "Tack, men nej tack" när man fått svar på sina frågor. :mad:
Då behöver jag inte fundera...För jag är så dumsnäll att jag faktiskt försöker sälja till den som hört av sig först.
 
Jag skulle inte ha jinxat det genom att påstå att jag har flyt, jag börjar undra om min köpare har ändrat sig utan att säga något. Liksom varför varför VARFÖR är man som köpare så himla på med "snabb affär", "kan du skicka imorgon?", "varför tar frakten så lång tid?" osv., för att sen när paketet väl är framme hos ombud bli knäpp tyst och det tar flera dagar innan man masar sig dit för att hämta det? Det var samma sak med senaste sadeln jag sålde (men som trots allt blev uthämtad av en nöjd köpare till slut). Jag blir G A L E N !! :arghh:

För att man kan ha 3.5 mil enkel väg till ombud, och jobba åt ett annat håll. Så man har inte tid att hämta, eller väntar tills man har ärenden i samma ort som ombudet hellre än åka 7 mil bara för att. Gör ju inte säljaren ett dugg så länge varan är förskottsbetald

Eller så ville man försöka få varan innan man var upptagen X dagar och inte kunde hämta. Men det hann inte dit i tid.

Alla har inte några km till ombudet..
 
Men alltså, hur svårt är det att isf tala om att man är bortrest/ska resa bort i något av alla "framme snart?"-mailen? Båda dessa personer bor i tätort och har nära till ombud. Jag har skickat med postförskott, hade de förskottsbetalat hade jag såklart inte brytt mig.
 
En tjej gav bort hästgrejer i bra skick pga flytt, sånadär bra att ha saker som grimskaft, schabrak och dylikt. Hon skrev att sakerna skulle kastas om ingen ville ha dem. Jag erbjöd mej att betala för frakten om hon ville skicka dem, får till svar "nej jag postar inget". Nähä, slipp då och ha kvar dina grejer.. Hade ju inte blivit några kostnader för hennes del oavsett? :confused:
 
En tjej gav bort hästgrejer i bra skick pga flytt, sånadär bra att ha saker som grimskaft, schabrak och dylikt. Hon skrev att sakerna skulle kastas om ingen ville ha dem. Jag erbjöd mej att betala för frakten om hon ville skicka dem, får till svar "nej jag postar inget". Nähä, slipp då och ha kvar dina grejer.. Hade ju inte blivit några kostnader för hennes del oavsett? :confused:

Fast hon hade behövt hitta en kartong, mäta, väga, skriva ut fraktsedel, åka till ombud och lämna in osv

Hade du kunnat tänka dit betala tex 200 kr för det? Annars förstår jag henne, hon skulle lagt jobb på att ge dig sakerna - vilket hon inte skulle "få" något för
 
Fast hon hade behövt hitta en kartong, mäta, väga, skriva ut fraktsedel, åka till ombud och lämna in osv

Hade du kunnat tänka dit betala tex 200 kr för det? Annars förstår jag henne, hon skulle lagt jobb på att ge dig sakerna - vilket hon inte skulle "få" något för
Jag hade gladeligen betalat alla kostnader eftersom det var flera saker i helt felfritt skick. Lite enklare system med posten här i Finland också, de väger och mäter vid posten och har också kartonger, vi behöver inte heller fixa nån fraktsedel själv. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 644
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 779
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp