"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vad menar du med önskad balans?
Den ska vara i balans hela tiden o det gör man fortlöpande - hela meningen med ridningen eller dressyren.
Det finns ingen anledning till att rygga den till ngn sorts balans. Det tappar du fort så fort du rider fram igen i trav.

På tal om balans.
Hur många sekunder har du som debatterar i den här tråden lyckats få din häst att stå stilla på bara två ben (på en diagonal t.ex. vänster fram och höger bak)?
Jag fattar heller inte syftet med att sätta den i obalans o aldrig hört talas om ngn som tänkt ut ngt så....ska vi säga .. udda.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag håller med dig till fullt! Det är inte många som klarar att konstruktivt kan korrigera en häst. Så som jag beskrev tidigare är har jag själv skulle göra, tänkte inte längre... :angel: Det är nästan alltid så att jag gör andra övningar själv än om jag hjälper till från marken. En av mina favoriter för väldigt många hästar är utåtställsa skänkelvikningeftergift i insidan. Eftersom man precis har bytt innersida ar i kombination med olika storlekar på volt. Eftersom väggen bromsar behöver ryttaren inte hamna i bromsläge men kan ända driva på bakbenen. Volterna är först i slutet på långsidan och stor med fokus på eftergift i innersidan. Eftersom man precis bytt innersida håller hästen ganska upp sig ganska bra på ytter själv. Från början är vikten större och hästen får nästan kasa lite utåt, när hästen känns någotsånär eftergiven minskar man volten och lägger till ytterskänkeln för att få hästen är spåra. Att lägga till en volt till på mitten är nästa steg, hästen måste kunna klara av övergångarna mellan höger och vänster. Att byta inner/yttrsida ofta är både lösgörande och stärkande. Men gör det inte svårare än att det fortfarande blir bra. En annan bra övning är att fokusera på hörnpasseringar, se till att hästen vänder på dina hjälper, är rundad i hörnen och rak på kortsidan. Lägg till början volter i hörnen, det svåra är att hinna balansera upp och rakritapå kortsidan. Man kan antingen trava i hörnen/volterna och skritta på kortsidan för att hinna med. Om man lägger sin kortsida en bit in kan man göra en volt utåt för att hjälpa till med balansen. Sen är det övergångar, övergångar, övergångar med kvalité! Inte bara ramla ner eller springa iväg. En annan favorit är att i framförallt i galopp men även trav att på volten skifta mellan öppna och sluta. Tänk på när framdelen och när bakdelen ska vara på spåret och håll verkligen linjen. Finns massor med övningar som passar men tänk alltid på att inte göra det svårare än att det blir bra. Tex öppna är väldigt svårt, ofta blir det skänkelvikning istället. I öppna ska bakhovarna vara riktade frammåt inte in mot mitten, filma gärna så man ser själv och börja i skritt. Jag gillar även att rida tempoväxlingar i förvänd galopp på volt.

Oj det här blev mycket svammel igen... Hoppas du förstår ändå
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du vill genom att coacha ryttaren i bra övningar ge lite jordgubbssmak i munnen;)
Angående att placera hästen i balans stillastående har jag en fundering. Jag upplever att en sådan här häst - eftersom den är "av" i sin rygglinje kan stå med sina bakben under men ändå hänga i bogarna, genom att höja halsen.
Hur rättar du det stillastående?
Fattar du vad jag menar?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Kan du snälla svara på min fråga som jag ställer för tredje gången. Varför anser du det fel att bakhoven landar en hundradels sekund innan framhoven. Axelnoch fio har förklarat varför de anser det korrekt men du har inte svarat än...
Så, du driver inte med mig, som axel och fio gör.

1) I TR Mom 243 står det
"Trav skall vara tvåtaktig, ren, regelbunden och elastisk."
Trav är inte en fyrtaktig gångart. Takt är det som kommer först på den "svenska" utbildningsskalan.
2) Bedömningen av ett visst ekipage skall följa TR och inte bero på om domaren just då har bra/dålig syn. Då man börjar med filmupptagning för att hjälpa domarna kommer det att bli synligt.
3) Motfråga hur många hundradelar är ok?

Det är inte bara "lodplanet som felar" som du skrev. Redan från början skrev jag att det kan bero på andra saker. En häst som går med nosen framför lod men i fel balans kan visa den här traven.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du vill genom att coacha ryttaren i bra övningar ge lite jordgubbssmak i munnen;)
Angående att placera hästen i balans stillastående har jag en fundering. Jag upplever att en sådan här häst - eftersom den är "av" i sin rygglinje kan stå med sina bakben under men ändå hänga i bogarna, genom att höja halsen.
Hur rättar du det stillastående?
Fattar du vad jag menar?

Jag (Brille) fattar inte.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Tack! Blir så mycket enklare att förstå ditt resonemang när du lägger fram det så!
Och då känns inte grundfilosofin så långt ifrån varandra.

Vad jag lite reagerade på som en skillnad där jag märker att vi tänker olika är när du skriver att du vill rida hästen ömsom låg och utsträckt "ne" och sedan upp i högre form korta stunder för att stärka ryggen.
Där upplever jag det svårt på denna hästen som redan lärt sig höja halsen och sänka ryggen. Känns risk att den tappar ryggen när den kommer upp?
Jag anser att just övergången låg-hög-låg-hög-... är utvecklande eftersom musklerna upprepat dras ihop och stäcks ut. Om du upplever att den sänker ryggen när du tar upp så gör inte så mycket. Det kan också bero på att hästen uppfattar att handen bromsar/går bakåt och att det ger spänning i hästen. Därför börja med din egen balans, skänklar och sist uppresande hand.

Tänker du då att du redan balanserat om hästen och att den få automatiskt får med ryggen?
Jag håller med om att hästarna blir framtunga för att de lärt sig det. Och de blir mycket gladare när de lär sig att bära sig på ett bättre sätt.

Angående ryggning så har jag blivit instruerad att använda den för att en korrekt ryggning höjer ryggen och får o under, men jag tycket det är svårt att rygga bra ryggningar och ibland blir hästen mer i framvikt av att rygga tycker jag.
Ryggning med felaktiga hjälper medför som du säger ännu mer framvikt. Att ryggning kan vara svårt och att den kan leda till mer framvikt visas av våra elitryttare. Det borde väl betyda att man tränar mer på det. Det är en nyttig rörelse som är till stor hjälp när den görs korrekt.

Jag tror att nyckeln ligger i förberedelse från marken och uppsuttet i uppresande tygeltag. Under inlärningen kan hästen försvara sig hästen med att ta upp huvudet för högt, vilket ser hemskt ut. Det beror på att hästen inte är van, inte förstår vad som förväntas av den och/eller en okänslig hand. Det försvinner när hästen förstår och ryttaren gör rätt. Därför är belöning så viktigt redan vid en antydan om rätt svar. Det blir lättare om hästen är betslad så att den känner skillnad på olika typer av tygeltag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Att du kan rida piff o puff säger inte så mkt, då puff kan ske med lätt bakdel o sen alla övriga övningar......
Det är ju därför som alternativa ridstilar blivit så poppis- genvägar till att få rida piff o puff, men kan inte rida vanlig grundridning eller andra svåra rörelser.. med kvalitet.
Jag har inte varit aktiv i tråden eftersom jag legat på sjukhus, men jag försöker följa och läsa ändå när jag kan eftersom det är så intressant. Men snälla. Förstör det inte med såna här kommentarer. Det finns inga genvägar inom ridningen. Alternativa ridstilar handlar om andra tankesätt och träningssätt, men några genvägar är de inte och kommer aldrig någonsin att vara. Grundridningen är det viktigaste av allt. Har vi ingen grund kommer vi aldrig att kunna bygga någonting mera. Det gäller samma sak vilken inriktning vi än utövar. Du vet ju också att du aldrig kommer att kunna rida en bra piaff (eftersom det var det exemplat du tog), eller vilka svårare rörelser som helst, om du inte har en bra grund i hästen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du vill genom att coacha ryttaren i bra övningar ge lite jordgubbssmak i munnen;)
Angående att placera hästen i balans stillastående har jag en fundering. Jag upplever att en sådan här häst - eftersom den är "av" i sin rygglinje kan stå med sina bakben under men ändå hänga i bogarna, genom att höja halsen.
Hur rättar du det stillastående?
Fattar du vad jag menar?

Nu ställde du frågan till AW men jag tänkte att jag svarar jag med eftersom jag funderar mycket på att göra rörelser stillastående :) det är ju så mycket som händer i hästens kropp även där! Hästen speglar våra rörelser. I det här fallet tror jag man kan börja med att sänka hästens huvud. Lättast att börja från marken. Olika hästar kan ha lite olika nivå på var de slappnar av, men typ horisontellt från manken med halsen och nosen lite framför lod. Se om hästen har balans och står lika på sina fötter, annars hjälp den att balansera om (luta dig mot/från). Här har man ett bra utgångsläge att skritta iväg från. Med huvudet i det läget är ryggmusklerna inte hindrade att stretcha/dra ihop resp sida och man kan påbörja arbetet att ta längre kliv in med bakbenen, aktivera bukmusklerna och på så sätt hjälpa hästen att stretcha och höja sin rygg.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nej du har skrivit om vad andra anser om ovanstående, inte dina egna erfarenheter. Detta är trots allt ett diskussionsforum där man ska dela med sig av sina egna erfarenheter.
Ok. Ska försöka. Här kommer något.
Var och tittade på P Karl i Strängnäs då han var där första gången och visade. Redan innan hade jag anammat Racinets idéer och fått bekräftelse på att de fungerade för mig och min häst.
Efter visningen i Strängnäs åkte jag hem och praktiserade. Det gick riktigt bra några veckor men en dag började hästen kärva. Det gick bara sämre och sämre, så till sist slutade jag med de idéer jag fått i Strängnäs. Förstod inte vad jag gjorde för fel. Vid ett senare tillfälle insåg jag något mer i Karls filosofi, som han säkert hade sagt redan vid första tillfället i Stängnäs. Jag uppfattade nu att Karl också sa låt hästen röra sig framåt det den kan, mera fart, mesrid inte, sitt inte och bromsa, mm. Jag började återigen praktisera det jag slutat med men la till rid framåt det vi förmår (utan att bli hästen blir överilad). Då började det fungerade igen och har gjort så sen dess!!!

Jag tycker att det är svårt att med ord förklara hur jag gör. Måste tänka efter, skriva, tänka om, ändra det jag skrivit. Det är inte alltid jag förstår vad jag menat tidigare. Det händer ofta att när jag får ett svar tänker - jaha kan man uppfatta det så också. Därför ger jag ofta hänvisningar till böcker mm som kan förklara bättre än vad jag kan.

Jag tycker att det är lättare att förklara för hästar än för människor.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Tack förresten för boktips tidigare i tråden! Har inte läst, men den verkar intressant!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Såg du mina frågor om ryggning och NE? Jag vill verkligen ha en bra diskussion och då måste vi kunna prata om samma saker/hästar/fall/rörelser. Jag försöker och vill att vara öppen för allt även om jag inte förstår det från början. Först efter det kan man avgöra om det är något som passar en själv. Sen vill jag att vi håller oss till sak, inte vad andra ryttare eller grupp av ryttare som inte deltar i tråden gör.

Jag har sett att diskussionen kring travens tvåtakt är minst sagt infekterad. För många år sedan när fortfarande Kyra fanns på Flyinge gjorde de ett försök med höghastighetskamera. De filmade Amiral och ett fullblod. Amiral satte ner bakbenen strax före frambenen och fullblodet utan gång gjorde tvärt om. Vad man sen läser in av detta får man själv bestämma. Jag tränar också hoppning för Ted Nätterqvist, som ändå till hör de mer klassiska. Han pratar om att hästen mot eller precis innan hindret ska växla om till fyrtaktig galopp. Man har även sett att en häst som gör piruetter också går i en fyrtaktig galopp. Dock inte att förväxla med den fyrtakt som kommer av styv rygg och bristande energi och/eller samling.

Ray
Angående få bakbenen längre in vid stillastående så kräver även det lite känsla. Jag gör en väl förbered halt genom att korta skritten något och gör en mjuk halt, gör inget om halten blir lite längre fram en vad jag hade tänkt. Viktigt att tänka på att man inte kan få allt på en gång. Hästen ska stå still med mjuk kontakt, stretar hästen får man gå fram några steg eller om inte det hjälper kombinera med del av framdelsvändning eller skänkelvikning. (När hästen är rak är den stark och när den är böjd är den svag, genom att använda den generaliseringen kan man komma på lösningar i många olika problem). Hästen måste vara eftergiven men var exakt huvudet är lite mindre viktigt så länge den inte sänker ryggen. Man driver sedan med det benet i normalposition vars motsvarande bakben står längst bak, kan man inte känna det själv får man fråga någon annan. Driv inte mer än att du kan få med mjuk hand hästen att förstå att den inte ska gå framåt. Tror hästen att det är ryggning får du driva med båda benen och göra en ny halt. Ibland kan hästen försöka flytta bakdelen i sidled då är det bara att ha is i magen, låta den stå still och göra om. Själv tycker jag att ryggningar är för svårt att utföra tillräckligt korrekt för att få bättre resultat än om man jobbar med övergångar. Att "ställa in bakbenen" gör jag framförallt för att hästen ska komma på att man kan ha bakbenen så och så är det en bra övning för ryttaren att i lugn och ro känna att man kan påverka bakbenen.
Såg att mitt förra inlägg var lite rörigt i börja, skrev på mobilen så säg till om det var något som var oklart. Bra att du finns här för att hålla igång diskussionen ;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

...
Sen är det övergångar, övergångar, övergångar med kvalité! Inte bara ramla ner eller springa iväg. En annan favorit är att i framförallt i galopp men även trav att på volten skifta mellan öppna och sluta. Tänk på när framdelen och när bakdelen ska vara på spåret och håll verkligen linjen. Finns massor med övningar som passar men tänk alltid på att inte göra det svårare än att det blir bra. Tex öppna är väldigt svårt, ofta blir det skänkelvikning istället. I öppna ska bakhovarna vara riktade frammåt inte in mot mitten, ...
Byt ut ordet "öppna" mot "bogen in" så ger det en annan koppling i hjärnan, lättare att göra rätt.
Om det blir skänkelvikning kan det bero på att skänklarna inte ligger där dom ska.
- I skänkelvikning flyttas hela hästen åt sidan för en bakåtdragen skänkel.
- I "bogen in" är det bara bogen som skall in (från spåret) med en tygel som leder in bogen från spåret, en innerskänkel som är framförd och drivande och vikten leder hästen längs med spåret/dit den skall.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag förstår hur du tänker men vet inte om jag själv skulle kunna genomföra. Korekta ryggningar är jättesvårt, hur lär du hästen att göra de bra? Tycker annars att i stillastående få hästen att sätta in sina bakben längre under magen är ett bra sätt att balansera om. Dessutom är det lätt att se förändringen, ganska svårt att få till från bökrjan men blir lättare och lättare efter hand. Hur får du hästen att förstå NE? Det är också en sån sak som jag kan förstå nyttan i men vet inte hur jag ska komma dit.

(från mobilen om det blev lite otydligt)
Det var någon som tidigare tyckte att jag predikar. Svaret på din fråga skulle ge både en predikan och en uppsats. Jag skall försöka tänka ut ett bra svar.

Tills dess hoppas jag på att någon av P Karls alla nordiska studenter läser och ger ett bra svar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

"Bogen in" rider jag hela tiden men att gå vidare till en öppna som har framdelen längre in är svårt. Tycker också att de flest borde tänka "bogen in" först och känna på böjningen så man märker när man tappar den.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag ser fram emot svar! Jag tror att jag förstår din tanke och teori, även om jag kommer från ett lite annat håll, av tidigare inlägg. Men jag klarar inte riktigt av att förstå hur och vad du faktiskt gör med hästen. Kom gärna med övningar för att illustrera ytterligare.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Såg du mina frågor om ryggning och NE? Jag vill verkligen ha en bra diskussion och då måste vi kunna prata om samma saker/hästar/fall/rörelser. Jag försöker och vill att vara öppen för allt även om jag inte förstår det från början. Först efter det kan man avgöra om det är något som passar en själv. Sen vill jag att vi håller oss till sak, inte vad andra ryttare eller grupp av ryttare som inte deltar i tråden gör.
Ja, jag har sett dina frågor.
- Ray skrev också om ryggning och jag har svarat på det.
- Din fråga om NE är stor. Ska försöka komma på ett bra svar som inte för alltför mycket på villovägar. Jag har sett ryttare som lyckas på första försöket och de som helt gett upp. Helst skulle jag vilja hänvisa direkt till min källa, P Karl och det han berättat i film/text.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja, jag har sett dina frågor.
- Ray skrev också om ryggning och jag har svarat på det.
- Din fråga om NE är stor. Ska försöka komma på ett bra svar som inte för alltför mycket på villovägar. Jag har sett ryttare som lyckas på första försöket och de som helt gett upp. Helst skulle jag vilja hänvisa direkt till min källa, P Karl och det han berättat i film/text.

Klistrar här in reglerna för forumet :)

Trots att administratörer och moderatorer på Bukefalos.com kommer att försöka hålla alla oacceptabla inlägg borta från forumet är det omöjligt att granska alla inlägg. Alla inlägg uttrycker den enskilde författarens åsikter. Varken Bukefalos, de som administrerar Bukefalos.com eller Jelsoft Enterprises Limited (utvecklare av vBulletin) kan hållas ansvariga för innehållet i något inlägg.

Detta är de regler man går med på att följa i och med att man registrerat sig som användare och skriver på forumet.

Följ alltid svensk lag. Inlägg får inte innehålla uppmaningar till brott eller beskriva olagliga aktiviteter. Undvik material som kan anses vara stötande. Detta gäller för all typ av text du skriver in samt för länkar och bilder.

Lägg inte in copyrightskyddat material, varken text, bilder eller annat, om du inte fått tillåtelse att använda dem av den som har upphovsrätten.

För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp.

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.

Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna.

För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar.


Om du ser trådar eller inlägg på forumet som du anser bryter mot dessa regler eller på annat sätt är olämpliga skall du tipsa moderatorn för forumet genom att klicka på Rapportera-ikonen i det berörda inlägget. Gör gärna detta även om du är osäker på om inlägget bryter mot reglerna, du hjälper moderatorerna att hitta inlägget och de kan sedan ta ställning till om det behöver åtgärdas.

Administratören och moderatorerna på Bukefalos.com reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga en tråd av vilken anledning som helst.

Bukefalos har även rätt att stänga av användare som bryter mot dessa regler. Användarens IP-nummer lagras i samband med att inlägg skrivs för att säkerställa detta.

Så jag tycker nog att möjligheterna att hänvisa till källa finns, bara man själv försöker ge ett uttömmande svar och sen länkar till källa för fördjupning om det inte sen är en ren affärsverksamhets/sebshop- eller liknande sida, man länkar till.

Med vänliga hälsningar

Moderator
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Klistrar här in reglerna för forumet :)



Så jag tycker nog att möjligheterna att hänvisa till källa finns, bara man själv försöker ge ett uttömmande svar och sen länkar till källa för fördjupning om det inte sen är en ren affärsverksamhets/sebshop- eller liknande sida, man länkar till.

Med vänliga hälsningar

Moderator
Vad har skrivit för fel i mitt inlägg idag? På en fråga svarar jag att jag skall försöka formulera ett svar. Var snäll och precisera. Som du säkert redan förstått av svar på mina inlägg är jag väldigt trögtänkt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vad har skrivit för fel i mitt inlägg idag? På en fråga svarar jag att jag skall försöka formulera ett svar. Var snäll och precisera. Som du säkert redan förstått av svar på mina inlägg är jag väldigt trögtänkt.

Snälla, varför tar du allt jag skriver som kritik :(. Jag vet inte vad du har emot mig, jag vet inte att jag varit otrevlig eller ohjälpsam mot dig.

Jag ville vara snäll och visa att du faktiskt FÅR länka.

Med vänliga hälsningar

Moderator
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

På vilket sätt skulle frekvent uppresande tygeltag vara ett vettigt sätt att sätta hästen i balans ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp