"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag har vid några tillfällen försökt återföra debatten till tråden genom att ta upp olika ämnen som har med kontakten med hästens mun att göra. Jag har skrivit om balans, tygellängd, inverkan med handen, tygelfattning på kandar, huvudets placering, nosens placering, mm. Tyvärr har jag inte fått så många kommentarer i sak utan de har varit hånfulla, innehållit antydningar om att jag inte kan rida, att jag ljuger, etc.
.

Nej du har skrivit om vad andra anser om ovanstående, inte dina egna erfarenheter. Detta är trots allt ett diskussionsforum där man ska dela med sig av sina egna erfarenheter.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nej du har skrivit om vad andra anser om ovanstående, inte dina egna erfarenheter. Detta är trots allt ett diskussionsforum där man ska dela med sig av sina egna erfarenheter.

Där tycker jag att du har helt rätt! :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Haha
Jag skrev att den hade väl ansatt hals, det var biffen som tolkade det som att hela hästen var välbyggd :D
Men nu tror jag du är helt med på hästtypen!! Grymt impad över att ni greppar min förklaring så bra ;-))

Kom igen ni andra- hur löser ni den två delade LA hästen?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

...
Det finns säkert många som tycker annorlunda och jag hade gärna hört hur de som förespråkar enbart längre tygel hade löst problemet. Jag strävar alltid att rida mjukt, tillsammans med hästen och med lätta hjälper. Men ibland tycker jag att man måste vara övertydlig med vad man vill, dvs hästen måste lära sig att arbeta genom kroppen, med mjuk rygg och aktiva bakben då blir även formen (hals/huvud) bra.
Man ska vara så tydlig som behövs. Det kan betyda höga händer, händer brett isär, skänklar som flyttar sig framåt/bakåt längs hästens sida. Det skall betyda eftergift från ryttarens sida direkt hästen visar att han förstått. Det bör inte innebär grövre hjälper, t.ex. hårdare hand, kraftigare skänkel. Hästen förstår inte mer för att man "skriker på grekiska" (eller nåt annat språk den inte förstår).
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag ska svara när jag är hemma framför datorn... nu är jag på mobilen. .får nog vara lite social nu tycker mannen .. förstår inte alls vad han menar:-D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nej du har skrivit om vad andra anser om ovanstående, inte dina egna erfarenheter. Detta är trots allt ett diskussionsforum där man ska dela med sig av sina egna erfarenheter.
Vaddå ska! När man gör det blir det mest hånfulla osakliga kommentarer. Jag har ju försökt dela med mig av mina erfarenheter och dessutom ge någon hänvisning till var det går att läsa mer om vad jag stödjer min uppfattning på.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Kl
Skulle vilja höra mer om allas ridfilosofier.
Hur vill ni rida en häst med väl ansatt hals men svag ryggverkan och tendens att hamna i framvikt och antingen bli oengagerad eller lite överilad? Tillägg att den från sidan sett är " född i form" med rest och välvd hals och har en stadig form.
Är det denna vi diskuterar?
Denna skulle jag försöka lägga så låg som möjligt utan att den falla fram och helatiden plocka upp och länga ut för att be om en fin kontakt. Sen skulle jag nog stärka den ganska länge i den låga formen men ha som mål att den kvickar upp stegen utan att de bli korta, få lite driv. Sen kommer hästen själv att visa hur mycket den orkar, och klarar längre sträckor med riktig ryggverksamhet tills den tappar bakbenen och släpper kontakten. Har hästen en känslig mun får man vara riktigt försiktig och fokusera på jämnhet och framåtsug mot eftergiften.

Ps
Är vi fortfarande på temat "kontakt med hästens mun"?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag ska svara när jag är hemma framför datorn... nu är jag på mobilen. .får nog vara lite social nu tycker mannen .. förstår inte alls vad han menar:-D

Ja herregud, den har man hört förut:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Till skillnad mot andra debattörer i den här tråden känner jag dig inte. Om du läst mina inlägg i den här debatten vet du att jag inte är någon förkämpe för LDR så den debatten kan vi lägga därhän.

Jag tycker det är modigt av dig att lägga in filmer på dig själv och hoppas att du också är beredd på att de används för att diskutera olika sätt att påverka hästen.

Det skulle vara intressant om du på en film ville demonstrera lite andra övningar t.ex. på volt göra galoppombyte till förvänd galopp, ryggning, 6-8 meters volter, förflyttning längs medellinjen med enbart 180-graders vändningar runt omväxlande inre/yttre bakben, inre/yttre framben (inre/yttre i förhållande till ställningen).
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

...
Har du läst artikeln om piaff i Equipage? Vad tycker du om de bilderna?
Och texten för den delen?
De hästarna har ju samtlig startats i låg form och nosen har inte alltid varit framför lod, ofta inte skulle jag vilja påstå. Nog fasen är det samlade hästar på bilderna där det ska visas bra piaff.
På de som man valt som misslyckade bilder(modigt att visa tycker jag) är det givetvis inte samlat.

Så visst kan det gå, bara man har ett system och vet vad man gör.
De hästarna klarar ju också av annat än bara samling utan att ligga på bogarna. De har också svävmoment i sin trav och galopp.
Nu har jag köpt tidningen och läst artikeln om piaff (och några andra). Det vore bra om fler kunde läsa vad där står och vara med i diskussionen. Kan du fixa så artikeln går att läsa på nätet? Då kan jag kanske förklara vad jag menat i mina inlägg.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nu har jag köpt tidningen och läst artikeln om piaff (och några andra). Det vore bra om fler kunde läsa vad där står och vara med i diskussionen. Kan du fixa så artikeln går att läsa på nätet? Då kan jag kanske förklara vad jag menat i mina inlägg.

Jag har läst den.
180 grader vändning- bakdelsvändning och framdelsvändning eller?

Jag känner inte AW.
Men jag läste i inlägget att den är sex år.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag lägger gärna ut fler filmer då jag tycker att det är lättare att diskutera riktiga fall. Det är inte så ofta som min sambo är med men kanske kan få någon annan i stallet att filma en kort snutt. Sen får du tänka på att min häst är född 2007, dvs blir sex i år.

Jag försöker att alltid sträva efter kvalité i det jag gör. Att göra svåra övningar men inte speciellt bra känns bara kontraproduktivt. Att rida är väldigt svårt, men jag försöker alltid ha en röd tråd i det jag gör och en tydlig plan med vad jag vill för varje häst. Förhoppningsvis fortsätter man att utvecklas hela tiden för som så många andra har sagt "ju mer man lär sig desto mer inser man att man inte kan".

Ofta får jag sitta upp på hästar som folk vill ha hjälp med och då blir det ofta korrigeringsridning, önskar att ingen häst behövde det. Mitt mål är alltid att hästen ska gå för vikthjälperna med stöd av hand och skänkel. Tyvärr är vägen dit väldigt lång men jag känner att jag i alla fall är på rätt väg med min egen.

För mig är inte att hålla mer i en häst lika med en hård hand, en ryttare kan vara hård i handen även med lång tygel. Handen måste alltid vara följsam och uppmärksam på hästen så att den kan ge eftergift när hästen är på rätt väg. När det gäller skänklar upplever jag att många blir för klämmande och inte kan ge hästen positiv förstärkning när den gör rätt. Hästen måste vara uppmärksam på skänkeln till att börja med och en häst som behöver mer drivning får man lägga till skänkeln oftare och ibland med förstärkning av spö eller röst.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag har sett att det inte finns så mycket filmer i tråden, kan vi inte komma på fler fall/hästar för att kunna fortsätta diskussionen på ett vettigt sätt?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

För mig låter inte din häst 1 som min häst 1 :D Den har inte i mina ögon en fördelaktig exteriör. Men med en sån här häst måste man komma åt ryggen igen. Jag hade nog hållit ganska mycket i den fram och drivit, det krävs lite känsla så att det inte blir "hålla i och sparka på". Till en början (av passen) hade den säkert gått ganska högt med nacken och blivit stark i handen. Om man bara driver utan att hålla kommer den att springa ifrån sina bakben. Om man istället väljer att inte driva för att slippa att få mycket i handen kommer man aldrig åt ryggen. Här är det många som fastnar eftersom det här alternativet är mer bekvämt... För mig är det här korrigeringsridning, inget som är kul men måste tyvärr till ibland. Den här typen av häst kan man inte bara rida mjukt, men det är det som är målet! På en yngre häst är det här aldrig något problem men med de äldre rävarna som har lärt sig att komma undan är det väldigt vanligt ;) Om man gör det här ordentligt/rätt brukar det faktiskt inte behövas så många pass. Man kan göra samma sak på töm.

Det finns säkert många som tycker annorlunda och jag hade gärna hört hur de som förespråkar enbart längre tygel hade löst problemet. Jag strävar alltid att rida mjukt, tillsammans med hästen och med lätta hjälper. Men ibland tycker jag att man måste vara övertydlig med vad man vill, dvs hästen måste lära sig att arbeta genom kroppen, med mjuk rygg och aktiva bakben då blir även formen (hals/huvud) bra.

Gillar att du är ärlig i din analys och vad du gör!
Skulle du säga att det är tajmingen hos ryttarna som brister eller är det förståelsen för att det kan vara bättre?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag har sett att det inte finns så mycket filmer i tråden, kan vi inte komma på fler fall/hästar för att kunna fortsätta diskussionen på ett vettigt sätt?

Jag har massa hästtyper, men dags för någon annan nu! Filmer är överlägset roligast tycker jag! Där märker man när man tycker olika. Och då blir det fler vinklingar i tråden och även om det blir lite hugg så engagerar det ju ;-))
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Båda två skulle jag säga. Jag tror att det är väldigt många som glömmer bort kvalité, jag var absolut en av dem för några år sedan. Man blir så uppe i att göra massa rörelser och glömmer att rörelserna är till för att gymnastisera hästen, att göra den mer hållbara och förhoppningsvis stoltare och gladare :laugh:

I tävlingsdressyr är det självklart att det är rörelserna som bedöms men ju längre upp man kommer desto mer syns det om man har fuskat på vägen. Självklart kan man rida i princip upp till GP på det här sättet men aldrig med några bra procent.

Jag upplever att nuförtiden kan jag känna mig helt lyrisk över en övergång eller några meter med riktigt bra trav eller något annat "enklare". Tidigare var man "uppe i det blå" om man lyckades göra byten i vartannat eller en galoppsax. Att bytena eller slutorna varken var genom kroppen, på linjen eller i balans var inte så viktigt... :angel:

Alla ryttare har inte den perfekta känslan eller tajmigen men mycket kan man träna upp. Jag gör väldigt mycket med vänster eftersom jag är högerhänt och vill få bättre koordination. Att ha kunskap om vad som händer när vi sitter till häst gör också allt mycket lättare. Jag har boken Balans till häst - Ryttarens sits av Susanne von Dietze på nattygsbordet. Den är ganska mastig men väldigt bra!

Jag känner att jag hela tiden kommer tillbaka till att alltid sträva efter kvalité och ha hästen med mig.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Kl
Skulle vilja höra mer om allas ridfilosofier.

Min erfarenhet är att hästen vill göra det den förstår att man vill att den skall göra. Den gör det under förutsättning att den förmår göra det och att det inte gör ont. Ett av problemen är att den förstår något annat än det ryttaren tänkt.
- gör rätt från början - sätt inte hästen i s-n
- avbryt felaktigt beteende direkt - nu, dvs inte två steg senare
- beröm/eftergift vid redan vid antydan till rätt reaktion

Mina svar avser en häst som är i framvikt (i motsats till en som spjärnar mot handen).

I framvikt är ett balansfråga. Det är hästens uppgift att balansera sig och ryttaren. Det är ryttarens uppgift att hjälpa hästen att förstå var ryttaren vill att den skall lägga sin balans. Placera
1) hästen i önskad balans redan i stillastående
2) hästen i önskad balans i övergång till skritt
3) hästen i önskad balans i alla övergångar
Avbryt direkt när den önskade balansen förloras och återställ balansen.

Min erfarenhet är att korrekta ryggningar är till stor hjälp för att lära hästen att förflytta sin balans efter ryttarens önskemål.
Obs ingen hand bakåt, inte ens en halv centimeter, det är kontraproduktivt. Använd uppresande tygeltag för att förflytta vikten. Vill hästen inte flytta - belöna direkt när den börjar väga över vikten bakåt, gör sedan ett steg i taget och belöna. Ha koll på vilket framben som bär mest vikt och försök förmå hästen att väga över mer på det och belöna. Ryggningen kanske måste göras från marken först så att hästen svarar korrekt.
När du och hästen kan det här verifiera det genom att på lång (så lång som du kan få av hästen) och sträckt tygel, nosen nära lodplan rygga hästen rakt bakåt korrekt med huvudet kvar i samma position med diagonal och aktiv fotflyttning. När det fungerar rakt bakåt prova med cirklar och serpentiner.

Med "neck extension" (NE) menar jag nosen i/lite framför lod, nacken högst och huvudet så lågt att mankammen är lite över horisontell. Rid med så långa steg som hästen förmår. För att ta reda på hur långa steg hästen förmår rid lite "mer" tills hästen blir snabbare i steget, dvs överilad. Då har man hittat var gränsen för hästen går "just nu".

Hur vill ni rida en häst med väl ansatt hals men svag ryggverkan och tendens att hamna i framvikt och antingen bli oengagerad eller lite överilad? Tillägg att den från sidan sett är " född i form" med rest och välvd hals och har en stadig form.

Placera inte hästen i framvikt. Tjata inte på hästen med skänklarna, dvs använd dem bara vid begäran om mer eller vid återställande. Undvik motstridiga hjälper.

Rid på böjda spår omväxlande höger vänster. Växla mellan NE med långa steg och en högre (hur hög beror på hästens förmåga) mer samlad form (jag menar inte piaff) med kortare steg för att muskla ryggen. NE kommer ur ryttarens eftergift i handen, ryttarens balans, ryttarens tänk framåt och ev. att återföra skänklarna till normal plats. Den högre formen kommer från ryttarens balans, bakåtdragna skänklar och sist uppresande tygeltag.

Hur vill ni rida en häst med lågt ansatt hals som skjuter på mycket bakifrån med långa kliv och alltså egentligen har samma problem med att hamna i framvikt och bli överilad- men mer älga framåt? Tillägg att den har ojämn kontakt och antingen vill rycka i bettet eller krypa bakom hand. Ganska stark rygg men spänd- till skillnad från den första som är synbart sänkt i ryggen.

Den här skall nog inte ridas på rakt spår. Det triggar "älgningen".
Den här hästen har (?) mycket påskjut och mindre bärighet. Det kan vara en balansfråga då kan ryggning vara bra.
Rida långsam trav genom att rida lätt i ett långsammare tempo än vad som är "rätt".
Många gångarts- och tempoväxlingar.

Hästen vill troligen inte ha kontakt och undandrar sig bettets inverkan.
- Kan bero på bettet/bettets placering i munnen/munnen.
- Se till att tygellängden är korrekt i förhållande till hur högt hästen bär huvudet, högt huvud kortare tygel/lågt huvud längre tygel (vid samma längd på halsen).

Berätta hur ni tänker när ni börjar jobba med en sådan här häst. Skiljer er ridning sig mellan dessa olika hästtyper? Vad tror ni kärnan i problemen sitter? Vilken typ tycker ni är lättast att utbilda?

Hästen och jag måste hitta ett gemensamt språk. Eftersom det är jag som vill något så är det jag som lär hästen vad jag vill att den skall svara. Jag kontrollerar att signalerna/hjälperna fungerar var för sig. Hästen skall inte (samtidigt) göra annat än det jag bett om, t.ex. inte börja skritta för att jag tar tyglarna (eller för att jag sitter upp).

Jag tror att hästen tror att den skall gå i framvikt - det är kärnan. Hjälp den att förstå.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Hur tycker du tränaren ska lösa problemet med vår tekannehäst ekipage?
Jag tänker att det är inte många LA ryttare som klara greppa instruktionen att driva in bakbenen men inte låta hästen springa iväg...

Det är just här det blir lite pannkaka ibland. Tränaren säger en sak men ryttaren hör till slut håll i och sparka på... Om man frågar en ryttare efter en träning kan man få just det svaret- att tränaren sa att jag måste hålla i mer och driva samtidig och den blir så stark... Tur det blir bättre på kandar...

Jag ser en fara i att lära orutinerade ryttare korrigeringsridning. Håller man för hårt kommer ju aldrig ryggen komma upp. Och direkt man slutar inverka kommer hästen falla isär eftersom den inte bär sig själv.
Tränaren borde sitta upp och korrigera och låta ryttaren sitta upp och känna resultatet tänker jag .
Tänker oxå på hur man använder sitsen och hur många dressyrtränare fortfarande vill tvinga ner folk i sadeln. Sitt djupt, bli tung, rid inte lätt- oavsett hur spänd hästen är i ryggen. Är det någon annan som sett sånna träningar?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Tack! Blir så mycket enklare att förstå ditt resonemang när du lägger fram det så!
Och då känns inte grundfilosofin så långt ifrån varandra.

Vad jag lite reagerade på som en skillnad där jag märker att vi tänker olika är när du skriver att du vill rida hästen ömsom låg och utsträckt "ne" och sedan upp i högre form korta stunder för att stärka ryggen.
Där upplever jag det svårt på denna hästen som redan lärt sig höja halsen och sänka ryggen. Känns risk att den tappar ryggen när den kommer upp?

Tänker du då att du redan balanserat om hästen och att den få automatiskt får med ryggen?
Jag håller med om att hästarna blir framtunga för att de lärt sig det. Och de blir mycket gladare när de lär sig att bära sig på ett bättre sätt.

Angående ryggning så har jag blivit instruerad att använda den för att en korrekt ryggning höjer ryggen och får o under, men jag tycket det är svårt att rygga bra ryggningar och ibland blir hästen mer i framvikt av att rygga tycker jag.

Kan du snälla svara på min fråga som jag ställer för tredje gången. Varför anser du det fel att bakhoven landar en hundradels sekund innan framhoven. Axelnoch fio har förklarat varför de anser det korrekt men du har inte svarat än...
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag förstår hur du tänker men vet inte om jag själv skulle kunna genomföra. Korekta ryggningar är jättesvårt, hur lär du hästen att göra de bra? Tycker annars att i stillastående få hästen att sätta in sina bakben längre under magen är ett bra sätt att balansera om. Dessutom är det lätt att se förändringen, ganska svårt att få till från bökrjan men blir lättare och lättare efter hand. Hur får du hästen att förstå NE? Det är också en sån sak som jag kan förstå nyttan i men vet inte hur jag ska komma dit.

(från mobilen om det blev lite otydligt)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp